Ik weet niet of vrouwen de boerka geheel vrijwillig dragen - het wordt ze zelden gevraagd. Ik ken slechts één reportage van een jonge moslima die het zeker vrijwillig draagt, als deel van haar religieuze beleving. Ik heb ook het idee dat boerkadragers hier hele andere motieven hebben dan in Afghanistan. Maar áls het een kwestie is van gelijkheid, dan vraag ik me een aantal dingen af:
- Ten eerste, zie mijn betoog, is het de vraag of het verstandig is om de wet te gebruiken om dit af te dwingen. Om principiële en pragmatische (handhaving, prioriteiten) redenen. Wat we soms wel eens vergeten, is dat we al een hele samenleving hebben ingericht om gelijkheid te bevorderen. Scholing (denk alleen al aan leerplicht), vormring, media, discussie, politiek... Waarom hebben we daar opeens geen vertrouwen meer in? Aan de Hogeschool in Rotterdam ken ik via-via twee studentes met een boerka, waarom vertrouwen er niet in dat ze aan een hogeschool genoeg instrumenten krijgen aangereikt om na te denken of ze dit echt willen? De wet lijkt soms dingen sneller af te dwingen, maar het is maar buitenkant. Innerlijke motivatie (door scholing) is veel belangrijker. Kost wel wat meer tijd, maar ok.
- Ten tweede heb ik helemaal niet het idee dat het in het verbod gaat om de positie van vrouwen. Laten we eerlijk zijn: dit gaat toch vooral om moslimpje pesten. Als die partijen vóór een boerkaverbod zo voor de positie van moslima's zijn, waarom eisen ze dan niet meer investeringen in taallessen, buurthuizen, lokale ontmoetingsmomenten et cetera..? er zijn zó veel initiatieven om de integratie te bevorderen, van fietslessen tot buurtgesprekken en - feesten, die gewoon keihard zijn kapot bezuinigd. Ik ken de reden wel: het gaat hen helemaal niet om integratie of gelijkheid. Het gaat hen om verdachtmaking.
- Als het ueberhaupt gaat om gelijkheid van man en vrouw... Waarom dan niet bij wet maatregelen afdwingen die tenminste op grote schaal zoden aan de dijk zetten. Betaalbare kinderopvang, gelijke lonen, verplicht aannemen van vrouwen aan de top, om te beginnen eens meer vrouwelijke ministers en staatssecretarissen. Maar dán zijn we opeens terughoudend met wat je per wet kan en moet afdwingen.
Twee punten nog, in reactie op jou en
JCS :
:
- Waarom is een onbedekt gezicht zo belangrijk in het maatschappelijke verkeer? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een paar uur gediscusssieerd met een streng gelovige moslima over integratie. Een boerkaverbod zal daar echt niks aan veranderen. Als er al contact is, is dat tamelijk formeel. Ik weet niet waarom en hoe verboden daartoe een bijdrage kunnen leveren,
- En waarom zijn we opeens zo betrokken bij moslima's die in de openbaarheid moeten kunnen zijn en leven? Er zijn in Nederland nog steeds miljoenen huisvrouwen, waarvan vele een heel traditioneel leven leiden: tamelijk anoniem, zonder carrière, buiten de familie en misschien plaatselijke buurthuis nauwelijks een sociaal netwerk... Waarom is het dan opeens zo belangrijk om die paar honderd boerkadragers te 'bevrijden'?
- Waarom gaat de gelijkheid van mannen en vrouwen ons opeens zo aan als het gaat om boerka's? We leven in een cultuur waarin vrouwen massaal worden geobjectiveerd en geseksualiseerd. Kijk naar een gemiddelde uitzending van Derksen en Gijp. Er is hier op het forum een 'mooiste vrouw'-topic, waar vrijwel alle foto's zeer schaars geklede vrouwen laten zien. Nu heb ik daar persoonlijk geen problemen mee, hoor. Maar het is wel een uiting van een cultuur waarin vrouwen vooral worden beoordeeld op zeer bepaalde uiterlijke kenmerken.
- En waarom is religie iets dat 'achter de voordeur' moet blijven? Waarom zou er geen ruimte zijn om je geloof te laten zien en belijden in de publieke ruimte? Kerken en moskeeën zijn toch niet voor niets ook publiek? Zo lang je particuliere overtuiging maar niet ten koste gaat van anderen. Maar dat kan toch prima? Er zijn in Nederland honderdduizenden christenen in openbare functies, die dat ook tonen (kruisje oid), en die prima werk doen. Kerken en moskeeën spelen ook vaak een rol in de wijk; liefdadigheidswerk et cetera. Wat is daar mis mee? Sterker nog: ik denk dat het de onderlinge cohesie en betrokkenheid bij de samenleving alleen maar sterker maakt, wat afzondering en extremisme tegengaat.