Aah ok, nu begrijp ik waar het mis is gegaan. Toen ik onderbouwde dat homosexualiteit schadelijke gevolgen kan hebben, was ik niet het standpunt van de Islam aan het verdedigen. Er staat daarover namelijk niets in de Koran. Net als bij verbod alcohol. Geen toelichting. Voor ons als moslims is het voldoende dat God het zo heeft bepaald. Dat is de essentie van Islam. Het betekent letterlijk overgave aan God.
Alleen als je God uit de picture houdt bij moraliteit, dan moet je wel als ongelovige met eigen verklaringen komen wat moreel goed is en fout. Een van de belangrijkste morele principes die daarbij aangevoerd worden is het harm principle van John Stuart Mill in zijn werk On Liberty. Dat was mijn vertrekpunt bij aanvoeren dat homoseksualiteit de test van dit principe niet doorstaat. Heb wat voorbeelden genoemd waarom. Overigens wat ik vergeten ben hierbij te benoemen is dat rectale penetratie (bij zowel man als vrouw) schade geeft, denk aan annale fissuren, bloedingen en zelfs in sommige gevallen disfunctionele kringspier waardoor ontlasting niet meer kan worden opgehouden. Het enige wat ik hiermee wil zeggen is dat het harm principle geen morele basis biedt voor homosexualiteit.
Dus moet er een andere verklaring komen. Zeg niet dat jij dit zegt, maar voor degenen die zeggen: er hoef geen verklaring te zijn. Dan mag dus praktisch alles wat de mens gelukkig maakt en dat zou zijn mijn pyromarokaanse vriend heel tof vinden, maar zo werkt het in de praktijk niet. Wat is dan de morele basis voor homoseksualiteit?
Waar jij aan refereert is niet helemaal juist omschreven. Het betreft een hadith (profetische overlevering) waarin de profeet vzmh zei:
None of you will believe until you love for your brother what you love for yourself. Dus dat is vanuit het perspectief van een gelovige en een gelovige kan natuurlijk nooit iets voor zijjn broeder in het geloof of broeder in mensheid wensen wat tegen de Islam ingaat.
Jij zegt: "ik snap oprecht niet waarom religies niet geluk, liefde en eerlijk jezelf kunnen en durven zijn niet hoger op hun eigen agenda willen plaatsen". Dat doet de Islam ook (spreek even voor eigen geloof omdat ik voor anderen niet kan oordelen), alleen de wijze waarop dat gebeurt is door overgave aan God. Wie zich niet overgeeft aan God, geeft zich wel over aan iets anders, hetzij de eigen lusten, een loopbaan, een idool, drugs, geld, macht of wat dan ook wat die leegte kan opvullen in de zoektocht naar geluk en voldoening in het leven. Jij geeft er een andere invulling aan dan een gelovige. Het doel van mijn leven is niet het maximaliseren van plezier en geluk in dit leven (hedonistische leefstijl). Ik leef in mijn ogen voor een hoger doel.
Voor wat betreft kritiek op Qatar. Ik heb al eerder aangegeven dat ik de slechte behandeling van arbeidsmigranten onacceptabel vind. Het is zelfs heel onislamitisch. Waar ik meer moeite mee had was dat Qatar al soevereine land met een moslimmeerderheid niet zelf mag beslissen om hun land te besturen naar Islamitische normen en waarden. Meeste boycotcampagnes en statements (one love) waren daar op gericht. Het andere waar ik moeite mee had was de disproportionaliteit van de reacties tov andere wk's.
Ik denk dat we elkaar heel goed kunnen vinden in jouw slotalinea. Ik ben erop tegen dat homo's worden geridiculiseerd, onderdrukt of nog erger geweld wordt aangedaan. Mijn geloof staat niets in de weg om een hele liefdevolle relatie te onderhouden met andersdenkenden.
Tot slot nog, laatst een hele interessant gesprek op YouTube bekeken tussen een transgender moslima en een Islamitische theoloog. Daar wordt transgenderness (als ik het zo goed zeg) en homosexualiteit vanuit sociale, biologische, psychologische en Islamitische perspectief besproken. Transgender moslima is slechts 17 jaar en staat behoorlijk haar vrouwtje: