Dave1977
Basisspeler
Ik ben momenteel een boek aan het lezen over Operatie Barbarossa. Wordt belicht vanuit zowel Duits als Russisch oogpunt. Heel interessant boek.Ik verwacht/hoop een bult cynisme? Maar voor het geval je het oprecht ook niet meegekregen hebt;
Ongeveer 20% van de totale bevolking van wat we nu Ukraine noemen, kwam om tijdens de tweede wereldoorlog. Een op de vier huizen vernietigd. Vele gevechten tussen het rode leger en de Nazis waren op (nu) Ukrainse bodem; 2+ jaar frontlinie. Daardoor is veel van t land, industrie en infrastructuur toentertijd vernietigd. En niet enkel militair. Hele dorpen, inclusief vrouwen, kinderen, vee - zijn levend verbrand. En met name de hongersnood (landbouw was belangrijk voor de bevoorrading maar mocht niet in de tegenstanders handen vallen) had ook n flinke impact. Deze enorme WO-2 impact speelt ook zeker een rol bij zowel de pro- als anti- Russische en Europese sentimenten die binnen t land heersen. Al heeft de aanval van Putin/de Russen een hoop mensen verenigd in t vol overtuiging willen afzetten van de Russen. En daarmee is de houdbaarheid van n blijvende succesvolle annexatie (van de “separatisten regio’s) ook niet houdbaar (denk ik).
Als je het overigens oprecht prima vind laat t weten (mag ook via PB) als je bereid bent er echt over door te praten. Want ik maak me er verdrietig en kwaad over als ik bijv de retoriek van Wagenknecht of Baudet hierover hoor.
De oma van mijn Russische kennis heeft de oorlog bewust meegemaakt. Ik heb wel eens wat verhalen gehoord, en daar wordt je niet vrolijk van.
In het museum in Groesbeek (denk ik, ik kom in zoveel musea dat ik het mis kan hebben) wordt aan de hand van pilaren aangegeven (hoe hoger de pilaar hoe meer slachtoffers) hoeveel slachtoffers er per land waren.
Zowel WO1 als WO2 hebben mijn verregaande interesse. WO1 is uit Nederlands oogpunt ook wel interessant. We waren wel neutraal maar hadden er toch mee te maken. Veel vluchtelingen kwamen onze kant op. Hier in Zeeland zijn bijvoorbeeld enkele vergissings bombardementen geweest en in Vlissingen liggen zelfs Belgische soldaten begraven. Ook is de terugtocht van de Duitsers door Nederland gegaan omdat dit de kortste weg was. Bovendien werd er veel gesmokkeld via Nederland. Wat resulteerde in het plaatsen van de Dodendraad.Weet jouw leeftijd niet maar in mijn tijd was er gevoelsmatig weinig aandacht voor de recente historie muv WO II. Zie dat dit wel veranderd en mijn oudste nu ook les krijgt over WO I (en dan meer dan, wij waren neutraal, verder niet interessant) en einde vd week heeft ie het over de Russische revolutie als ik t goed begreep. Maar we dwalen aardig af.
Overigens terug on topic, gisteren op de BBC een interessante docu gezien over 7 oktober: Surviving October 7th: We Will Dance Again
Hierin komen mensen aan het woord die op dat festival waren en worden beelden getoond die ze met hun mobieltjes hebben gemaakt en worden beelden van body cams van Hamas getoond. Erg indrukwekkend moet ik zeggen.