Érick Gutiérrez (M)

Grapjas.
Johan Vonlanthen kwam als 16- of 17-jarige naar PSV, stond te boek als groot talent maar heeft het niet gemaakt. Guti is international, en is gehaald om het middenveld een kwalitatieve impuls te geven. Nu wilde iedereen graag de impuls zien, na het vertrek van Van GInkel en de langdurige blessure van Thomas. Iedereen zag Rosario als invaller, als noodoplossing. Maar tot ieders verbazing speelt die jongen ontzettend goed, groeit hij iedere wedstrijd, waarmee Van Bommel een luxeprobleem heeft: 3 goede middenvelders (gaan we er ff van uit dat ie goed is) voor de 2 controlerende posities. Wat te doen? Als je Rosario ernaast zet, stopt diens ontwikkeling. En dat wil je juist niet. Hendrix er uit? De Jong? Pereiro? Ga je je speelstijl aanpassen omdat je zo graag Guti wil zien spelen, en wordt het team dan wel beter?
Als hij van een paar wedstrijdjes banken mentaal gebroken zou zijn, dan hebben we een Mexicaanse Jordi Hoogstrate. Daar ben ik trouwens niet bang voor, want bij het Mexicaans elftal zit hij er ook wel eens op de bank. Omgaan met teleurstellingen kan hij dus wel.

Als laatste: je kunt hier prima je mening geven, ook al wijkt die af van de algehele opinie. Doe ik ook. Niemand die gek op kijkt, en je moet ook niet gek opkijken als je dan weerwoord krijgt. Het is immers een forum, geen plek met klapvee waar je wijsheden kunt verkondigen.
Hoogstrate. Ja, die kwam ook ooit naar PSV. Lange tijd niet gehoord die naam.
 
Gutierrez : totaal 57 minuten speeltijd gehad vanaf dat hij hier bij PSV kwam.
2 goals en 1 assist.
Prima toch? Mooie goal tegen VVV weer.
 
Vind de vergelijking met Cocu in dit geval erg raar, naar mijn idee is het juist andersom? Hoezo 'Van Bommel durft Guti niet in te passen'? Juist door Rosario te laten staan laat Van Bommel zien dat hij dapper is en vertrouwen in Rosario heeft. Ik denk dat Cocu Guti meteen na aankoop had ingepast.
Het team staat erg goed en ook de directe concurrenten van Guti spelen hartstikke goed, dus is het helemaal niet vreemd dat hij voorlopig op de bank zit. We zijn duidelijk niet aan luxeproblemen gewend ;)
 
Vind de vergelijking met Cocu in dit geval erg raar, naar mijn idee is het juist andersom? Hoezo 'Van Bommel durft Guti niet in te passen'? Juist door Rosario te laten staan laat Van Bommel zien dat hij dapper is en vertrouwen in Rosario heeft. Ik denk dat Cocu Guti meteen na aankoop had ingepast.
Het team staat erg goed en ook de directe concurrenten van Guti spelen hartstikke goed, dus is het helemaal niet vreemd dat hij voorlopig op de bank zit. We zijn duidelijk niet aan luxeproblemen gewend ;)
Welke directe concurrenten bedoel je? Ramselaar, Rigo. Mauro ??? Hartstikke goed?
 
Denk dat hij zich voorlopig mag gaan richten op de positie van Pereiro. Verstandig van Bommel als dat zo is. Hendrix en Rosario moeten altijd spelen.
 
Denk t, pereiro stond in t zelfde lijstje op 8 van de 10 pogingen als "tussen de palen". Lijkt me gevoelsmatig dat die in de 8 wedstrijden tot nu toe vaker (geblokt) heeft geprobeerd.
Lijkt mij ook. Ik kan me nog een geblokt schot herinneren van Gutierrez in zijn tweede invalbeurt, vandaar.
 
Bij de komst van Guti heb ik nogal een punt gemaakt van mijn twijfel of twee linkspoten wel naast elkaar op het middenveld kunnen spelen, in het centrale blok voor de verdediging. Dit was voordat koning Rosario écht doorbrak, en de algemene aanname was dat Guti naast Hendrix zou moeten gaan spelen. Deel van mijn argumentatie was dat linkspoten eigenlijk altijd gewend zijn om links in de zone te spelen, als het centrumspelers zijn. Dit aangezien het percentage linkspoten gewoonweg veel lager is dan rechtspoten. Die rechtspoten zijn wel gewend op links in de zone te opereren, omdat er simpelweg vaak geen linkspoot met voldoende kwaliteit voorhanden is.

Gisteren zagen we Spurs echter met net zoals PSV in een 4-2-3-1 opereren, met hoge backs, en een blok van twee voor de verdediging. Dit werd ingevuld door de rechtsbenige controleur Dier, en de linksbenige spelmaker Dembele. Opvallend genoeg kozen ze ervoor - en dit liep gewoon soepel - om Dembele in lange fases rechts vanuit de zone te laten opereren, terwijl rechtspoot Dier links centraal speelde. Dat haalt mijn hele verhaal dat een linkspoot rechts in de zone normaliter niet of minder kan functioneren zowat onderuit. Als het gezien de tegenstander beter past zou Mark dus zelfs prima kunnen overwegen om Hendrix en Rosario eens van plek te laten wisselen. Levert ook hele andere passlijnen op richting de aanvallers, wat voordelen met zich mee kan brengen.

Een slimme speler als Guti zou in het algemeen ook gewoon hetzelfde moeten kunnen als Dembele. Wat dat betreft vind ik het nogmaals jammer dat ons Tsjechisch linksbenig talent waarvan ik de naam even kwijt ben in de laatste bekerwedstrijd rechts in de zone speelde, en niet Guti.
 
Terug
Bovenaan Onderaan