PSV - Excelsior | Zaterdag 13 januari | Eindstand 3-1

Status
Je kunt niet meer reageren.
Had hij dat risico genomen als Luuk op bijvoorbeeld 5 meter had gestaan. Mogelijk niet, dus is de (al dan niet plausibele) uitleg dat Luuk, in buitenspelpositie, invloed heeft op de actie van de verdediger.
Ik snap wat je bedoelt maar dit spreekt het toch ook enigszins tegen. Het is toch veel logischer dat die verdediger hem weg zou trappen als Luuk hem hinderde, in plaats van zo'n riskante bal geven. Als die niet gehinderd wordt zou ik zeggen speel die bal maar anders speel je die bal toch gewoon weg? Aan de andere kant zou je kunnen argumenteren dat door de aanwezigheid van Luuk de verdedigers besluitvorming werd beinvloed. Al vind ik dat wel wat ver gaan, want de verdediger kiest in mijn ogen juist niet voor de paniek oplossing.
 
Ik snap wat je bedoelt maar dit spreekt het toch ook enigszins tegen. Het is toch veel logischer dat die verdediger hem weg zou trappen als Luuk hem hinderde, in plaats van zo'n riskante bal geven. Als die niet gehinderd wordt zou ik zeggen speel die bal maar anders speel je die bal toch gewoon weg? Aan de andere kant zou je kunnen argumenteren dat door de aanwezigheid van Luuk de verdedigers besluitvorming werd beinvloed. Al vind ik dat wel wat ver gaan, want de verdediger kiest in mijn ogen juist niet voor de paniek oplossing.
Dit dus, je kan m diverse kanten op uitleggen. Maar laten we niet vergeten dat scheidsrechters vaker beslissingen nemen waarvoor je eigenlijk in het hoofd moet kruipen. Intentie bij een overtreding bijvoorbeeld.
 
Als ie over de middenlijn gaat lijkt het mij plausibel om het als een nieuwe aanval te beoordelen. Of iedere scheidsrechter dat zo ziet is dan nog wel de vraag.
Over de middenlijn is een nieuwe situatie. Dat is al eerder ter sprake geweest.
Hinderlijk in die zin dat in dit geval de verdediger ingreep terwijl zijn directe tegenstander buitenspel staat. Oftewel, hij had dus niets hoeven doen. Dus hij verspeeld de bal waaruit psv scoort terwijl zijn directe tegenstander buitenspel staat wat zijn actie dus overbodig maakt.

Ik ga dit even terug lezen of ik mezelf wel snap.. 🤔
ik vind het vreemd dat de verdediger zelf moet zien of een speler buitenspel staat en dan de bal maar moet laten lopen. Veiligst is om wel in te grijpen. Het is niet alsof De Jong de bal niet wilde. In mijn ogen zou het meest eerlijk zijn dat het hier buitenspel is en dan toen ook bij Feyenoord.
 
Dit is weer een voor meerdere interpretaties vatbare situatie, dus geen 100% fout van scheidsrechter.

VAR had niet in moeten grijpen.

Maar de VAR van dienst is een notoire narcist, dus die moet ff zn momentje pakken, zodat zn naam op tv wel ff genoemd wordt.
 
Dit is weer een voor meerdere interpretaties vatbare situatie, dus geen 100% fout van scheidsrechter.

VAR had niet in moeten grijpen.

Maar de VAR van dienst is een notoire narcist, dus die moet ff zn momentje pakken, zodat zn naam op tv wel ff genoemd wordt.
Kennelijk was de scheids het ook met hem eens, die had m nog kunnen overrulen.
 
Over de middenlijn is een nieuwe situatie. Dat is al eerder ter sprake geweest.

ik vind het vreemd dat de verdediger zelf moet zien of een speler buitenspel staat en dan de bal maar moet laten lopen. Veiligst is om wel in te grijpen. Het is niet alsof De Jong de bal niet wilde. In mijn ogen zou het meest eerlijk zijn dat het hier buitenspel is en dan toen ook bij Feyenoord.
Niet de verdediging had dat moeten zien. De grens had dat meteen moeten zien. Dat een speler gewoon doorspeelt als er niet gefloten is is logisch
 
Het is zo ie zo een kromme regel. Net als bijv het filmpje wat hier werd aangehaald tussen Feyenoord en Atletico, de verdediger moet gokken of een spits achter hem buitenspel staat en of hij dan van de bal af moet blijven of niet. Als verdediger probeer je altijd de bal te raken als je kan zodat de aanvaller hem niet krijgt of minder goed krijgt. Als je dan eigenlijk van de bal af moet blijven omdat de aanvaller dan buitenspel staat gaat tegen alle instincten van een verdediger in
 
Wat die Excelsior speler doet maakt niet uit. Al ramt ie de bal richting Mars..
Dat maakt dus wel uit.
Het probleem hier is dat er een verschil zit tussen directe beslissingen en VAR beslissingen. Een VAR mag alleen ingrijpen bij een doelpunt, rode kaart een strafschop. Bij een doelpunt mag dus alles mee overwogen worden wat in dezelfde aanval gebeurde. Dus betekent dat het heel belangrijk is in deze vraag of het dezelfde aanval is of niet. En omdat de Excelsior speler de bal bewust heeft, en bewust de bal passt, begint daarmee een nieuwe aanval. Aangezien Luuk geen invloed had op het spelen van de bal van Excelsior, had deze goal niet afgekeurd mogen worden.
 
Precies dit. En het was niet eens 20 minuten. De laatste wissels kwamen in de 76e minuut, even later schoot Excelsior voor de eerste keer in de hele wedstrijd op doel en in de minuten daarna domineerde PSV nog altijd. Pas na de 3-1 in de 82e minuut begonnen ze echt te schutteren.

Door die matige slotfase ben ik het constante hoge niveau dit seizoen alleen nog maar meer gaan waarderen. Het systeem van Bosz is gebaseerd op totale dominantie en doelgericht aanvalsspel door de tegenstander over het hele veld af te jagen, snel en zuiver te passen en na balverlies direct de bal te heroveren. Dat vergt een constante discipline, concentratie en inzet van alle elf spelers, en juist dat maakt het systeem zo moeilijk en kwetsbaar. Als er maar 2 of 3 verzaken, krijg je dus iets als gisteren de laatste tien minuten. Daarom is het niet alleen het feit dat we 17 wedstrijden op rij hebben gewonnen zo bijzonder, maar vooral ook de manier waarop: we hebben het merendeel van de tegenstanders volledig van de mat gespeeld en er zat dan ook geen enkel gestolen punt bij. Gisteravond maakte duidelijk dat we dit niet voor lief mogen nemen en dat het niveau dat PSV dit seizoen aantikt echt niet vanzelfsprekend is.
En dat Luuk, Joey en Peter allemaal baalden van het einde, en aangaven dat de kleedkamer in mineur was, geeft aan dat de mentaliteit van het team wel goed is.

Het zou me niet eens verbazen als PSV reageert door in de eerste helft Twente al opzij te zetten.

Dit is een bijzonder team en een bijzonder jaar. Daar mogen we heel blij mee zijn.
 
Kan me herinneren dat tijdens de bekerfinale onder Schmidt een soortgelijk doelpunt afgekeurd werd na ingrijpen van de var toen Tadic tijdens een aanval met zijn hak buitenspel stond. Aanval werd afgeslagen opnieuw opgezet en uiteindelijk werd er gescoord. Toen waren we blij met deze uitkomst.
 
Kan me herinneren dat tijdens de bekerfinale onder Schmidt een soortgelijk doelpunt afgekeurd werd na ingrijpen van de var toen Tadic tijdens een aanval met zijn hak buitenspel stond. Aanval werd afgeslagen opnieuw opgezet en uiteindelijk werd er gescoord. Toen waren we blij met deze uitkomst.
Nee, die bal was buitenspel. Niet hinderlijk buitenspel. Die nam Tadic aan en passte hij.
 
Kan me herinneren dat tijdens de bekerfinale onder Schmidt een soortgelijk doelpunt afgekeurd werd na ingrijpen van de var toen Tadic tijdens een aanval met zijn hak buitenspel stond. Aanval werd afgeslagen opnieuw opgezet en uiteindelijk werd er gescoord. Toen waren we blij met deze uitkomst.
Ja, die had ik ook in m'n hoofd. Soortgelijke situatie inderdaad
 
Kan me herinneren dat tijdens de bekerfinale onder Schmidt een soortgelijk doelpunt afgekeurd werd na ingrijpen van de var toen Tadic tijdens een aanval met zijn hak buitenspel stond. Aanval werd afgeslagen opnieuw opgezet en uiteindelijk werd er gescoord. Toen waren we blij met deze uitkomst.
Evengoed bullshit natuurlijk. Op dat moment ben je dankzij je gekleurde bril blij, maar het blijft onzin om een goal af te keuren om een speler die buitenspel staat, maar de bal nooit ontvangt en zodoende eigenlijk nauwelijks deel uitmaakt van de aanval.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan