UEFA Coefficient (Country Coefficient)

Feyenoord heeft wel de mazzel dat ze in pot 1 zitten en dus een relatief makkelijke poule krijgen. Als ze nou ook echt een zwakke broeder uit pot 4 krijgen, kunnen ze nog de EL in. Dat geldt ook voor PSV. En als AZ het nog redt in de Conference League, kan het zomaar weer een prima jaar worden.
Hoe zit het precies met de loting van PSV? Als ik kijk op Kassiesa.net, lijkt het erop dat we moeten hopen op een stunt van óf Rakow óf Panathinaikos.
 
We have Sporting Lisbon in the EL, which is a competition where they usually do very well (probably because they're so used to it lol).
We hope that Ajax will be busy gaining points for the Netherlands in the EL for years to come.
While we perform in the CL.;)
Hoe zit het precies met de loting van PSV? Als ik kijk op Kassiesa.net, lijkt het erop dat we moeten hopen op een stunt van óf Rakow óf Panathinaikos.
Voor zover ik het nog begrijp zit PSV straks, bij kwalificatie althans, in pot 3.
Groep 1 van Feijenoord lijkt mooier dan het is als ze uit groep 2 Real Madrid of Man United loten. Die hele pot 2 is trouwens sterker dan Feijenoord denk ik.
 
Voor zover ik het nog begrijp zit PSV straks, bij kwalificatie althans, in pot 3.
Groep 1 van Feijenoord lijkt mooier dan het is als ze uit groep 2 Real Madrid of Man United loten. Die hele pot 2 is trouwens sterker dan Feijenoord denk ik.
Het verschil is natuurlijk dat Feyenoord normaal gesproken in Pot 3 had gezeten, niet in Pot 2. Dan waren ze wel echt van "we kunnen met wat geluk zelfs nog doorstromen naar de achtste finales", naar "we mogen nog van geluk spreken als we derde worden" gegaan.

Van PSV hoop ik maar dat we een acceptabele tegenstander uit Pot 4 loten. Zolang we maar Sociedad, Galatasaray en Newcastle ontwijken hebben we best goed kans op overwintering (zouden we ons plaatsen aanstaande woensdag).
 
Het verschil is natuurlijk dat Feyenoord normaal gesproken in Pot 3 had gezeten, niet in Pot 2. Dan waren ze wel echt van "we kunnen met wat geluk zelfs nog doorstromen naar de achtste finales", naar "we mogen nog van geluk spreken als we derde worden" gegaan.

Van PSV hoop ik maar dat we een acceptabele tegenstander uit Pot 4 loten. Zolang we maar Sociedad, Galatasaray en Newcastle ontwijken hebben we best goed kans op overwintering (zouden we ons plaatsen aanstaande woensdag).
We loten dus Newcastle. NL clubs en goede loting gaan zelden samen.
 
Het verschil is natuurlijk dat Feyenoord normaal gesproken in Pot 3 had gezeten, niet in Pot 2. Dan waren ze wel echt van "we kunnen met wat geluk zelfs nog doorstromen naar de achtste finales", naar "we mogen nog van geluk spreken als we derde worden" gegaan.

Van PSV hoop ik maar dat we een acceptabele tegenstander uit Pot 4 loten. Zolang we maar Sociedad, Galatasaray en Newcastle ontwijken hebben we best goed kans op overwintering (zouden we ons plaatsen aanstaande woensdag).
Ik denk dat zowel PSV als Feijenoord in de CL net zo weinig te zoeken hebben als Ajax en de Rangers vorig seizoen.
Als er door gunstige loting nog een 3e plek richting EL na de winter in zit, ben je spekkoper.
Nederlandse clubs zijn tegenwoordig in dat door sjeiks, oliemagnaten en UEFA zelf gecorrumpeerde toernooi opvulling van de groepen en vaak kanonnenvoer.
Maar ja, de Romeinen wisten het al; brood en spelen voor het volk.....;)
 
Ik denk dat zowel PSV als Feijenoord in de CL net zo weinig te zoeken hebben als Ajax en de Rangers vorig seizoen.
Als er door gunstige loting nog een 3e plek richting EL na de winter in zit, ben je spekkoper.
Nederlandse clubs zijn tegenwoordig in dat door sjeiks, oliemagnaten en UEFA zelf gecorrumpeerde toernooi opvulling van de groepen en vaak kanonnenvoer.
Maar ja, de Romeinen wisten het al; brood en spelen voor het volk.....;)
Ik vind dat Ajax en in iets mindere mate PSV van een ander niveau is dan Rangers en een stuk meer kans maakt in zo'n competitie. Feyenoord valt nu vrij weinig over te zeggen, al hebben ze vorig seizoen en het seizoen daarvoor laten zien op een prima niveau te kunnen acteren Europees gezien.

Verder kun je met goed beleid al heel ver komen, ondanks wat die sjeiks en oliemagnaten tegenwoordig te spenderen hebben.
 
Verder kun je met goed beleid al heel ver komen, ondanks wat die sjeiks en oliemagnaten tegenwoordig te spenderen hebben.
Ik ben al een paar jaar afgehaakt als het om de CL ging.
Sinds de UEFA de rijkste clubs nog rijker maakt zien we steeds ongeveer dezelfde paar clubs bij de laatste acht.
De enige reden om weer eens CL te kijken is voor mij het feit dat PSV er in speelt.
Halen ze het woensdag niet, beperk ik me dit jaar weer tot onze EL duels.
Maar als jij en veel anderen wel willen kijken is dat uiteraard prima.:)
 
Oké, vorige keer vond ik al dat ik laat was. Nu pas de update terwijl de wedstrijd al bezig is.

Frankrijk (5e plek)

Actieve clubs over: Marseille (ECL); 1/6
Punten behaald dit seizoen: 18.250
Voorsprong op NL, huidig seizoen: 11.415
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 2.815

Lille verloor twee maal van Chelsea en ook PSG werd in dezelfde ronde uitgeschakeld door Chelsea.

AS Monaco verloor tegen Braga, Lyon weet wel te winnen van Porto, maar werd in de volgende uitgeschakeld tegen West Ham.

Marseille wint zes wedstrijden op rij tegen Qarabag, FC Basel en Gent en staat nu dus in halve finale tegen Feyenoord. Stade Rennes werd uitgeschakeld door Leicester.

Portugal (6e plek)

Actieve clubs over: 0/6
Punten behaald dit seizoen: 12.916
Voorsprong op NL, huidig seizoen: 4.882
Achterstand op NL, volgend seizoen: 1.884

Sporting werd uitgeschakeld door Man City. Benfica won van Ajax maar werd in de volgende ronde door Liverpool uitgeschakeld.

Porto en Braga kwamen beide hun eerste ronde door tegen respectievelijk Lazio en Sheriff. Voor Porto was Olympique Lyon in de volgende ronde het eindstation. Braga schakelde in de volgende ronde Monaco uit, maar werd daarna door Rangers uitgeschakeld.

Nederland (7e plek)

Actieve clubs over: Feyenoord (ECL); 1/5
Punten behaald dit seizoen: 18.400

Nederlandse clubs ga ik niet allemaal uiteenzetten. Is me teveel moeite, haha.

Oostenrijk (8e plek)

Actieve clubs over: 0/5
Punten behaald dit seizoen: 10.400
Achterstand op NL, huidig seizoen: 9.650
Achterstand op NL, volgend seizoen: 16.500

Salzburg werd uitgeschakeld door Bayern.

Rapid Wien werd uitgeschakeld door Vitesse en LASK door Slavia Praag.

Schotland (9e plek)

Actieve clubs over: Glasgow Rangers (EL); 1/5
Punten behaald dit seizoen: 7.100
Achterstand op NL, huidig seizoen: 12.400
Achterstand op NL, volgend seizoen: 13.500

Schotland herovert de 9e plek weer.

Rangers stuntte tegen Dortmund, won van Crvena Zvezda en Braga en staat nu in de halve finale tegen RB Leipzig.

Celtic verloor twee maal van Bodo/Glimt.

Rusland (10e plek)

Actieve clubs over: 0/5
Punten behaald dit seizoen: 5.300
Achterstand op NL, huidig seizoen: 14.018
Achterstand op NL, volgend seizoen: 23.718

Zenit werd door Betis uitgeschakeld. Spartak werd wegens de oorlog uit het toernooi gezet.

Oekraïne (12e plek)

Actieve clubs over: 0/5
Punten behaald dit seizoen: 4.200
Achterstand op NL, huidig seizoen: 16.700
Achterstand op NL, volgend seizoen: 21.800

Afsluitend​

Gat met de landen achter ons is enorm. Volgend seizoen kunnen we hopelijk leuk meedoen om de strijd om plek 5 of 6 met Portugal en Frankrijk.
Oei, een jaartje vergeten. Maar dit jaar ga ik hopelijk alles weer bijhouden!
Inmiddels hebben we de 6e plek, waar we toen naar uitkeken, al behaald en staan we voor nu op de 5e plek. Dit seizoen moeten we die positie dus gaan behouden.
Heb een aantal landen die verder achter ons staan weggehaald en heb Duitsland er nu ook bijgezet, lijkt me niet heel realistisch dat we die gaan inhalen, maar meer ter referentie van wat er boven ons staat.

Voorrondes zijn gespeeld, we weten welke clubs zich geplaatst hebben voor de groepsfases. Let's go!

Duitsland (4e plek)

Actieve clubs over: Bayern, Union Berlin, Dortmund, RB Leipzig (CL), Eintracht Frankfurt (EL), Freiburg, Bayer Leverkusen (ECL); 7/7
Punten behaald dit seizoen: 2.500
Voorsprong op NL, huidig seizoen: 8.667
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 6.353

Eintracht Frankfurt was de enige Duitse club die voorrondes hoefde te spelen. Mede dankzij twee assists van Götze schakelden ze Levski Sofia uit en plaatsten ze zich voor de ECL.

Nederland (5e plek)

Actieve clubs over: Feyenoord, PSV (CL), Ajax (EL), AZ (ECL); 4/5
Punten behaald dit seizoen: 3.800

Behalve Feyenoord, speelde elke club voorrondes. Wij schakelden Sturm Graz en Rangers uit en spelen CL.

Ajax was over twee partijen de betere tegenover Ludogorets en speelt dus EL.

AZ had met eerst Santa Coloma en daarna Brann twee makkelijke lotingen maar wist het voor zichzelf nog spannend te maken. Uiteindelijk wonnen ze beide tweeluiken en spelen ze ECL.
Twente had minder geluk in de lotingen, na de overwinning tegen Riga, lootte ze Fenerbahce. Hiervan verloren ze twee maal en spelen hierdoor geen europees voetbal.

Frankrijk (6e plek)

Actieve clubs over: Lens, PSG (CL), Olympique Marseille, Toulouse, Stade Rennais (EL), Lille (ECL); 6/6
Punten behaald dit seizoen: 1.750
Achterstand op NL, huidig seizoen: 2.769
Achterstand op NL, volgend seizoen: 5.035

Marseille had zich bijna geplaatst voor de CL playoff, totdat Panathinaikos in de 90+9e minuut een gelijkmaker scoorde en uiteindelijk door ging op penalties. Marseille speelt nu dus EL.

Lille speelde tegen Rijeka voor een plek in de ECL en heeft die ook bemachtigd.

Portugal (7e plek)

Actieve clubs over: Braga, Benfica, Porto (CL), Sporting (EL); 4/6
Punten behaald dit seizoen: 3.000
Achterstand op NL, huidig seizoen: 6.784
Achterstand op NL, volgend seizoen: 7.684

Braga stroomde in dezelfde voorronde in als PSV en versloeg TSC Backa Topola en Panathinaikos, en speelt nu dus CL.

In de ECL voorronde verloor Vitoria Guimaraes na penalties van Celje en speelt dus niet Europees.
Arouca werd ook in de ECL voorronde door Brann uitgeschakeld.

België (8e plek)

Actieve clubs over: Antwerp (CL), Union Sint-Gillis (EL), Gent, Club Brugge, KRC Genk (ECL); 5/5
Punten behaald dit seizoen: 4.000
Achterstand op NL, huidig seizoen: 16.700
Achterstand op NL, volgend seizoen: 14.900

Antwerp won twee maal van AEK en speelt CL.
Genk verloor in de CL voorronde op penalties van Servette. Daarna verloren ze in de EL voorronde van Olympiakos. Uiteindelijk wonnen ze in de ECL voorronde op penalties van Adana Demirspor en zij spelen daarom nu ECL.

Union Sint-Gillis won tweemaal van Lugano en plaatste zich daarmee voor de EL groepsfase.

Gent in de ECL voorronde schakelde Zilina, Pogon Szczecin en APOEL uit en plaatste zich voor der ECL groepsfase.
Club Brugge deed hetzelfde maar dan tegen Aarhus, het Ijslandse Akureyri en Osasuna.

Afsluitend​

Balen dat Nederland maar 4 teams in de groepsfases heeft zitten. Portugal zit in hetzelfde bootje, maar hun punten worden zelfs door 6 gedeeld.
België en Frankrijk staan er, met alle teams nog actief, goed voor. België met veel clubs in de ECL waar je makkelijk punten kan gaan scoren, maar gezien de coëfficiënten-achterstand zijn ze nog niet direct een bedreiging voor Nederland (maar misschien wel voor Portugal).
Met PSV-Lens en Ajax-Marseille kunnen er potentieel flinke klappen uitgedeeld worden als het resultaat van alle 4 wedstrijden (on)gunstig uitvalt.

Volgende update halverwege de groepsfase!
 
Na afgelopen speelronde de kansen voor positiewisselingen binnen de coëfficiëntenlijst.


F6naAL6XMAAaiLd
 
De kans is blijkbaar net iets groter dat Frankrijk na dit seizoen vijfde staat.
Is ook niet gek natuurlijk. Frankrijk dat met alle clubs in Europa bezig is, tegenover 4/5 voor Nederland, en dan de matige start deze week erbij. Alles meegenomen is dit wel een redelijke voorspelling.
 
Na afgelopen speelronde de kansen voor positiewisselingen binnen de coëfficiëntenlijst.


F6naAL6XMAAaiLd
Ik moest ff 2 keer kijken hoe ik dit precies moest lezen maar ik ben er uit 🤣
Worden hierbij ook de tegenstanders van de teams in meegenomen?
Toulouse, Stade Rennes en Marseille hebben best lastige poules als ik zo kijk. Maar er zijn wel 3 plaatsen om te overwinteren en extra wedstrijden te spelen.
Ajax en psv kunnen een belangrijke slag slaan.
En AZ heeft NL gisteren echt een oor aangenaaid
 
Worden hierbij ook de tegenstanders van de teams in meegenomen?
Toulouse, Stade Rennes en Marseille hebben best lastige poules als ik zo kijk. Maar er zijn wel 3 plaatsen om te overwinteren en extra wedstrijden te spelen.
Ik ben zelf niet de analist, maar Nils Mackay heeft hier volgens mij wel mee rekening gehouden, aangezien ook analyses zijn gedaan van de loting zelf. Er was ook gewacht op het uitbrengen van de kansen voor ieder land tot na de loting.

Na de loting stonden we trouwens op 61,9% om 5e te worden, dus afgelopen speelronde heeft ons echt flink geraakt. Ik denk met name omdat AZ nu in een penibele situatie zit.
 
Ondanks dat de resultaten van de NL clubs niet best zijn voorlopig is't toch een aardig coëfficient weekje.

PSG verliest, Marseille toch nog gelijk. Lens wint (helaas) wel. Toulouse zal ook wel winnen vanavond, maar Stade Rennes moet uit bij Villareal.
Benfica en Porto verliezen beide. Sporting vandaag ook verloren. Alleen Braga wint.

Mocht Stade Rennes niet winnen en AZ wel, loopt Frankijk niet eens in. Wint Stade Rennes, dan komen ze iets dichterbij. We lopen sowieso (nog) verder uit op Portugal.
 
  • Leuk
Reactions: DrJ
Ondanks dat de resultaten van de NL clubs niet best zijn voorlopig is't toch een aardig coëfficient weekje.

PSG verliest, Marseille toch nog gelijk. Lens wint (helaas) wel. Toulouse zal ook wel winnen vanavond, maar Stade Rennes moet uit bij Villareal.
Benfica en Porto verliezen beide. Sporting vandaag ook verloren. Alleen Braga wint.

Mocht Stade Rennes niet winnen en AZ wel, loopt Frankijk niet eens in. Wint Stade Rennes, dan komen ze iets dichterbij. We lopen sowieso (nog) verder uit op Portugal.
Lille gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan