Kalusha Bwalya

Jay_again

Winnaar Wedstrijdvoorspellingen Primera División &

Grappig om een topic voor een speler als Lamptey te hebben. Maar waar we ons (in mijn ogen) voor mogen schamen is dat een speler als Kalusha Bwalya hier nog geen topic had. In mijn omgeving toch altijd een cultheld geweest. Hoe zien jullie dat? Vond het zelf een geweldige speler.


Van Bwalya tot Bobo

Speelde van '89 tot '94 bij PSV. In 101 wedstrijden trof de linksbuiten 25 maal doel.

In '88 (toen nog speler van Cercle Brugge) was hij Afrikaans voetballer van het jaar en in '96 werd hij zelfs genomineerd voor de FIFA World Player of the Year Award. Hij zou als 12e eindigen.

Voor het Zambiaans elftal speelde hij exact 100 wedstrijden waarin hij 50 maal scoorde.

Na een tijd trainer van het Zambiaans elftal te zijn geweest is hij nu Bondsvoorzitter. Ook maakt hij deel uit van de FIFA familie.
 

Grappig om een topic voor een speler als Lamptey te hebben. Maar waar we ons (in mijn ogen) voor mogen schamen is dat een speler als Kalusha Bwalya hier nog geen topic had. In mijn omgeving toch altijd een cultheld geweest. Hoe zien jullie dat? Vond het zelf een geweldige speler.


Van Bwalya tot Bobo

Speelde van '89 tot '94 bij PSV. In 101 wedstrijden trof de linksbuiten 25 maal doel.

In '88 (toen nog speler van Cercle Brugge) was hij Afrikaans voetballer van het jaar en in '96 werd hij zelfs genomineerd voor de FIFA World Player of the Year Award. Hij zou als 12e eindigen.

Voor het Zambiaans elftal speelde hij exact 100 wedstrijden waarin hij 50 maal scoorde.

Na een tijd trainer van het Zambiaans elftal te zijn geweest is hij nu Bondsvoorzitter. Ook maakt hij deel uit van de FIFA familie.

Dat hij voor PSV speelde heeft hem letterlijk van de dood gered. Heel het nationale elftal van Zambia is omgekomen in een vliegtuigongeluk. Kalusha ging op eigen gelegenheid ivm verplichtingen met PSV.

Het is een geweldig persoon, ooit eens behoorlijk lang gesproken. Hij deed ook nergens moeilijk over en was ook bereid iets voor je te doen zonder dat hij je echt te kende. (Voor mij heeft hij een shirt geregeld met alle handtekeningen van de PSV selectie).
 
Laatst bewerkt:
Dat hij voor PSV speelde heeft hem letterlijk van de dood gered. Heel het nationale elftal van Zimbabwe is omgekomen in een vliegtuigongeluk. Kalusha ging op eigen gelegenheid ivm verplichtingen met PSV.

Het is een geweldig persoon, ooit eens behoorlijk lang gesproken. Hij deed ook nergens moeilijk over en was ook bereid iets voor je te doen zonder dat hij je echt te kende. (Voor mij heeft hij een shirt geregeld met alle handtekeningen van de PSV selectie).


Idd een prima vent! ik zal nooit de uitwedstrijd tegen Sparta vergeten, Psv stond ruim voor en in de 90e min raakt hij de bal van een meter of 20 geweldig goed maar tijdens de vlucht van de bal fluit de scheids af terwijl de bal in de winkelhaak sloeg. geen extra doelpunt en en wonderschoon doelpunt uit de boeken. hij pakte dit uitermate sportief op. nooit meer gezien zo`n actie van een scheids.
 
Idd een prima vent! ik zal nooit de uitwedstrijd tegen Sparta vergeten, Psv stond ruim voor en in de 90e min raakt hij de bal van een meter of 20 geweldig goed maar tijdens de vlucht van de bal fluit de scheids af terwijl de bal in de winkelhaak sloeg. geen extra doelpunt en en wonderschoon doelpunt uit de boeken. hij pakte dit uitermate sportief op. nooit meer gezien zo`n actie van een scheids.

Ik mag hopen dat die scheids ook in dat vliegtuig zat.Wat een lul met vingers zeg!
 
Idd een prima vent! ik zal nooit de uitwedstrijd tegen Sparta vergeten, Psv stond ruim voor en in de 90e min raakt hij de bal van een meter of 20 geweldig goed maar tijdens de vlucht van de bal fluit de scheids af terwijl de bal in de winkelhaak sloeg. geen extra doelpunt en en wonderschoon doelpunt uit de boeken. hij pakte dit uitermate sportief op. nooit meer gezien zo`n actie van een scheids.

Misschien had zijn vrouw zich ooit eens laten ontvallen dat ze die Kalusha wel een leuk mannetje vond.
 
Dat hij voor PSV speelde heeft hem letterlijk van de dood gered. Heel het nationale elftal van Zimbabwe is omgekomen in een vliegtuigongeluk. Kalusha ging op eigen gelegenheid ivm verplichtingen met PSV.

Het is een geweldig persoon, ooit eens behoorlijk lang gesproken. Hij deed ook nergens moeilijk over en was ook bereid iets voor je te doen zonder dat hij je echt te kende. (Voor mij heeft hij een shirt geregeld met alle handtekeningen van de PSV selectie).

Dat had ik er wel even bij kunnen zetten ja :) (dat van dat vliegtuig dan he, die handtekeningen kon ook ik moeilijk weten :D)
 
Dat hij voor PSV speelde heeft hem letterlijk van de dood gered. Heel het nationale elftal van Zimbabwe is omgekomen in een vliegtuigongeluk. Kalusha ging op eigen gelegenheid ivm verplichtingen met PSV.

Het is een geweldig persoon, ooit eens behoorlijk lang gesproken. Hij deed ook nergens moeilijk over en was ook bereid iets voor je te doen zonder dat hij je echt te kende. (Voor mij heeft hij een shirt geregeld met alle handtekeningen van de PSV selectie).

Het was Zambia, geen Zimbabwe ;)

Ik heb helaas Kalusha nooit in een PSV shirt kunnen zien (of iniedergeval niet bewust) maar op film leek het me altijd een prima voetballer.

Wat ik wel weet is dat hij in Zambia geweldig werk heeft verricht op het gebied van voetbal. Zo probeerde hij na de vliegtuig crash een heel nieuw elftal op te bouwen. Helaas wist dat team het WK niet te halen, het team wat verongelukt is scheen overigens erg talentvol te zijn.
Bovendien werd hij als bondscoach in 2002 tijdens de kwalificatie 3e waar de eerste twee teams naar het WK gingen.
 
Laatst bewerkt:
Één van de PSV'ers waar je altijd met een goed gevoel aan terugdenkt...

Ik had hem graag bewust meegemaakt, helaas net van voor de tijd dat ik me in het voetbal ging interesseren. Goede voetballers uit donker Afrika, weinig mooier dan dat op het voetbalveld.
 
We hebben bij PSV - dacht ik - ook niet Afrikanen zien schitteren of zelfs maar spelen.

Kalusha, Lamptey, Ramzi. Ik tel de Nederlandse afrikanen (Marokkanen) niet mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan