Binnenlandse Politiek

Dat is vooruitgang. Zeker.
Maar als het mogelijk is om de eu regels aan te passen en voor 0% te gaan, dan is dat toch een prima streven om te benoemen?

Inkomsten ergens vandaan. Jawel. Of kosten besparen. In het algemeen kun je stellen: Meer groenten en fruit --> lagere zorgkosten.
En daarbij is 0% voor groenten en fruit niet losstaand. Hoe dat bij Bij1 zit heb ik niet zo snel voorbij zien komen, maar bij PvdD staat er een BTW verhoging voor vlees tegenover.
Dankje voor het toelichten!
Ik vind de aanname dat mensen dan ook meer fruit in een gezonde manier gaan consumeren wat zorgt voor lagere zorgkosten een vrij grote aanname. Denk namelijk dat er zeker een verband in zit maar dat er té veel variabelen meespelen om dat alles mee te krijgen. Daarnaast een peer koop je 4 stuks voor 2,29 ongeveer (geen idee of ik dan een dure heb of een goedkope, kijk te weinig naar prijzen in de winkel :zien:). Dus 1 peer koop je voor rond de 60 cent. Die 5 procent meer of minder gaan , denk ik, de meeste mensen niet overtuigen. De stimulans (9 naar 5) helpt zeker. Daar zie ik ook zeker wel potentie in. Maar de belasting afschaffen lijkt me onnodig. Daarbij ook maar de vraag of de marge niet omhoog gaan en de consument alsnog evenveel betaald.
 
Als je daarnaast begint met de klassengrootte echt om maximaal 24 of zo te zetten, zal de kwaliteit vooruit springen.

in 2019 was de gemiddelde groepsgrootte 22,6 ll, 70% van de klassen hadden 26 of minder leerlingen, nog maar 2% kent meer dan 30ll. En de trend is dalende. Daar gaan we dus niet heel veel meer op winnen.


hele artikel
 
Dankje voor het toelichten!
Ik vind de aanname dat mensen dan ook meer fruit in een gezonde manier gaan consumeren wat zorgt voor lagere zorgkosten een vrij grote aanname. Denk namelijk dat er zeker een verband in zit maar dat er té veel variabelen meespelen om dat alles mee te krijgen. Daarnaast een peer koop je 4 stuks voor 2,29 ongeveer (geen idee of ik dan een dure heb of een goedkope, kijk te weinig naar prijzen in de winkel :zien:). Dus 1 peer koop je voor rond de 60 cent. Die 5 procent meer of minder gaan , denk ik, de meeste mensen niet overtuigen. De stimulans (9 naar 5) helpt zeker. Daar zie ik ook zeker wel potentie in. Maar de belasting afschaffen lijkt me onnodig. Daarbij ook maar de vraag of de marge niet omhoog gaan en de consument alsnog evenveel betaald.
Ik zou een zaak (bv de markt) zoeken waar je peren los kan kopen, 4 voor €2,29 is gewoon afzetterij. (en daarnaast niet ideaal voort t milieu).

Wel eens dat een daling van het BTW tarief niet veel gaat bijdragen, maar t is wel een positief signaal.
 
Ik zou een zaak (bv de markt) zoeken waar je peren los kan kopen, 4 voor €2,29 is gewoon afzetterij. (en daarnaast niet ideaal voort t milieu).

Wel eens dat een daling van het BTW tarief niet veel gaat bijdragen, maar t is wel een positief signaal.
Haha, ik wist niet eens hoe duur fruit is. Dus google'de peren bij de AH. Vandaar het voorbeeld. Mee eens hoor.
 
En waar het gros nu ook weer gewoon op gaat stemmen

Ik denk dat het probleem waar vele rechtse stemmers (waaronder ikzelf) tegenaanlopen is dat er eigenlijk maar 1 optie is op rechts. Dat is ook denk ik de hoofdreden dat het gezeik met die avondklok en andere rare sprongen de VVD nauwelijks stemmen kost. Er zijn gewoon geen goede alternatieven als rechtse stemmer. Ik dacht helemaal aan het begin (I know, naïef, boy was I wrong) dat FvD een frisse nieuwe optie op rechts zou kunnen worden, maar goed vriend Thierry had daar andere ideeën over.

Der Muzikant ook ik als rechtse stemmer zal je niet lynchen om je politieke voorkeur, ieder mag kiezen en staan voor wat hij of zij vindt. Goed ook dat je 't hier gewoon verkondigd, dat kan ik alleen maar respecteren. Al ben je sowieso niet vies van een afwijkende mening hier op 't forum (Manolev, Rosario etc.) Volgens mij was je zelfs voorzitter van onze tweemans Cassio Ramos fanclub ;)
 
Dankje voor het toelichten!
Ik vind de aanname dat mensen dan ook meer fruit in een gezonde manier gaan consumeren wat zorgt voor lagere zorgkosten een vrij grote aanname. Denk namelijk dat er zeker een verband in zit maar dat er té veel variabelen meespelen om dat alles mee te krijgen. Daarnaast een peer koop je 4 stuks voor 2,29 ongeveer (geen idee of ik dan een dure heb of een goedkope, kijk te weinig naar prijzen in de winkel :zien:). Dus 1 peer koop je voor rond de 60 cent. Die 5 procent meer of minder gaan , denk ik, de meeste mensen niet overtuigen. De stimulans (9 naar 5) helpt zeker. Daar zie ik ook zeker wel potentie in. Maar de belasting afschaffen lijkt me onnodig. Daarbij ook maar de vraag of de marge niet omhoog gaan en de consument alsnog evenveel betaald.

Als van 9 naar 5 een helpende stimulans is, dan zou een verschil van 5 naar 0 een nog meer helpen natuurlijk :)
Bij de verhoging van 6 naar 9 is een onderzoek geweest dat dit heeft geleid dat de groei van groenten en fruit is gestagneerd. En iets van 18% van de mensen geeft aan minder groenten en fruit te kopen door de verhoging.
Heb trouwens nog dit gevonden:
0% wordt in Ierland gehanteerd voor groenten en fruit.
Het kán dus gewoon!

De aanname van meer groenten en fruit en lagere zorgkosten is wetenschappelijk goed te onderbouwen hoor. Het is alleen indirect en met een relatief grote vertraging. Dat maakt het wat lastig precies te peilen. En bij gezondheid komen natuurlijk meer dingen kijken. Maar de link is niet zomaar een losse aanname in ieder geval.

Je laatste vraag is wel een terechte denk ik. Gaan de marges dan niet omhoog. Supermarkten staan er redelijk om bekend elke cent te willen pakken die ze pakken kunnen. Het zou me niet verbazen.
Kwestie van strikt monitoren en met de billen bloot leggen als dat gebeurt. Maarja... in een wereld waarin bedrijven/branches zelf hun controles moeten doen (want controlerende instanties bezuinigen we graag op, kleinere overheid enzo), schiet dat niet op natuurlijk.

Tot slot nog kanttekening bij dit alles: We discussiëren nu enkel over deze maatregel. Maar nergens is natuurlijk gezegd dat dit dé heilige graal is op weg naar een gezonder eetpatroon. Meer één van de maatregelen die er aan bij zullen dragen.
 
Als van 9 naar 5 een helpende stimulans is, dan zou een verschil van 5 naar 0 een nog meer helpen natuurlijk :)
Bij de verhoging van 6 naar 9 is een onderzoek geweest dat dit heeft geleid dat de groei van groenten en fruit is gestagneerd. En iets van 18% van de mensen geeft aan minder groenten en fruit te kopen door de verhoging.
Heb trouwens nog dit gevonden:
0% wordt in Ierland gehanteerd voor groenten en fruit.
Het kán dus gewoon!

De aanname van meer groenten en fruit en lagere zorgkosten is wetenschappelijk goed te onderbouwen hoor. Het is alleen indirect en met een relatief grote vertraging. Dat maakt het wat lastig precies te peilen. En bij gezondheid komen natuurlijk meer dingen kijken. Maar de link is niet zomaar een losse aanname in ieder geval.

Je laatste vraag is wel een terechte denk ik. Gaan de marges dan niet omhoog. Supermarkten staan er redelijk om bekend elke cent te willen pakken die ze pakken kunnen. Het zou me niet verbazen.
Kwestie van strikt monitoren en met de billen bloot leggen als dat gebeurt. Maarja... in een wereld waarin bedrijven/branches zelf hun controles moeten doen (want controlerende instanties bezuinigen we graag op, kleinere overheid enzo), schiet dat niet op natuurlijk.

Tot slot nog kanttekening bij dit alles: We discussiëren nu enkel over deze maatregel. Maar nergens is natuurlijk gezegd dat dit dé heilige graal is op weg naar een gezonder eetpatroon. Meer één van de maatregelen die er aan bij zullen dragen.
Hmm, raar, 0% dus wel mogelijk. Als de wedstrijd saai is zal ik eens ff verderkijken hoe dat nou zit.

 
Als van 9 naar 5 een helpende stimulans is, dan zou een verschil van 5 naar 0 een nog meer helpen natuurlijk :)
Bij de verhoging van 6 naar 9 is een onderzoek geweest dat dit heeft geleid dat de groei van groenten en fruit is gestagneerd. En iets van 18% van de mensen geeft aan minder groenten en fruit te kopen door de verhoging.
Heb trouwens nog dit gevonden:
0% wordt in Ierland gehanteerd voor groenten en fruit.
Het kán dus gewoon!

De aanname van meer groenten en fruit en lagere zorgkosten is wetenschappelijk goed te onderbouwen hoor. Het is alleen indirect en met een relatief grote vertraging. Dat maakt het wat lastig precies te peilen. En bij gezondheid komen natuurlijk meer dingen kijken. Maar de link is niet zomaar een losse aanname in ieder geval.

Je laatste vraag is wel een terechte denk ik. Gaan de marges dan niet omhoog. Supermarkten staan er redelijk om bekend elke cent te willen pakken die ze pakken kunnen. Het zou me niet verbazen.
Kwestie van strikt monitoren en met de billen bloot leggen als dat gebeurt. Maarja... in een wereld waarin bedrijven/branches zelf hun controles moeten doen (want controlerende instanties bezuinigen we graag op, kleinere overheid enzo), schiet dat niet op natuurlijk.

Tot slot nog kanttekening bij dit alles: We discussiëren nu enkel over deze maatregel. Maar nergens is natuurlijk gezegd dat dit dé heilige graal is op weg naar een gezonder eetpatroon. Meer één van de maatregelen die er aan bij zullen dragen.
Ik denk dat in een maatschappij waar velen easy 5 euro betalen voor een Strawberry Shortcake Frappuccino Blended Crème, of nog even een ruim een euro betalen voor een Mars zal die paar centen korting groenten en fruit weinig uitmaken.

N.b.. fruit moet je sowieso niet eten. Is slechts frisdrank in vaste vorm. Is hoogstens goed als ingrediënt in vlaaien en taarten. Die je overigens niet moet eten uit gezondheidsoogpunt. :grin:
 
Als van 9 naar 5 een helpende stimulans is, dan zou een verschil van 5 naar 0 een nog meer helpen natuurlijk :)
Zeker maar mij lijkt de eerste stimulans voldoende. Maar daar moet ik op induiken.
Bij de verhoging van 6 naar 9 is een onderzoek geweest dat dit heeft geleid dat de groei van groenten en fruit is gestagneerd. En iets van 18% van de mensen geeft aan minder groenten en fruit te kopen door de verhoging.
Interessant!
De aanname van meer groenten en fruit en lagere zorgkosten is wetenschappelijk goed te onderbouwen hoor. Het is alleen indirect en met een relatief grote vertraging. Dat maakt het wat lastig precies te peilen. En bij gezondheid komen natuurlijk meer dingen kijken. Maar de link is niet zomaar een losse aanname in ieder geval.
Bedoelde idd meer de indirecte en eventuele vetraging. Zelfde geld als het aantal percentage mensen wat meer fruit/groente gaat gebruiken wellicht niet gelijk staat aan de grootste zorgkosten veroorzakers. Vandaar, ik snap de aanname maar bedoel dat je het niet 1 - 1 terugverdiend. (wellicht dat het op lange termijn wel dubbel terugverdiend. Dat is giswerkt).
Je laatste vraag is wel een terechte denk ik. Gaan de marges dan niet omhoog. Supermarkten staan er redelijk om bekend elke cent te willen pakken die ze pakken kunnen. Het zou me niet verbazen.
Kwestie van strikt monitoren en met de billen bloot leggen als dat gebeurt. Maarja... in een wereld waarin bedrijven/branches zelf hun controles moeten doen (want controlerende instanties bezuinigen we graag op, kleinere overheid enzo), schiet dat niet op natuurlijk.
Nee dat maakt een lastige kwestie. Maar in principe zou een verlaging wel moeten schelen.
 
Ik denk dat in een maatschappij waar velen easy 5 euro betalen voor een Strawberry Shortcake Frappuccino Blended Crème, of nog even een ruim een euro betalen voor een Mars zal die paar centen korting groenten en fruit weinig uitmaken.

N.b.. fruit moet je sowieso niet eten. Is slechts frisdrank in vaste vorm. Is hoogstens goed als ingrediënt in vlaaien en taarten. Die je overigens niet moet eten uit gezondheidsoogpunt. :grin:
Als je wilt en tijd hebt ben ik benieuwd naar je argumenten waarom je fruit in vaste vorm niet zou moeten eten zou ik daar graag meer van horen in gezondheid en voedingstopic. Ik kan je namelijk niet volgen waar je dit op zou baseren. Lijkt me juist prima in een gezond eetpatroon? Volgens mij hebben veel (basis)scholen en kinderopvang in Scandinavie maar ook steeds vaker in Duitsland (misschien ook NL) dagelijks samen fruit eten in het programma, waar ik op zich wel achter sta.
 
Ik denk dat in een maatschappij waar velen easy 5 euro betalen voor een Strawberry Shortcake Frappuccino Blended Crème, of nog even een ruim een euro betalen voor een Mars zal die paar centen korting groenten en fruit weinig uitmaken.

N.b.. fruit moet je sowieso niet eten. Is slechts frisdrank in vaste vorm. Is hoogstens goed als ingrediënt in vlaaien en taarten. Die je overigens niet moet eten uit gezondheidsoogpunt. :grin:

Degenen die 5 euro wegleggen voor een syntethic Strawberry sugarbomb Shortcake failure Frappucino bullshit Blended cholesterol Creme, zullen idd de hand niet omdraaien voor een paar centen meer of minder.
Prijs maakt nou eenmaal verschil in aankoopgedrag als je kijkt naar de gehele bevolking.
Nog los van de link tussen prijs en aankoopgedrag geeft het ook een duidelijk signaal over hoe belangrijk groenten en fruit zijn.

Je laatste claim is neem ik aan gebaseerd op een persoonlijke vendetta tegen fruit in het algemeen, ipv een serieuze claim dat fruit frisdrank in vaste vorm is :maniac:
 
Ik kom uit op progressief-rechts, daar is helaas geen enkele enkele partij vinden. Blijkbaar toch een ingewikkelde combinatie.
Hmm, ik zou eens bij VOLT gaan kijken. Zag Hoetie er ook al aan refereren en zelf zit ik ook in de progressief rechtse hoek.
Ik vind Volt een verfrissende blik hebben op het politiek landschap en op een groot aantal punten sluit ik bij hen aan. Wat in hun voordeel spreekt is dat zij Europees breed georienteerd zijn en dus in meer landen op de kieslijst staan. Voor een sterke EU vind ik dat een pluspunt.

Na meerdere kieswijzers gedaan te hebben merk ik dat ik op hoofdzaken afwijk van de bekende partijen. Te progressief voor de traditioneel christelijke partijen zoals CDA (wel zo opgevoed), niet rechts genoeg meer voor de VVD. Ik kom in het midden uit, maar rechts-leunend en vooral progressief. Uit de stemwijzer komt dus deels overeenkomst met GroenLinks, deels D66 en vooral Volt.

Kaag (D66) vind ik ook zeker een optie, maar sinds ik de politiek goed volg kan ik Rob Jetten minder en minder verdragen. Pedante kwast.. In Kaag heb ik meer vertrouwen, daarom overweeg ik D66 wel weer. Voor GroenLinks ben ik qua basis standpunten te rechts, al ben ik het het partijprogramma behoorlijk eens.
 
Degenen die 5 euro wegleggen voor een syntethic Strawberry sugarbomb Shortcake failure Frappucino bullshit Blended cholesterol Creme, zullen idd de hand niet omdraaien voor een paar centen meer of minder.
Prijs maakt nou eenmaal verschil in aankoopgedrag als je kijkt naar de gehele bevolking.
Nog los van de link tussen prijs en aankoopgedrag geeft het ook een duidelijk signaal over hoe belangrijk groenten en fruit zijn.

Je laatste claim is neem ik aan gebaseerd op een persoonlijke vendetta tegen fruit in het algemeen, ipv een serieuze claim dat fruit frisdrank in vaste vorm is :maniac:
Eens. Groenten zijn vooral redelijk duur t.o.v. rotzooi. Maar uiteindelijk is het vooral een keuze; kies je voor groenten bij je maaltijd, of een zak chips bij de tv. Ik vrees dat er velen voor het laatste gaan.

En dat laatste; is deels zo. Bijvoorbeeld een appel is uiteindelijk een klein glas cola, een banaan een groot glas cola. Er zitten wat meer vitamines is, mar dat is het grote verschil wel zo'n beetje. Iets wordt goed gemaakt door de vrucht zelf omdat die meer energie kost om te verteren. Maar behalve een dikmaker is het niets. Natuurlijk handig om te hebben bij zware inspanningen (bv lange stukken wielrennen), maar in de situatie van mensen met overgewicht net datgene wat ze gezond gaat maken. En het stimuleert natuurlijk de suikerverslaving van het lichaam. Nergens goed voor, behalve voor de fruitleveranciers. En als het gaat om mensen die iets te snacken moeten hebben (ook een onderdeel van dik worden), dan is een stuk komkommer eten verstandiger.
 
Dankje voor het toelichten!
Ik vind de aanname dat mensen dan ook meer fruit in een gezonde manier gaan consumeren wat zorgt voor lagere zorgkosten een vrij grote aanname. Denk namelijk dat er zeker een verband in zit maar dat er té veel variabelen meespelen om dat alles mee te krijgen. Daarnaast een peer koop je 4 stuks voor 2,29 ongeveer (geen idee of ik dan een dure heb of een goedkope, kijk te weinig naar prijzen in de winkel :zien:). Dus 1 peer koop je voor rond de 60 cent. Die 5 procent meer of minder gaan , denk ik, de meeste mensen niet overtuigen. De stimulans (9 naar 5) helpt zeker. Daar zie ik ook zeker wel potentie in. Maar de belasting afschaffen lijkt me onnodig. Daarbij ook maar de vraag of de marge niet omhoog gaan en de consument alsnog evenveel betaald.
Haal jij nu even alle economische regels en principes sinds Adam Smith onderuit :grin:
 
Sjonge jonge, als je hieruit opmaakt dat er bepaalde groepen worden voorgetrokken... Niemand zegt ergens dat christenen gediscrimineerd mogen worden, maar dat haal jij er kennelijk wel uit. Puur omdat er wordt aangegeven dat er een aantal vormen van racisme structureler voorkomen dan anderen. Fijn dat je daar zelf wellicht minder van meekrijgt, maar daar is best een inhaalslag te maken. Dit zien zij als een mogelijk instrument daarvoor. Prima toch?

Ik krijg meer dan genoeg mee van het racisme en discriminatie, ook voor mezelf als Nederlanders woonachtig in Frankrijk krijg ik er vaak mee te maken. . Echter het benadrukken van bepaalde vormen van racisme door het op te nemen in de wet is volledig fout. De wet moet gelijk zijn voor alle inwoners van Nederland, daar kan en mag nooit een groep in voor getrokken worden, op welke manier dan ook. Als de plannen uitgevoerd worden die Bij1 voorstaan dan is de wet niet meer gelijk voor iedereen en dat is ten allen tijde een gevaarlijke ontwikkeling. Daarom reageer ik er fel op, we weten allemaal wat er vroeger is gebeurd toen de wet niet voor iedereen gelijk was, en nu wil ze wettelijk een ongelijk kader maken voor iedereen die woonachtig is in Nedderland. Dat is gevaarlijk, wat de intentie erachter ook is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan