Ajax - PSV | Zondag 10 december 2017 | Eindstand 3-0

Status
Je kunt niet meer reageren.
Spelers lezen het uit van de opstelling (Lukassen) en hoe later De Jong werd ingebracht ipv Bergwij, want oh wee je zou eens een risicootje nemen... Nee de spelers doen dit al weken en zijn de mazzel gewend. Op een paar momenten werden ze verrast door de wil van de tegenstander en toen wisten ze het niet meer. Dat was in de EL zo en dat was ook tegen Heerenveen zo. En voor de rest veranderde er weinig aan Cocu: alleen deden Ajax en Feyenoord het niet goed en had PSV vaker geluk dan de rest. Nu het geluk je in de steek laat en je nog steeds slecht speelt, heb je geen antwoord op de ploeg die bleef doorgaan. PSV werd als een kleutertje afgestraft voor de kinderlijke grap die het steeds uithaalde maar daar geen straf voor kreeg.

Even schaamteloos mezelf quoten:

Stelling: als PSV naar Ajax gaat om vooral niet te verliezen gaat het fout.

PSV ging dus toch naar Ajax om vooral niet te verliezen, en wat gebeurt er dan? Dan verlies je met overtuigende cijfers.

Hendrix leek zich als enige te realiseren wat je aan de dag moest leggen tegen Ajax en bracht het nodige vuur en scherpte, de rest stond maar wat te suffen en overbluft te zijn door Ajax.

Vreselijk om te zien.

Je hoopt dat PSV de mondjes gaat snoeren van de Ajacieden die allemaal roepen dat PSV niet zoveel voorstelt, maar ipv stappen ze als een stel angsthazen die arena in en bevestigen ze alleen maar wat die Ajacieden allemaal denken.

De grote voorsprong op de ranglijst werkte als een slaapmiddel voor PSV. PSV hoefde niet, maar mocht, en Ajax moest, en dat was zogenaamd helemaal prima voor PSV; een luxepositie.

In plaats van aan te treden met de instelling van "Oké jongens, we staan 10 punten voor op Ajax, laten we vandaag alles geven om ze die knockout te geven", kwamen ze de arena binnen als een legendarische bokser in de nadagen van zijn carrière, zonder drive, passie of wil om te winnen. Het liet zich gewillig in de touwen slaan en beet geen enkele keer van zich af. Alleen de fans van die bokser ergerden zich kapot en vroegen zich af of hij zich niet schaamde en hoe het in het hoofd van die bokser en zijn coach op kwam om zo de ring in te gaan.
 
Ik baal nog van Veltman en Blom. Die schwalbe van Veltman. Wat ik echt sneu vind is dat Blom geel gaf aan Lozano, en daarmee (lulkoek natuurlijk) aangeeft dat hij iets gezien heeft. Dus kan de KNVB-aanklager niet eens aan die walgelijke Veltman beginnen.

Dit verlies is iedereen aan te rekenen. Cocu en ook de spelers.
Ik snap best dat Cocu met 5-3-2 begint, dat werkte tegen Utrecht ook. Prima dat hij tactisch iets wil bereiken. Maar dat hij zichzelf zo ondermijnt door dan De Jong te brengen is echt belachelijk.
Je haalt meteen de angel eruit. Dat was de doodsteek.

Verder was Ajax gewoon op alle fronten beter. Dat voelt echt kut, maar ik denk maar zo: straks als Ajax naar Eindhoven komt spelen we wel gewoon op de aanval, en als we die winnen is deze nederlaag ook weggepoetst.

Ik ben blij dat Hendrix geen rood gepakt heeft de tweede helft. Als ik Cocu was geweest had ik 'm (weer) uit voorzorg eruit gehaald, maar achteraf was het goed om hem te laten staan. Misschien ook leerzaam voor Hendrix.
Dat de andere twee wissels weer rond de 75e minuut kwamen was echt om te janken. De 2-0 was na 64 minuten. Dan haal je toch meteen Luckassen eraf voor Bergwijn?

Verder de spelers... Hendrix okee, had ook makkelijk de zondebok kunnen worden.
Ik vond Schwaab wel goed, een zes. Arias een vijf-en-een-half. De rest een klein vijfje.
 
Ajax moet je onder druk zetten door vol op de aanval te spelen en vroeg te storen. PSV is te afwachtend aan de wedstrijd begonnen.

Tja, ik denk ook dat Ajax daar meer moeite mee heeft. Maar dat vraagt ook meer van de verdedigers. Ik snap de keuze van Cocu dan ook wel (basis, niet het inbrengen van De Jong), maar de uitvoering was erg droevig. IPF schrijft hierboven overigens ook terecht dat dit slappe spel misschien ook door Cocu komt, omdat hij zo voorzichtig is.

Even schaamteloos mezelf quoten:



PSV ging dus toch naar Ajax om vooral niet te verliezen, en wat gebeurt er dan? Dan verlies je met overtuigende cijfers.

Hendrix leek zich als enige te realiseren wat je aan de dag moest leggen tegen Ajax en bracht het nodige vuur en scherpte, de rest stond maar wat te suffen en overbluft te zijn door Ajax.

Vreselijk om te zien.

Je hoopt dat PSV de mondjes gaat snoeren van de Ajacieden die allemaal roepen dat PSV niet zoveel voorstelt, maar ipv stappen ze als een stel angsthazen die arena in en bevestigen ze alleen maar wat die Ajacieden allemaal denken.

De grote voorsprong op de ranglijst werkte als een slaapmiddel voor PSV. PSV hoefde niet, maar mocht, en Ajax moest, en dat was zogenaamd helemaal prima voor PSV; een luxepositie.

In plaats van aan te treden met de instelling van "Oké jongens, we staan 10 punten voor op Ajax, laten we vandaag alles geven om ze die knockout te geven", kwamen ze de arena binnen als een legendarische bokser in de nadagen van zijn carrière, zonder drive, passie of wil om te winnen. Het liet zich gewillig in de touwen slaan en beet geen enkele keer van zich af. Alleen de fans van die bokser ergerden zich kapot en vroegen zich af of hij zich niet schaamde en hoe het in het hoofd van die bokser en zijn coach op kwam om zo de ring in te gaan.

Eens!

Ik baal nog van Veltman en Blom. Die schwalbe van Veltman. Wat ik echt sneu vind is dat Blom geel gaf aan Lozano, en daarmee (lulkoek natuurlijk) aangeeft dat hij iets gezien heeft. Dus kan de KNVB-aanklager niet eens aan die walgelijke Veltman beginnen.

Dit verlies is iedereen aan te rekenen. Cocu en ook de spelers.
Ik snap best dat Cocu met 5-3-2 begint, dat werkte tegen Utrecht ook. Prima dat hij tactisch iets wil bereiken. Maar dat hij zichzelf zo ondermijnt door dan De Jong te brengen is echt belachelijk.
Je haalt meteen de angel eruit. Dat was de doodsteek.

Verder was Ajax gewoon op alle fronten beter. Dat voelt echt kut, maar ik denk maar zo: straks als Ajax naar Eindhoven komt spelen we wel gewoon op de aanval, en als we die winnen is deze nederlaag ook weggepoetst.

Ik ben blij dat Hendrix geen rood gepakt heeft de tweede helft. Als ik Cocu was geweest had ik 'm (weer) uit voorzorg eruit gehaald, maar achteraf was het goed om hem te laten staan. Misschien ook leerzaam voor Hendrix.
Dat de andere twee wissels weer rond de 75e minuut kwamen was echt om te janken. De 2-0 was na 64 minuten. Dan haal je toch meteen Luckassen eraf voor Bergwijn?

Verder de spelers... Hendrix okee, had ook makkelijk de zondebok kunnen worden.
Ik vond Schwaab wel goed, een zes. Arias een vijf-en-een-half. De rest een klein vijfje.

En ook hier eens.
 
O, Toon Gerbrands wil alle gedupeerde supporters schadeloos stellen. Dan ben ik benieuwd wat hij ons allemaal overmaakt voor het verspillen van onze tijd met deze wanvertoning. ;)
 
Kortom een ijskoude douche. Dacht nog tijdens de 1e helft, wat doen ze (PSV) nou?! Lieten Ajax wervelend en overrompelend voetballen en zelf??? :unsure:
Kwam pas tijdens de nabeschouwingen erachter hoe goed die Frenkie de Jong wel bezig was. Liet iig zijn visitekaartje achter.
Zeer benieuwd straks naar a.s. Woensdag :psv:. Ja toch...
Column van Hugo Borst gelezen in het AD.nl? Wel lachen..
 
Ik weet nog steeds niet wat Cocu's tactiek nou was. Puur op de verdediging spelen, en als ze dan zelf konden uitbreken wisten ze het allemaal niet zo goed meer. En tempo was er al helemaal niet.
En dat Cocu dan ook niet ingrijpt snap ik ook niet. Ook niet na de 1-0.
Verder verdient geen enkele speler een voldoende. Er was er geen een die zich positief onderscheidde.
 
De pot tegen Groningen gaat gewoon verloren als Cocu zo laf blijft spelen.

"Cocu speelt naar de mogelijkheden van de selectie.", las ik afgelopen week. We hebben een bizar slechte verdediging en Cocu gooit vervolgens alles op de nul. Dan pas je je speelwijze niet aan naar de spelers, dan speel je gewoon laf. Dat je verliest is niet erg, maar de manier waarop is om je dood te schamen. Als je aanvalt kun je ook met 3-0 verliezen, maar dan kom je in elk geval nog om te voetballen. Ze hadden gisteren lekker met z'n allen thuis moeten blijven en een reglementaire 3-0 verlies pakken. Dat was financieel beter geweest, het was ook minder gevaarlijk geweest voor de uitsupporters die hun leven waagden op de snelweg én je had niet zo voor lul gestaan. We heben gespeeld als een amateurclub die voor de beker naar Amsterdam mocht afreizen en alleen maar durf te denken aan tegenhouden.
Props voor Hendrix, die als enige gefrustreerd raakte door het getrut van z'n ploegmaten en z'n laffe coach.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik weet nog steeds niet wat Cocu's tactiek nou was. Puur op de verdediging spelen, en als ze dan zelf konden uitbreken wisten ze het allemaal niet zo goed meer. En tempo was er al helemaal niet.
En dat Cocu dan ook niet ingrijpt snap ik ook niet. Ook niet na de 1-0.
Verder verdient geen enkele speler een voldoende. Er was er geen een die zich positief onderscheidde.

Dat vond ad ook. Maar ik vond Hendrix echt wel aardig spelen. Met 10 van die trillende medespelers om hem heen steeg hij ook niet tot grote hoogte, maar ik vond het toch wel een 7 waard.
 
De pot tegen Groningen gaat gewoon verloren als Cocu zo laf blijft spelen.

"Cocu speelt naar de mogelijkheden van de selectie.", las ik afgelopen week. We hebben een bizar slechte verdediging en Cocu gooit vervolgens alles op de nul. Dan pas je je speelwijze niet aan naar de spelers, dan speel je gewoon laf. Dat je verliest is niet erg, maar de manier waarop is om je dood te schamen. Als je aanvalt kun je ook met 3-0 verliezen, maar dan kom je in elk geval nog om te voetballen. Ze hadden gisteren lekker met z'n allen thuis moeten blijven en een reglementaire 3-0 verlies pakken. Dat was financieel beter geweest, het was ook minder gevaarlijk geweest voor de uitsupporters die hun leven waagden op de snelweg én je had niet zo voor lul gestaan. We heben gespeeld als een amateurclub die voor de beker naar Amsterdam mocht afreizen en alleen maar durven denken aan tegenhouden.
Props voor Hendrix, die als enige gefrustreerd raakte door het getrut van z'n ploegmaten en z'n laffe coach.

Bijna helemaal mee eens, PSV gaat niet verliezen in Groningen. Daar is Groningen veel te zwak voor. Ze zijn slechter dan Ajax en Heerenveen en ... uhm... Osijek. ;)
 
Oké oké dat weet ik nu wel hoor :D
Maar ik bedoelde eigenlijk niet dat jij nooit kritiek geeft maar meer dat we eerder over de scheids klagen als we het zelf zo erg hebben laten afweten. Het is menselijk, je gaat je eerder irriteren aan de beslissingen van de scheids als je al boos bent over hoe je eigen team presteert. En de foute beslissingen vergeet je achteraf als jouw club heeft gewonnen.

Maar beiden kunnen naast elkaar bestaan: zowel de scheidsrechter als het laffe spel waren enorme bron van ergernis.

Scheidsrechterlijke dwalingen:
Kijk de overtredingen van Schöne en Veltman (2x) maar eens terug. Die zijn echt heel grof. Zoals ik dit jaar in het algemeen vind dat er heel slecht opgetreden wordt tegen dat soort buitensporige overtredingen. Die zweetbandjes met 'respect' daarop zijn eigenlijk gênant. Ik erger me al lange tijd groen en geel.

Laffe spelopvatting:
Te beginnen bij Cocu. De opstelling vond ik zo vreemd niet. Mits goed uitgevoerd kan dat nog erg leuk zijn, maar dan had je wel meer naar voren moeten verdedigen en Bergwijn voor Locadia moeten brengen. Nu werd pas halverwege de eigen helft opgevangen.

Wat ik me ook bedacht: PSV was leuk toen Cocu wat mee 'anticyclisch' wisselde. Dus i.g.v. het niet lukte, toen bracht hij nog wel eens Mauro en/of Gudmundsson. Maar nu wisselt Cocu ultra conservatief. Duidelijk is dat PSV echt toe is aan een nieuwe coach.

Maar wéér was Pereiro onzichtbaar. En kopte De Jong recht op de keeper af, maar werkte wel hard. Aan die laatste norm voldoen overigens hééél veel mensen, dus misschien is alleen díe norm niet voldoende voor een topvoetballer (?!). Pereiro heeft veel centjes gekost, dus nog even paar potjes laten staan en dan hopelijk in de winterstop verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet nog steeds niet wat Cocu's tactiek nou was. Puur op de verdediging spelen, en als ze dan zelf konden uitbreken wisten ze het allemaal niet zo goed meer. En tempo was er al helemaal niet.
En dat Cocu dan ook niet ingrijpt snap ik ook niet. Ook niet na de 1-0.
Verder verdient geen enkele speler een voldoende. Er was er geen een die zich positief onderscheidde.

Hij speelde natuurlijk op de omschakeling. Dat heeft PSV eerder tegen sterke tegenstanders ook geen windeieren gelegd. Maar dan moet je natuurlijk niet De Jong brengen als Locadia uitvalt. Een slechte beslissing.

Anyhow: Ik denk dat dit PSV nooit van dit Ajax had gewonnen, in welk systeem dan ook. Ajax heeft gewoon de betere selectie. Grotere verrassing is eerder waarom Ajax 7 punten achterstaat.

Maar ajb Brands: háál wat in de winterstop, en liefst geen peperdure aanvaller uit Zuid-amerika...
 

,,Eigenlijk is het schandalig. Dat je als koploper zo bang bent. Terwijl ze vooraf ook nog eens tien punten voor stonden. Ik snap dat gewoon niet. Maar goed, ik ben blij dat we het hebben afgestraft.''

Daar heeft hij gewoon gelijk. PSV is een slap aftreksel van de topclub die het pretendeert te zijn. Veel geld uitgeven aan spitsen en ondertussen een laffe coach zonder verdediging aan het roer laten.
Brands eruit en Cocu eruit. Zo snel mogelijk, wat mij betreft. En dan nog is het al 3 jaar te laat.
 
PSV-domper tegen Ajax zat eraan te komen: "Half Nederland zeikt nu"

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuw...-eraan-te-komen-half-nederland-zeikt-nu-.html

"Dus als je tegen Sparta speelt moet je dus gaan voor een grote score", zegt Poortvliet tegen PSV Inside. "Gas geven want die score geeft je vertrouwen wat je nu tekort komt. Half Nederland zeikt nu, ondanks dat je fier koploper bent en dat je saai voetbal speelt. Dit is onnodig en kwalijk want je hebt dit zelf in de hand.
Poortvliet heeft ook geen goed woord over voor de tactiek van Phillip Cocu, die niet voor de winst leek te willen spelen. "Zo'n tactiek kan alleen als je domineert maar niet als je onderdruk wordt gezet zoals Ajax dat deed. Je komt achterin niet weg en je bepalende spelers komen niet aan de bal. En het leek er ook op dat ze niet voorbereid waren op dat wat Ajax deed. Het is wel erg slecht van een topclub dat je de gehele wedstrijd bijna niet in beeld komt."

:unsure:Jan Poortvliet heeft er kijk op. :re: Hij is het met me eens. :shifty: ;)
 
Hij speelde natuurlijk op de omschakeling. Dat heeft PSV eerder tegen sterke tegenstanders ook geen windeieren gelegd. Maar dan moet je natuurlijk niet De Jong brengen als Locadia uitvalt. Een slechte beslissing.

Anyhow: Ik denk dat dit PSV nooit van dit Ajax had gewonnen, in welk systeem dan ook. Ajax heeft gewoon de betere selectie. Grotere verrassing is eerder waarom Ajax 7 punten achterstaat.

Maar ajb Brands: háál wat in de winterstop, en liefst geen peperdure aanvaller uit Zuid-amerika...

Dat is omdat er clubs zijn die niet bang voor Ajax zijn zoal Heracles, ADO Den Haag, Utrecht en Vitesse en omdat Ajax een 0-2 voorsprong verspeelde toen Twente druk ging zetten.
En omdat Isimat in de extra tijd 0-1 maakt tegen PEC Zwolle en Twente een eigen goal tegen PSV maakt in de extra tijd.
Ajax is echt niet zo goed. Als PSV lef had getoond en vanaf het begin aangevallen had tegen Ajax en druk had gezet was het gat met Ajax nu minimaal 10 punten en mogelijk 13 punten.
PSV heeft zichzelf tegen Ajax in de voet geschoten. Ajax was niet goed. PSV was bang, laf en bar slecht.
 
Ajaks is helemaal niet zo goed? Dat kan zijn. Maar we hebben ze wel op een grandioze manier aan het boost geholpen. Als ze in Amsterdam érgens goed in zijn is het zichzelf optrekken aan één goed resultaat. Door ons angstige spel en de 'op hoop van zegen'-tactiek hebben we ze het gevoel gegeven dat ze de beste zijn en dat is precies wat ze nodig hebben.
 
Ajaks is helemaal niet zo goed? Dat kan zijn. Maar we hebben ze wel op een grandioze manier aan het boost geholpen. Als ze in Amsterdam érgens goed in zijn is het zichzelf optrekken aan één goed resultaat. Door ons angstige spel en de 'op hoop van zegen'-tactiek hebben we ze het gevoel gegeven dat ze de beste zijn en dat is precies wat ze nodig hebben.

Klopt. Maar ook Ajax gaat nog genoeg punten verspelen. Vooral als ze denken dat ze goed zijn gaat het vaak mis tegen de "kleintjes". ;)
 
Klopt. Maar ook Ajax gaat nog genoeg punten verspelen. Vooral als ze denken dat ze goed zijn gaat het vaak mis tegen de "kleintjes". ;)

Ik denk dat het rond de winterstop zomaar weer eens gedaan zou kunnen zijn met onze voorsprong en ik zie PSV na de winterstop niet wéér zoveel mazzel hebben.
 
Dat is omdat er clubs zijn die niet bang voor Ajax zijn zoal Heracles, ADO Den Haag, Utrecht en Vitesse en omdat Ajax een 0-2 voorsprong verspeelde toen Twente druk ging zetten.
En omdat Isimat in de extra tijd 0-1 maakt tegen PEC Zwolle en Twente een eigen goal tegen PSV maakt in de extra tijd.
Ajax is echt niet zo goed. Als PSV lef had getoond en vanaf het begin aangevallen had tegen Ajax en druk had gezet was het gat met Ajax nu minimaal 10 punten en mogelijk 13 punten.
PSV heeft zichzelf tegen Ajax in de voet geschoten. Ajax was niet goed. PSV was bang, laf en bar slecht.

Ik vond Ajax wel goed spelen. Vooral Ziyech vond ik meesterlijk. Daaraan zie je ook meteen het verschil. PSV heeft met het vertrek van Guardado nooit meer een regisseur in huis gehaald.

Ik vind het erg opportunistisch om nu in de media (dus niet op dit forum) de tactiek van Cocu te hekelen. Een week geleden was hij nog de gevierde man, en Ajax was op de rand van de afgrond. Al even goed onzin.

De waarheid is dat Ajax een betere selectie heeft, maar een onervaren en wankele trainer, die nog steeds niet weet welk systeem hij moet hanteren. En PSV heeft een uiterst onevenwichtige selectie, met een rustige en saaie coach, die probeert er met een defensieve tactiek het beste uit te halen. En die gisteren niet consequent was in zijn beslissingen.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan