Amerika

Klobuchar heeft het ook opgegeven. Zowel zij als Buttigieg en O'Rourke hebben zich uitgesproken voor Biden.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van vind. Ik was zelf een Buttigieg-man en voordat het circus begon dacht ik dat Biden een goede keuze zou zijn. Ik snap zelf ook wel dat Sanders erg radicaal is wat de Amerikaanse politiek betreft. Maar ik vind Sanders tot nu toe een betere indruk maken dan Biden, vele malen authentieker en geïnformeerd overkomen - Biden blinkt vooral uit in vreemde acties en uitspraken. Dat hij nu de steun krijgt van de afvallers, waaronder van Buttigieg, stoort me meer dan ik had gedacht.

Afijn, Super Tuesday gaat beginnen. Tot morgen! :D:maniac:
Tja, ik vermoed dat de invloed van het partijetablissment aan het werk is. Ik neem aan dat er grote druk is gezet op Buttigieg en Klobuchar om nog voor Super Tuesday op te geven om Biden een betere kans te geven. Rationeel was er geen enkele reden voor Buttigieg en Klobuchar om een paar dagen voor de belangrijkste verkiezingsdag op te geven.

Overigens dacht ik dat Sanders enorm voorlag, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Tot nu toe heeft Sanders 58 kiesmannen en Biden 54, zeg maar ongeveer gelijk. het gaat dus 'gewoon' Biden worden en een mega overwinning voor Trump.
 
Ik ben zelf ook wel gecharmeerd van Buttigieg, maar daarom vind ik het juist niet erg dat hij zich nu teruggetrokken heeft (voordat hij dood bloedt). Van al deze lui gaat er waarschijnlijk toch niemand van Trump winnen, dus de echte verkiezingen zijn over 4 jaar. Wellicht kan Mayor Pete dan wat betekenen (Biden en Sanders liggen immers misschien dan al in hun houten pyjama).
We moeten Buttigieg niet door onze Nlse/Europese bril bekijken. Hij is openlijk homo en hij krijgt geen stemmen van de zwarte en latino kiezers. Volstrekt kansloos dus om ook maar ooit de Democratische nominatie binnen te halen, ook over 4 jaar gaat dat niet lukken.

Ik zou nu mijn geld zetten voor over 4 jaar op Kamala Harris, vrouw, gekleurd, gematigd, ervaring.
 
Hij is openlijk homo en hij krijgt geen stemmen van de zwarte en latino kiezers.
Heb je gelijk in. Men vergeet vaak dat de Zwarte en Latino bevolking in de VS eigenlijk niet heel progressief zijn. Ze stemmen wel op de Democraten, maar op het gebied van vrouwen emancipatie en Homo emancipatie lopen ze gemiddeld ver achter op de rest van de bevolking. De geaardheid van Buttigieg zou een heel groot nadeel zijn bij deze groep Democraten.

Overigens dacht ik dat Sanders enorm voorlag, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Tot nu toe heeft Sanders 58 kiesmannen en Biden 54, zeg maar ongeveer gelijk.
Is dat niet omdat Biden kiesmannen heeft gekregen omdat deze kiesmannen behoorde aan kandidaten die zich hebben terug getrokken?
 
Heb je gelijk in. Men vergeet vaak dat de Zwarte en Latino bevolking in de VS eigenlijk niet heel progressief zijn. Ze stemmen wel op de Democraten, maar op het gebied van vrouwen emancipatie en Homo emancipatie lopen ze gemiddeld ver achter op de rest van de bevolking. De geaardheid van Buttigieg zou een heel groot nadeel zijn bij deze groep Democraten.


Is dat niet omdat Biden kiesmannen heeft gekregen omdat deze kiesmannen behoorde aan kandidaten die zich hebben terug getrokken?
Plus dat Buttigieg's eerste acties als burgemeester was de zwarte politiechef en de latino brandweercommandant vervangen door blanken.

Wat betreft de kiesmannen, weet ik niet, maar lijkt wel logisch wat je zegt.
 
Comeback voor Biden, volgens mij ook wel een beetje geholpen door de endorsements van de afvallers die daarmee ook hun kiesmannen aan hem gaven. Sanders wint nog wel in Californië, de belangrijkste staat.

Saillant detail, vooralsnog blijkt dat de kiesgerechtigden in de leeftijd van 18-29 niet komen stemmen. Juist de groep die een sterke voorkeur uitsprak voor Sanders.
 
Comeback voor Biden, volgens mij ook wel een beetje geholpen door de endorsements van de afvallers die daarmee ook hun kiesmannen aan hem gaven. Sanders wint nog wel in Californië, de belangrijkste staat.

Saillant detail, vooralsnog blijkt dat de kiesgerechtigden in de leeftijd van 18-29 niet komen stemmen. Juist de groep die een sterke voorkeur uitsprak voor Sanders.
Zoals altijd. Jongeren roepen veel in de media, maar komen niet opdagen in het stemhokje. Zo ook met de Brexit, als die jongeren nou gewoon hadden gestemd, hadden we al die onzin en ellende niet gehad.

California is alleen qua inwonertal een belangrijke staat. Voor de verkiezingen doet die er niet zo veel toe, stemt altijd Democrat, wie er ook op de ballot staat. Wat dat betreft is bv Florida en andere grote swing states veel belangrijker
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Zoals altijd. Jongeren roepen veel in de media, maar komen niet opdagen in het stemhokje. Zo ook met de Brexit, als die jongeren nou gewoon hadden gestemd, hadden we al die onzin en ellende niet gehad.

California is alleen qua inwonertal een belangrijke staat. Voor de verkiezingen doet die er niet zo veel toe, stemt altijd Democrat, wie er ook op de ballot staat. Wat dat betreft is bv Florida en andere grote swing states veel belangrijker

Stemt wellicht altijd Democrat, maar ja, dat is dan ook de enige keuze dit keer. :D Welke Democrat daarentegen.. :maniac:
 
Dat kan, maar dat is toch niet van belang in de strijd tussen Biden en Sanders?
Het lijkt mij duidelijk dat de nominatie naar Biden gaat, nu heeft ook Bloomberg zich teruggetrokken. Een strijd Biden -Trump, het zal mij benieuwen. Volgens mij heeft Biden echt geen schijn van kans, maar ik heb het vaker mis gehad.
 
Het lijkt mij duidelijk dat de nominatie naar Biden gaat, nu heeft ook Bloomberg zich teruggetrokken. Een strijd Biden -Trump, het zal mij benieuwen. Volgens mij heeft Biden echt geen schijn van kans, maar ik heb het vaker mis gehad.
Het gaat er ook niet perse om dat Biden stemmen van Trump weghaalt, maar vooral dat hij de Democratische stemmen die er zijn ook de stem laat uitbrengen.
 
Het lijkt mij duidelijk dat de nominatie naar Biden gaat, nu heeft ook Bloomberg zich teruggetrokken. Een strijd Biden -Trump, het zal mij benieuwen. Volgens mij heeft Biden echt geen schijn van kans, maar ik heb het vaker mis gehad.
Biden heeft meer kans dan Sanders, lijkt mij.
 
Biden heeft meer kans dan Sanders, lijkt mij.
Pfoe, vind Biden vooral gebruik maken van zijn Obama-connectie, hard roepen dat ie Trump weg wil hebben, maar weet niet echt waar ie voor staat. Bernie daarentegen laat al zeker 20 jaar hetzelfde geluid horen, duidelijk helder en voor de Amerikanen veel te links (maar ja, wat verwacht je van een land waar betaalt zwangerschapsverlof niet bestaat).

Vermoed dat Biden inderdaad meer kans heeft, niet omdat ie beter is maar vooral omdat een deel de ideeën van Bernie te extreem vindt.
 
Biden heeft meer kans dan Sanders, lijkt mij.
Dat lijkt me wel. Het gaat in de VS in principe om 'n paar swing states en pseudo-swing states. En 'n deel zwevende kiezers. De rest staat wel vast, die kruisen al jaren in veel staten in grote aantallen op de automatische piloot hun vakje aan. En die staten win je niet met 'n extremist als Sanders.

Ik zet extremis schuingedrukt, omdat in het politieke spectrum in de Verenigde Staten Sanders dat wel is.

Biden is 'n soort van Clinton, Obama, maar dan zonder uitstraling. Een beetje 'n kandidaat van de armoede. Heeft het al twee keer eerder geprobeerd, is 77 ondertussen.

Een stelsel met twee partijen heeft voor- en nadelen. Een van de twee heeft meestal namelijk de touwtjes stevig in handen (in elk geval 'n jaar of twee) en kan dan uit gaan voeren. Maar je hebt natuurlijk wel dat binnen 'n partij de meningen ook sterk uiteen lopen. Afsplitsen is in zo'n systeem niet echt 'n optie, omdat je met het "the winner takes it all"-principe dan meteen weg bent.
 
Biden heeft meer kans dan Sanders, lijkt mij.
Dat lijkt me wel. Het gaat in de VS in principe om 'n paar swing states en pseudo-swing states. En 'n deel zwevende kiezers. De rest staat wel vast, die kruisen al jaren in veel staten in grote aantallen op de automatische piloot hun vakje aan. En die staten win je niet met 'n extremist als Sanders.

Ik zet extremis schuingedrukt, omdat in het politieke spectrum in de Verenigde Staten Sanders dat wel is.

Biden is 'n soort van Clinton, Obama, maar dan zonder uitstraling. Een beetje 'n kandidaat van de armoede. Heeft het al twee keer eerder geprobeerd, is 77 ondertussen.

Een stelsel met twee partijen heeft voor- en nadelen. Een van de twee heeft meestal namelijk de touwtjes stevig in handen (in elk geval 'n jaar of twee) en kan dan uit gaan voeren. Maar je hebt natuurlijk wel dat binnen 'n partij de meningen ook sterk uiteen lopen. Afsplitsen is in zo'n systeem niet echt 'n optie, omdat je met het "the winner takes it all"-principe dan meteen weg bent.
 
Biden heeft 10 van de 14 staten gewonnen op Super Tuesday, zelfs in staten waar hij vrijwel geen campagne heeft gevoerd als ik Colbert mag geloven. Op z'n minst opmerkelijk te noemen na de stroeve start. Het momentum lijkt plotsklaps bij Biden te zijn beland, en eigenlijk zonder vooralsnog goed aanwijsbare reden. Tegelijkertijd merkte Colbert op dat Buttigieg en Klobuchar kennelijk flink geïnvesteerd hadden in de Super Tuesday-staten, maar die stapten er opeens allebei uit en schoven Biden naar voren als hun kandidaat. Dus heeft er alle schijn van dat rico gelijk had.

Ondertussen slaat Biden nog steeds wel eens de plank mis in public appearances - beetje brabbelen, verkeerde namen - maar ach, daar is Trump ook president mee geworden. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan