Toch vind ik dit soort ontwikkelingen niet goed voor de naam van PSV. Een Sánchez, Eriksen of Vertonghen gaan naar een grote club en zijn meteen een succes. Maar de spelers die vanuit PSV naar een grote club gaan, mislukken. Dat zal invloed hebben op de fans van de clubs en de leiding. Zoals wij hier morren over de talenten van AZ die het nergens waar maken, zal men ook bij de grotere clubs zo aankijken tegen spelers die bij PSV een succes waren. Ik vind het jammer dat we na de generatie van Nistelrooij en Robben/van Bommel nooit meer een speler hebben verkocht die een goede speler is gebleken in een grotere competitie.
Bij Eriksen en Verthongen is het ondertussen wel 5 a 6 jaar geleden bij Ajax.
Eriksen zat lang bij Ajax maar ik vond hem niet eens zo behoorlijk, dat kwam zijn latere tijd wel.
Bij Tottenham heeft hij pas echt monsterlijk aan de weg getimmerd. Laatst bij Denemarken helemaal als een freak.
Ander voorbeeld.
Ibrahimovic was als spits van Ajax nooit goed voor meer dan 12 doelpunten per Eredivisie seizoen, later een wereldspits geworden.
Eigenlijk is het voorbeeld wel Sanchez, als hij dit seizoen zo blijft presteren. Hij kan altijd een blessure krijgen of wat dan ook.
Van PSV heb je nu alleen nog ex Agovver Mertens, die de grote man is in Italie.
Strootman en Wijnaldum zijn gewoon gewardeerde basiskrachten voor hun club
Misschien heeft dat ook wel te maken met de clubcultuur. Bij ajaks is het zakelijker dan bij PSV en misschien verkleint de Amsterdamse clubcultuur de stap naar een club waar je er meteen moet staan. Het gemoedelijke van PSV is een mooi iets, maar wellicht ook wel een nadeel voor als je hogerop wilt?
In het verleden hadden we een warm nest en hebben we spelers als Robben afgeleverd.
In de VI las ik laatst een artikel over de opleiding bij PSV. Spelers krijgen minder kansen, volgens mij gaat het er bij PSV in dat opzicht een stuk harder en zakelijker aan toe. In Amsterdam krijgen bepaalde talenten nog de gunfactor.
Bij grotere clubs draait alles om de winst en als het even niet lukt word je er zo uit gegooid. Dat zou ook nog een rol kunnen spelen. Bij ons mag een De Jong lang blijven staan als hij het niet goed doet. Misschien speelt dit ook een rol maar Ziyech, Youness en in het verleden Blind mochten ook blijven staan.
Echt strijdwerk noem ik het voetbal van Ajax en PSV ook niet.
Misschien valt het kwartje gewoon meer hun kant op, en vallen er hierna alleen nog maar minder topdeals