Coronavirus

Nogmaals, het hoge aantal besmettingen hier is niet terug te zien in hospitalisatie/mortaliteit. Hier zitten we op 85% enkel en 65% dubbel geprikt, dat is wel een verschilletje met Nl die ongeveer op de helft daarvan zitten. Dus vooralsnog, vind ik het wel te billijken. Wat ik wel met j eens ben, is dat her wel een risico element in zit. Als de ziekenhuizen toch volstromen, hebben we wel een mega groot probleem.
Waar ik me het meest zorgen over maak zijn de reisbewegingen.
 
Groeps immuniteit zou een bijkomend effect zijn en niet het hoofddoel meen ik?

Ik ben trouwens nu al doodsbang voor long covid. Niet meer normaal kunnen denken, weinig energie hebben of niks meer kunnen bereiken met sporten, dat zou echt een gigantische klap zijn :( helaas maar 1 keer gevaccineerd en die kut varianten maken het al onzeker dat die tweede helpt of hoe zit dat?
Dan kun je altijd nog ajax-supporter worden :grin:.

Wat serieuzer, het heeft niet zo veel zin je enorm druk te maken om iets dat misschien gebeurt. De kans dat je geen long Covid krijgt is vele malen groter dan dat je het wel krijgt.

Plus, tot nu toe blijkt dat de vaccinatie goed helpt tegen alle varianten.
 

TV-toespraak van minister-president Mark Rutte​

Toespraak | 16-03-2020

link

....
"De realiteit is ook dat de komende tijd een groot deel van de Nederlandse bevolking met het virus besmet zal raken. Dat is wat de deskundigen ons nu vertellen.
En wat zij ons ook zeggen, is dat we in afwachting van een vaccin of medicijn de verspreiding van het virus kunnen afremmen en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit op kunnen bouwen.

Dat moet ik uitleggen.
Wie het virus heeft gehad, is daarna meestal immuun. Net als vroeger met de mazelen.
Hoe groter de groep die immuun is, hoe kleiner de kans voor het virus om over te springen op kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid.

Met groepsimmuniteit bouw je als het ware een beschermende muur om hen heen. Dat is het principe."
.....
 
Dat is nou net het enige dat ook in Engeland niet helemaal vrijgegeven is. Zelfs Bojo begrijpt dat. Die fascinatie van Nederlanders met de verkansie als grondrecht is heel raar.
Hier in Haren is het zelfs raar als je niet en de zomer-, en de herfst- en de voorjaars- en de meivakantie een huisje geregeld hebt. Met kerst thuisblijven wordt nog getolereerd.
Valt niet mee, zoveel luxe.
 
Hier in Haren is het zelfs raar als je niet en de zomer-, en de herfst- en de voorjaars- en de meivakantie een huisje geregeld hebt. Met kerst thuisblijven wordt nog getolereerd.
Valt niet mee, zoveel luxe.
Streept Haren als vluchtplek op het moment dat de zeespiegel te hard stijgt van de lijst af..
 

TV-toespraak van minister-president Mark Rutte​

Toespraak | 16-03-2020

link

....
"De realiteit is ook dat de komende tijd een groot deel van de Nederlandse bevolking met het virus besmet zal raken. Dat is wat de deskundigen ons nu vertellen.
En wat zij ons ook zeggen, is dat we in afwachting van een vaccin of medicijn de verspreiding van het virus kunnen afremmen en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit op kunnen bouwen.

Dat moet ik uitleggen.
Wie het virus heeft gehad, is daarna meestal immuun. Net als vroeger met de mazelen.
Hoe groter de groep die immuun is, hoe kleiner de kans voor het virus om over te springen op kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid.

Met groepsimmuniteit bouw je als het ware een beschermende muur om hen heen. Dat is het principe."
.....
Wat is het idee achter deze quote? We weten nu dat daar een belangrijke vooronderstelling in zat die nooit expliciet is gemaakt, namelijk dat je niet opnieuw geïnfecteerd kunt worden en niet opnieuw anderen kunt besmetten. Blijkt bij deze infectie dus wel degelijk het geval te zijn; je kunt het meerdere keren krijgen, maar wordt er over het algemeen wel veel minder ziek van. Die belofte van groepsimmuniteit is er in het begin nog wel als je net ziek of gevaccineerd bent, maar na verloop van tijd niet meer.

De belofte had dus niet groepsimmuniteit moeten zijn maar dat we het simpelweg niet zeker weten. Die varianten zijn er niet voor niets; komen op doordat ze zich gemakkelijker in de populatie verspreiden, ofwel doordat ze besmettelijker zijn ofwel doordat ze gemakkelijker mensen kunnen herbesmetten (Brazilie). Als je overdragen wilt voorkomen dan moet je simpelweg blijven vaccineren. En toch werd de strategie ingericht op groepsimmuniteit. Enfin, achteraf allemaal comfortabel lullen.

Het heeft wmb niet zo veel zin om nu eerdere uitspraken van Rutte&Co erbij te halen. Ze wisten (én weten) het simpelweg niet, handelen naar eer en geweten wanneer het aankomt op de te volgen strategie. Dat het beleid op andere vlakken te wensen over laat en er te weinig aandacht is geweest voor andere vakgebieden los van de tot profeten verheven virologen/medici is een ander verhaal.
 
Groeps immuniteit zou een bijkomend effect zijn en niet het hoofddoel meen ik?

Ik ben trouwens nu al doodsbang voor long covid. Niet meer normaal kunnen denken, weinig energie hebben of niks meer kunnen bereiken met sporten, dat zou echt een gigantische klap zijn :( helaas maar 1 keer gevaccineerd en die kut varianten maken het al onzeker dat die tweede helpt of hoe zit dat?

Onzeker of (/hoezeer) de vaccins de kans op long covid reduceren. Maar aangezien bijna zestig procent vd long covid patienten een snellere lichamelijke verbetering rapporteren na vaccinatie lijkt het me wel te helpen.

Voor zover ik weet ging onderscheid mogelijk over varianten in relatie tot (ernst van/kans op) long covid. Meeste komt van data verzamelt in 2020 besmetten die (per definitie) langere tijd daarna gevolgd zijn, dus van OG en de Kent mutatie (alpha).
 
Laatst bewerkt:
Ah, dat wist ik niet. Geldt dat ook voor inkomend?
Weet niet zo goed wat je bedoelt, maar de kleurcodes en verboden/quarantines blijven hetzelfde. Overigens gaan er ook nog genoeg Engelsen naar Spanje en Portugal (die willen iedereen) op vakantie en nemen ze de quarantaine matregelen voor lief (of slaan ze in de wind, want ook hier controleert men niet)
 
Weet niet zo goed wat je bedoelt, maar de kleurcodes en verboden/quarantines blijven hetzelfde. Overigens gaan er ook nog genoeg Engelsen naar Spanje en Portugal (die willen iedereen) op vakantie en nemen ze de quarantaine matregelen voor lief (of slaan ze in de wind, want ook hier controleert men niet)
Ik doelde op mensen die naar GB reizen. Wat zijn daar de regels voor? Iedereen welkom? Of ook eerst in quarantaine? (En wordt daar dan wél op gecontroleerd?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan