Binnenlandse Politiek

Grote gerucht is dat de Vmax op snelweg overdag overal op maximaal 100km/u wordt. Dat is toch wel een gigantisch offer van de VVD.

Dan gaat heel Nederland toch gewoon met 100 km/h in de files staan i.p.v. 130 km/h of 120 km/h. :maniac: ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me daardoor ook af of het echt zoden aan de dijk zet of alleen theoretisch.

Het is vooral politiek geneuzel.
Zo we gaan overdag maximaal 100 km/h rijden en dan kunnen we wel 75.000 woningen bouwen en anders niet. :rolleyes: Alsof de stikstof vorige maand is uitgevonden. :maniac:
In België en Duitsland fronsen ze hun wenkbrauwen en vooral in Duitsland scheuren ze gewoon met meer dan 200 km/h over de Autobahn. En ze bouwen er geen huis minder.
Ga maar een muur bouwen om Nederland, want bij oostenwind krijgen we de stikstof van Duitsland over ons heen. :cautious: :mask: :speechless: :FP:
 
Het is vooral politiek geneuzel.
Zo we gaan overdag maximaal 100 km/h rijden en dan kunnen we wel 75.000 woningen bouwen en anders niet. :rolleyes: Alsof de stikstof vorige maand is uitgevonden. :maniac:
In België en Duitsland fronsen ze hun wenkbrauwen en vooral in Duitsland scheuren ze gewoon met meer dan 200 km/h over de Autobahn. En ze bouwen er geen huis minder.
Ga maar een muur bouwen om Nederland, want bij oostenwind krijgen we de stikstof van Duitsland over ons heen. :cautious: :mask: :speechless: :FP:
Ik weet niet of je de laatste jaren wel in Duitsland hebt gereden maar het is daar ook al grotendeels niet harder dan 130 mogelijk. En op de ring rondom de grote steden vaak 80.
 
Het is vooral politiek geneuzel.
Zo we gaan overdag maximaal 100 km/h rijden en dan kunnen we wel 75.000 woningen bouwen en anders niet. :rolleyes: Alsof de stikstof vorige maand is uitgevonden. :maniac:
In België en Duitsland fronsen ze hun wenkbrauwen en vooral in Duitsland scheuren ze gewoon met meer dan 200 km/h over de Autobahn. En ze bouwen er geen huis minder.
Ga maar een muur bouwen om Nederland, want bij oostenwind krijgen we de stikstof van Duitsland over ons heen. :cautious: :mask: :speechless: :FP:
In Duitsland is het ook allemaal wat dunner bevolkt.
 
En wat meer afstand tussen de natuurgebieden.

En politieke zelfmoord om snelheidslimieten overal in te willen voeren (al zou het wmb geen slecht idee zijn als je ziet hoe sommigen met n dikke auto zich vervolgens gedragen qua rijstijl).
 
En politieke zelfmoord om snelheidslimieten overal in te willen voeren (al zou het wmb geen slecht idee zijn als je ziet hoe sommigen met n dikke auto zich vervolgens gedragen qua rijstijl).
Ok en snelheid hoog houden en geen huizen bouwen is geen politieke zelfmoord? Of wel 130 maar alle boeren wegsaneren? D'r moet wat gebeuren en dan is dit zo slecht nog niet. Daarbij is een lagere Vmax ook beter voor de doorstroming dus snijdt mes aan 2 kanten.
 
Ok en snelheid hoog houden en geen huizen bouwen is geen politieke zelfmoord? Of wel 130 maar alle boeren wegsaneren? D'r moet wat gebeuren en dan is dit zo slecht nog niet. Daarbij is een lagere Vmax ook beter voor de doorstroming dus snijdt mes aan 2 kanten.

Ik/de laatste paar posts hadden het over Duitsland. Agelopen maand kwam er n voorstel van de "Grünen" voorbij, voor het invoeren van max 130 op de Autobahn. Gevolg; 498 stemmen tegen (vd +/- 600 parlementsleden; Link). Men durft het hier niet. De gemiddelde kiezer is fel tegen. Ook/zelfs mijn collega's / schoonfamilie / acedemische bubbel.

Ik ben niet eens tegen de Nederlandse plannen, prima. Volgens mij is de bijdrage van file- en stadverkeer alleen stukken hoger? Maar als met de langere reistijd meer mensen n trein pakken is t helemaal mooi.

Edit;
Ik ben t eens overigens dat met name de woningbouw moet worden vlotgetrokken als prioriteit, als mensen makkelijker een betaalbare en goed geisoleerde woning kunnen vinden op kortere afstand tot hun werk bepaart dat op termijn ook een hoop woon-werkverkeer en andere uitstoot.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je de laatste jaren wel in Duitsland hebt gereden maar het is daar ook al grotendeels niet harder dan 130 mogelijk. En op de ring rondom de grote steden vaak 80.

In grote delen van Duitsland kan ongelimiteerd hard gereden worden. Als je van Nederland Duitsland inrijdt kan het gaspedaal naar beneden gedrukt worden. De gevolgen van teveel uitstoot houden niet op bij de grens.

stikstofdepositite-per-bron.jpg


Buitenland 32% ... Wegverkeer 6,1 %
Snelheidsverlaging naar 100 km/h is symboolpolitiek van de bovenste plank. :rolleyes:
Wellicht is internationale samenwerking een betere optie.
 
In grote delen van Duitsland kan ongelimiteerd hard gereden worden. Als je van Nederland Duitsland inrijdt kan het gaspedaal naar beneden gedrukt worden. De gevolgen van teveel uitstoot houden niet op bij de grens.

stikstofdepositite-per-bron.jpg


Buitenland 32% ... Wegverkeer 6,1 %
Snelheidsverlaging naar 100 km/h is symboolpolitiek van de bovenste plank. :rolleyes:
Wellicht is internationale samenwerking een betere optie.

De internationale normen waardoor Nederland nu wettelijk gedwongen is om bouwprojecten still te leggen bedoel je? Tuurlijk, het zou goed zijn om ook te lobyen voor minder vervuiling vanuit omringende gebieden maar dat heeft dit kabinet niet in eigen hand. Dat er word gelobyed lijkt in t europarlement lijkt me evident. De woningkrapte oplossen snijd hopelijk aan twee kanten voor de tweede en derde grootste nederlandse bronnenv(wegverkeer plus huishoudens) terwijl voor de eerste (landbouw) er ook pogingen gaande zijn. Ik vind t daarom wel verder gaan dan symboolpolitiek. Er moet tenslotte iets gebeuren om binnen de perken te kunnen blijven.
 
De internationale normen waardoor Nederland nu wettelijk gedwongen is om bouwprojecten still te leggen bedoel je? Tuurlijk, het zou goed zijn om ook te lobyen voor minder vervuiling vanuit omringende gebieden maar dat heeft dit kabinet niet in eigen hand. Dat er word gelobyed lijkt in t europarlement lijkt me evident. De woningkrapte oplossen snijd hopelijk aan twee kanten voor de tweede en derde grootste nederlandse bronnenv(wegverkeer plus huishoudens) terwijl voor de eerste (landbouw) er ook pogingen gaande zijn. Ik vind t daarom wel verder gaan dan symboolpolitiek. Er moet tenslotte iets gebeuren om binnen de perken te kunnen blijven.

Het is al jarenlang bekend dat er een probleem is m.b.t. de stikstofdepositie en nu wordt net gedaan of als de maximumsnelheid verlaagd wordt naar 100 km/h we wel 75.000 woningen kunnen bouwen en anders niet. Nou die 75.000 woningen worden gebouwd. Vrijwel niemand houdt zich aan de maximumsnelheid en er wordt nauwelijks gecontroleerd.
Per saldo levert het allemaal geen reet op wat de stikstofdepositie betreft.
 
Het is al jarenlang bekend dat er een probleem is m.b.t. de stikstofdepositie en nu wordt net gedaan of als de maximumsnelheid verlaagd wordt naar 100 km/h we wel 75.000 woningen kunnen bouwen en anders niet. Nou die 75.000 woningen worden gebouwd. Vrijwel niemand houdt zich aan de maximumsnelheid en er wordt nauwelijks gecontroleerd.
Per saldo levert het allemaal geen reet op wat de stikstofdepositie betreft.

Zoals n wijs man ooit zei:

Screenshot_20191113-001632.png
 
In grote delen van Duitsland kan ongelimiteerd hard gereden worden. Als je van Nederland Duitsland inrijdt kan het gaspedaal naar beneden gedrukt worden. De gevolgen van teveel uitstoot houden niet op bij de grens.

stikstofdepositite-per-bron.jpg


Buitenland 32% ... Wegverkeer 6,1 %
Snelheidsverlaging naar 100 km/h is symboolpolitiek van de bovenste plank. :rolleyes:
Wellicht is internationale samenwerking een betere optie.

130 km/u, dat was pas symboolpolitiek.

Mensen moeten niet zo zeiken.


Eindelijk een maatregel die geen geld kost voor de burger, sterker nog, geld bespaart en dan is het nog niet goed.
 
De internationale normen waardoor Nederland nu wettelijk gedwongen is om bouwprojecten still te leggen bedoel je? Tuurlijk, het zou goed zijn om ook te lobyen voor minder vervuiling vanuit omringende gebieden maar dat heeft dit kabinet niet in eigen hand. Dat er word gelobyed lijkt in t europarlement lijkt me evident. De woningkrapte oplossen snijd hopelijk aan twee kanten voor de tweede en derde grootste nederlandse bronnenv(wegverkeer plus huishoudens) terwijl voor de eerste (landbouw) er ook pogingen gaande zijn. Ik vind t daarom wel verder gaan dan symboolpolitiek. Er moet tenslotte iets gebeuren om binnen de perken te kunnen blijven.
Dat is zo. Maar dat de Duitsers wellicht door de grootte van hun land geen stikstofprobleem hebben (of moet dit per deelstaat geregeld worden?) en daardoor hun fabrieken en auto's niet vergroenen, zorgt wellicht wel voor heel veel stikstof in Nederland vanuit het Ruhrgebied?
 
Dat is zo. Maar dat de Duitsers wellicht door de grootte van hun land geen stikstofprobleem hebben (of moet dit per deelstaat geregeld worden?) en daardoor hun fabrieken en auto's niet vergroenen, zorgt wellicht wel voor heel veel stikstof in Nederland vanuit het Ruhrgebied?
Aandeel 'buitenland' in luchtmodellen is significant ja.
 
Dat is zo. Maar dat de Duitsers wellicht door de grootte van hun land geen stikstofprobleem hebben (of moet dit per deelstaat geregeld worden?) en daardoor hun fabrieken en auto's niet vergroenen, zorgt wellicht wel voor heel veel stikstof in Nederland vanuit het Ruhrgebied?
Nederland produceert per hectare verreweg de meeste stikstof van alle landen, maar zelfs in pure kilo's gaat er veel meer van onze stikstof het land uit dan dat er binnenkomt. xxl.jpg

(Bron: nos 17 Sept)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan