Ibrahim Afellay (M)

Ik zit er eigenlijk helemaal niet op te wachten, op zo'n ongemotiveerde jongen.

Of ie ongemotiveerd is, dat weet ik niet, en is niet eens het grootste knelpunt; je hebt er gewoon helemaal niks aan. Hij is al oud, en fysiek is het helemaal op, dus je zet gewoon een permanent geblesseerde speler op je loonlijst als je het doet. Voordat iemand Robben er bij gaat halen: die is dan in ieder geval nog wereldtop (geweest), en heeft tussen de blessures door nog genoeg minuten gemaakt, en heeft daarin een uitzonderlijk hoog niveau vertoont. Dat kun je van Ibi niet zeggen. Het zou een sta-in-de-weg zijn voor aanstormende middenvelders. PSV moet vooruitkijken, niet terugvallen op oude glorie, tenzij het echt bewezen wereldtop is, zoals Robben.
 
Vergeet niet dat jongens als Ihattaren en Aboukhlal enorm tegen Ibi opkijken. Ik ken hem niet goed genoeg om te weten hoe hij qua karakter in elkaar zit, maar denk dat hij best in de sfeer van begeiden talenten iets zou kunnen betekenen en ook psv een aantrekkelijke club maken voor marokkaans-nederlandse talenten elders. Alleen geen idee of hij dat in zich heeft. Als talent bij psv was hij altijd zeer bescheiden en geliefd bij de supporters. Door alle blessureleed kan hij misschien veranderd zijn. Je zou hem een contract laten tekenen voor twee functies: als speler en als begeleider in technische staf van jeugdopleiding met uiteraard twee verschillende voorwaarden. Zodra hij geblesseerd raakt treedt tweede contract in werken. Alleen geen idee of De Bouterbaas dat HR-technisch goed gaat keuren.
Wanneer deze Marokkaanse jongens alleen tegen Ibi opkijken omdat het een Marokkaan is dan zullen het nooit teamspelers worden en net zo hard gaan falen als alle andere Marokkaanse spelers. Lijkt me logischer dat ze meer opkijken tegen een van Bommel en een van Nistelrooij.
 
Het lijkt wel alsof het helemaal niet is gebeurd dat hij 12e man en vaste invaller was bij een van de beste Barcelona's ooit, en in de halve finale van de CL de beslissende assist gaf op Messi... Als je dat weet te bereiken onder Guardiola en in dát team vind ik het vreemd om te concluderen dat hij een intrinsiek motivatieprobleem zou hebben. Ik denk dat de kans groter is dat zijn blessures hem op mentaal vlak genekt hebben. Niet iedereen kan goed omgaan met dat soort teleurstellingen, wetende waar hij had kunnen staan (wereldtop). Dit artikel van VI schetst denk ik wel een aardig beeld. Veel te makkelijk om iedereen gewoon maar zwart te maken terwijl de werkelijkheid waarschijnlijk veel complexer is.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel alsof het helemaal niet is gebeurd dat hij 12e man en vaste invaller was bij een van de beste Barcelona's ooit, en in de halve finale van de CL de beslissende assist gaf op Messi... Als je dat weet te bereiken onder Guardiola en in dát team vind ik het vreemd om te concluderen dat hij een intrinsiek motivatieprobleem zou hebben. Ik denk dat de kans groter is dat zijn blessures hem op mentaal vlak genekt hebben. Niet iedereen kan goed omgaan met dat soort teleurstellingen, wetende waar hij had kunnen staan (wereldtop). Dit artikel van VI schetst denk ik wel een aardig beeld. Veel te makkelijk om iedereen gewoon maar zwart te maken terwijl de werkelijkheid waarschijnlijk veel complexer is.
In het artikel zeggen genoeg trainers iets over zijn houding en gedrag... Alleen de NLse trainers hadden daar minder moeite mee. Bij Barca kon hij het niet maken om een grote mond te hebben want daar was hij een nobody.
De eerste fout van hem was zijn zelfoverschatting: hij liet clubs als Liverpool links liggen en ging naar de ploeg die de hele wereld inmaakte. Hij dacht daar van enige betekenis te kunnen zijn: voorlopig kunnen we van 4 jaar Barca alleen praten over 1 moment...Leuk een aardig hoor die statistieken over “gespeelde wedstrijden”: het waren steeds invalbeurten van 5 minuten.

Dat hij niet met de blessures kon omgaan is ook een mentaliteitskwestie. Robben maar ook van Persie hebben ook hun hele carrière met zware blessures te maken gehad. Kijk waar ze nu nog op deze leeftijd staan.
Iedereen is anders natuurlijk en ik vraag hem niet hetzelfde te zijn als Robben. Maar ik hoef zon speler hier niet.
 
Ik heb Afellay al zeker 3-4 jaar niet meer gevolgd, maar zou dat voor PSV een aanwinst zijn op het middenveld? Is hij bijvoorbeeld beter dan of gelijkwaardig aan Pereiro, Guti, Hendrix of Rosario....?? Indien ja, dan zou ik Afellay nog wel 2 seizoenen bij PSV willen hebben, desnoods voor de breedte.....
 
Ik heb Afellay al zeker 3-4 jaar niet meer gevolgd, maar zou dat voor PSV een aanwinst zijn op het middenveld? Is hij bijvoorbeeld beter dan of gelijkwaardig aan Pereiro, Guti, Hendrix of Rosario....?? Indien ja, dan zou ik Afellay nog wel 2 seizoenen bij PSV willen hebben, desnoods voor de breedte.....
Nee heeft al 2 jaar niet meer gespeeld.... Topsport is in eerste instantie fysieke fitheid en mentaal 100% fit. Zonder die twee aspecten heb je niets aan je techniek.
 
Bij Afellay speelt mentaliteit wel degelijk een rol. In z’n laatste jaar bij PSV kotste meen ik iedereen hem uit om z’n arrogantie, bij Schalke waren ze snel klaar met het gedrag, evenals bij het Nederlands elftal in 2012 in combinatie met van Persie en bij Stoke hebben ze hem ook naar het tweede gegooid. Maar: geweldig talent, doodzonde.
 
Hij is Utrechter, dus grote kans dat Utrecht hem binnen 2 dagen presenteert als aanwinst....Dick Advocaat kent de kwaliteiten van Afellay, dus waarschijnlijk heeft hij Ibi ingeseind om zijn contract te laten verbreken, zodat Utrecht minimale kosten heeft aan zijn salaris.
 
Wanneer deze Marokkaanse jongens alleen tegen Ibi opkijken omdat het een Marokkaan is dan zullen het nooit teamspelers worden en net zo hard gaan falen als alle andere Marokkaanse spelers. Lijkt me logischer dat ze meer opkijken tegen een van Bommel en een van Nistelrooij.

Oke dan is Aboukhlal bij deze al afgeschreven door jou. Heeft namelijk gezegd PSV verkozen te hebben boven Ajax o.a omdat marokkaans-nederlandse jongens hier speeldem zoals Ibi, Labyad en Bakkali. Ik denk dat hij zich beter kan identificeren met die gasten. RVN en Van Bommel heeft hij niet bewust meegemaakt. En als een Groninger voor PSV kiest (zoals destijds Hoogstrate) omdat Robben zelfde pad bewandelt zou ik daar ook geen probleem mee hebben.
 
En wat nou als PSV hem gewoon mee laat trainen? Als-ie van waarde kan zijn, kan het hem contracteren en anders is het gewoon leuk voor het PSV-YouTubekanaal. ;)
 
Het lijkt wel alsof het helemaal niet is gebeurd dat hij 12e man en vaste invaller was bij een van de beste Barcelona's ooit, en in de halve finale van de CL de beslissende assist gaf op Messi... Als je dat weet te bereiken onder Guardiola en in dát team vind ik het vreemd om te concluderen dat hij een intrinsiek motivatieprobleem zou hebben. Ik denk dat de kans groter is dat zijn blessures hem op mentaal vlak genekt hebben. Niet iedereen kan goed omgaan met dat soort teleurstellingen, wetende waar hij had kunnen staan (wereldtop). Dit artikel van VI schetst denk ik wel een aardig beeld. Veel te makkelijk om iedereen gewoon maar zwart te maken terwijl de werkelijkheid waarschijnlijk veel complexer is.

Het is mijn bedoeling niet geweest om 'm zwart te maken. Er is gewoon geen plaats meer voor hem, net zozeer als er geen plaats is voor andere spelers die de laatste jaren amper aan voetballen zijn toegekomen. Hij voldoet simpelweg niet. Ik wens 'm verder het beste, maar niet in de selectie/staf van PSV.
 
Vergeet niet dat jongens als Ihattaren en Aboukhlal enorm tegen Ibi opkijken. Ik ken hem niet goed genoeg om te weten hoe hij qua karakter in elkaar zit, maar denk dat hij best in de sfeer van begeiden talenten iets zou kunnen betekenen en ook psv een aantrekkelijke club maken voor marokkaans-nederlandse talenten elders. Alleen geen idee of hij dat in zich heeft. Als talent bij psv was hij altijd zeer bescheiden en geliefd bij de supporters. Door alle blessureleed kan hij misschien veranderd zijn. Je zou hem een contract laten tekenen voor twee functies: als speler en als begeleider in technische staf van jeugdopleiding met uiteraard twee verschillende voorwaarden. Zodra hij geblesseerd raakt treedt tweede contract in werken. Alleen geen idee of De Bouterbaas dat HR-technisch goed gaat keuren.

Zoals men zich in de media over Ibi uitlaat biedt toch weinig hoop ben ik bang...

https://nos.nl/artikel/2224901-vervelende-afellay-hoeft-niet-meer-terug-te-komen-bij-stoke.html
https://www.nu.nl/sport/3959848/trainer-olympiakos-haalt-hard-rebel-afellay.html
https://www.vi.nl/nieuws/schalke-04-verbitterd-dat-afellay-zich-niet-meer-laat-zien
 
Het is mijn bedoeling niet geweest om 'm zwart te maken. Er is gewoon geen plaats meer voor hem, net zozeer als er geen plaats is voor andere spelers die de laatste jaren amper aan voetballen zijn toegekomen. Hij voldoet simpelweg niet. Ik wens 'm verder het beste, maar niet in de selectie/staf van PSV.

Dat ben ik verder ook wel met je eens. Te weinig gespeeld de afgelopen jaren om op dit moment nog van toegevoegde waarde te kunnen zijn. Zelfs als hij nu geen fysieke problemen heeft, zal hij sowieso lang nodig hebben om weer echt wedstrijdfit te worden.

Mocht hij terug naar Nederland verhuizen en lekker willen meetrainen; vooral doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan