Ja, je kan lekker voorop willen lopen, maar wat als dat voor onvrede in je spelersgroep zorgt. Is dat het waard?

Clarence heeft nog weinig bereikt en zit zeker niet in een flow (o.b.v. wikipedia). Heb hem verder niet gevolgd en kan derhalve niet overzien of het een trainer is die jonge spelers beter maakt (hebben immers de visie om eigen jeugd in te passen). Al met al is het gewoon een lastig iets. Bij voorkeur zie ik een trainer die ook het Spaans machtig is, wat dat betreft valt er in NL volgens mij al aardig wat af.

Niet dat ik voorstander ben van Seedorf's komst hoor, maar ik vind het wel grappig dat je in dezelfde alinea Seedorf noemt en de voorkeur uitspreekt voor iemand die het Spaans machtig is. Dan zou je aan Seedorf juist wel een goede hebben.
 
Dus?
Volgens mij halen ze wel elke jaar de bekerfinale en eindigen 3/4de steeds, met leuk voetbal en mindere spelers. Iedere trainer bij PSV of ajaks heeft al 80% kans dat die in de top 3 eindigt, terwijl v/d Bron geen eendagsvlieg is en het al jaren zeer goed doet en het maximale er uit haalt. Kampioenstrainer automatisch de beste trainer maken is te makkelijk gewoon.

Zo gaat het ook met voetballers van een toernooi (Robben werd het niet, want NL werd geen kampioen).
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Niet dat ik voorstander ben van Seedorf's komst hoor, maar ik vind het wel grappig dat je in dezelfde alinea Seedorf noemt en de voorkeur uitspreekt voor iemand die het Spaans machtig is. Dan zou je aan Seedorf juist wel een goede hebben.

Ik sluit hem ook niet uit, maar heb niet de kennis of hij een trainer is die jonge spelers beter maakt, en vooralsnog geeft zijn trainerscarriere weinig houvast. Overigens spreekt v Bommel ook n woordje Spaans ;).
 
Sorry, noem mij ouderwetsch maar ik zie een wereld van verschil tussen vrouwen en mannenvoetbal, ook qua tactiek e.d.. Wat dat betreft is het aanstellen van Wiegman ook een gok.

Daarnaast, in NL zijn wij redelijk gewend aan het gelijk zijn van man en vrouw, veel culturen hebben dit wat minder, mogelijk dat een vrouw als trainer dus wat problemen kan geven bij spelers met een niet Nederlandse achtergrond.
Wiegman heeft geen enkele ervaring in het mannenvoetbal. Mannenvoetbal en vrouwenvoetbal is een wereld van verschil met andere tactieken daar mannen nu eenmaal een stuk sterker en sneller zijn dan vrouwen. Wat een goede strategie is bij de een zal dus niet perse hoeven werken bij de ander. Met andere woorden, Wiegman zal veel moeten afleren voordat ze succesvol bij de mannen kan zijn.

Heb geen probleem met een vrouw ansich als trainer in de eredivisie, maar je moet wel dezelfde standaard hanteren en niet haar aanstellen omdat je zo graag "modern" of "PC" wil zijn. Laat Wiegman het eerst maar eens waarmaken bij de (jongens)jeugd van PSV of elders voordat ze ook maar overwogen wordt als hoofdtrainer van PSV.

Als ze een paar jaar ervaring heeft in het mannenvoetbal en ze is daar zeer succesvol in gebleken, dan zou je haar (en bijna iedereen anders in dezelfde positie) kunnen overwegen.

Goed, tweede proefballonnetje dan; Clarence Seedorf?

Seedorf heeft nog erg weinig laten zien als trainer. Alles dat hij heeft gedaan was voor korte tijd en was alleen maar aangesteld op basis van zijn naam als voetballer. Heeft zelfs geen ervaring in de jeugd!

Absoluut ongeschikt als trainer van PSV 1. Hem aanstellen als trainer bij de jeugd zou wel prima zijn zodat hij ervaring in het trainers vak krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Wiegman heeft geen enkele ervaring in het mannenvoetbal. Mannenvoetbal en vrouwenvoetbal is een wereld van verschil met andere tactieken daar mannen nu eenmaal een stuk sterker en sneller zijn dan vrouwen. Wat een goede strategie is bij de een zal dus niet perse hoeven werken bij de ander. Met andere woorden, Wiegman zal veel moeten afleren voordat ze succesvol bij de mannen kan zijn.

Heb geen probleem met een vrouw ansich als trainer in de eredivisie, maar je moet wel dezelfde standaard hanteren en niet haar aanstellen omdat je zo graag "modern" of "PC" wil zijn. Laat Wiegman het eerst maar eens waarmaken bij de (jongens)jeugd van PSV of elders voordat ze ook maar overwogen wordt als hoofdtrainer van PSV.

Als ze een paar jaar ervaring heeft in het mannenvoetbal en ze is daar zeer succesvol in gebleken, dan zou je haar (en bijna iedereen anders in dezelfde positie) kunnen overwegen.



Seedorf heeft nog erg weinig laten zien als trainer. Alles dat hij heeft gedaan was voor korte tijd en was alleen maar aangesteld op basis van zijn naam als voetballer. Heeft zelfs geen ervaring in de jeugd!

Absoluut ongeschikt als trainer van PSV 1. Hem aanstellen als trainer bij de jeugd zou wel prima zijn zodat hij ervaring in het trainers vak krijgt.

Ik denk dat we allemaal hetzelfde willen; namelijk een coach die jonge spelers beter maakt en het team goed kan motiveren en leuk laat spelen, maar bovenal die wedstrijden weet te winnen en PSV sportief succes kan bezorgen. Het liefst iemand die ervaring heeft met de druk en hoge verwachtingen die het coachen van een club als PSV met zich meebrengt - danwel als coach/danwel door als speler bij een topteam (e.g. van Bommel/Seedorf). De oudere lichting van Nederlandse coaches is over de datum (e.g. Foppe, Advocaat, Hiddink), heeft een verleden bij de verkeerde club (Cruijf, Bozs, De Boer) of is te duur om haalbaar te zijn (Van gaal, Koeman). Veel van de genoemden vallen in meerdere van de genoemde catergorien zelfs.

Een coach waarvan we vooraf zeggen: 'die zou perfect zijn voor ons!' gaat hem - realisch gezien niet worden. Vacatures voor de positie van Coach liggen voor het oprapen en iedereen die in positive zin opvalt komt vrij rap in een competitie terrecht waar de salarissen voor de trainer/coach vele malen hoger liggen dan hier bij ons.

Als Cocu vertrekt zou het deels jammer zijn omdat we toch een beetje zekerheid verliezen. Hoewel zijn speelstijl, late wissels en zijn stoicijnse volharding in het vertrouwen geven spelers ook wanneer ze uit vorm zijn soms vreselijk irritant zijn - lijkt de groep toch met en onder Cocu relatief stabiel en succesvol, wellicht zelfs voor een deel door bovenstaande 'tekortkomingen'.

Bij een vertrek moeten we dus vrees ik wel een risico nemen. Een buitenlandse trainer die een grote hand in de organisatie wil (bepalen transfers e.d.) lijkt me niet te passen binnen onze club (wat toch een goed overleg/familiegebeuren is). Tevens lijkt me het verstanding met het oog op de jeugd dat iemand een beetje bekend is met de cultuur en de nederlandse taal. Wat voor soort mensen komer in aanmerking? Oud spelers die als voetballers al duidelijk een bovenmatig inzicht hadden en tactisch sterk waren (Seedorf, Van Bommel, Cocu, Van Bronkhorst, Kuyt, v. Nistelrooy, Timmie Simmons): maar als coach nog nat achter de oren zijn, hebben hun risico's. Maar wellicht wel de potentie de toekomstige generatie topcoaches te worden. Het alternatief is iemand die met mindere teams dan PSV succesvol is geweest (e.g. v.d brom/ten Hag/Van t Schip) waarbij het verschil tussen subtop en top nogal eens de banaan in de uitlaat blijkt - of iemand die in het buitenland niet meer aan de bak komt (met bijbehorende gebreken). Tsjah, ga er maar aanstaan. Zoiemand als de opgestapte trainer van RB-Leipzig: ik zou het wel aandurven, maar die gaat natuurlijk nooit bij ons de boel: tegen Emmen, op een plastic veld, voor 4500 man en een kudde geiten, leiden..
 
Wat voor soort mensen komer in aanmerking? Oud spelers die als voetballers al duidelijk een bovenmatig inzicht hadden en tactisch sterk waren (Seedorf, Van Bommel, Cocu, Van Bronkhorst, Kuyt, v. Nistelrooy, Timmie Simmons): maar als coach nog nat achter de oren zijn, hebben hun risico's.
Een top speler zijn wil niet zeggen dat je direct een top coach bent (nee ik zeg niet dat jij dat zegt). Trainer zijn is een vak apart.

Een top speler heeft vaak een redelijke kijk op tactiek, maar dat wil niet zeggen dat hij de tactieken op alle posities goed kent, kan schakelen tussen verschillende tactieken en strategieeen of goed met anderen om kan gaan. Net als bij iedere baan is het zijn van een manager iets heel anders dan het zelf uitvoeren. Kennis van het een is natuurlijk wel belangrijk voor het ander, maar er zijn ook andere vaardigheden die je moet hebben. En veel oud spelers denken veel te licht over de transitie van speler naar coach en leunen op hun grote verleden als speler.

Als al je spelers absolute wereld top zijn, kun je een boel incompetentie als trainer verbloemen omdat het bij elkaar houden van een groep (vaak via charisma) veel belangrijker wordt. Kijk naar Rijkaard eerder bij Barcelona en Zidane bij Madrid: ik weet zeker dat beide trainers zouden falen bij een club als Sparta, NAC of Zwolle waar je veel meer het onderste uit de spelers moet halen en oplossingen moet vinden voor de gebreken van spelers. Gullit en van Basten vielen ook door de mand.

De Boer, Cocu en nu van Bommel begonnen allen in de jeugd en als assistent om ervaring op te doen. Maar Seedorf gaat direct voor een club zonder ervaring te hebben. Dan heb je gewoonweg een grote kans van falen. Ook Cocu en de boer zouden weinig success hebben als ze de zelfde route hadden gekozen.
 
Van Marwijk is een van de meest overschatte trainers die er is. Met een behoorlijk goed en getalenteerd materiaal liet hij Oranje zo lelijk voetballen dat iedereen na het WK alweer vergeten was dat Oranje in de finale had gestaan... Dat was totaal onnodig. In de finale heeft hij jongens als Afellay op de bank zitten maar gaat ie Gio wisselen voor Braafheid.. Nooit buiten de kaders nooit iets verrassends, dat is ook hoe hij over voetbal praat. Na het WK was dan ook geen enkele grote of middelgrote club geïnteresseerd in hem.
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Mark als trainer, gedurfd doch realistisch door zijn ervaring als speler in de top van Europa. In Duitsland is het de laatste 10 jaar erg normaal om jonge gedrurfte trainers met een visie een kans te geven bij de grote clubs. Dat heeft mede bijgedragen aan de ontwikkeling van het Duitse voetbal in de laatste jaren.
Volstrekt mee oneens. Iedereen rekent hem af op het eindtoernooi (en dat zeg er door vormgebrek inderdaad niet uit, daar zijn we het over eens), maar iedereen lijkt vergeten te zijn hoe goed Oranje in de kwalificaties speelde. De keer dat ik daarvoor overtuigd was van de kansen van Oranje, was onder Advocaat in de VS.

Volgens mij was de selectie van Strootman best een goed inzicht, want toen speelde hij nog bij Utrecht en het was toen ongebruikelijk om buiten de top 3 en grote competities te selecteren. De selectie van Braafheid was geen hoogtepunt, maar als dat de norm is... bekijk dan de debutaten onder Van Basten nog maar eens...

Vind ik Van Marwijk dan geniaal: nee, dat niet. Hij past in de huidige 'realpolitik' die PSV hanteert en Nederland nodig heeft. Ik vind Van Marwijk ideaal naast Van Bommel voor de ervaring. Van Bommel mag dan het avontuur en het gif in zijn ploeg brengen, Van Marwijk realiteitszin.
 
Volstrekt mee oneens. Iedereen rekent hem af op het eindtoernooi (en dat zeg er door vormgebrek inderdaad niet uit, daar zijn we het over eens), maar iedereen lijkt vergeten te zijn hoe goed Oranje in de kwalificaties speelde. De keer dat ik daarvoor overtuigd was van de kansen van Oranje, was onder Advocaat in de VS.

Volgens mij was de selectie van Strootman best een goed inzicht, want toen speelde hij nog bij Utrecht en het was toen ongebruikelijk om buiten de top 3 en grote competities te selecteren. De selectie van Braafheid was geen hoogtepunt, maar als dat de norm is... bekijk dan de debutaten onder Van Basten nog maar eens...

Vind ik Van Marwijk dan geniaal: nee, dat niet. Hij past in de huidige 'realpolitik' die PSV hanteert en Nederland nodig heeft. Ik vind Van Marwijk ideaal naast Van Bommel voor de ervaring. Van Bommel mag dan het avontuur en het gif in zijn ploeg brengen, Van Marwijk realiteitszin.
Prima. Ik vind van Marwijk itt van Bommel of zelfs van Basten een grijze muis zonder enige visie en overtuiging. Ook zijn analyses bij SV is nietszeggend. Realpolitik hoeft van mij niet. Ik hou van trainers met een attractieve voetbal visie, trainers die dat iig durven toe te passen tegen een Excelsior of Gronigen thuis. Dat je in de CL of tegen Ajax uit anders speelt begrijpt iedereen maar wanneer dat structureel wordt toegepast bij een topclub dan klopt er iets niet. Van Marwijk ging op het WK zelfs de toen nietige Slowakije of Denemarken net zo spelen als tegen Spanje. En hij werd terecht door geen enkele topclub opgemerkt terwijl een trainer die de finale van een WK haalt, normaal gesproken erg in de smaak valt bij de grote clubs.
Van mij hoeft hij helemaal niet te komen. Onzin theorie in NL dat je zo een jonge trainer niet alleen voor de groep mag zetten. In Duitsland passen ze dat al sinds jaren toe en met enorm veel succes.
 
Prima. Ik vind van Marwijk itt van Bommel of zelfs van Basten een grijze muis zonder enige visie en overtuiging. Ook zijn analyses bij SV is nietszeggend. Realpolitik hoeft van mij niet. Ik hou van trainers met een attractieve voetbal visie, trainers die dat iig durven toe te passen tegen een Excelsior of Gronigen thuis. Dat je in de CL of tegen Ajax uit anders speelt begrijpt iedereen maar wanneer dat structureel wordt toegepast bij een topclub dan klopt er iets niet. Van Marwijk ging op het WK zelfs de toen nietige Slowakije of Denemarken net zo spelen als tegen Spanje. En hij werd terecht door geen enkele topclub opgemerkt terwijl een trainer die de finale van een WK haalt, normaal gesproken erg in de smaak valt bij de grote clubs.
Van mij hoeft hij helemaal niet te komen. Onzin theorie in NL dat je zo een jonge trainer niet alleen voor de groep mag zetten. In Duitsland passen ze dat al sinds jaren toe en met enorm veel succes.

Maar als v.Marwijk assistent wordt gaat dat niet betekenen dat het zijn voetbal wordt dat er vertoond gaat worden, dus dan is het feit dat hij en zijn visie die van een grijze muis is niet erg van belang. Hij gaat dan v.Bommel voorzien van een andere kijk en geeft wat advies gebaseerd op zijn ervaring. Het is dan de visie van v.Bommel die leidend is. Nu heb je met v.Weerden en Brood en in mindere mate Cocu eigenlijk drie grijze muizen op de bank, dus als je van 3 grijze muizen naar 1 grijze muis gaat, ga je sowieso op vooruit :D
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Maar als v.Marwijk assistent wordt gaat dat niet betekenen dat het zijn voetbal wordt dat er vertoond gaat worden, dus dan is het feit dat hij en zijn visie die van een grijze muis is niet erg van belang. Hij gaat dan v.Bommel voorzien van een andere kijk en geeft wat advies gebaseerd op zijn ervaring. Het is dan de visie van v.Bommel die leidend is. Nu heb je met v.Weerden en Brood en in mindere mate Cocu eigenlijk drie grijze muizen op de bank, dus als je van 3 grijze muizen naar 1 grijze muis gaat, ga je sowieso op vooruit :D
In dat geval eens!
 
Bosz, geassisteerd door Verbeek en Munsterman als TD.. niks grijze muizen, mechalomane kamikaze tijgers! Dood of gladiolelen. Alle 11 op de helft van emmen! En bij balverlies neerhoeken die handel. De bal is van PSV en n tegenstander is slechts figurant. Ajax moet zich als n JP balkenende op bezoek bij Bush voelen. Geen scheitbakkenvoetbal meer. Hoppaté.
 
Terug
Bovenaan Onderaan