Selectie PSV: Algemeen

Mamadou Sakho heeft vorig seizoen zijn eerste seizoen bij Montpellier gespeeld. Is inmiddels 31 jaar oud, die zal geen godsvermogen moeten kosten lijkt me? En die zal toch ook wel oren hebben naar een champions league avontuur, lijkt me.
 
Om heel eerlijk te zijn ben ik sowieso niet tegen een kwaliteitsinjectie in de achterhoede. De verhalen over Wijnaldum, Luuk de Jong, Simons etc maken me super enthousiast en ik denk ook dat we een goede selectie hebben maar niet in de achterhoede.
Om heel eerlijk te zijn maak ik me best wel een beetje zorgen over onze defensie. Gisteren keek ik nog een keer de samenvatting van PSV- Kopenhagen. En dan wordt je toch niet vrolijk als je ziet dat die wedstrijd net zo goed 8-8 had kunnen eindigen. En daar waren meerdere zaken aan te wijzen als oorzaak zoals een belabberde bal van Veerman en Sangaré. Maar ook gewoon bij andere momenten naief en slordig verdedigen. Het valt toch niet te ontkennen dat we eigenlijk al 20 jaar lang defensief zo lek als een mandje zijn.

Als je de centrale verdedigers vanaf 2008/2009 op een rijtje zet (na het vertrek van Alex) dan krijg je dit:

Francisco Rodríguez, Carlos Salcido, Jérémie Bréchet, Dirk Marcellis, André Ooijer, Wilfred Bouma, Marcelo, Jagoš Vuković, Timothy Derijck, Zanka Jorgensen, Jeffrey Bruma, Menno Koch, Karim Rekik, Nicolas Isimat-Mirin, Héctor Moreno, Daniel Schwaab, Derrick Luckassen, Nick Viergever

Die eerste 2 namen waren prima daarna zijn we echt verzwakt lange tijd totdat Rekik, Bruma en later Moreno zeker wel goed waren en toen zijn we weer terug gevallen op middelmaat. Als je een gelijkwaardig lijstje maakt van buitenspelers die we in die periode hebben gehad dan is het contrast echt enorm. Daar hebben we altijd wel een uitblinker staan. Ik heb nog altijd vertrouwen in Teze en Ramalho maar daar moet eigenlijk een sloopkogel naast staan. Boscagli is een leuke opbouwer maar van hetzelfde hout als de verdedigers die we al hebben: goeie opbouwers, matige verdedigers.

Ik hoop dat we nog flink wat geld achter de hand hebben om dus echt in die verdediging te pompen. Ik denk niet dat John een speler gaat halen ipv Mauro maar zorg dan in ieder geval dat je een sterspeler voor het centrum weet aan te trekken. Ik denk dat daar toch nog wel geld voor moet zijn?
Eigenlijk.is van heel dat rijtje Moreno de enige CV die écht in alle opzichten onbetwistbaar is. Maar sowieso heeft PSV maar weinig CV's gehad die ik (internationale) top zou noemen. Sinds de jaren 80 kom ik niet veel verder dan Koeman, Van Tiggelen, Stam en Alex.
 
Eigenlijk.is van heel dat rijtje Moreno de enige CV die écht in alle opzichten onbetwistbaar is. Maar sowieso heeft PSV maar weinig CV's gehad die ik (internationale) top zou noemen. Sinds de jaren 80 kom ik niet veel verder dan Koeman, Van Tiggelen, Stam en Alex.
Laatste periode Bruma vond ik ook erg goed. Niet de eerste twee jaar 😂

Wel apart. Ik ben geboren in de jaren 90. Ik dacht dat we van oudsher bekend stonden als counterploeg. De defensie hebben we er niet echt naar gehad dan.
 
Laatste periode Bruma vond ik ook erg goed. Niet de eerste twee jaar 😂

Wel apart. Ik ben geboren in de jaren 90. Ik dacht dat we van oudsher bekend stonden als counterploeg. De defensie hebben we er niet echt naar gehad dan.
Dr zit een verschil tussen een countermogelijkheid goed benutten en bewust op de counter spelen. Heb het gevoel dat wij met regelmaat in die 1e categorie zaten, nimmer in de 2e.
 
Eigenlijk.is van heel dat rijtje Moreno de enige CV die écht in alle opzichten onbetwistbaar is. Maar sowieso heeft PSV maar weinig CV's gehad die ik (internationale) top zou noemen. Sinds de jaren 80 kom ik niet veel verder dan Koeman, Van Tiggelen, Stam en Alex.
Ivan Nielsen en de zwaar onderschatte Ernest Faber mogen niet vergeten worden.
 
Ivan Nielsen en de zwaar onderschatte Ernest Faber mogen niet vergeten worden.
Ik vond Ooijer ook niet slecht.

Maar ik onderschrijf wel de conclusie dat het niet best is gesteld met de verdedigers. Jammer dat Stam zo'n sell out blijkt te zijn. Als hij als speler was teruggekeerd naar PSV ipv Ajax, dan had hij na zijn spelersloopbaan ook een soort van ambassadeur kunnen worden van PSV en PSV helpen met scouten/opleiden van goede verdedigers.

Heb me regelmatig verkeken op eigen talenten waarvan ik had verwacht dat ze het zouden redden zoals: Maarten Peijnenburg (heerste bij de Otten Cup, zowel verdedigend als opbouwend ijzersterk), Soulas, Suently Alberto, Menno Koch, Marcelis etc.

Ik wil het niet jinxen, maar ben heel optimistisch over Emmanuel vd Blaak. Die heb ik al lange tijd op de radar in de jeugd en tot nu toe maakt hij altijd de verwachtingen waar. Ook op heel jonge leeftijd doorgeschoven naar Jong, alleen helaas geveld door langdurige blessure. Als ik mijn geld moet zetten op een speler die gaat doorbreken van Jong, dan is hij het wel.
 
Ivan Nielsen en de zwaar onderschatte Ernest Faber mogen niet vergeten worden.
Je hebt gelijk. Niesen mag niet worden vergeten. Faber ligt voor mij wat anders. Hele goede voetballer, maar naar mijn herinnering vaak geblesseerd op juist die momenten dat hij definitief zou doorbreken - ook bij Oanje.

Wie ik natuurlijk ook was vergeten, tot mijn diepe schaamte, is nota bene één van de beste spelers die PSV ooit heeft gehad: Popescu.
 
Je hebt gelijk. Niesen mag niet worden vergeten. Faber ligt voor mij wat anders. Hele goede voetballer, maar naar mijn herinnering vaak geblesseerd op juist die momenten dat hij definitief zou doorbreken - ook bij Oanje.

Wie ik natuurlijk ook was vergeten, tot mijn diepe schaamte, is nota bene één van de beste spelers die PSV ooit heeft gehad: Popescu.
Popescu, dat was mijn PSV-held vroeger.
 
Popescu, dat was mijn PSV-held vroeger.

Terecht. En die kerel is volgens mij nog topfit. Volgens mij kan je in de eredivisie met Popescu centraal en Heintze in de linkerzone nog steeds goed mee komen. Brands is toch te lui om een goede verdediger te vinden, dus dit lijkt me een uitstekende oplossing.
 
  • Hahaha!
Reactions: DrJ
Terug
Bovenaan Onderaan