Natuur en milieu


In vele landen, waaronder hier, houdt men zich liever bezig met fulmineren over migratie dan met de echt grote problemen.

Dit is enorm slecht nieuws, maar niks verrassend.
De vraag is eerder wat t volgende gaat zijn. Succes met migratie over pakweg 50-100 jaar. Misschien wel eerder. Dan ga je pas écht massa-immigratie zien, als iedereen uit onleefbaar geworden gebieden wegtrekt naar wat nu gematigde gebieden zijn. Zoals Nederland.

De volstrekte kortzichtigheid en domheid van wat de slimste diersoort ooit zou moeten zijn, de mens, blijft me verbazen.
 

In vele landen, waaronder hier, houdt men zich liever bezig met fulmineren over migratie dan met de echt grote problemen.

Dit is enorm slecht nieuws, maar niks verrassend.
De vraag is eerder wat t volgende gaat zijn. Succes met migratie over pakweg 50-100 jaar. Misschien wel eerder. Dan ga je pas écht massa-immigratie zien, als iedereen uit onleefbaar geworden gebieden wegtrekt naar wat nu gematigde gebieden zijn. Zoals Nederland.

De volstrekte kortzichtigheid en domheid van wat de slimste diersoort ooit zou moeten zijn, de mens, blijft me verbazen.
Ja? De geschiedenis heeft toch op meerdere momenten laten zien dat de mens vrij zelf destructief van aard is..
Het zit gewoon in de genen.. 🤔
 
Dit had ook in filsofie topic of AI topic gekund, maar dit artikel geeft mij veel vragen:

Wetenschappers: bewustzijn eerder regel dan uitzondering in het dierenrijk - https://nos.nl/l/2517909

Het is me niet echt duidelijk wat ze nu met bewustzijn bedoelen, maar het is toch lang bekend dat dieren kunnen voelen? Ik zie het verschil niet tussen voelen en bewustzijn, want om te voelen heb je automatisch een bewustzijn nodig lijkt mij? En alles wat ik verder op het internet vind over bewustzijn zijn helpt mij niet echt verder.

De laatste 3 alinea's wekte ook weer mijn verbazing. Denken er nou echt mensen dat een AI, want niet meer is dan een geavanceerde rekenmachine, bewustzijn kunnen hebben? Klink mij totaal niet logisch.

Hoe dan ook zal dit alles wel de discussie verder opvoeren hoe we als mens met dieren om moeten gaan.
 
Dit had ook in filsofie topic of AI topic gekund, maar dit artikel geeft mij veel vragen:

Wetenschappers: bewustzijn eerder regel dan uitzondering in het dierenrijk - https://nos.nl/l/2517909

Het is me niet echt duidelijk wat ze nu met bewustzijn bedoelen, maar het is toch lang bekend dat dieren kunnen voelen? Ik zie het verschil niet tussen voelen en bewustzijn, want om te voelen heb je automatisch een bewustzijn nodig lijkt mij? En alles wat ik verder op het internet vind over bewustzijn zijn helpt mij niet echt verder.

De laatste 3 alinea's wekte ook weer mijn verbazing. Denken er nou echt mensen dat een AI, want niet meer is dan een geavanceerde rekenmachine, bewustzijn kunnen hebben? Klink mij totaal niet logisch.

Hoe dan ook zal dit alles wel de discussie verder opvoeren hoe we als mens met dieren om moeten gaan.
Bewustzijn is vooral een definitiekwestie. Maar je kunt wel wat testjes bedenken zoals: herkent een dier zich in een spiegel? Ik heb ooit een filmpje gezien van een aap met een sticker op zijn voorhoofd, die hij er af probeerde te halen toen hij in de spiegel keek. Geen idee hoe je zoiets met AI zou moeten testen. Heel lang geleden werd de Turing-test verzonnen, maar daar zijn we al voorbij denk ik.

 
Dit had ook in filsofie topic of AI topic gekund, maar dit artikel geeft mij veel vragen:

Wetenschappers: bewustzijn eerder regel dan uitzondering in het dierenrijk - https://nos.nl/l/2517909

Het is me niet echt duidelijk wat ze nu met bewustzijn bedoelen, maar het is toch lang bekend dat dieren kunnen voelen? Ik zie het verschil niet tussen voelen en bewustzijn, want om te voelen heb je automatisch een bewustzijn nodig lijkt mij? En alles wat ik verder op het internet vind over bewustzijn zijn helpt mij niet echt verder.

De laatste 3 alinea's wekte ook weer mijn verbazing. Denken er nou echt mensen dat een AI, want niet meer is dan een geavanceerde rekenmachine, bewustzijn kunnen hebben? Klink mij totaal niet logisch.

Hoe dan ook zal dit alles wel de discussie verder opvoeren hoe we als mens met dieren om moeten gaan.

Er is heel erg lang gedacht dat dieren alles enkel en alleen vanuit instinct deden.
Een wetenschapper die ander vermoedde werd niet eens serieus genomen.
Later werd dan toch breed aangenomen dat mensapen wellicht wat meer hadden dan enkel instinct. En weer later weer wat meer diersoorten.

Ondanks dat werd nog steeds aangenomen dat het bewustzijn was wat mensen van (andere) dieren onderscheidde.
Tot ook daar afscheid van genomen moest worden.
Nu wordt alleen onze wijze van sprekende taal nog genoemd als iets unieks voor mensen. (Niet t produceren van geluid, maar het hele construct van taal)

Het bijzondere aan dit artikel is dat er wordt gezegd dat het hebben van bewustzijn nog veel breder gaat, naar veel meer diersoorten. Zelfs insecten, waarvan wordt gezegd dat die niet eens kunnen voelen, zouden een vorm van bewustzijn hebben.
Dat is behoorlijk revolutionair en zal de kijk op dieren weer (langzaam) doen veranderen.

Het sterkt mij iig in mijn overtuiging dat elk leven er toe doet en dat we echt heel anders met de wereld om ons heen, en alle bewoners daarin, om zouden moeten gaan.
 
Bewustzijn is vooral een definitiekwestie. Maar je kunt wel wat testjes bedenken zoals: herkent een dier zich in een spiegel? Ik heb ooit een filmpje gezien van een aap met een sticker op zijn voorhoofd, die hij er af probeerde te halen toen hij in de spiegel keek. Geen idee hoe je zoiets met AI zou moeten testen. Heel lang geleden werd de Turing-test verzonnen, maar daar zijn we al voorbij denk ik.

Grappig dat je dat zegt. Die kleine donderstraal van mij (dwergpapegaai) herkent zichzelf dus in de spiegel. Maar zet je er een soortgenoot bij dan snapt ie niet wat het is.
Ik ben echt wel overtuigd dat dieren meer bewustzijn hebben en slimmer zijn dan we denken.
Die baardagaam van mij bijvoorbeeld heb ik ooit 1x tijdens mijn vakantie laten logeren bij de plaatselijke dierenwinkel. Beestje heeft 2 weken bijna niet bewogen en gegeten. Op het moment dat ie mij weer ziet fleurt hij weer helemaal op en wordt actief.
En dan zijn er mensen die beweren dat reptielen hun baasjes niet eens zouden herkennen. Wel dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan