PSV - Feyenoord | Zondag 17 september 2017 | Eindstand 1-0

Status
Je kunt niet meer reageren.
Wat ik niet begrijp is dat het PSV management inmiddels toch ook moet inzien dat Cocu geen automatismen heeft ingevoerd, dat spelers geen idee hebben wat ze moeten doen, dat er werkelijk geen een speler beter is geworden onder Cocu (en daarmee kapitaal vernietigt). Ik ben blij dat PSV geen club is waar trainers iedere 10 maanden ontslagen worden, maar dit is wel het andere uiterste.

Ja, de geloofwaardigheid is zowel bij Cocu als bij de directie héél ver te zoeken. Maar over een tijdje herinnert niemand zich deze draak van een wedstrijd meer en wordt er weer gewezen naar de drie puntjes die we cadeau gekregen hebben. "De resultaten zijn prima, Cocu is best een goede coach.' Cocu is geen coach, Cocu is aanwezig.
 
PSV-Feyenoord: theater van verval en opleving

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/17...paign=related2

Het was een theater van misverstanden, van kortsluitingen, van inschattingsfouten, van verwondering. Van groot verval en tegelijkertijd van de opleving.

:unsure:Een goed stuk in NRC. :re:

Over de 2e helft ...
PSV is apathisch, doet vrijwel niets. Het oogt stuurloos en mist een leider, met Chelsea-huurling Marco van Ginkel als aanvoerder. „Het blijft voor mij een mysterie”, zegt PSV-coach Phillip Cocu.
Hij ziet een gebrek aan „durf”. Bijna alle persoonlijke duels gaan verloren, waar het voor rust andersom was. Elke afvallende bal is voor Feyenoord. Cocu: „Dat blijft iets onbegrijpelijks.”

Mentale processen
Het zijn ongrijpbare, mentale processen. „Als je met tien man komt te staan, is iedereen zich meer bewust van het feit dat je iets extra’s moet doen voor elkaar. De tegenstander zal komen, je moet daar iets tegenover stellen”, zegt Cocu. „Als je diezelfde instelling zou hebben met elf man, zou het onmogelijk moeten zijn dat je in de problemen komt.”

Het is altijd hetzelfde liedje. :(
 
Laatst bewerkt:
Blij dat we gewonnen hebben. Eerste helft was het best aardig, gaf hoop voor de toekomst. Tweede helft sloeg nergens op, dramatisch slecht.

Een ding is duidelijk, met deze ploeg kan je het beste blijven aanvallen. Op de nul spelen is vragen om problemen. Zoet, Arias en Pereiro vond ik goed. Hendrix, Locadia, Bergwijn en Lammers vond ik erg zwak.

Hendrix en Bergwijn erg zwak?? Pas toen Bergwijn werd gewisseld zag het publiek hoe redelijk tot goed hij bezig was geweest samen met Arias. Na die wissel werd Arias ook gelijk een stuk minder.
En Hendtix was de enige middenvelder die zowel de aanvallers als de verdedigers te hulp schoot. Als je ziet wat naast hem allemaal gebeurt met dat quasi-verdedigen van Van Ginkel of de net niet acties van Ramselaar, dan pas krijg je respect voor het werk wat hij verzette gisteren.
 
„Het blijft voor mij een mysterie”, zegt PSV-coach Phillip Cocu.

Tsja. Dit vat het wel samen toch?
 
Hendrix en Bergwijn erg zwak?? Pas toen Bergwijn werd gewisseld zag het publiek hoe redelijk tot goed hij bezig was geweest samen met Arias. Na die wissel werd Arias ook gelijk een stuk minder.
En Hendtix was de enige middenvelder die zowel de aanvallers als de verdedigers te hulp schoot. Als je ziet wat naast hem allemaal gebeurt met dat quasi-verdedigen van Van Ginkel of de net niet acties van Ramselaar, dan pas krijg je respect voor het werk wat hij verzette gisteren.

Hendrix is een nijvere speler, maar helaas geen enkele vorm van creativiteit. Lijkt me op zijn positie toch essentieel. O, wat mis ik de intelligente en subtiele passes van Guardado.
 
Vorig jaar beter en 0 punten
Nu beter en 3 punten

gaat men de inzet van de eerste helft doortrekken wordt het toch nog leuk. En voor de eigen jeugdliefhebbers er stonden er gisteren genoeg op de mat. Voorspelbaar dat Hilversum dat ontgaat.
 
Laat ik het positief houden en vooral de eerste helft aanhalen:
-Eindelijk eens inzet, duelkracht en bij vlagen uitstekend voetbal
-Pereiro op `10` dus. Zeker als Lozano er weer bij is is dat een garantie voor goals. Zijn steekpasses zijn klasse.
-Brenet heeft zich herpakt
-Zoet keepte een wereldpot. Er is/was kritiek op hem, maar eerlijk is eerlijk, hij pakt gewoon punten op belangrijke momenten. Meer mag je van een keeper niet verwachten.
-Lammers zijn geweldige actie op het eind.

In de tweede helft een domme actie van Cocu (waarom haal je Pereiro van het middenveld af, zet Ramselaar dan op de plek van Bergwijn.
 
Dit seizoen de stand na PSV - Feyenoord

Feyenoord 5-12 12-4
PSV 5-12 10-5
AZ 5-12 10-5
Heerenveen 5-11 10-6
Vitesse 5-10 12-5
Ajax 5-10 10-4

Vorig seizoen de stand na PSV - Feyenoord

Feyenoord 6-18 16-2
PSV 6-13 11-2
Ajax 6-13 12-5
AZ 6-13 10-4
Heerenveen 6-11 12-7
Vitesse 6-10 9-5

:unsure:Een wereld van verschil of je thuis wint van Feyenoord of verliest. :re: Hoe dat maakt dan niet meer uit. :shifty:
 
Hendrix is een nijvere speler, maar helaas geen enkele vorm van creativiteit. Lijkt me op zijn positie toch essentieel. O, wat mis ik de intelligente en subtiele passes van Guardado.

En van Van Ginkel moet je het blijkbaar ook niet verwachten. Ik denk dat je je geld het beste op Pereiro kan zetten, als hij tenminste op het middenveld speelt.
 
Hendrix en Bergwijn erg zwak?? Pas toen Bergwijn werd gewisseld zag het publiek hoe redelijk tot goed hij bezig was geweest samen met Arias. Na die wissel werd Arias ook gelijk een stuk minder.
En Hendtix was de enige middenvelder die zowel de aanvallers als de verdedigers te hulp schoot. Als je ziet wat naast hem allemaal gebeurt met dat quasi-verdedigen van Van Ginkel of de net niet acties van Ramselaar, dan pas krijg je respect voor het werk wat hij verzette gisteren.

Vorige week tegen Heerenveen was een mooi voorbeeld: Van Ginkel die met z'n teen naar voren wiebelt richting de bal, alsof hij in het zwembad met z'n teen voelt hoe koud het water is. Hij heeft wel spierballen in de zin van werklust, maar in de duels is hij dit jaar net een koorknaap.

Hendrix krijgt regelmatig commentaar, maar ik heb toch ook vaak het gevoel dat hij in problemen komt omdat hij soms de enige middenvelder lijkt en dat is best lastig tegen 3-4 tegenstanders.
 
En van Van Ginkel moet je het blijkbaar ook niet verwachten. Ik denk dat je je geld het beste op Pereiro kan zetten, als hij tenminste op het middenveld speelt.

En met 3 man erachter op het middenveld, want anders wordt je in de 90 min altijd een periode overlopen.
 
Uitstekende eerste helft, dramatische tweede. Klaar voor? :shifty:

Zoet: 8. Hoewel ik wederom nerveus werd van zijn voetballende momenten houdt Zoet je gewoon in de wedstrijd met enkele prachtige reddingen. Complimenten.

Arias: 7. Goede wedstrijd, maar had het soms wel lastig tegen de beste Feyenoorder, Boetius.
Isimat: 6. Prima wedstrijd, opbouwend slecht.
Schwaab: 6. Goede wedstrijd, maar die enkele momentjes maken het typisch een Schwaab-wedstrijd.
Brenet: 6. Net als Schwaab speelde hij echt een prima pot, maar gaat hij soms zo achterlijk de fout in. Zonde, want het had een mooie terugkeer kunnen zijn. Had hem dat wel gegund.

