Laten we het zo stellen: Hopelijk wordt Mo weer gelukkig in welk leventje hij ook kiest. Als voetballer lijkt me het wel klaar
Ik vrees alleen dat hij geen ander reëel alternatief heeft. Hij kan als de beste voetballen, maar wat nog meer dan? Ik zie 'm echt niet op de markt linkersokken gaan verkopen.
Ja, wat @Ralf zegt.
Bovendien: ja, Huub is inderdaad een harter Hund - maar heeft ook wel wat moeten inleveren: niet de meest makkelijke man, behalve in zeer kleine kring.
Ik ken overigens dat milieu: mijn vader zat al vroeg in de mijnen. Een na jongste in gezin van 13 kinderen. Oorlog toen-ie 7 was. Is-ie uit opgeklommen, maar wel een half leven met minderwaardigheidscomplex, zwaar alcohol verslaafd en uiteindelijk relatief jong gestorven. Mentale zwakte of bepaalde beschadigingen kunnen zich natuurlijk op allerlei manieren uiten. En ook in allerlei milieus, hoewel armoede me wel een risicofactor lijkt.
Dus sokken verkopen is in dit scenario een reëel alternatief?![]()
Dank je.Pfff, zwaar verhaal Leon. Ik waardeer je menselijke kijk op Mo. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor z'n keuzes en Mo maakt het niet bepaalt makkelijk voor zichzelf. Het is niet zo dat hij geen hulplijntjes heeft gehad. Ik had toch goeie hoop dat 'ie bij Ajax de draad weer zou kunnen oppakken. Het verdriet van z'n vader wat verder naar de achtergrond, een jaartje wijsheid (hondenjaar dus x 7) in z'n rugzak. Zo jammer dat het wellicht afgelopen is.
Geen mentale steun. Geen financiële zekerheid. Minder aandacht, maar ook minder mogelijkheden.Geen sociale media, geen miljonair na een half jaar, geen 450 talkshows op tv, buitenlandse clubs konden niet iedereen halen, en mentaal vast sterker inderdaad. Wedstrijden alleen in samenvatting op zondagavond. Alleen de aanvoerder kreeg een interview. Onvergelijkbaar.
Veel andere opties waren hier in de omgeving ook niet. Aan mijn vaders kant zat iedereen voor zijn 16e ondergronds.Ja, wat @Ralf zegt.
Bovendien: ja, Huub is inderdaad een harter Hund - maar heeft ook wel wat moeten inleveren: niet de meest makkelijke man, behalve in zeer kleine kring.
Ik ken overigens dat milieu: mijn vader zat al vroeg in de mijnen. Een na jongste in gezin van 13 kinderen. Oorlog toen-ie 7 was. Is-ie uit opgeklommen, maar wel een half leven met minderwaardigheidscomplex, zwaar alcohol verslaafd en uiteindelijk relatief jong gestorven. Mentale zwakte of bepaalde beschadigingen kunnen zich natuurlijk op allerlei manieren uiten. En ook in allerlei milieus, hoewel armoede me wel een risicofactor lijkt.
Ik denk dat veel koempels zo kapot zijn gegaan.
Niet alleen Huub, ook onze eigen Sir Bobby Robson was mentaal sterk omdat hij niet als zijn vader de mijnen in wilde.Geen mentale steun. Geen financiële zekerheid. Minder aandacht, maar ook minder mogelijkheden.
Onvergelijkbaar inderdaad, maar wil niet zeggen dat het gemakkelijker was.
Sokkerverkoper? Is dat de Deense sokkenverkoper?Dat lukt 'm uiteraard wel, maar zo iemand kan nooit leven met een status van sokkerverkoper etc.
Zeker waar.Geen mentale steun. Geen financiële zekerheid. Minder aandacht, maar ook minder mogelijkheden.
Onvergelijkbaar inderdaad, maar wil niet zeggen dat het gemakkelijker was.
Geen sociale media, geen miljonair na een half jaar, geen 450 talkshows op tv, buitenlandse clubs konden niet iedereen halen, en mentaal vast sterker inderdaad. Wedstrijden alleen in samenvatting op zondagavond. Alleen de aanvoerder kreeg een interview. Onvergelijkbaar.
Juventus zal ook reikhalzend uitkijken naar zijn terugkeer.![]()
Wellicht, maar ik denk dat iedereen eens moet stoppen met alsmaar excuses en uitvluchten te bedenken voor deze jongen. Het ligt niet altijd aan de omstandigheden, maar zelfs als die slecht zijn wil dat niet zeggen dat je altijd de slechte keuzes moet maken of niet zelf je rug eens kunt rechten. Genoeg mensen die in vergelijkbare en lastigere situaties veel betere keuzes hebben gemaakt.Geen sociale media, geen miljonair na een half jaar, geen 450 talkshows op tv, buitenlandse clubs konden niet iedereen halen, en mentaal vast sterker inderdaad. Wedstrijden alleen in samenvatting op zondagavond. Alleen de aanvoerder kreeg een interview. Onvergelijkbaar.
Slechtere ook.Wellicht, maar ik denk dat iedereen eens moet stoppen met alsmaar excuses en uitvluchten te bedenken voor deze jongen. Het ligt niet altijd aan de omstandigheden, maar zelfs als die slecht zijn wil dat niet zeggen dat je altijd de slechte keuzes moet maken of niet zelf je rug eens kunt rechten. Genoeg mensen die in vergelijkbare en lastigere situaties veel betere keuzes hebben gemaakt.
Er mag natuurlijk best wat empathie en begrip zijn voor andermans situatie. Niet iedereen wordt met een gouden lepel in de mond geboren. En niet iedereen heeft de kracht om verleidingen te weerstaan en de een is nou eenmaal slimmer dan de ander. Tot zover het menselijke aspect. Maar om überhaupt topsport te kunnen bedrijven moet je dusdanig veel focus kunnen opbrengen en vrij zijn in je hoofd zodat je alleen maar met je sport bezig hoeft te zijn. Dat is maar voor weinigen weggelegd. De meeste mensen lusten bij het eten graag een wijntje, gaan niet altijd op tijd naar bed en eten zeker 1 keer per week patat. Allemaal vrij onschuldig. Totdat je topsport wilt bedrijven. Dan gaan al die dingen ineens tellen. Een topsporter moet dus geen ‘gewoon’ mens zijn, maar iemand met extreme focus en toewijding. Bijna maniakaal. En nee, dat kan Mo blijkbaar niet opbrengen. Ondanks alle reikende handen. Zelfs een gemiddeld maatschappelijk leven gaat zonder begeleiding al lastig voor hem worden. Hopelijk wordt hij met de jaren wijzer en hoort dit bij zijn leeftijd. Maar topsport wordt hem niet. Ik lees hier wel eens de vergelijking met Memphis. Iemand die wel de focus en toewijding heeft. Maar ook Memphis is maar zelden vrij in zijn hoofd. Als hij dat ook nog had gehad, was het een 2e Ronaldo geworden.Wellicht, maar ik denk dat iedereen eens moet stoppen met alsmaar excuses en uitvluchten te bedenken voor deze jongen. Het ligt niet altijd aan de omstandigheden, maar zelfs als die slecht zijn wil dat niet zeggen dat je altijd de slechte keuzes moet maken of niet zelf je rug eens kunt rechten. Genoeg mensen die in vergelijkbare en lastigere situaties veel betere keuzes hebben gemaakt.
Ongetwijfeld, maar als je zo'n mooi leven kunt hebben op di leeftijd en van je hobby je werk kan maken en gezegend bent met zoveel talent en er dan ook nog eens dik voor betaald krijgt dan zijn er niet veel die het slechter doen schat ik zo. Deze gozer pist alles weg alsof het niks is. Mentaal ongeschikt. Als hij dat zelf ook eens zou onderkennen zou dat mooi zijn en kans op een volgende stap.Slechtere ook.