Algemene Nieuwsberichten

3 keer woordwaarde bij scrable? :grin:

Lees nu dat ze op VR brillen willen inzetten, dus kan je gewoon je favoriete films kijken en synchroonrukken met de andere VR kijkers.

9 keer als je het goed doet én een extra groot bord koopt!

En veel tissues :drool:

Nu ik een kindje op komst heb, vind ik het natuurlijk best belangrijk om te weten wat je beter wel en niet kunt doen. Een belangrijk thema in het hedendaagse opvoeden is schermtijd en het lijkt me best lastig om dat goed te doen.

Lubach heeft er een item over gemaakt en het is (voor mij) erg verhelderend.

Nu ik een kindje op komst heb, vind ik het natuurlijk best belangrijk om te weten wat je beter wel en niet kunt doen. Een belangrijk thema in het hedendaagse opvoeden is schermtijd en het lijkt me best lastig om dat goed te doen.

Wij hebben een duidelijk schermbeleid: tijdens het koken mogen ze wat kijken. Natuurlijk niet vanaf baby leeftijd, maar ik weet niet zo goed meer vanaf welke leeftijd wel.

Voor een gedeelte inderdaad ook voor onszelf. Geeft je wat ruimte op het drukste moment van de dag, terwijl de kinders dan ook irritant worden.

Ze hebben enige keuze in wat ze kijken. Gaat in golfbewegingen, wat de hype is. Ik geef zelf de voorkeur aan wat rustigs: Kikker is helaas outdated (die vond ik altijd wel leuk), Bumba, Nijntje of laatst vroegen ze ineens om Pipi Langkous (???).

Drukker heb je soms ook. Paw Patrol, gabbys poppenhuis of Miraculeus. Merk nog niet echt dat ze er zelf drukker van worden per se, maar dat zal vast wel. Cocomelon hebben ze vroeger ook wel eens gezien. Ze kennen nu wel meer liedjes - helaas niet de liedjes die je zelf wil haha.

We ontwijken het niet 100%, we proberen ze ermee te laten opgroeien. Binnen grenzen. Zo willen we zelf ook laten zien dat we grenzen stellen aan ons eigen schermgebruik. Ik merk wel dat ze heel gefocussed worden op schermen als wij er ook veel mee lopen.

Wij hebben een duidelijk schermbeleid: tijdens het koken mogen ze wat kijken. Natuurlijk niet vanaf baby leeftijd, maar ik weet niet zo goed meer vanaf welke leeftijd wel.

Voor een gedeelte inderdaad ook voor onszelf. Geeft je wat ruimte op het drukste moment van de dag, terwijl de kinders dan ook irritant worden.

Ze hebben enige keuze in wat ze kijken. Gaat in golfbewegingen, wat de hype is. Ik geef zelf de voorkeur aan wat rustigs: Kikker is helaas outdated (die vond ik altijd wel leuk), Bumba, Nijntje of laatst vroegen ze ineens om Pipi Langkous (???).

Drukker heb je soms ook. Paw Patrol, gabbys poppenhuis of Miraculeus. Merk nog niet echt dat ze er zelf drukker van worden per se, maar dat zal vast wel. Cocomelon hebben ze vroeger ook wel eens gezien. Ze kennen nu wel meer liedjes - helaas niet de liedjes die je zelf wil haha.

We ontwijken het niet 100%, we proberen ze ermee te laten opgroeien. Binnen grenzen. Zo willen we zelf ook laten zien dat we grenzen stellen aan ons eigen schermgebruik. Ik merk wel dat ze heel gefocussed worden op schermen als wij er ook veel mee lopen.
Ik denk ook niet dat 0% schermtijd realistisch is, in ieder geval vanaf een bepaalde leeftijd. Maar ik ga wel proberen om het zéér binnen de perken te houden.

Ik denk ook niet dat 0% schermtijd realistisch is, in ieder geval vanaf een bepaalde leeftijd. Maar ik ga wel proberen om het zéér binnen de perken te houden.
Maakt ook heel erg uit wat je doet in die schermtijd. Fotos van familie of vrienden laten zien om namen te oefenen, of met opa en oma videobellen vind ik niet zo'n probleem. Of als de tv aanstaat met voetbal erop. Dan kijken ze even, stellen ze 2 vragen en gaan weer over tot de orde van de dag. 80 minuten per dag voor een kind van 1 vind ik vrij bizar, overigens.

Maar precies, binnen de perken houden. Leren mee omgaan, niet afzweren. Zo proberen we dat ook met ongezonder eten, gamen (mijn dochter en ik doen samen een pokemon spelletje, zijn nu na een half jaar af en toe 10 minuten spelen bij de Elite 4 aangekomen haha), en zo willen we dat later ook doen met andere 'geniet, maar met mate' zaken.

(mijn dochter en ik doen samen een pokemon spelletje, zijn nu na een half jaar af en toe 10 minuten spelen bij de Elite 4 aangekomen haha)
Dat is wel echt heel leuk, al snap ik niet zo goed hoe je met 10 minuten per keer progressie kan maken. :p Sommige gevechten duren al langer dan dat, zeker nu je de E4 ingaat.

Dat is wel echt heel leuk, al snap ik niet zo goed hoe je met 10 minuten per keer progressie kan maken. :p Sommige gevechten duren al langer dan dat, zeker nu je de E4 ingaat.
Ja soms ook iets langer hoor, hangt af van de situatie. En ze vraagt me ook om sommige fights ("wedstrijdjes" in onze lingo haha) over te nemen als ze het spannend vindt.

Mijn dochter van 10 heeft hele simpele regels:

Door de weeks: in de ochtend als ze alles af heeft mag ze even 5 minuten voordat ze naar school gaat een spelletje doen
Avond: na het douchen en als al het huiswerk af is, tas klaar is voor de volgende dag mag ze tot 8 uur op het scherm (meestal zo’n 30 minuten). Daarna tot bed tijd van 2030 a 2045 zelf spelen/lezen oid.

In het weekend max 2,5 uur. Dat haalt ze alleen op regenachtige dagen. Haar normale gemiddelde in het weekend is ongeveer 1.5 uur per dag. Hierbij is weinig sturing nodig.

Dit is wel een eye opener. Die kids kunnen het helemaal niet aan en het is op hersenscans te zien dat het niet goed is volgens Lubach.

Die kleuren sterren van het oude Tiktak gaan ook nog best snel?

De hele tijd politieagent spelen valt ook niet mee. Wij zijn er niet al te streng is (geweest). Ook wel een kwestie van zorgen dat er genoeg alternatieven zijn. Buitenspelen ook belangrijk!

Gister ff gekeken, samen met nummer 2 die het nu een stuk logischer vindt dat ie niet de hele dag op een scherm mag.

Voor wat schermtijd (en heel veel andere zaken in de opvoeding betreft) wees vooral consequent, en meld het als iets echt een uitzondering is. Als je de regel hebt dat ze 30min schermtijd hebben geef dan ook niet makkelijk toe bij gejengel. En hoe consequenter jij (beter gezegd jullie) bent hoe minder het gejengel zal zijn. Voor de rest, laat je over een paar jaar niet opjutten, ieder kind zal zeggen dat ie als enige in de klas:
- zo vroeg naar bed moet
- zo weinig schermtijd heeft
- nog geen telefoon heeft
- nog geen fatbike heeft

en ga zo maar door. Maar als je in gesprek met ouders gaat valt dat altijd best weer mee. En wat de fatbike betreft, als jij als ouder direct met iedere hype meewaait dan is de kans groot dat je kinderen dat zelf ook gaan doen.

Enne, laat je vooral niet gekmaken door wat al die ouderbladen schrijven, je mag nog steeds gewoon 2 bruine boterhammen meegeven naar school, de traktatie van je kind is geen manier om te tonen wie de creatiefste ouder is (hoewel sommigen dat wel denken) en met het duurste partijtje koop je geen vrienden voor je kind.

Maar zover ik kan inschatten ben jij ook nuchter genoeg om goed met dergelijke zaken om te gaan.

Voor wat schermtijd (en heel veel andere zaken in de opvoeding betreft) wees vooral consequent, en meld het als iets echt een uitzondering is. Als je de regel hebt dat ze 30min schermtijd hebben geef dan ook niet makkelijk toe bij gejengel. En hoe consequenter jij (beter gezegd jullie) bent hoe minder het gejengel zal zijn. Voor de rest, laat je over een paar jaar niet opjutten, ieder kind zal zeggen dat ie als enige in de klas:
- zo vroeg naar bed moet
- nog geen fatbike heeft

en ga zo maar door. Maar als je in gesprek met ouders gaat valt dat altijd best weer mee. En wat de fatbike betreft, als jij als ouder direct met iedere hype meewaait dan is de kans groot dat je kinderen dat zelf ook gaan doen.

Enne, laat je vooral niet gekmaken door wat al die ouderbladen schrijven, je mag nog steeds gewoon 2 bruine boterhammen meegeven naar school, de traktatie van je kind is geen manier om te tonen wie de creatiefste ouder is (hoewel sommigen dat wel denken) en met het duurste partijtje koop je geen vrienden voor je kind.

Maar zover ik kan inschatten ben jij ook nuchter genoeg om goed met dergelijke zaken om te gaan.
Ik denk dat het ook wel goed komt hoor. Ik ben inderdaad behoorlijk nuchter (wat wil je met een Friese vader). Hypes doen me werkelijk helemaal niets, groepsdruk heb ik nog nooit van gehoord en het interesseert me geen biet wat anderen van mij denken. Dus de creatiefste ouder oid hoef ik ook niet te zijn.

Neemt niet weg dat opvoeden me best een uitdaging lijkt en ik ook zeker niet alles goed zal doen. Maar ik ga het vooral op mijn manier doen, her en der gestoeld op wat wetenschappelijke/psychologische onderzoeken.

ieder kind zal zeggen dat ie als enige in de klas:
- zo vroeg naar bed moet
- nog geen fatbike heeft

Dat lijkt me echt typisch een Nederlands dingetje. Mijn dochter heb ik daar nooit over gehoord sinds ze naar school gaat.

Enne, laat je vooral niet gekmaken door wat al die ouderbladen schrijven, je mag nog steeds gewoon 2 bruine boterhammen meegeven naar school,

Dat is wel degelijk kinder mishandeling. Brood als lunch of de continue roosters in Nederland vind ik echt een schande voor hoe we met kinderen omgaan in Nederland. Zorg voor goede lunch en tijd om fatsoenlijk te eten. Ook in de werkende wereld vind ik dat half uurtje pauze om snel wat naar binnen te harken echt te kort.

Dat lijkt me echt typisch een Nederlands dingetje. Mijn dochter heb ik daar nooit over gehoord sinds ze naar school gaat.

Dat is wel degelijk kinder mishandeling. Brood als lunch of de continue roosters in Nederland vind ik echt een schande voor hoe we met kinderen omgaan in Nederland. Zorg voor goede lunch en tijd om fatsoenlijk te eten. Ook in de werkende wereld vind ik dat half uurtje pauze om snel wat naar binnen te harken echt te kort.
Brood als lunch kindermishandeling noemen, gast voel jij je wel lekker?

Brood als lunch kindermishandeling noemen, gast voel jij je wel lekker?

Ja heel lekker. Vergeet niet dat jouw ouders (zeer waarschijnlijk) gewoon nog warm aten voor lunch. De reden om dit om te draaien is puur tijd gebonden. Voedingstechnisch gezien moet je in de ochtend en middag veel meer eten dan in de avond, je verbrand je energie overdag en niet in de avond. Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar men zwaarder eet in de avond dan in de middag.

Terug
Bovenaan Onderaan