Hendrix: 7. Kwalitatief natuurlijk erg matig, maar zijn drive was aanstekelijk in de eerste helft. Deed toen zowel verdedigend als aanvallend ook nog weleens iets leuks, met als uitschieter de loopactie bij het rood van Berghuis.
Van Ginkel: 6. Precies zoals de rest van dit seizoen. Afwezig, maar niet bijzonder slecht.
Pereiro: 8. Wat een weergaloze goal. Met de rest van het team op scherp had hij nog veel meer mooie dingen in de samenvatting kunnen hebben, zoals zijn geweldige passes. Maar wat een ei, die Cocu, om hem weer op rechts te zetten. Speelde daarna echt slecht.

Locadia: 7. Ik zie veel kritiek op hem, maar werkte zich een slag in de rondte en deed aanvallend ook veel goed. De assist was geweldig, maar speelde in de eerste helft echt uitstekend.
De Jong: -. Helaas te kort doordat zo een doorgesnoven Feyenoord debiel hem het ziekenhuis in schopte. Begon best goed. Aan Lammers heb je niks. Fysiek zwakke balletjeswachter. Gelukkig was het snel 10 tegen 10, maar dit kan echt niet. Wellicht is het een koele afmaker, maar dit matige PSV kan zich niet permitteren om met Koevermans 2.0 in de spits te spelen. Voetbalt totaal niet mee, al was zijn actie in de blessuretijd erg leuk.
Bergwijn: 7. Vond ik echt uitstekend in de eerste helft. Ondanks dat hij compleet zonder rendement is en ook wel even zal blijven, begin ik wel gecharmeerd van hem te raken. Zijn drive en veldspel zijn echt verbeterd. Complimenten.

Wat kunnen die Feyenoorders janken zeg, ongelooflijk. Ik vond die overtreding op Botteghin wellicht wel een pingel waard, maar ze vergeten echt hoe vaak ze zijn gematst. De overtreding op De Jong van Berghuis was echt paars en Arias had een pingel kunnen krijgen toen Van der Heijden geel kreeg na zijn zware overtreding op Berghuis. Pereiro werd er niet veel later ook bijna uitgeschopt... Niet normaal wat een ongelooflijke pauperclub dat is.

Een te groot verschil tussen de eerste en de tweede helft, maar van Feyenoord winnen is altijd heerlijk. Zeker als je daardoor over Ajax heen gaat. Gefeliciteerd, allen!

Altijd het hoogtepunt in de wedstrijdchat. Kan het niet vaak genoeg blijven zeggen, ook al ben ik het op sommige punten niet eens.
 
IQua wissels: mijn grootste verrassing was dat Lammers gebracht werd. Ik had Locadia in de spits gezet en Gudmundsson als nieuwe linksbuiten gebracht. Als linksbuiten heb je minder te verliezen en kun je meer vrijuit spelen (zeker tegen jonkie Diks), terwijl er voor Lammers tegen de sterke grote Botteghin weinig eer te behalen viel. Dat was wel te voorspellen. En met Locadia in de spits had je hem ook een goed signaal gegeven als spits.

Locadia heeft al genoeg signalen gehad. PSV kwam er niet aan te pas in de tweede helft, dus dan wordt het sowieso lastig als spits, als je geen ballen krijgt omdat iedereen terug uit aan het lopen is. Sam Lammers is zelf ook 1,91, da's krap 2 cm kleiner dan Botteghin, en dat is ook niet echt een tank, dus ik denk dat het wel meevalt met weinig eer te behalen vanwege lengte/sterkte; was gewoon puur omdat PSV er niet aan te pas kwam in de tweede helft. Gudmundsson heeft in tegenstelling tot Lammers ook niet veel goeds laten zien in de voorbereiding;

 
  • Leuk
Reactions: IPF
Zo dat was het middagje weer wel. Het begon eigenlijk perfect, precies het scenario waar ik op hoopte, binnen no time de 1-0 binnen rammen en hopelijk snel daarachteraan Feyenoord over de knie leggen. Het gebeurde helaas niet, maar ik maakte me totaal niet druk na die goede eerste helft. Als zelfs Schwaab met magistrale passes ala Guardado gaat strooien dan kon het nog eens een hele mooie middag worden, maar helaas viel dat wat tegen. Over de rest van de eerste helft van Feyenoord valt te zeggen dat ze ongelofelijk gefrustreerd bezig waren, trappen en janken verder kwam het niet. Ik weet niet of ze in Zeist nog speciale regeltjes hebben om Berghuis weer niet te kunnen schorsen voor die ene overtreding, maar anders is dat gewoon 6 wedstrijden waard. Het is ook altijd fijn om zo'n leuk uitvak te hebben, een paar jaar geleden moesten we van de ajaksieden Tyton laten liggen na een hersenschudding omdat hij dood was en nu 'het had zijn nek moeten zijn', dom randstad volk.

Maar goed, naast dat mag Feyenoord weer een bloemetje richting Zeist sturen vanwege het ontbreken van Lozano. Wat zou die zijn stempel hebben kunnen drukken op deze pot, er lag wel zo ongelofelijk veel ruimte op de rechterkant steeds. Dat was overigens afgelopen woensdag tegen City ook al.

Maar dan, de tweede helft. Ze hadden volgens mij weer een kopje bedtijd thee in de rust gekregen want het was ouderwets betonvoetbal. Tikkie terug, nog een tikkie terug, tikkie naar voren, duel verliezen en weer billen knijpen voor het doel. We mogen Zoet bedanken dat hij een geweldige pot keepte. Alle creativiteit, drive en strijd was totaal verdwenen in de tweede helft. Het toppunt was wel die slappe zak van een Locadia. Zodra het niet lukte ging hij maar wat sjokken achter de bal en hij was degene die de meest makkelijke ballen stond te verspelen, verschrikkelijk. Waar ik me ook aan ergerde was het feit dat er bij een voorzet vanaf de rechterkant helemaal niemand bij de tweede paal stond. Die bal viel meerdere malen perfect bij de tweede paal, maar onze Locadia stond een beetje in het midden te koekeloeren.

Al met al ben ik blij met de drie punten. Een topper thuis winnen is altijd lekker en belangrijk, maakt niet uit hoe. Maar het verandert eigenlijk bar weinig aan de hele gedachte over het huidige PSV.
 
PSV-Feyenoord: theater van verval en opleving

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/17...paign=related2

Het was een theater van misverstanden, van kortsluitingen, van inschattingsfouten, van verwondering. Van groot verval en tegelijkertijd van de opleving.

:unsure:Een goed stuk in NRC. :re:

Over de 2e helft ...
PSV is apathisch, doet vrijwel niets. Het oogt stuurloos en mist een leider, met Chelsea-huurling Marco van Ginkel als aanvoerder. „Het blijft voor mij een mysterie”, zegt PSV-coach Phillip Cocu.
Hij ziet een gebrek aan „durf”. Bijna alle persoonlijke duels gaan verloren, waar het voor rust andersom was. Elke afvallende bal is voor Feyenoord. Cocu: „Dat blijft iets onbegrijpelijks.”

Mentale processen
Het zijn ongrijpbare, mentale processen. „Als je met tien man komt te staan, is iedereen zich meer bewust van het feit dat je iets extra’s moet doen voor elkaar. De tegenstander zal komen, je moet daar iets tegenover stellen”, zegt Cocu. „Als je diezelfde instelling zou hebben met elf man, zou het onmogelijk moeten zijn dat je in de problemen komt.”

Het is altijd hetzelfde liedje. :(

Wat een lulverhaal van Cocu: iedere afvallende bal was voor feijenooit. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je met een man meer je nog steeds van kastje naar de muur laat spelen, PSV drong niet aan maar liep achteruit en de tegenstander kon elkaar blindelings eenvoudig keer op keer vinden, Zoet heeft Cocu van de strop gered, een nederlaag was misschien beter op zijn plaats geweest, alles blijft weer bij het oude, eerst volgende uitduel is haast zeker weer puntverlis, wat een onsamenhangend zootje, respect voor Feijenooit dat ergens voor streed
 
Ik had het gevoel dat vooral het middenveld teveel naar voren liep de tweede helft, met Hendrix voorop. Maar Van Ginkel heeft dat van nature ook, en van Pereiro verwacht je niks anders.
Alleen Hendrix had daar denk ik iets controlerender moeten spelen.
We moeten ook niet doen alsof de tweede helft eenrichtingsverkeer richting het PSV-doel was, het golfde enorm op en neer. Alleen Feyenoord deed er gewoon meer mee, met name qua middenveld.

Hendrix/Van Ginkel/Pereiro is toch nog wat licht vergeleken met El Ahmadi/Vilhena/Toornstra. Die beheersen de balans van aanvallen/verdedigen gewoon veel beter.
Geen schande, en als we eenmaal beginnen te draaien gaan we het ze in de Kuip ook nog lastig maken hoor.

De verdediging stond trouwens best goed. Centraal zit er geen voetbal in, maar dat is bij Feyenoord net zo. Verdedigend best okee, het meeste gevaar kwam van Feyenoord vanuit het middenveld.

Qua wissels: mijn grootste verrassing was dat Lammers gebracht werd. Ik had Locadia in de spits gezet en Gudmundsson als nieuwe linksbuiten gebracht. Als linksbuiten heb je minder te verliezen en kun je meer vrijuit spelen (zeker tegen jonkie Diks), terwijl er voor Lammers tegen de sterke grote Botteghin weinig eer te behalen viel. Dat was wel te voorspellen. En met Locadia in de spits had je hem ook een goed signaal gegeven als spits.

De andere twee wissels waren wel logisch, Bergwijn was een te groot risico. Ramselaar las het spel niet goed of had slechte instructies meegekregen. Door steeds heel hoog te gaan lopen jagen hielp hij het middenveld juist totaal niet. Die hoge ballen steeds waren niet goed voor ons, Feyenoord won echt alle duels. Volgens mij had je beter de Feyenoord verdedigers rustig op kunnen laten bouwen, vanaf de middenlijn alles vast moeten zetten. Nu was het veel te paniekerig.

Middenveld teveel naar voren. Je kunt ook concluderen dat de verdediging teveel naar achter liep en tevens door het middenveld naar achteren werd gedwongen met hun tikkies-naar-achteren. Zo maak je het veld wel onnodig lang, als de spitsen niet meezakken.

(Begin jaren '80 werd Jan Peters van AZ verguisd vanwege zijn tikkies-breed. Jantje Piel of Jantje Breed was zijn bijnaam. Hadden we nu maar een Jantje Breed op het middenveld, altijd beter dan wat ik nu zie.)
 
Wat een lulverhaal van Cocu: iedere afvallende bal was voor feijenooit. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je met een man meer je nog steeds van kastje naar de muur laat spelen, PSV drong niet aan maar liep achteruit en de tegenstander kon elkaar blindelings eenvoudig keer op keer vinden, Zoet heeft Cocu van de strop gered, een nederlaag was misschien beter op zijn plaats geweest, alles blijft weer bij het oude, eerst volgende uitduel is haast zeker weer puntverlis, wat een onsamenhangend zootje, respect voor Feijenooit dat ergens voor streed

Misschien een voordeel: Utrecht lijkt nu net een beetje van slag. Met maar liefst 4-0 verloren van Twente, da's niet mis. Hopelijk zet zich dat dus nog even voort en komt PSV ze net in dat dipje tegen. Daarna mogen ze weer net zo sterk gaan spelen als ze begonnen zijn dit seizoen.
 
Hendrix is een nijvere speler, maar helaas geen enkele vorm van creativiteit. Lijkt me op zijn positie toch essentieel. O, wat mis ik de intelligente en subtiele passes van Guardado.

Die passing ontbeert ook bij Van Ginkel. Twee man zonder pass is misschien te veel.

Aan de andere kant alles inleveren bij Pereiro kan ook.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan