Wat is de politieke voorkeur van het PSV Forum?

Wat is je politieke voorkeur?

  • Links

    Stemmen: 30 45,5%
  • Rechts

    Stemmen: 16 24,2%
  • Centraal

    Stemmen: 11 16,7%
  • Geen, ik stem niet

    Stemmen: 6 9,1%
  • Mijn stem verschilt per verkiezing

    Stemmen: 3 4,5%

  • Totaal aantal stemmen
    66
Ja, het ecobewustzijn van Bij1 is enorm gegroeid, en ze zijn activistisch. Ook Bij1 heb ik geregeld gestemd. Het gaat bij mij tussen hen en PvdD.
Twijfelen om op BIJ1 te stemmen? Ik vind hun opstelling jegens Oekraïne schandelijk. Ze zeggen anti-oorlog te zijn, maar stemmen met alle pro-Rusland moties van Forum mee. Het is het geouwehoer van ‘we zijn tegen de NAVO, Oekraïne moet stoppen met vechten’ terwijl er een agressor je land binnenvalt. Weten we gelijk op wie we kunnen rekenen als Rusland Nederland binnenvalt.
 
Twijfelen om op BIJ1 te stemmen? Ik vind hun opstelling jegens Oekraïne schandelijk. Ze zeggen anti-oorlog te zijn, maar stemmen met alle pro-Rusland moties van Forum mee. Het is het geouwehoer van ‘we zijn tegen de NAVO, Oekraïne moet stoppen met vechten’ terwijl er een agressor je land binnenvalt. Weten we gelijk op wie we kunnen rekenen als Rusland Nederland binnenvalt.
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt. Bij1 gaat niet met alle pro-Rusland moties mee. Ze stemden tegen FVD-moties over de soevereiniteit van Oekraïne én die (bizarre) motie om nooit Nederlandse dienstplichtigen naar Oekraïne te sturen (zie onder). Ze stemden wel vóór de motie die zich keert tegen wapenleveranties, maar dat was geen motie van de FVD, maar van SP-Kamerlid Jasper van Dijk.

Ik ben het zelf niet met die motie eens. Ik vind dat Oekraïne militair gesteund dient te worden met alle beschikbare middelen. Liever vandaan nog F16's dan morgen. Maar Ik respecteer en waardeer de fundamenteel anti-militaristische standpunten van Bij1. Wapenleveranties hebben veel kwaad gebracht - kijk naar Irak en Afghanistan. Ook deel ik het standpunt dat de uitbreiding van de NAVO met Finland en Zweden ten koste gaat van Koerdische vluchtelingen (eis van Erdogan) en dat het vluchtelingenbeleid racistisch is: Oekraïners zijn van harte welkom, Syriërs rotten weg in Turkse kampen. Oorlog is per definitie tragisch, en het is belangrijk dat wij dit blijven zien. Kortom: hoewel ik militaire steun aan Oekraïne noodzakelijk vind - zelfs meer dan nu - is het standpunt van Bij1 voor mij geen reden om niet op de partij te stemmen.
De wanorde in de Amsterdamse gemeenteraad daarentegen weegt voor mij wél zwaar.

20230722_090800.jpg
 
Het gaat in beide gevallen om oorlogsvluchtelingen. Er wordt gemeten met twee maten. Daar kun je van alles van vinden, maar het is wel zo.
Helemaal eens. Voor mij is het vooral een praktisch probleem, of liever gezegd een reeks van praktische problemen:
  • Er zit per definitie een maximum aan het aantal immigranten die Nederland/Europa op kan vangen.
  • Heel veel immigranten betekent dat we onze verworvenheden van de verzorgingsstaat los moeten laten. Ongelimiteerde en ongecontroleerde immigratie zal ertoe leiden dat onze gezondheidszorg op z'n amerikaans geprivatiseerd gaat worden, idem voor ons onderwijsstelsel. Uitkeringen zullen bijna niet meer bestaan. Als we wel aan de verworvenheden van de welvaartsstaat vasthouden, zal die alleen voorbehouden kunnen zijn aan de 'oorspronkelijke' bevolking, een tweedeling in de maatschappij.
  • Ik vind dat we kwalificaties/eisen aan immigranten moeten stellen, ook aan oorlogsvluchtelingen. Een basiseis is dat ze zich aan onze seculiere samenleving moeten commiteren. Dus je mag alles geloven wat je wil, maar dat doe je thuis en in het weekend. Homos, vrouwen etc zijn volkomen gelijkwaardig aan mannnen. Als je dit niet wilt, dan kun je hier niet naar toe komen, zelfs al vlucht je voor een oorlogssituatie. Daar ligt voor een groot deel het probleem van Syriers vs Oekrainers.
Dus we kunnen wel ongelimiteerde immigratie toestaan, maar dan moeten we ook niet zeuren over de consequenties. En dat zal dan een duidelijke, eerlijke politieke keuze moeten zijn. En voor mij zal het allemaal niet zo heel veel uitmaken, ik kan prive gezondheidszorg en onderwijs prima betalen, en wonen in een omheide en bewaakte compound is niet ideaal, maar valt wel mee te leven (heb 3 jaar in de Filippijnen gewoond).

Daarnaast heb ik ook een principieel, haast filosofisch :sneaky:, probleem. Ik vind dat mensen moeten hun eigen problemen moeten oplossen. De mensen die hier naartoe komen, zijn niet de arme sloebers, maar de elite uit de maatschappij die geld, contacten, kunde en motivatie hebben om hier naar toe te komen. Die laten dus hun landgenoten verrotten, en deze braindrain is desastreus voor de toekomst van dat land. In principe vind ik dat mensen in hun eigen land op moeten staan tegen dictators etc. Daar moeten we ze uiteraard bij steunen. Op de manier zo het nu gaat, de slimme mensen, de potentiele leiders van die opstand, hier naar toe halen, zal er zeker voor zorgen dat er niks verandert. Hier weer een belangrijk verschil tussen Syriers en Oekrainers: Syriers zijn voornamelijk jonge mannen, Oekraine stuurt hun vrouwen en kinderen.
 
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt. Bij1 gaat niet met alle pro-Rusland moties mee. Ze stemden tegen FVD-moties over de soevereiniteit van Oekraïne én die (bizarre) motie om nooit Nederlandse dienstplichtigen naar Oekraïne te sturen (zie onder). Ze stemden wel vóór de motie die zich keert tegen wapenleveranties, maar dat was geen motie van de FVD, maar van SP-Kamerlid Jasper van Dijk.

Ik ben het zelf niet met die motie eens. Ik vind dat Oekraïne militair gesteund dient te worden met alle beschikbare middelen. Liever vandaan nog F16's dan morgen. Maar Ik respecteer en waardeer de fundamenteel anti-militaristische standpunten van Bij1. Wapenleveranties hebben veel kwaad gebracht - kijk naar Irak en Afghanistan. Ook deel ik het standpunt dat de uitbreiding van de NAVO met Finland en Zweden ten koste gaat van Koerdische vluchtelingen (eis van Erdogan) en dat het vluchtelingenbeleid racistisch is: Oekraïners zijn van harte welkom, Syriërs rotten weg in Turkse kampen. Oorlog is per definitie tragisch, en het is belangrijk dat wij dit blijven zien. Kortom: hoewel ik militaire steun aan Oekraïne noodzakelijk vind - zelfs meer dan nu - is het standpunt van Bij1 voor mij geen reden om niet op de partij te stemmen.
De wanorde in de Amsterdamse gemeenteraad daarentegen weegt voor mij wél zwaar.

Bekijk bijlage 5721
EF2C11A0-BA2B-424F-B3B9-EF40D4B1A455.jpeg

Het staat BIJ1 slecht dit. De anti-NAVO retoriek is schadelijk in een tijdperk waarin Rusland Oekraine binnenvalt. Een systeem willen veranderen - begrijp ik - is wat anders dan met deze malle moties meestemmen.
 
Het gaat in beide gevallen om oorlogsvluchtelingen. Er wordt gemeten met twee maten. Daar kun je van alles van vinden, maar het is wel zo.
Tja. Je moet ergens onderscheid maken. Burgeroorlog vs. een buitenlandse mogendheid die binnenvalt. Bij dat eerste zit nog enigszins het gevoel dat men daar zelf ook iets aan kan doen.
 
Pro Europa, kent het politieke landschap, ambitieus, groen, stabiele factor, volksvertegenwoordiger, durft impopulair te zijn. Ik geloof hem vaak ook wel. En ja, het is ook best een ijdeltuit en z’n teksten neigen soms naar iets te dik erbovenop. Toch heb ik wel wat met die man.
Wellicht ook de enige kans op verandering
 
Pro Europa, kent het politieke landschap, ambitieus, groen, stabiele factor, volksvertegenwoordiger, durft impopulair te zijn. Ik geloof hem vaak ook wel. En ja, het is ook best een ijdeltuit en z’n teksten neigen soms naar iets te dik erbovenop. Toch heb ik wel wat met die man.
Ja laten we Europa naar Nederland halen. Niet zeuren wanneer straks al je geld naar die klimaatgekte gaat. 100 keer liever Rutte dan deze gek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan