Eens, groot voordeel.
Hebben we het over waterstof verbranding of brandstofcellen? Want brandstofcellen zijn ook erg zwaar. Durf niet zo te zeggen of die zoveel lichter zijn.
Eens te meer afhankelijk of het een brandstofcel is of niet.
Dat valt op te lossen, imo.
Verder is waterstof erg volumineus, dus je auto's moeten groter worden met tanks. Of je moet het onder grote druk zetten, wat ten koste gaat van de interne energie en lekkage nóg verder toeneemt. Daarnaast heeft waterstof zelf een negatief effect op het klimaat (primair niks, secundair opwarmend), wat juist weer ongemakkelijk is gezien de hoeveelheid lekkages. Ook bij verbranding krijg je wel NOx vorming - in eerste instantie meer dan bij huidige verbrandingsmotoren. Nou valt daar nog wel meer de engineren, maar je houdt hoge verbrandingstemperaturen en daarmee NOx formatie.
Ik ben dus juist helemaal niet zo verkocht van waterstof. Te vluchtig, te licht, te weinig energiedichtheid. Het zal zeker zijn plek krijgen, maar we gaan zien welke. Waterstof in verbrandingsmotor heb ik nog weinig van gezien, ik denk dat het eerder naar brandstofcellen zal gaan. (Hoewel ik natuurlijk ook geen totaal overzicht heb).