Nederlands Elftal

Ik heb hier niet staan klappen voor die fans of wel? Ik heb een andere kant van het verhaal gedeeld omdat het echt puur en alleen om de supporters ging. Ik ben nog steeds van mening dat ze daar in Rome ook zichzelf aan mogen kijken als je een plein vol trapt met Feyenoord fans en ze verbied om van WC's gebruik te maken in omliggende café's, geen andere voorzieningen aanbied maar ze wel verplicht om op dat plein te blijven staan. Moet je daarvoor de boel kort en klein slaan? Nee natuurlijk niet. Maar misschien had een of andere slimpie zichzelf eens moeten afvragen of het wel verstandig was om urenlang een beruchte groep supporters als een stel opgehokte dieren op een historisch plein weg te gooien. We geven ze geen WC's hoor, ze kunnen het vast wel 3 uur ophouden en zullen dan zonder gemor richting het stadion vertrekken. Maar hey, allemaal doorgesnoven en bezopen he. Dus ieder verhaal wat vanaf daar komt is niet waar. Dat ze in Manchester een plein vol met open kroegen en voorzieningen hebben met diezelfde supporters en het daar allemaal goed ging is natuurlijk geen teken dat sommige instanties ook zelf fouten maken en dit soort situaties kunnen creëren. De Entrada van Ajax in de halve finale CL bijvoorbeeld. Het hele seizoen geen gezeik geweest, leverde mooie beelden op. Wanneer gaat het fout? Het moment dat mevrouw de Burgermeester besluit om een paar tanks met spuitkanonnen daar het stadionplein op te sturen. De Entrada die altijd goed verliep is ineens verboden. Dan denk ik echt, ja wat verwacht je nou? Dat iedereen netjes naar binnen gaat? Het gedrag is nooit goed te praten en moet gestraft worden, maar bepaald gedrag wordt wel door iets getriggerd. En dat had in beide situaties naar mijn idee echt voorkomen kunnen worden.

Dat je jezelf daar niet van wil aantrekken moet je ook zelf weten natuurlijk, ik geloof mensen die ik over bovenstaande situatie heb gesproken op hun woord omdat ik weet dat die niet tot jouw stereotype beeld behoren. Die keuren het gedrag net zo goed af, maar als je meegaat met een uitwedstrijd in Europa kun je nu eenmaal op een fanzone gegooid worden en in deze situatie terecht komen. Buiten dat vind ik het sowieso best bijzonder, had namelijk wel het idee dat je best open richting de wereld kon kijken. Je zit er zelf toch ook niet echt op te wachten als mensen in een discussie Iraniërs maar vrouwonvriendelijke hond noemen na een bericht over vrouwen die worden geweerd tijdens een voetbalwedstrijd. Schieten we niets mee op en is totaal niet bevorderlijk voor een discussie.

En uiteindelijk lijken mijn beide punten wel op elkaar. Ik keur het gedrag van de mensen in de beide situaties af, dus is een straf altijd terecht. Maar in beide situaties komt er iets extra's bij kijken en dat is het (onbedoeld) uitlokken/uitdagen van dit gedrag. En ik vind ook dat die mensen kritisch naar zichzelf moeten kijken en daarvoor moeten worden aangekeken. In het geval van afgelopen zaterdag is het de moeder en in het geval van Feyenoord is het de gemeente/organisatie van Rome. Waarin ik vind dat de moeder best een boete mag krijgen omdat ze haar kind met haar volle bewustzijn heeft aangemoedigd. In het geval van Rome is het anders. Natuurlijk verdienen die geen boete, die zijn genoeg gestraft. Maar ik vind dat zij zichzelf wel moeten afvragen of ze zelf wel zo goed hebben gehandeld en het niet gewoon konden voorkomen door ze op een aftans plein in de buitenstad te gooien met genoeg voorzieningen.

Al met al zou ik eigenlijk pas krom beredeneren als ik nu zou roepen dat het jochie tuig is en niet kan nadenken en ga zo maar door. Ik ben nu juist net als bij het Rome verhaal de reden van het gedrag aan het benoemen en dat daar ook iets aan gedaan had kunnen worden om het gedrag eventueel te voorkomen.
Die twee verhalen, het gedrag van de hooligans en dat van dat joch zijn totaal niet vergelijkbaar en daar gaat het in je “ nuance” of de andere kant laten zien al mank! Ik sta open voor logica en reden maar niet voor het verhaal van een groep mensen die vaker ellende en schade veroorzaakt dan dat ze zich als de echte supporters gedragen. Dat de organisatie soms slecht is waardoor ze misschien op staart moeten poepen, dat is iets anders dan de monumenten te beschadigen. Ik begrijp werkelijk niet wat jij hier probeert uit leggen met de hele wereld bij elkaar halen om te beweren dat stel debielen ook wel eens gelijk kunnen hebben. Ja dat zal hoor. Ze worden wel eens harde aangepakt dan ze verdienen. Wanneer je je in zulke omgeving begeeft, dan is de kans idd groot dat schuldig en onschuldig door elkaar worden geslagen. Maar dat is in het strafrecht een drogreden: als je er bij bent geweest, dan heb je dat risico aanvaard.
Verder mag iedereen van mij de Iraanse machthebbers stel honden, varkens en seksisten en alles en nog wat noemen. Want dat zijn ze ook. Ook zij zullen wel eens in hun gelijk staan politiek gezien, maar ze maken hoe dan ook onderdeel uit van een pervers walgelijk systeem. Dan hebben ook zij wat mij betreft geen “ andere kant van het verhaal”.
 
Blind :braak:

Waarom Malacia niet laten staan? Die deed het, ondanks zijn dramatische terugspeelbal, een heel stuk beter dan Blind...

Ja, enige onbegrijpelijke van deze opstelling. Die gaat 10 keer voorbij gelopen worden. De rechtsbuiten van Turkije heeft er zin in. Daar kun je al wel een assist of goal van noteren.
 
Herr von Gaal vindt Turkije de sterkste tegenstander uit de poule. Ik schat Noorwegen toch eigenlijk wel minimaal gelijkwaardig in, misschien zelfs iets beter, want Turkije heeft geen wereldtopper in het elftal.

Ik vind Turkije over de gehele linie meer aardige tot goede spelers hebben. Noorwegen is toch vooral Haaland, een beetje Odegaard en de rest bungelt er aan.
 
Het mannetje gokte en gokte mis. Kan gebeuren. Gewoon even niet piepen nu en op de blaren zitten.
(En stilletjes je zegeningen tellen dat je er zo goed mee weggekomen bent.)

De wedstrijd van vanavond... Ja, eh... Winst dan maar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan