Beleggen & Investeren

Duhhhhhh, virussen en terrorisme verneukt de beuren altijd
Nee maar als je in ETF's zit is het natuurlijk slim om je rust te bewaren en geduldig te zijn, niet als een sukkel Q zijn die te nieuwsgierig is en 10x per dag kijkt. Gister was het dus -100 en nu +40, een slimme ETF belegger kijkt waarschijnlijk eens per week en dat is voldoende.

Een slimme passieve ETF belegger automatiseert z'n maandelijkse inleg en logt hoogstens een paar keer per jaar in als ie dat nodig vindt. ;)
 
Als oude man (bijna 52) zal ik je een tip geven die ik heb geleerd. Ik heb dat zelf uiteraard niet gedaan, andere tijden en ik wist van niks. Als ik student was zou ik proberen maandelijks een bedragje opzij te zetten voor investeren. Hoeveel is afhankelijk van wat je denkt te kunnen missen, 25, 50 100. Alles is goed wat dat betreft op jou leeftijd. Probeer het wel gedisciplineerd vol te houden, want met 50 per maand heb je over 3 jaar (en dat is echt niet ver weg) toch al lekker 1800 euro ingelegd met nog decennia van je leven te gaan.
Je hebt wat mij betreft nu het nadeel dat je in een markt instapt die over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn. Maar trek je daar niks van aan. Volg niet de dagkoers ("Uhoh ik ben vandaag 25 euro verloren"). Dat is allemaal virtueel winst/verlies zolang het niet in je pocket zit. Op jou leeftijd gaat het alleen om de lange termijn, 30, 40, 50 jaar. En wat je nu al kunt opbouwen is extra voor later.
Als je niet al te goed ingevoerd bent en het doet om later een lekker potje te hebben, hou het dan inderdaad eerst bij een paar etf's die jou interessant lijken. Het fijne van etf's, en zeker als je er een paar hebt, is dat je automatisch goed gespreid bent. Je zet niet alles in op 1 ding maar spreidt het risico. Ik zou streven naar op termijn een stuk of vijf etf's. Welke dat mag je lekker zelf uitvogelen want er zijn er veel te veel om op te noemen. Maar switch niet teveel. Commissie over orders hakken er bij lage bedragen harder in dan bij grote bedragen.
Begin gewoon met 1 etf, vul die tot er 500 euro inzit en begin dan aan de tweede enzovoorts. Hou er rekening mee dat je zomaar eens een keer op 20% verlies kan staan. Maar blijf dan lekker zitten. Dat trekt toch wel weer bij. uiteindelijk.
Wat mij betreft het belangrijkste op jou leeftijd (dit heeft een hoog vadertje spreekt gehalte besef ik) is gedisciplineerd elke maand dat kleine bedrag inleggen.

p.s. Ik zou daarbij proberen na elke 1000 euro die je belegt hebt, 50 euro te steken in goud. Of in crypto als je daar meer geloof aan hecht. Dat is het potje dat op termijn een soort reddingsboei is in de slechtste tijden. Bij goud is de theorie (en in de praktijk werkt dat ook zo op lange termijn) dat die altijd gelijk blijvt in waarde. Dit in tegenstelling tot fiat geld (ons dagelijkse geld) die o.a. door inflatie elk jaar minder waard wordt. Oftewel 50 euro fiat geld is over 50 jaar nog maar 1 euro waard. Vijftig euro in goud is over 50 jaar nog steeds 50 euro waard.
Dit is inderdaad hoe ik er nu tegenaan kijk. Achteraf gezien had ik 10 jaar geleden moeten beginnen, maar ja, toen was ik vooral druk bezig met bier drinken en niet naar college gaan. Nu dat er steeds meer mensen om mijn heen hier ook mee bezig zijn, heb ik mij ook veel meer erin geinteresseerd. De meesten zijn passieve beleggers, maar sommigen gaan er helemaal in op en volgen alle kanalen en podcasts etc, waardoor het echt een hobby wordt. Ik ben het aardig gaan volgen en bestook die lui met allemaal vragen, maar zo langzamenhand is het tijd dat ik mijn teen ook in het water ga dippen.
Ik was inderdaad ook van plan maandelijks het grootste gedeelte (80 a 90 procent) richting (stabiele) ETF's te schuiven. Met de rest zou ik dan iets meer gaan spelen, met een iets actievere houding. Ik wil dat echter pas doen als ik er iets meer kijk op heb, en als het mij niet bevalt dan stop ik daar weer lekker mee.

Geen probleem overigens met het ' vadertje spreekt ' gehalte. Als ik dat niet zou willen, had ik niet om advies moeten vragen. Ik vind het juist prettig dat om hier zoveel mogelijk informatie over te hebben.
 
Paniekaanval in de maak voor de beurzen? China had gisteren al wel gezegd Evergrande te zullen bijstaan.

Ik ben banger voor de ellende in Amerika dan voor Evergrande in China. Niemand heeft het er meer over maar de oorzaken van de kredietcrisis 2008 zijn er nog steeds. Er is niets veranderd qua producten, regelgeving enzovoorts. Alleen het is nu onder de oppervlakte dus niemand heeft het er over. Tot het opnieuw fout gaat natuurlijk. En dat is een zekerheidje. Overigens nadert de jaarlijkse schuldenplafond in Amerika ook weer. Dan wordt het plafond weer verder omhoog geschroefd. Nog meer triljoenen schuld.
 
S&P 500 blijft schommelen, ik sta nu meerdere keren per dag op -200 & +200 en lijkt maar geen kant te kunnen kiezen, doodpunt zit hem dus ergens tussenin. En ja ik weet het ETF's moet je niet zo beoordelen maar Q is een nieuwsgierige sukkel dus die kijkt gewoon 15x per dag :lmao: Maar beheerd beleggen is weer bij het oude niveau, zat 3k in de min en nu is dat weer min of meer gelijk voor de laatste coronaissues begonnen poos terug.
 
S&P 500 blijft schommelen, ik sta nu meerdere keren per dag op -200 & +200 en lijkt maar geen kant te kunnen kiezen, doodpunt zit hem dus ergens tussenin. En ja ik weet het ETF's moet je niet zo beoordelen maar Q is een nieuwsgierige sukkel dus die kijkt gewoon 15x per dag :lmao: Maar beheerd beleggen is weer bij het oude niveau, zat 3k in de min en nu is dat weer min of meer gelijk voor de laatste coronaissues begonnen poos terug.

Succes vanavond met de speech van Powell.. :maniac:
 
Gisteren donkerrood op alle fronten. Wat ik er links op zet, smelt rechts weer weg de laatste tijd. Powell spreekt 's avonds. We gaan door met taperen. De rentes gaan omhoog.

Vandaag alles donkergroen.

:speechless: Schiet mij maar lek.
 
Heel apart ja, er na gister was S&P ff op -14% en nu stond ik op +280 en nu +198.. prima dagje zo

Koersbewegingen (ook volatiel) kan ik redelijk goed relativeren, maar ik had na de speech van Powell juist eerder nog meer rood verwacht. Maar kennelijk is "de markt" voorlopig toch gerustgesteld ondanks de plannen. Al kan het volgende week zo weer anders zijn.
 
Heel apart ja, er na gister was S&P ff op -14% en nu stond ik op +280 en nu +198.. prima dagje zo
Maar het belangrijkste is: weet je waarom de markt gister zoveel daalde en weet je waarom vandaag de markt weer stijgt? Wat zijn dan je verwachtingen voor de korte termijn. Want dat is de kennis die je nodig hebt om in de toekomst profitabel te blijven. Dat onderscheidt een belegger van een gokker. Niks mis met gokkers overigens, tenzij er geld in gestort wordt dat niet gemist kan worden.
P.s. waarmeer ik niet wil zeggen dat ik het allemaal begrijp trouwens. Ik doe wel een poging daartoe. Soms zit ik er naast en soms zit ik goed.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Koersbewegingen (ook volatiel) kan ik redelijk goed relativeren, maar ik had na de speech van Powell juist eerder nog meer rood verwacht. Maar kennelijk is "de markt" voorlopig toch gerustgesteld ondanks de plannen. Al kan het volgende week zo weer anders zijn.

En waar de speech van Powell leidde tot groen, zorgde de uitspraak van de ECB voor het wegzakken van de initiële winst van vandaag. En dat terwijl die ook gaan taperen, maar geen renteverhogingen door gaat voeren in 2022. We stijgen op Powell, we zakken weer wat weg dankzij Lagarde. Ik snap nog niet goed waarom gezien de inhoud.
 
Koersbewegingen (ook volatiel) kan ik redelijk goed relativeren, maar ik had na de speech van Powell juist eerder nog meer rood verwacht. Maar kennelijk is "de markt" voorlopig toch gerustgesteld ondanks de plannen. Al kan het volgende week zo weer anders zijn.
Zeg dat nou niet, nu gaat het alsnog naar beneden in de States. Dus morgen ook de Europese beurzen. Jinxmeister! PAK HEM QUAG!!!

:mad::biceps::biceps::mad:
 
We krijgen op dit moment echt een hele wijze les in Turkije. Iedereen in het westen is keurig in slaap gesust en denkt dat problematisch hoge inflatie hier niet voor kan komen. Want "dat laat de EU toch niet gebeuren", "de centrale banken grijpen wel in" enzovoorts. Sterjker nog, de meeste mensen denken er niet eens aan.
Wel, Turkije rapporteert zojuist 36% inflatie op jaarbasis. Dat is nog lang geen hyperinflatie zoals in Duitsland destijds (honderden procenten per dag) maar als je bedenkt dat je in deze omstandigheden meestal niet meer je geld van de bank mag halen en producten 36% duurder worden per jaar, dan weet je wel hoeveel geld je verliest. En Turkije staat te boek als een modern Europees land. Wat deed men daar fout? Rentes verlagen om de lira in waarde te laten dalen ten opzichte van buitenlandse valuta zodat de export kan groeien. Klinkt bekend? Inderdaad, dat doen de FED in Amerika en de ECB in Europa ook al jaren. Was allemaal geen enkel probleem (vergetende dat spaarders gewurgd werden met elk kwart punt rente-verlaging). Maar in Turkije zien we nu voor het eerst een modern land ten onder gaan aan dit beleid (een hoop armere landen waren het al voorgegaan).

En dit, dames en heren, is dus waarom je, als je een bepaald vermogen hebt, een percentage fysiek goud moet hebben. Goud waar bank en overheid niet bij kunnen. Goud dat niet stijgt in waarde maar gelijk blijft in waarde waar de munt instort en je kapitaal in hoog tempo wegvreten wordt door inflatie.
 
Wie beslist dan om de rente te verlagen, en met welke voordelen, belangen of intenties?
 
Wie beslist dan om de rente te verlagen, en met welke voordelen, belangen of intenties?
Om te beginnen is er niet 1 "de rente". Er is een veelvoud aan rentes voor allerlei doeleinden en die beinvloeden elkaar. Een van de belangrijkste rentes, zo niet de belangrijktse, is die de centrale bank regelmatig vaststelt (vergeef me dat ik de terminologie niet direct paraat heb). Deze rente is een van de hulpmiddelen waarmee centrale banken aan de economische knoppen draait. Zo zal een rente stijging de waarde van een nationale munt laten groeien. Het "voordeel" van renteverlagingen is dat de nationale munt in waarde daalt ten opzichte van het buitenland. Dit is goed voor de export. De bedoeling is dan dat de groei in export groter is dan het verlies in waarde waardoor de facto de economie groeit. Maar als dat laatste niet gebeurt en de waardedaling groter is dan de groei in export, ontstaan dit soort problemen.
Dit is maar een heel klein deel van het verhaal natuurlijk. Je hebt een bibliotheek en een wijzer iemand nodig om al je vragen volledig te beantwoorden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan