PSV - Excelsior | Zaterdag 13 januari | Eindstand 3-1

Status
Je kunt niet meer reageren.
Ik heb dus niet kunnen kijken, maar de score viel me in ieder geval erg tegen. Ook ik raak verwend, denk ik.

Vreemd dat dat doelpunt werd afgekeurd, als je even terugdenkt aan Atletico tegen Feyenoord. Dat werd uitgelegd dat het geen buitenspel was, omdat de speler de bal niet raakte. Wat is nu de spelregel dan?
Strafbaar buitenspel: Buitenspel staan is pas strafbaar als je de bal krijgt aangespeeld van een teamgenoot en je zelf actief aan het spel deelneemt. Pas dan fluit de scheidsrechter voor een overtreding. Je bent actief betrokken als je:
» ingrijpt in het spel
» een tegenstander beïnvloedt bij zijn spel
» voordeel haalt uit je buitenspelpositie.

Hier was dus geen sprake van. Goal is onterecht afgekeurd.
 
Strafbaar buitenspel: Buitenspel staan is pas strafbaar als je de bal krijgt aangespeeld van een teamgenoot en je zelf actief aan het spel deelneemt. Pas dan fluit de scheidsrechter voor een overtreding. Je bent actief betrokken als je:
» ingrijpt in het spel
» een tegenstander beïnvloedt bij zijn spel
» voordeel haalt uit je buitenspelpositie.

Hier was dus geen sprake van. Goal is onterecht afgekeurd.
Er wordt toch voordeel gehaald uit de buitenspel positie?
 
De aanval gaat toch door? En daar komt een goal uit. Dus haal je voordeel uit een buitenspel situatie.
De aanval ging niet door. Excelsior had de bal en verspeelde deze. Kennelijk is er door Bas Nijhuis een inschatting gemaakt dat het lichte druk zetten veroorzaakte dat de bal verspeeld werd. Dat is dan wel apart want het drukzetten was al opgehouden op t moment dat de bal verspeeld werd.

Zeker voor een niet fluiter als Bas Nijhuis vind ik het heel opmerkelijk dat hiervoor een scheidsrechter naar de kant geroepen wordt.
 
Strafbaar buitenspel: Buitenspel staan is pas strafbaar als je de bal krijgt aangespeeld van een teamgenoot en je zelf actief aan het spel deelneemt. Pas dan fluit de scheidsrechter voor een overtreding. Je bent actief betrokken als je:
» ingrijpt in het spel
» een tegenstander beïnvloedt bij zijn spel
» voordeel haalt uit je buitenspelpositie.

Hier was dus geen sprake van. Goal is onterecht afgekeurd.
Je kan de uitleg geven dat de verdediger zich zo onder druk voelt staan door de aanwezigheid van Luuk dat hij de bal direct inlevert bij PSV.

Niet een hele sterke uitleg, maar wel de enige die het afkeuren kan verklaren.
 
De aanval ging niet door. Excelsior had de bal en verspeelde deze. Kennelijk is er door Bas Nijhuis een inschatting gemaakt dat het lichte druk zetten veroorzaakte dat de bal verspeeld werd. Dat is dan wel apart want het drukzetten was al opgehouden op t moment dat de bal verspeeld werd.

Zeker voor een niet fluiter als Bas Nijhuis vind ik het heel opmerkelijk dat hiervoor een scheidsrechter naar de kant geroepen wordt.
Hoezo de aanval ging niet door? Er was toch niet afgefloten?
 
Nee, natuurlijk niet. Het spel gaat toch door?
Zo werkt het dus spelregeltechnisch niet. Als de tegenpartij de bal verovert en vervolgens zelf iets doms doet met de bal dan gaat de VAR niet terug naar Luuk de Jong van: 'hee jij stond buitenspel'.

De overweging moet dus zijn dat er een causaal verband zat tussen het druk zetten van de Jong en de foute pass.

Overigens een goed punt van Mikasa: ik zie hem toevallig net ook op Twitter voorbij komen. Als je de goedgekeurde goal van Atletico tegen Feyenoord ziet dan is het bizar dat gisteren de goal wel werd afgekeurd:

 
Zo werkt het dus spelregeltechnisch niet. Als de tegenpartij de bal verovert en vervolgens zelf iets doms doet met de bal dan gaat de VAR niet terug naar Luuk de Jong van: 'hee jij stond buitenspel'.

De overweging moet dus zijn dat er een causaal verband zat tussen het druk zetten van de Jong en die enorm domme bal verspeelt door de Excelsior verdediger.

Overigens een goed punt van Mikasa: ik zie hem toevallig net ook op Twitter voorbij komen. Als je de goedgekeurde goal van Atletico tegen Feyenoord ziet dan is het bizar dat gisteren de goal wel werd afgekeurd:

Ik ben al om. Bacchus had net een argument waar geen speld was tussen te krijgen. 😑
 
Strafbaar buitenspel: Buitenspel staan is pas strafbaar als je de bal krijgt aangespeeld van een teamgenoot en je zelf actief aan het spel deelneemt. Pas dan fluit de scheidsrechter voor een overtreding. Je bent actief betrokken als je:
» ingrijpt in het spel
» een tegenstander beïnvloedt bij zijn spel
» voordeel haalt uit je buitenspelpositie.

Hier was dus geen sprake van. Goal is onterecht afgekeurd.
Ik vind dat De Jong, net als die speler van Atletico toen, deelneemt aan het spel. Hij werd immers aangespeeld, dus buitenspel.
De bal was verspeeld aan de tegenpartij. Dan houdt de aanval toch op?
Die verdediger kaatste de bal direct in de voeten van Schouten. Niet echt balbezit?
 
Ik heb toch weer genoten hoor! Jammer van die laatste 20 minuten. Maar jongens wat zijn we goed. Hou allemaal eens in gedachten wat de afgelopen 15 jaar voorgeschoteld kregen en kijk dan deze eerste 70 minuten eens! Mensen, geniet van dit momentum!!
Precies dit. En het was niet eens 20 minuten. De laatste wissels kwamen in de 76e minuut, even later schoot Excelsior voor de eerste keer in de hele wedstrijd op doel en in de minuten daarna domineerde PSV nog altijd. Pas na de 3-1 in de 82e minuut begonnen ze echt te schutteren.

Door die matige slotfase ben ik het constante hoge niveau dit seizoen alleen nog maar meer gaan waarderen. Het systeem van Bosz is gebaseerd op totale dominantie en doelgericht aanvalsspel door de tegenstander over het hele veld af te jagen, snel en zuiver te passen en na balverlies direct de bal te heroveren. Dat vergt een constante discipline, concentratie en inzet van alle elf spelers, en juist dat maakt het systeem zo moeilijk en kwetsbaar. Als er maar 2 of 3 verzaken, krijg je dus iets als gisteren de laatste tien minuten. Daarom is het niet alleen het feit dat we 17 wedstrijden op rij hebben gewonnen zo bijzonder, maar vooral ook de manier waarop: we hebben het merendeel van de tegenstanders volledig van de mat gespeeld en er zat dan ook geen enkel gestolen punt bij. Gisteravond maakte duidelijk dat we dit niet voor lief mogen nemen en dat het niveau dat PSV dit seizoen aantikt echt niet vanzelfsprekend is.
 
Die verdediger kaatste de bal direct in de voeten van Schouten. Niet echt balbezit?

Klopt. Maar dat is toch gewoon onkunde?

Daar kan Luuk of PSV toch niks aan doen?

Hij kan de bal letterlijk aannemen, Luuk staat op één meter in zijn rug. Of wegrossen van mijn part. Hij verspeelt hem over drie meter weer aan Schouten.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan