Selectie PSV: Algemeen

Ergens anders meen ik al eens gezegd, maar ik snap niet dat die nadruk zo op de linksbenige LCV ligt. Slechts een beperkt percentage van goede centrumverdedigers is een linkspoot. Ter illustratie, van de 25 centrale verdedigers met de hoogste transferwaarde op transfermarkt.de zijn er slechts zes linksbenig. Er even van uitgaande dat dit eenzelfde percentage is bij de klasse waar wij nu in zoeken, en je ziet dat je jezelf enorm beperkt als je perse een linkspoot wil hebben. Of je komt bij een kwalitatief mindere speler uit, maar geweldig hoor, wel een linkspoot! Terwijl ook in de top volop rechtspoten links centraal spelen.

Een goede linksbenige centrale verdediger is natuurlijk veel beter dan een goede rechtsbenige centrale verdediger op links, opbouwen van achteruit gaat een stuk makkelijker en veiliger. De laatste wedstrijden van het Nederlands elftal zag je bijvoorbeeld al een heel verschil tussen wanneer Aké daar stond of De Ligt, en het is niet alsof Aké zoveel beter is dan De Ligt. Het is ook niet voor niets dat linksbenige centrale verdedigers, die helemaal niet zo geweldig zijn, in de belangstelling staan van grote clubs (Martinez, Torres, Aké). Als we besluiten dat onze tactiek de bal naar voren rossen voor Luuk wordt, en we een goede rechtsbenige centrale verdediger zoeken, dan zeg ik doen. Als we van achteruit op willen bouwen en we een échte topper kunnen vinden, oké. Maar als we in de bak 'Branthwaitetjes' gaan grabbelen, dan toch liever een linksbenige verdediger.
 
Maar als we in de bak 'Branthwaitetjes' gaan grabbelen, dan toch liever een linksbenige verdediger.
Of komen we juist bij de Branthwaitetjes uit, omdat we perse een linkspoot willen in plaats van een kwalitatief betere rechtspoot?
 
Of komen we juist bij de Branthwaitetjes uit, omdat we perse een linkspoot willen in plaats van een kwalitatief betere rechtspoot?

Ik weet het niet, Brands kent hem dus misschien is hij wel heel goed en kunnen we een echte topper niet betalen.
 
Ik vind ons verdedigend erg kwetsbaar. Het lijkt te veel op 1 van de teams uit 2008-2014.

Eigenlijk zijn we al te laat want augustus spelen we alweer JCS en CL?
 
VI PRO: De omscholing van Sangaré gaat met vallen en opstaan

Ik heb geen VI PRO en kan het artikel verder niet lezen. Maar de titel, komende vanuit een tactische analyse, zegt me al genoeg. Sangaré als DMC voor de defensie in het systeem zoals PSV nu wil spelen met de punt naar achteren betekent Sangaré omscholen. Hij is van nature niet de passende, positioneel sterke controleur, het is een krachtmens met enorme fysiek, loopvermogen en goede tackle die in zijn voetballende gedeelte het afgelopen jaar enorm is verbeterd. Maar dus iets heel anders. Als type speler (even los van wat je van zijn kwaliteit vindt) is Guti veel natuurlijker in zijn kracht op DMC. Ik zou tegen sterke ploegen (in NL Ajax, wellicht Feyenoord en AZ) dus áltijd met Guti op DMC en Sangaré als een van de centrale middenvelders (onjuist als 'aanvallend' geframed) spelen.

Throwback: het sublieme PSV van 2004/2005 speelde ook met de punt naar achteren, waar Johann Vogel stond. Cocu was een van de wat men nu 'aanvallende' middenvelders noemt. Zien we de speler die Phillip toen was, ook al ruim over de 30, als vergelijkbaar met hoe we Til, Simons, en Veerman nu zien, inclusief de kwaliteit om wellicht vooral aanvallend te denken, balletjes afpakken niet veel doen, en nog wel eens vergeten mee terug te verdedigen?
 
Het is allemaal wel erg negatief over onze verdediging; ik ga daar niet in mee.

  1. Een onzekere keeper heeft een enorme negatieve impact op een verdediging. Dat is opgelost
  2. Een ander groot probleem vorig jaar was dat we een waslijst aan blessures hadden, in heel de selectie maar zeker ook in de verdediging terwijl dat juist de linie was met de minste breedte. Ik ga er toch stiekem van uit dat onze fysieke staf i.i.g niet slechter is dan de vorige sloopkogel
  3. Wanneer Mauro fit is kan Max lekker banken, scheelt ook weer een paar goaltjes
  4. Teze hoeft nooit meer op rechtsback nu we daar kunnen kiezen uit Hoever, Mwene, Sambo en evt. Mauro. Teze centraal was onder van Bommel het enige lichtpunt
  5. Men doet alsof Ramalho er niks van kan, maar een jaar geleden waren we lyrisch. En ik herinner me hem nog steeds als een zeer kundige verdediger, en een echte aanvoerder op de achtergrond.
  6. Doodzonde dat Boscagli geblesseerd is zo lang; maar dit is meteen een mooie kans voor Obispo om te laten zien dat hij het niveau echt aan kan. Links centraal is eigenlijk mijn enige punt van zorg. Maar daar zou Ramalho ook nog kunnen spelen.
  7. Hoever - Teze - Ramalho - Mauro
  8. Mwene - Obispo - Branthwaite- Max
  9. Sambo - Vos - Seelt - Oppegard
 
Het is allemaal wel erg negatief over onze verdediging; ik ga daar niet in mee.

  1. Een onzekere keeper heeft een enorme negatieve impact op een verdediging. Dat is opgelost
  2. Een ander groot probleem vorig jaar was dat we een waslijst aan blessures hadden, in heel de selectie maar zeker ook in de verdediging terwijl dat juist de linie was met de minste breedte. Ik ga er toch stiekem van uit dat onze fysieke staf i.i.g niet slechter is dan de vorige sloopkogel
  3. Wanneer Mauro fit is kan Max lekker banken, scheelt ook weer een paar goaltjes
  4. Teze hoeft nooit meer op rechtsback nu we daar kunnen kiezen uit Hoever, Mwene, Sambo en evt. Mauro. Teze centraal was onder van Bommel het enige lichtpunt
  5. Men doet alsof Ramalho er niks van kan, maar een jaar geleden waren we lyrisch. En ik herinner me hem nog steeds als een zeer kundige verdediger, en een echte aanvoerder op de achtergrond.
  6. Doodzonde dat Boscagli geblesseerd is zo lang; maar dit is meteen een mooie kans voor Obispo om te laten zien dat hij het niveau echt aan kan. Links centraal is eigenlijk mijn enige punt van zorg. Maar daar zou Ramalho ook nog kunnen spelen.
  7. Hoever - Teze - Ramalho - Mauro
  8. Mwene - Obispo - Branthwaite- Max
  9. Sambo - Vos - Seelt - Oppegard
Prima post maar de blessures zijn er nog steeds.
 
Keeper Benitez
RB vacature
RCV Ramalho en Teze
LCV vacature
LB Mauro

Een defensief probleem met Ramalho en Mauro in de lappenmand.
 
Er moet een goede stand-in komen voor Luuk, want Vinicius is zeer matig als spits. En indien mogelijk ook een goede stand-in voor Max: we hebben weliswaar Mauro, maar liever toch een ervaren back op die positie van Max. En tot slot zou een creatieve middenvelder ook zeer welkom zijn: Veerman is redelijk, maar liever eentje met meer ervaring en die ook uitstekende vrijetrappen kan nemen. En Ruud moet Max verbieden om in het vervolg vrijetrappen te laten nemen, want alle vrijetrappen van Max in 2022 waren ronduit waardeloos. Liever Veerman, Simons of Gakpo aanwijzen, maar alsjeblieft geen Max meer.
 
Er moet een goede stand-in komen voor Luuk, want Vinicius is zeer matig als spits. En indien mogelijk ook een goede stand-in voor Max: we hebben weliswaar Mauro, maar liever toch een ervaren back op die positie van Max. En tot slot zou een creatieve middenvelder ook zeer welkom zijn: Veerman is redelijk, maar liever eentje met meer ervaring en die ook uitstekende vrijetrappen kan nemen. En Ruud moet Max verbieden om in het vervolg vrijetrappen te laten nemen, want alle vrijetrappen van Max in 2022 waren ronduit waardeloos. Liever Veerman, Simons of Gakpo aanwijzen, maar alsjeblieft geen Max meer.
IK heb het idee dat RvN Oppegard als serieuze stand-in ziet.
 
Er moet een goede stand-in komen voor Luuk, want Vinicius is zeer matig als spits. En indien mogelijk ook een goede stand-in voor Max: we hebben weliswaar Mauro, maar liever toch een ervaren back op die positie van Max. En tot slot zou een creatieve middenvelder ook zeer welkom zijn: Veerman is redelijk, maar liever eentje met meer ervaring en die ook uitstekende vrijetrappen kan nemen. En Ruud moet Max verbieden om in het vervolg vrijetrappen te laten nemen, want alle vrijetrappen van Max in 2022 waren ronduit waardeloos. Liever Veerman, Simons of Gakpo aanwijzen, maar alsjeblieft geen Max meer.
Mauro kan ook een aardige vrije trap nemen (en corners).
 
Terug
Bovenaan Onderaan