CNG MrKrateos
Bondscoach
Jawel hoor, ik denk zelfs dat er érg veel interesse is in de statistieken van de ranglijst van een club en de topscorerslijst. Dat komt eigenlijk elke week wel terug in alle voetbalmedia. We hebben er zelfs prijzen voor.Er zijn toch denk ik wel belangrijker statistieken dan dit soort "informatie".
Zoals de topscorerslijst voor een speler, de ranglijst voor een club.
En statistieken over een scheidsrechter hoe vaak hij b.v. een penalty voor of tegen een bepaalde club fluit.
Maar daar is blijkbaar niemand in voetballand in geinteresseerd of ze zijn net zo geheim als de beveiliging van de goudvoorraad in Fort Knox.
En die penaltys ook, die zijn gewoon openbaar hoor. Ik zou ze - voordat we gaan interpreteren - wel normaliseren. Een aanvallende ploeg komt vaker in de 16 bijvoorbeeld. Dus het aantal penalty's per balcontact of per seconde in de 16 van de tegenstander. En dan, als we een verschil zien, begint dan de interpretatie. Waar ligt dan aan? Zijn sommige teams gewoon slechter en daarom te laat met verdedigen? Heeft de thuisploeg een voordeel? Hebben topploegen een voordeel? Waren sommige scheidsrechters minder in vorm? Etc. Je bent echter dan al zoveel stappen verder, dat de interpretatie wat gissen wordt. Ook hiervan zijn elk jaar wel onderzoeken door verschillende clubs, en die zijn nooit heel erg baanbrekend imo.