Stanley Menzo

Mikasa

Internationale Legende
Stanley Menzo heeft (terecht) nog geen eigen topic, maar ik kwam een interessant nieuwsbericht tegen en wist niet waar het te plaatsen.

Stanley Menzo (Paramaribo, 15 oktober 1963) is een Nederlands voetbaltrainer en ex-profvoetbalkeeper.
Inhoud [verbergen]
1 Voetbalcarrière
2 Trainerscarrière
3 Statistieken
4 Erelijst
4.1 Voetballer
4.2 Trainer
5 Zie ook
6 Referenties
7 Bronnen, noten en/of referenties
[bewerken]Voetbalcarrière

Menzo begon zijn carrière bij Ajax, maar debuteerde op 11 september 1983 (FC Den Bosch-Haarlem) in het betaald voetbal bij Haarlem dat hem had gehuurd.[1] In april en mei 1984, onder trainer Aad de Mos, speelde Menzo als tijdelijke vervanger voor Hans Galjé zijn eerste wedstrijden voor Ajax. Het seizoen erop was Menzo weer reservekeeper, maar Johan Cruijff koos in de zomer van 1985 definitief voor Menzo, omdat hij een van de eerste keepers was die kon 'meevoetballen'.
Menzo was bijna acht jaar lang eerste keeper van Ajax. Hij verloor zijn basisplaats bij Ajax in het seizoen 1992-1993 aan Edwin van der Sar na de UEFA Cupwedstrijd tegen AJ Auxerre in maart 1993; hij maakte een eigen doelpunt en had schuld aan een ander. Medio 1994 verhuisde Menzo naar PSV, waar hij al snel zijn basisplaats verloor aan Ronald Waterreus. Vervolgens speelde hij succesvol voor het Belgische K. Lierse SK waarmee hij, onder leiding van Eric Gerets,kampioen werd. Een uitstapje naar het Franse Girondins de Bordeaux was niet succesvol en na een half seizoen keerde Menzo weer terug naar Lier. Waar hij dan onder leiding van Walter Meeuws terug een prijs pakte namelijk de beker om dan weer naar Ajax te gaan en zijn carrière moest afsluiten vanwege een blessure.
Menzo speelde in zijn carrière meer dan 350 wedstrijden op het hoogste niveau, voornamelijk voor Ajax en kwam zes keer uit voor het Nederlands Elftal, omdat hij lange tijd Hans van Breukelen voor zich had.
Stanley Menzo was in 1989 één van de voetballers die met het Kleurrijk Elftal een toernooi in Suriname zouden spelen. Hij en Hennie Meijer vlogen niet met de grote groep mee maar namen een eerdere vlucht; zo ontsnapten beiden aan de SLM-ramp.
[bewerken]Trainerscarrière

Na zijn professionele carrière te hebben beëindigd in juni 2001, ging Menzo keepen bij de ambitieuze amateurs van AGOVV,waarmee hij ook kampioen werd van de hoofdklasse C en later ook nog algeheel amateurkampioen van Nederland werd. Aan het einde van het seizoen 2001-2002 vertrok trainer Peter Bosz en werd Menzo voor het seizoen 2002-2003 naast keeper ook benoemd als de nieuwe trainer van de club uit Apeldoorn.
Nadat de Apeldoornse club in het seizoen 2003-2004 naar het profvoetbal terugkeerde, ging de niet-gediplomeerde Menzo aan de slag bij de amateurs van het Amsterdamse AFC en werd in 2004 keeperstrainer bij het Nederlands Elftal. In mei 2004 werd Menzo toegelaten tot de cursus Coach Betaald Voetbal. In februari 2005 werd Menzo benoemd tot de nieuwe trainer van AGOVV Apeldoorn voor het seizoen 2005-2006. Menzo volgde Jurrie Koolhof op als trainer van de club uit de Eerste divisie. Na het KNVB-examen te hebben volbracht in mei 2005, mocht Menzo zich ook officieel gediplomeerd Coach Betaald voetbal noemen en de baan officieel aanvaarden.
In juni 2006 werd hij benoemd tot hoofdtrainer van FC Volendam, als opvolger van de naar NAC vertrokken Ernie Brandts. Hij legde hiervoor zijn werkzaamheden als keeperstrainer van het Nederlands elftal neer. Op 18 April 2008 haalde Menzo zijn eerste prijs als hoofdtrainer in het betaald voetbal binnen, hij won met FC Volendam de titel in de Jupiler League. Hij had echter in februari al besloten zijn aflopende contract bij de club niet te verlengen, omdat hij zich zelf rijp achtte voor een nieuwe uitdaging.
Menzo was hierop lange tijd in de race om bondscoach te worden van Ghana, maar dit ketste af op zijn gebrek aan internationale ervaring.[2] Hierdoor startte hij het seizoen 2008-2009 zonder club. Nadat Jurrie Koolhof na zes wedstrijden werd ontslagen, nam hij op 20 september 2008 het trainerschap van Cambuur Leeuwarden van hem over. Menzo tekende een contract tot het einde van het seizoen.[3] Na een succesvol seizoen werd het contract, na lange onderhandelingen over het salaris, verlengd met 1 jaar.[4] Eind oktober 2010 nam hij ontslag bij Cambuur en werd hij assistent-trainer bij Vitesse. In het seizoen 2010-2011 werkte hij onder Albert Ferrer, momenteel onder John van den Brom.[5]
 
AD.nl

Geen kans voor donkere trainers'
Uitgegeven: 15 mei 2012 08:33
Laatst gewijzigd: 15 mei 2012 08:39
AMSTERDAM - Stanley Menzo verlengde onlangs zijn contract bij Vitesse met twee seizoenen. De assistent-trainer wacht echter al jaren op zijn grote kans als hoofdtrainer in de eredivisie en vraagt zich af waarom die zich nog altijd niet heeft voorgedaan.


© Pro Shots
Door Steven van der Hoeven

"Misschien heeft het met mijn huidskleur te maken", stelt Menzo deze week in het magazine van NUsport.
"Soms denk ik: hoeveel donkere spelers zijn er in Europa? En hoeveel donkere trainers? Het staat in geen verhouding tot elkaar."

De oud-keeper van onder meer Ajax en PSV zegt nog nooit benaderd te zijn voor de positie van hoofdcoach bij een club uit de eredivisie. "Ik heb het er vaak met John van den Brom over gehad, toen we beiden trainer waren in de eerste divisie."

"Wat is er mis met ons? Waarom geeft niemand ons de kans? John kreeg uiteindelijk de kans bij ADO - en heeft hem gepakt. Ik wacht nog op die kans", verklaart Menzo, die momenteel in Arnhem onder Van den Brom werkt als assistent.
Issue
Menzo denkt ook dat zijn achtergrond als keeper en zijn verleden bij Ajax reden zijn dat hij nog altijd genoegen moet nemen met een plek in de schaduw. "Ik zeg niet dat clubs geen donkere trainer willen, maar men moet niet tegen mij zeggen dat het geen issue is."

"Dat vind ik onzin. Dan sluit je je ogen. Er is niet voor niets een onderzoek geweest in Engeland. De FA heeft alle clubs opgedragen in sollicitatiegesprekken ook donkere trainers de kans te geven. Schijnbaar nodigen ze alleen blanke coaches uit."

De voormalige sluitpost benadrukt dat hij niet de hele dag met het onderwerp bezig is. "Ik wil er verder geen grote zaak van maken, misschien komt mijn kans later nog."

In het uitgebreide interview in het magazine van NUsport spreekt Menzo verder over het aanstaande optreden van de Suriprofs tegen FC Groningen, legt hij uit wanneer Vitesse kampioen wordt en spreekt hij over de ontwikkeling van het voetbal in Suriname.

Vaak denk ik bij zo'n opmerking: "huilebalk".

Ik kan me het eigenlijk niet voorstellen dat discriminatie hier een rol speelt. Of is dat naïef van mij? Ik denk dat het toch eerder met achtergrond en cultuur te maken heeft dat donkere spelers geen trainer worden.
 
AD.nl



Vaak denk ik bij zo'n opmerking: "huilebalk".

Ik kan me het eigenlijk niet voorstellen dat discriminatie hier een rol speelt. Of is dat naïef van mij? Ik denk dat het toch eerder met achtergrond en cultuur te maken heeft dat donkere spelers geen trainer worden.

Ik kan me daar alles bij voorstellen, hoewel het geen bewuste discriminatie hoeft te zijn. Lees je laatste zin nog maar eens goed. Niet dat ik je beticht van discriminatie, maar het is iets om over na te denken. Ik vraag me af of achtergrond en cultuur er ook maar iets mee te maken hebben.
 
Ik kan me daar alles bij voorstellen, hoewel het geen bewuste discriminatie hoeft te zijn. Lees je laatste zin nog maar eens goed. Niet dat ik je beticht van discriminatie, maar het is iets om over na te denken. Ik vraag me af of achtergrond en cultuur er ook maar iets mee te maken hebben.

Het was in ieder geval niet discriminerend bedoeld. Ik had bedacht dat het opleidingsniveau van immigranten over het algemeen lager ligt. Gelukkig (!) trekt dit - dacht ik - wel bij op het moment. Naar aanleiding van jouw post bedenk ik me dat dit waarschijnlijk voor de meeste voetballers geldt en dat dat dus geen verschil maakt.

Zijn er eigenlijk veel donkere ex-voetballers met trainersambities, die niet aan de bak komen? Zoals Menzo dus blijkbaar. Ik ken er niet zo veel. Gullit (heeft zijn kansen gehad bij mooie clubs), Fräser (kiest volgens mij voor de geleidelijke weg via assistent trainerschap).
 
Het was in ieder geval niet discriminerend bedoeld. Ik had bedacht dat het opleidingsniveau van immigranten over het algemeen lager ligt. Gelukkig (!) trekt dit - dacht ik - wel bij op het moment. Naar aanleiding van jouw post bedenk ik me dat dit waarschijnlijk voor de meeste voetballers geldt en dat dat dus geen verschil maakt.

Zijn er eigenlijk veel donkere ex-voetballers met trainersambities, die niet aan de bak komen? Zoals Menzo dus blijkbaar. Ik ken er niet zo veel. Gullit (heeft zijn kansen gehad bij mooie clubs), Fräser (kiest volgens mij voor de geleidelijke weg via assistent trainerschap).

Rijkaard heeft het niet onaardig gedaan en is nog steeds aan de bak en in beeld bij menig grote club. Feit lijkt/is dat er inderdaad relatief weinig donkere trainers in NL zijn. In Afrika is dat beeld overigens compleet anders :D
 
Rijkaard heeft het niet onaardig gedaan en is nog steeds aan de bak en in beeld bij menig grote club. Feit lijkt/is dat er inderdaad relatief weinig donkere trainers in NL zijn. In Afrika is dat beeld overigens compleet anders :D

Aardige vent. Maar heeft hij in de Jupiler League aanzienlijke prestaties geleverd bij de clubs waar hij hoofdtrainer was?
Ik denk namelijk dat Menzo het net niet heeft. Net geen echte winnaar. Net niet koel genoeg. Ik ben bang voor hem dat het daar meer mee te maken heeft.
Ik denk dat het een intelligente kerel is met tactisch inzicht. Hij was onder Cruijff een van de eerste 'meevoetballende' keepers.
Tegelijkertijd liet hij zich als er sprake was van concurrentie altijd makkelijk wegzetten (Sar, Waterreus). Ook in Oranje wist hij nooit echt te overtuigen.
Dat zegt toch iets.
Er zullen de komende jaren steeds meer donkere trainers komen, daar twijfel ik niet aan.
Of er nog etnische zaken een rol spelen, weet ik niet. Op zich een aardige (doch gevoelige) discussie.
 
Rijkaard heeft het niet onaardig gedaan en is nog steeds aan de bak en in beeld bij menig grote club. Feit lijkt/is dat er inderdaad relatief weinig donkere trainers in NL zijn. In Afrika is dat beeld overigens compleet anders :D

Ja, Rijkaard was ik al weer vergeten. Al blijf ik over hem vinden dat presteren met Oranje en Barcelona niet zo heel moeilijk is. Degraderen met Sparta was op dat moment wel uniek, niet positief.
 
Rijkaard heeft het niet onaardig gedaan en is nog steeds aan de bak en in beeld bij menig grote club. Feit lijkt/is dat er inderdaad relatief weinig donkere trainers in NL zijn.[...]
Komt omdat de meeste negers blij zijn als ze kunnen stoppen met werken! Extra werken na hun voetbalcarrière? Eg nie! :D

In Afrika zijn trouwens opvallend veel blanke trainers actief. ;)
 
Komt omdat de meeste negers blij zijn als ze kunnen stoppen met werken! Extra werken na hun voetbalcarrière? Eg nie! :D

In Afrika zijn trouwens opvallend veel blanke trainers actief. ;)

In Afrika bekleden sowieso nog veel westerlingen de hogere functies. Dat imperialisme zit er toch een beetje in bij die blanken, vrees ik.
 
Wellicht heeft het er mee te maken dat negroïden nu niet bepaald bekend staan om hun tactische onderlegdheid.

Verder zou het 'xenofobisme' niet gek staan in de oer-conservatieve contrijen die het voetbal rijk/arm is.
 
Wellicht heeft het er mee te maken dat negroïden nu niet bepaald bekend staan om hun tactische onderlegdheid.

Verder zou het 'xenofobisme' niet gek staan in de oer-conservatieve contrijen die het voetbal rijk/arm is.

Het moet wel eerlijk verdeeld blijven he...Zij een vleeslul, wij de tactische onderlegdheid.
 
Wellicht heeft het er mee te maken dat negroïden nu niet bepaald bekend staan om hun tactische onderlegdheid.

Verder zou het 'xenofobisme' niet gek staan in de oer-conservatieve contrijen die het voetbal rijk/arm is.

Dat kan inderdaad best wel eens zo zijn. Je ziet ook dat ze in de voetbalwereld toch heel ver achterlopen wat betreft de acceptatie van homoseksualiteit.

Verder heb ik bij Stanley Menzo vooral m'n twijfels omdat hij een keeper was. Daar geloof ik niet echt in, succesvolle hoofdcoaches die in hun spelerscarrière op doel stonden.
 
Dat kan inderdaad best wel eens zo zijn. Je ziet ook dat ze in de voetbalwereld toch heel ver achterlopen wat betreft de acceptatie van homoseksualiteit.

Verder heb ik bij Stanley Menzo vooral m'n twijfels omdat hij een keeper was. Daar geloof ik niet echt in, succesvolle hoofdcoaches die in hun spelerscarrière op doel stonden.

Ik ook. Ik geloof best dat discriminatie een issue is. De voetbalwereld is niet anders dan de gewone maatschappij.
Aan de andere kant moet Menzo niet zeuren. Vrouwen hebben het nog moeilijker.
 
Op wat voor manier doe ik dat dan, volgens jou/jullie?

Graag concrete voorbeelden, daar heb ik wat aan.

Wellicht kan je beginnen door niet zo uit de hoogte te gaan praten.
Ik word niet graag gedoceerd door iemand die niet bewezen heeft meer verstand van bepaalde zaken te hebben. Ook door te "discussiëren" met een zin als: "verworpen, volgende argument", geeft je geen goede reputatie.;)
 
Wellicht kan je beginnen door niet zo uit de hoogte te gaan praten.
Dat gebeurt niet direct, maar na verloop van tijd.

Ik word niet graag gedoceerd door iemand die niet bewezen heeft meer verstand van bepaalde zaken te hebben.
Heb je daar dan een paar voorbeelden bij? En hoe kan iemand jou bewijzen ergens 'verstand' van te hebben?

Ook door te "discussiëren" met een zin als: "verworpen, volgende argument", geeft je geen goede reputatie.;)
Meestal geef ik een verklaring bij de eventuele verwerping van een argument.
 
Terug
Bovenaan Onderaan