Kunstmatige Intelligentie (AI)

Dit is een van mijn testjes voor een heel praktische toepassing. Stel je hebt heel veel foto's (net als ik) en die wil je op een of andere manier makkelijker vindbaar maken. Ik heb 4 oude vakantiekiekjes genomen en aan ChatGPT gevraagd om die te catalogiseren en deze weg te schrijven naar een excel sheet.
Bekijk bijlage 6385Bekijk bijlage 6386Bekijk bijlage 6387Bekijk bijlage 6388

Dit was mijn omschrijving plus het antwoord van ChatGPT

Bekijk bijlage 6389

En dit is de Excel sheet die ik kon downloaden

Bekijk bijlage 6390

Ik vind die omschrijvingen dus echt al wel indrukwekkend. Ik kan niet wachten totdat ik dit kan toepassen op al mijn foto's (in Google Photo's bijvoorbeeld).

Nu gaat het nog met een paar foto's tegelijk, maar stel dat je dit met alle afbeeldingen op je computer kan doen? Dat zou toch super handig zijn?

Op termijn zie ik ook nog wel meer geavanceerde toepassingen. Voor metaaldetectoristen is er een bijvoorbeeld een dienst waar je je vondsten kan melden (PAN - Portable Antiquities Netherlands). Stel dat een nieuwe versie van GPT goed wordt in het automatisch determineren aan de hand van foto's die een vinder opstuurt. Dat zou toch super handig zijn?
Knap en geinig. Hoe weet GPT eigenlijk dat het een zonsondergang was en geen zonsopkomst?
 
Knap en geinig. Hoe weet GPT eigenlijk dat het een zonsondergang was en geen zonsopkomst?
Goede vraag! Ik denk wel dat ik dat kan verklaren. Zo AI model werkt op basis van kansberekening. Van de 1 miljoen foto’s in de trainingsset zullen misschien 900.000 foto’s van zonsondergangen zitten en 100.000 van zonsopgangen. De kans is dus veel groter dat het een zonsondergang is. Feitelijk weet het model dus helemaal niets, maar gokt gewoon (goed in dit geval).
 
Goede vraag! Ik denk wel dat ik dat kan verklaren. Zo AI model werkt op basis van kansberekening. Van de 1 miljoen foto’s in de trainingsset zullen misschien 900.000 foto’s van zonsondergangen zitten en 100.000 van zonsopgangen. De kans is dus veel groter dat het een zonsondergang is. Feitelijk weet het model dus helemaal niets, maar gokt gewoon (goed in dit geval).
Eigenlijk een te serieus antwoord, maar toch bedankt voor het antwoord.
 
Dit is dus de reden waarom Hollywood zo bezorgd is (en geef ze eens ongelijk).

OpenAI heeft een nieuw model uitgebracht die video genereert aan de hand van een tekst. Dit model heet Sora en is echt een grote stap vooruit.

Het genereren van video's is lastig omdat je door de tijd consistentie nodig hebt. Bijvoorbeeld een berg op de achtergrond moet een berg blijven, ook na 100 of 1000 beeldjes.

Waar zouden we over een jaar staan? Zouden we dan een hele film kunnen genereren?


 
Echt ziek, echt en nep zijn straks niet meer van elkaar te onderscheiden. En dit is slechts een van de vele toepassingen die worden ontwikkeld. Brengt het gevoel alsof we aan de vooravond van een nieuwe tijd staan. Heb persoonlijk meer vrees dan verheuging!
 
Meer voorbeelden van wat Sora kan (open thread en dan in de comments kijken). Bizar. Bij de duif krijgen ze het al voor elkaar om hem zeer realistisch te laten bewegen, zoals een vogel dat op kenmerkende wijze doet. Er zitten nog limieten aan en als je goed kijkt kun je zien dat er foutjes in zitten (het oog ''zwemt'' zo nu en dan in de oogkas bijvoorbeeld), maar als je er niet op let kun je zo in de val trappen. Ik maak mij vooral zorgen om de hyperrealistiche scams en propaganda die we straks voor onze kiezen krijgen om mensen te misleiden tijdens een politieke campagne of een oorlog/conflict. En als we nu al zo ver zijn (een jaar geleden zaten we nog op het punt waar AI geen normale handen kon genereren) zijn we over een paar jaar nog veel verder.

Heel kut ook voor grafische artiesten. Tekenaars, animatoren en dergelijke die jaren van hun leven hebben opgeofferd om vaardigheden te leren, en straks massaal ontslagen worden/geen werk meer vinden omdat AI goedkoper is. Om maar niet te spreken van schrijvers, programmeurs en dergelijke. Want AI schrijft straks ook beter code dan een willekeurig persoon.

En dat nog buiten het feit dat AI generatie heel veel energie kost, in een tijd waar we ons energieverbruik juist terug moeten dringen.

 
Meer voorbeelden van wat Sora kan (open thread en dan in de comments kijken). Bizar. Bij de duif krijgen ze het al voor elkaar om hem zeer realistisch te laten bewegen, zoals een vogel dat op kenmerkende wijze doet. Er zitten nog limieten aan en als je goed kijkt kun je zien dat er foutjes in zitten (het oog ''zwemt'' zo nu en dan in de oogkas bijvoorbeeld), maar als je er niet op let kun je zo in de val trappen. Ik maak mij vooral zorgen om de hyperrealistiche scams en propaganda die we straks voor onze kiezen krijgen om mensen te misleiden tijdens een politieke campagne of een oorlog/conflict. En als we nu al zo ver zijn (een jaar geleden zaten we nog op het punt waar AI geen normale handen kon genereren) zijn we over een paar jaar nog veel verder.

Heel kut ook voor grafische artiesten. Tekenaars, animatoren en dergelijke die jaren van hun leven hebben opgeofferd om vaardigheden te leren, en straks massaal ontslagen worden/geen werk meer vinden omdat AI goedkoper is. Om maar niet te spreken van schrijvers, programmeurs en dergelijke. Want AI schrijft straks ook beter code dan een willekeurig persoon.

En dat nog buiten het feit dat AI generatie heel veel energie kost, in een tijd waar we ons energieverbruik juist terug moeten dringen.

Ik denk in eerste instantie dat iedereen die achter de computer zijn/haar werk doet als eerste aan de beurt is om vervangen te worden. Daarna zijn de eenvoudigere fysieke banen (chauffeurs, warehouse medewerkers enz. ) te vervangen middels robots (daar worden ook grote stappen in gemaakt). De verwachting is de komende 5 a 10 jaar dat het grootste deel van de banen door AI overgenomen kan worden.

Persoonlijk denk ik dat ik mijn pensioen (over 11 jaar) niet ga halen in mijn huidige baan als software consultant. Het geluk dat ik heb is dat de software waarmee ik werk redelijk niche is en de systemen niet zomaar uit te schakelen of te vervangen zijn. Dat zal me nog een extra paar jaar werk opleveren.
 
Daarna zijn de eenvoudigere fysieke banen (chauffeurs, warehouse medewerkers enz. ) te vervangen middels robots (daar worden ook grote stappen in gemaakt). De verwachting is de komende 5 a 10 jaar dat het grootste deel van de banen door AI overgenomen kan worden.
En wat doen mensen dan? Robots onderhouden en AI schrijven?
 
Ik vind dit doodenge ontwikkelingen.
Ja, ronduit dystopisch. Ik had het laatst nav. deze ontwikkelingen ook met wat andere natuurliefhebbers over het feit dat mensen straks nog minder geven om de natuur en het niet erg is als dieren uitsterven. Want straks wordt dit gewoon gecombineerd met VR en kun je de natuur gewoon genereren om je heen. De echt dieren en planten zijn dan niet meer nodig en hoeven niet meer te bestaan. En dat is maar een van de vele voorbeelden, om over alle te vervangen banen, de desinformatie etc. maar niet te spreken.
 
Ik denk in eerste instantie dat iedereen die achter de computer zijn/haar werk doet als eerste aan de beurt is om vervangen te worden

Dat ligt heel erg aan de sector waar je werkt. Ik werk in de technisch maritime sector, waardoor ik niet geloof dat AI binnen 5 jaar mijn baan die ik voor 80 achter de computer uitvoer gaat overnemen.
 
En wat doen mensen dan? Robots onderhouden en AI schrijven?
Tja dat is nog maar afwachten. Ik verwacht dat mensen andere dingen gaan doen dan werken en een andere manier vinden om zich nuttig te maken. Er zal een andere manier moeten komen voor het verdelen van de welvaart (universeel inkomen?). Het heeft namelijk helemaal geen zin als de grote AI-bedrijven alle geld zouden verdienen. Geld is waardeloos als er geen ‘consument’ is.

Een ding die ik verwacht als het zover komt is dat mensen zich bezig gaan houden met bijvoorbeeld (het verzamelen van) historische voorwerpen. Deze is een van de dingen die AI niet kan maken.
 
Dat ligt heel erg aan de sector waar je werkt. Ik werk in de technisch maritime sector, waardoor ik niet geloof dat AI binnen 5 jaar mijn baan die ik voor 80 achter de computer uitvoer gaat overnemen.
Dat zal natuurlijk per sector verschillen. Ik denk wel dat het (vrijwel) elke sector kan raken.
 
Ja, ronduit dystopisch. Ik had het laatst nav. deze ontwikkelingen ook met wat andere natuurliefhebbers over het feit dat mensen straks nog minder geven om de natuur en het niet erg is als dieren uitsterven. Want straks wordt dit gewoon gecombineerd met VR en kun je de natuur gewoon genereren om je heen. De echt dieren en planten zijn dan niet meer nodig en hoeven niet meer te bestaan. En dat is maar een van de vele voorbeelden, om over alle te vervangen banen, de desinformatie etc. maar niet te spreken.
Ik ben er van overtuigd dat er veel voor iedereen gaat veranderen. Ik denk dat nog niemand echt kan inschatten wat de gevolgen voor iedereen worden. Wie weet wordt het wel een soort luilekkerland.
 
Dat zal natuurlijk per sector verschillen. Ik denk wel dat het (vrijwel) elke sector kan raken.

Zolang je met zaken te maken hebt die niet zwart wit zijn kan AI er relatief weinig mee. Bijvoorbeeld, grijze gebieden hoe reageert een machine op de grondsoort, wat de invloed is van het weer (nat versus droog zand en het gewicht), wat doet de motor bij een ander type brandstof en dan doel ik op bijvoorbeeld een ander soortelijk gewicht.

Ook een groot probleem waar ik tegenaanloop bij AI is het gebruik van auteursrechtelijk beschermde documenten. Ik kan dus geen naslag doen op het gebied van regelgeving van bijvoorbeeld de ISO standaarden omdat deze niet vrij beschikbaar zijn. Deze mag AI dus niet gebruiken of raadplegen. Ook in onze eigen AI machine mogen we ze niet stoppen.
 
Ik ben er van overtuigd dat er veel voor iedereen gaat veranderen. Ik denk dat nog niemand echt kan inschatten wat de gevolgen voor iedereen worden. Wie weet wordt het wel een soort luilekkerland.
Dan blijkt dat Wall-E er niet zo heel ver naast zat. Een universitaire docent van mij noemde dat ooit eens een van zijn lievelingsfilms om hoe accuraat het aspecten van de toekomst weer zou geven die hij voor zich zag. De echtheid van dingen verdwijnt, de wil om moeite te steken in het ontdekken, beleven en ervaren van dingen. Steeds meer zaken verworden tot simulaties, die je het liefst waar dan ook voor jezelf op kan roepen. Je hoeft niet meer een uur in de auto te zitten om naar een pretpark, natuurgebied of museum te gaan. ''Everything at your fingertips''.
 
Zolang je met zaken te maken hebt die niet zwart wit zijn kan AI er relatief weinig mee. Bijvoorbeeld, grijze gebieden hoe reageert een machine op de grondsoort, wat de invloed is van het weer (nat versus droog zand en het gewicht), wat doet de motor bij een ander type brandstof en dan doel ik op bijvoorbeeld een ander soortelijk gewicht.

Ook een groot probleem waar ik tegenaanloop bij AI is het gebruik van auteursrechtelijk beschermde documenten. Ik kan dus geen naslag doen op het gebied van regelgeving van bijvoorbeeld de ISO standaarden omdat deze niet vrij beschikbaar zijn. Deze mag AI dus niet gebruiken of raadplegen. Ook in onze eigen AI machine mogen we ze niet stoppen.
Ik verwacht dat voor die auteursrechtelijke zaken wel een oplossing gaat komen. Daarnaast zijn wij als werknemers gewoon erg inefficiënt en duur. Als ik bijvoorbeeld van jou hoor dat je de wereld rondvliegt voor je werk kan ik me ook wel voorstellen dat er qua milieu impact wel wat winst te behalen is.
 
Dan blijkt dat Wall-E er niet zo heel ver naast zat. Een universitaire docent van mij noemde dat ooit eens een van zijn lievelingsfilms om hoe accuraat het aspecten van de toekomst weer zou geven die hij voor zich zag. De echtheid van dingen verdwijnt, de wil om moeite te steken in het ontdekken, beleven en ervaren van dingen. Steeds meer zaken verworden tot simulaties, die je het liefst waar dan ook voor jezelf op kan roepen. Je hoeft niet meer een uur in de auto te zitten om naar een pretpark, natuurgebied of museum te gaan. ''Everything at your fingertips''.
Ik verwacht ook wel een soort tegenbeweging die juist op zoek gaat naar die echtheid eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan