Brexit

Het VK kiest niet voor Johnson, alleen zijn partij, vergeet dat niet. Daarbij, er is volgens mij geen kandidaat die tegen de Brexit is? Het gaat om de wijze waarop alles straks gaat en hoe het land op de nu voorgestelde wijze zonder bestuur zit terwijl dat dan juist niet wenselijk is. Het VK lijkt zich blind te staren op een Brexit alsof het de Heilige Graal is waarmee alle problemen in het land worden opgelost.

Er moet toch íets gebeuren in het VK, dus als dit Johnson de beste koers lijkt en hij wordt premier (waarmee het VK ondubbelzinnig een tweede keer lijkt te kiezen voor een Brexit?), lijkt het me een logisch gevolg dat hij er een Brexit doorheen zal duwen. Dat is dan tenslotte de taak waarvoor hij werd verkozen.
En zijn partij dat zijn voornamelijk 160.000 bejaarden uit little England, plus een groot aantal spookleden, UKIPers die lid zijn geworden van de Tories, om Brexit erdoor te duwen.. Nou niet echt representatief
 
Er moet toch íets gebeuren in het VK, dus als dit Johnson de beste koers lijkt en hij wordt premier (waarmee het VK ondubbelzinnig een tweede keer lijkt te kiezen voor een Brexit?), lijkt het me een logisch gevolg dat hij er een Brexit doorheen zal duwen. Dat is dan tenslotte de taak waarvoor hij werd verkozen.
De Brexit erdoor duwen moet ook nog maar kunnen. Uiteindelijk is het hoogstwaarschijnlijk dat het parlement dat in ieder geval uit alle macht gaat proberen dat te voorkomen. Of dat lukt is twijfelachtig, dat ligt eraan hoezeer de Tories die tegen Brexit zijn, en dat zijn er heel wat, bereid zullen zijn hun partij grote schade toe te brengen.
 
De Brexit erdoor duwen moet ook nog maar kunnen. Uiteindelijk is het hoogstwaarschijnlijk dat het parlement dat in ieder geval uit alle macht gaat proberen dat te voorkomen. Of dat lukt is twijfelachtig, dat ligt eraan hoezeer de Tories die tegen Brexit zijn, en dat zijn er heel wat, bereid zullen zijn hun partij grote schade toe te brengen.

Het zal de komende maanden dus nog flink gaan rommelen.
 
En zijn partij dat zijn voornamelijk 160.000 bejaarden uit little England, plus een groot aantal spookleden, UKIPers die lid zijn geworden van de Tories, om Brexit erdoor te duwen.. Nou niet echt representatief

Top, had zoiets al ergens gelezen, maar durfde t niet te posten omdat ik t niet zeker wist.
 
Tja, heb een hoop geleerd over stemmen in de UK. Bedankt rico Lastig zo een echte afspiegeling van de bevolking te krijgen. Misschien moeten we in Nederland maar eens wat minder klagen.
 
Tja, heb een hoop geleerd over stemmen in de UK. Bedankt rico Lastig zo een echte afspiegeling van de bevolking te krijgen. Misschien moeten we in Nederland maar eens wat minder klagen.

Taking back control. 160.000 oude witte mannen bepalen de toekomst voor die ander 64 miljoen mensen. Maar hopelijk uit die ondemocratische EU.
 
rn5ny0dc27c31.jpg
 
Ik begreep al dat men een nieuw referendum over onafhankelijkheid van overweegt. Maar daar kan Rico vast iets meer over zeggen.

Dat mogen ze niet meer. Ze kregen 1 kans en die hebben die rokkendragers verpatst.
Nu moeten ze luisteren en doen wat ome Boris en zijn 90.000 opa´s voor ze in petto hebben.
 
Maar waarom is het nou zo ondemocratisch dat de Conservatieven de nieuwe leider van de Conservatieven kiezen? Zo gek is dat toch niet?
 
Maar waarom is het nou zo ondemocratisch dat de Conservatieven de nieuwe leider van de Conservatieven kiezen? Zo gek is dat toch niet?

Ik merk dat ik te weinig weet over hoe de Britse verkiezingen werken, maar mijn initiële reactie is dat er geen nieuwe leider van de Conservatieven wordt gekozen, maar in feite een nieuwe leider van het land. Waarom geen nieuwe verkiezingen, gezien de impact? Voor een land als Schotland is het wrang dat in een gebied waar de Conservatieven zo weinig macht hebben, zo'n belangrijk punt als de Brexit, waar als ze als land tegen hebben gestemd, nu eigenlijk bepaald wordt door 9000 leden binnen hun grenzen. Dat ze niet de meerderheid bij elkaar kregen voor een "ja" op de vraag van onafhankelijkheid doet daar weinig aan af. Sowieso is de exacte werking van het VK en verplichtingen van Engeland, Wales, Schotland en Ierland naar elkaar me nou niet geheel duidelijk.
 
Ik merk dat ik te weinig weet over hoe de Britse verkiezingen werken, maar mijn initiële reactie is dat er geen nieuwe leider van de Conservatieven wordt gekozen, maar in feite een nieuwe leider van het land. Waarom geen nieuwe verkiezingen, gezien de impact? Voor een land als Schotland is het wrang dat in een gebied waar de Conservatieven zo weinig macht hebben, zo'n belangrijk punt als de Brexit, waar als ze als land tegen hebben gestemd, nu eigenlijk bepaald wordt door 9000 leden binnen hun grenzen. Dat ze niet de meerderheid bij elkaar kregen voor een "ja" op de vraag van onafhankelijkheid doet daar weinig aan af. Sowieso is de exacte werking van het VK en verplichtingen van Engeland, Wales, Schotland en Ierland naar elkaar me nou niet geheel duidelijk.

Ik weet eigenlijk niet hoe het in Nederland zit als Rutte opstapt. Worden er dan nieuwe verkiezingen uitgeschreven of wordt De Jonge of jonkvrouw Ollongren dan premier?
 
Ik begreep al dat men een nieuw referendum over onafhankelijkheid van overweegt. Maar daar kan Rico vast iets meer over zeggen.
Dat mogen ze niet meer. Ze kregen 1 kans en die hebben die rokkendragers verpatst.
Nu moeten ze luisteren en doen wat ome Boris en zijn 90.000 opa´s voor ze in petto hebben.
Men, de SNP en de Schotse regering (SNP en Greens) willen een nieuw referendum, eind dit jaar/half volgend jaar. Formeel is daar toestemming van de regering in Westminster voor nodig. Het is onduidelijk of ze die gaan krijgen, Boris, May en alle andere ex-leiderschapskandidaten hebben gezegd dat ze die toestenmming niet zullen geven. Het is nog maar zeer de vraag of ze dit vol kunnen houden. Als het daadwerkelijk tot een no-deal Brexit komt, en Schotland heeft zeer duidelijk tegen de Brexit gestemd, kan het bijna niet anders dan dat ze die toestemming toch moeten geven. Helemaal als er in Schotland tussentijdse verkiezingen worden uitgeschreven, met een referendum duidelijk als een manifesto commitment van de SNP/Greens verkiezingsprogrammas, en ze die verkiezingen overduidelijk winnen.

Labour's standpunt is nog onduidelijk, zoals eigenlijk hun standpunt over bijna alles wat belangrijk is. Corbyn heeft gezegd dat als de Schotten dat willen, dan is dat best. De rest van het Labour establishment, zijn erg tegen. Zonder Schotland zal Labour nooit meer in de regering komen, en is het VK voor de voorzienbare toekomst Tory.

Overigens is, gek genoeg, de uitkomst van een 2e Indyref nog onzeker. Volgend de polls verschuift het ietsjes, maar niet zozeer dat het duidelijk is dat die onafhankelijkheid er nu wel komt. Persoonlijk denk ik dat het zeer afhangs van hoe de Brexit zal gaan verlopen. Gaat Bojo voor een harde Brexit zonder deal, lijkt me onafhankelijkheid onvermijdelijk, als Brexit redelijk geregeld wordt/lang uitgesteld wordt, heeft een 2e Indyref geen schijn van kans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan