De gebroeders van der Kerkhof komen ook weer met een merkwaardige uitspraak. Zien in Martin van Geel de ideale opvolger. Zucht.

Technisch manager John de Jong is al geruime tijd het doelwit van zware kritiek in Eindhoven en Van de Kerkhof is van mening dat de sportbestuurder zijn conclusies moet trekken: “Hij is verantwoordelijk voor dit team. Hij heeft er met zijn aankopen een B-elftal van gemaakt.” Als ‘ideale opvolger’ van De Jong noemt Van de Kerkhof een enigszins verrassende naam: “Dat is Martin van Geel, maar die werkt momenteel bij Willem II.
 
Hoe is het de schuld van Van Bommel dat Robben met pensioen is gegaan?

zijn goede vrienden en de lobby was al enige tijd op gang, wellicht niet ver genoeg gegaan en een mooi toekomst plaatje schetsen. Had je 15 miljoen in de zak gehouden aan Bruma en een deel kunnen besteden aan Robben. een combinatie van speler en assistent bv ik heb de indruk dat er niet alles aan gedaan is.
 
Faber is 33 minuten aan het woord geweest en hij heeft eigenlijk niks verteld. Open deuren ingetrapt hoe psv keurig de salarisen op tijd betaald en een warme club is..Enige gedurfde wat uit zijn mond kwam was het verhaal van wie hij als een captain ziet, en dat Rosario daar absoluut niet op hoeft te rekenen.
 
zijn goede vrienden en de lobby was al enige tijd op gang, wellicht niet ver genoeg gegaan en een mooi toekomst plaatje schetsen. Had je 15 miljoen in de zak gehouden aan Bruma en een deel kunnen besteden aan Robben. een combinatie van speler en assistent bv ik heb de indruk dat er niet alles aan gedaan is.

Sorry maar dit is gewoon onzin. Robben heeft ook een eigen wil. Het is jammer dat hij niet is gekomen, maar dat moet je gewoon respecteren ondanks dat MvB op hem ingepraat heeft.

Was allemaal wel vorig jaar in Qatar. Hmmm (begin van de ellende) :rolleyes:
 
Het is zoals meerderen wel gezegd hebben, een ontslag van van Bommel kon acceptabel zijn, maar het hangt natuurlijk wel af van het plan wat er dan lag. En dat was er niet, van Bommel ontslagen en de enige persoon die hem blijkbaar kon vervangen moest zijn opleidingsfunctie dan maar neerleggen.
Zo heeft de directie met 1 handeling twee personen beschadigd.

Eens. Eigenlijk zijn het zelfs drie personen, want de carrière van John de Jong is nu ook zo besmet dat hij eigenlijk geen draagvlak meer heeft voor lange-termijn beslissingen. Toont in mijn optiek ook aan hoe slecht de organisatie is weggezet na het vertrek van Brands. We hebben een RvC die zich niet heeft geroerd, een algemeen directeur die meer bezig is met zijn boeken en tegeltjes-wijsheden en men heeft een volstrekt onbekwame (en onervaren) hoofd scouting tot TD gebombardeerd zonder andere opties te overwegen. Behold: PSV 3.0. :rolleyes:

Van Bommel heeft zeer zeker fouten gemaakt in zijn korte tijd als trainer van PSV - zijn grootste vind ik wel de samenwerking met zijn schoonvader (ongezonde werkrelatie) en het feit dat hij een onervaren staf samen mocht stellen die verre van complementair aan elkaar leken. Er zijn nog genoeg andere door hem gemaakte keuzes waar ik niets van begrijp (Rosario aanvoerder maken vond ik nog wel één van de ergste), maar het blijft een clubicoon en een persoonlijkheid. Hij heeft op de momenten dat het goed ging de credits gegeven en toen het slecht ging zijn verantwoordelijkheid genomen. Dat getuigt van klasse en om hem dan op deze onbezonnen (en verre van professionele) manier te ontslaan was in mijn optiek onnodig en en ondoordacht.

Voor PSV is het nu de wonden likken en hopelijk een grote bezem door de organisatie. Misschien dat ze een lijntje uit kunnen gooien naar Max Huiberts, die heeft met bescheiden middelen toch weer een evenwichtige selectie en dito technische staf weggezet bij AZ en heeft i.t.t. De Jong een professioneel voorkomen. Alle respect trouwens voor Faber. Verre van een ideale situatie om in te stappen en hij doet duidelijk zijn best, maar een toptrainer is het niet en zal het ook nooit worden. Misschien dat hij dit seizoen nog iets kan forceren door 4-4-2 te gaan spelen met die Souvlaki in de spits en Lammers ernaast, want met het huidige spelbeeld kom je in iedere linie tekort en is Europees voetbal alleen vanwege de financiën een must - want sportief is deze selectie niet in balans.
 
Zo meteen krijgt Faber ook de schuld van alles rondom Bergwijn. Let maar op. PSV is veranderd tot een wespennest.
 
Interessante column Mossou, toch een van de betere voetbaljournalisten. Hoewel ik altijd nog zeer kritisch ben over het ontslag van MvB, moet ik wel zeggen dat ik dit wel vreesde bij zijn aanstelling - past het karakter van MvB wel bij een club als PSV...

 
Interessante column Mossou, toch een van de betere voetbaljournalisten. Hoewel ik altijd nog zeer kritisch ben over het ontslag van MvB, moet ik wel zeggen dat ik dit wel vreesde bij zijn aanstelling - past het karakter van MvB wel bij een club als PSV...

Ik geloof dat niet zo, in het veld was van Bommel altijd een winnaar en 5 seizoenen lang aanvoerder van het team. Als zoveel mensen je haten, dan kun je nooit zo lang aanvoerder zijn in een team wat zo goed draaide en nog veel meer spelers die aanpsraak mochten maken op de titel aanvoerder.

Dat het karakter van Van Bommel een 180 anders is dan van Cocu, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om te zeggen dat hij de oorzaak is van de loopgravenoorlog, daar geloof ik niet in. Er staan nog altijd 2 managers boven hem, die verantwoordelijk zijn, maar hun verantwoording nooit genomen hebben. Zoals mijn oude leidinggevende het ooit zei: 'ik ben maar voor 10% verantwoordelijk voor jouw werk, maar ik krijg 90% van de pijn als het mis gaat.' Dit principe van verantwoording hebben en het gewicht van hun verantwoording hebben De Jong en Gerbrands duidelijk niet begrepen.
 
Ik geloof dat niet zo, in het veld was van Bommel altijd een winnaar en 5 seizoenen lang aanvoerder van het team. Als zoveel mensen je haten, dan kun je nooit zo lang aanvoerder zijn in een team wat zo goed draaide en nog veel meer spelers die aanpsraak mochten maken op de titel aanvoerder.

Dat het karakter van Van Bommel een 180 anders is dan van Cocu, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om te zeggen dat hij de oorzaak is van de loopgravenoorlog, daar geloof ik niet in. Er staan nog altijd 2 managers boven hem, die verantwoordelijk zijn, maar hun verantwoording nooit genomen hebben. Zoals mijn oude leidinggevende het ooit zei: 'ik ben maar voor 10% verantwoordelijk voor jouw werk, maar ik krijg 90% van de pijn als het mis gaat.' Dit principe van verantwoording hebben en het gewicht van hun verantwoording hebben De Jong en Gerbrands duidelijk niet begrepen.

Het zal gissen en raden zijn en blijven wie wat waarom en hoe het fout is gelopen zonder alle details te kennen.
Een ding is wel duidelijk dat er te veel "hanen" waren die elk eigenzinnig baas wilden zijn in hun kot . Dan krijg je veel gekraai , vliegen de pluimen in het rond en lopen de kippen (spelers) in paniek door de kooi.
 
Ik zou de tijd graag een paar weken vooruit willen zetten, ervan uitgaande dat er dan bestuurlijk gezien weer wat rust in de tent is.
 
Ik geloof dat niet zo, in het veld was van Bommel altijd een winnaar en 5 seizoenen lang aanvoerder van het team. Als zoveel mensen je haten, dan kun je nooit zo lang aanvoerder zijn in een team wat zo goed draaide en nog veel meer spelers die aanpsraak mochten maken op de titel aanvoerder.

Dat het karakter van Van Bommel een 180 anders is dan van Cocu, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om te zeggen dat hij de oorzaak is van de loopgravenoorlog, daar geloof ik niet in. Er staan nog altijd 2 managers boven hem, die verantwoordelijk zijn, maar hun verantwoording nooit genomen hebben. Zoals mijn oude leidinggevende het ooit zei: 'ik ben maar voor 10% verantwoordelijk voor jouw werk, maar ik krijg 90% van de pijn als het mis gaat.' Dit principe van verantwoording hebben en het gewicht van hun verantwoording hebben De Jong en Gerbrands duidelijk niet begrepen.

Zo is dat. Bovendien: zelfs als het karakter van Van Bommel niet past bij dat van PSV, is het nog altijd de vraag of dat het probleem is van Van Bommel of dat van PSV. De verhoudingen in het nationale en internationale voetbal zijn veranderd. Internationaal is het al vrijwel onmogelijk om zelfs maar incidenteel succes te halen in de Europese toernooien - nationaal loopt Ajax financieel steeds verder weg. Je kunt je serieus afvragen of de zogeheten 'gemoedelijkheid' van De Herdgang voldoende is om aan te haken. Er moet een topsportmentaliteit komen, en Van Bommel heeft het karakter en de ervaring. De oorlog met de medische staf is wat dat betreft wel tekenend; er moet totale toewijding zijn. Maar ook de oorlog met JdJ - het aankoopbeleid van PSV was gebaseerd op kliekjes (Baumi) en tweede- derde of vierdekansjes (Bruma) - waar vervolgens wel veel geld voor werd neergeteld. Dat kan niet.

Het probleem van de meedogenloosheid van Van Bommel is alleen de paranoia en 'wij' tegen 'zij'. Gerbrands had de kracht van MvB moeten optimaliseren, en dit probleem moeten reduceren met goed management. Ik vind het toch vreemd dat hij daarin niet is geslaagd, want zó onmogelijk lijkt me MvB nu ook weer niet - anders had hij ook nooit als voetballer een internationale topcarrière kunnen hebben gehad, want hij was goed, maar ook weer niet zó goed dat hij lak aan alles kon hebben (zoals bijvoorbeeld Ibrahimovic).

Duidelijk is wel dat PSV nog lang niet van MvB af is. Die pikt dit niet, en ik denk dat Gerbrands zijn macht en invloed heeft onderschat. Als je een beetje uitzoomt, is het ook wel mooi. Het past bij een topclub dat de aantrekkingskracht uitstijgt boven de poppetjes die er feitelijk zitten. 't Is alleen een beetje klote voor ons, welwillende supporters die maar zo'n beetje door het leven heen krabbelen en een ietsje zin halen uit de prestaties van een voetbalclub.
 
Zo is dat. Bovendien: zelfs als het karakter van Van Bommel niet past bij dat van PSV, is het nog altijd de vraag of dat het probleem is van Van Bommel of dat van PSV. De verhoudingen in het nationale en internationale voetbal zijn veranderd. Internationaal is het al vrijwel onmogelijk om zelfs maar incidenteel succes te halen in de Europese toernooien - nationaal loopt Ajax financieel steeds verder weg. Je kunt je serieus afvragen of de zogeheten 'gemoedelijkheid' van De Herdgang voldoende is om aan te haken. Er moet een topsportmentaliteit komen, en Van Bommel heeft het karakter en de ervaring. De oorlog met de medische staf is wat dat betreft wel tekenend; er moet totale toewijding zijn. Maar ook de oorlog met JdJ - het aankoopbeleid van PSV was gebaseerd op kliekjes (Baumi) en tweede- derde of vierdekansjes (Bruma) - waar vervolgens wel veel geld voor werd neergeteld. Dat kan niet.

Het probleem van de meedogenloosheid van Van Bommel is alleen de paranoia en 'wij' tegen 'zij'. Gerbrands had de kracht van MvB moeten optimaliseren, en dit probleem moeten reduceren met goed management. Ik vind het toch vreemd dat hij daarin niet is geslaagd, want zó onmogelijk lijkt me MvB nu ook weer niet - anders had hij ook nooit als voetballer een internationale topcarrière kunnen hebben gehad, want hij was goed, maar ook weer niet zó goed dat hij lak aan alles kon hebben (zoals bijvoorbeeld Ibrahimovic).

Duidelijk is wel dat PSV nog lang niet van MvB af is. Die pikt dit niet, en ik denk dat Gerbrands zijn macht en invloed heeft onderschat. Als je een beetje uitzoomt, is het ook wel mooi. Het past bij een topclub dat de aantrekkingskracht uitstijgt boven de poppetjes die er feitelijk zitten. 't Is alleen een beetje klote voor ons, welwillende supporters die maar zo'n beetje door het leven heen krabbelen en een ietsje zin halen uit de prestaties van een voetbalclub.

Het is nu mooi scenario’s schetsen.
Wellicht voelt van Bommel zich ernstig bedrogen door de directie. Nam het op voor JdJ om de selectie goed te noemen (wat nu tegen hem wordt gebruikt) en wordt tegengewerkt om het e.e.a. te verbeteren. En vervolgens wordt hij ontslagen na een wedstrijd waar PSV vrijwel nooit punten pakt, omdat de directie vreesde dat hij die makkelijkere wedstrijden daarna wel eens zou kunnen winnen, en het momentum van ontslag dan weg was.
En het is ook mogelijk dat van Bommel vindt wat velen hier uitspreken, dat er iets moet wijzigen m.b.t. directie, en dat hij daar uit clubgevoel (en rancune, dat hoeft elkaar niet uit te sluiten) nog mee bezig is. Hij heeft er in ieder geval tijd voor.

Een vraag blijft wel staan; het karakter en de methodes van van Bommel waren toch niet onbekend. Dat is net als van Gaal in zijn hoogtijdagen aanstellen en dan verbaasd zijn dat hij zich met van alles bemoeit. Om met mijn voormalige baas te spreken, waar ook vrij veel mensen het moeilijk mee hadden: “Ja, ik ben geen gemakkelijke”
 
[...]

Duidelijk is wel dat PSV nog lang niet van MvB af is. Die pikt dit niet, en ik denk dat Gerbrands zijn macht en invloed heeft onderschat. Als je een beetje uitzoomt, is het ook wel mooi. Het past bij een topclub dat de aantrekkingskracht uitstijgt boven de poppetjes die er feitelijk zitten. 't Is alleen een beetje klote voor ons, welwillende supporters die maar zo'n beetje door het leven heen krabbelen en een ietsje zin halen uit de prestaties van een voetbalclub.

Ik vind deze laatste alinea niet aansluiten bij het verhaal daarvoor, waarin je eigenlijk aangeeft dat het misschien helemaal niet zoveel aan de onhandelbaarheid van Van Bommel op gebied van samenwerking lag maar aan de mensen binnen PSV om hem heen. Als je iemand hebt die dit nu nog steeds niet pikt en tegen het belang van zijn geliefde club in vol rancune oorlogje blijft voeren heb je per definitie iemand met wie het onmogelijk samenwerken is. Dan kan ik op geen enkele manier nog het gevoel hebben dat zijn opstellingen alleen maar gebaseerd zijn geweest op voetbaltechnische gronden, en dat de privéoorlog met o.a. JdJ daar bijvoorbeeld nooit in heeft meegewogen. Kun je dan geschikt zijn als een hoofdtrainer van een grote club?
 
Velen waren pro ontslag voor MVB, ik was de grootste voorstander, maar als je tegen mij had verteld we ontslaan Mark en Brengen Faber terug dan had ik nog gezegt kansloos, laat Mark maar.

Hoe hard ik ook rIep dat Mark moest gaan en elke andere gek het beter gaat doen, ging mijn gezonde verstand er van uit dat ze dus na 1 amateur een ervaren persoon zouden nemen. De amateur voor amateur ruil is nutteloos hoe dan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan