Amerika

Maar even hier reageren om alles bij elkaar te houden. Volgens Wikipedia (niet de meest betrouwbare bron) heeft 2821 nucleaire wapens.

Iran heeft geen nucleaire wapens, maar zijn wel bezig om de techniek te ontwikkelen. Hierin hebben ze momenteel twee problemen, niet genoeg centrifuges om de Uranium-235 (het spul waar het om te doen is) te scheiden van Uranium-238 en niet genoeg Uranium.
Ze mogen nu 3,7% verrijking bereiken (90% is nodig voor een wapen) volgens de overeenkomst getekend in 2015. Voor deze overeenkomst konden ze een verrijking van 20% bereiken. Dit is belangrijk omdat de eerste 20% het moeilijkste is, de stap van 20% naar 90% is een stuk kleiner. Ze hebben dus de kennis om minimaal 20% verrijking te bereiken. Het is dus een kwestie voor hun om meer Uranium te krijgen en om meer of betere centrifuges te ontwikkelen.

Het is niet te voorspellen wanneer ze een wapen zouden kunnen hebben. Hiervoor zijn er teveel onbekende variabelen. Bovendien is dit officieel. Het zou natuurlijk goed kunnen dat ze ergens geheime locaties hebben waar ze al meer kunnen en misschien al hebben. Daarnaast is het de vraag of ze nucleaire wapens willen. Het is namelijk niet alleen een afspraak met Amerika, maar ook overheden van China, Rusland en de EU waren betrokken bij de 2015 deal. Als ze de deal doorbreken kunnen ze Iran boycotten en dat willen ze ook niet.

Edit. Quote anoniem gemaakt
Ik had het hier van geloof ik: https://www.google.com/amp/s/www.ny...us/politics/iran-build-nuclear-bomb-.amp.html

Meer dan een jaar dus ipv ongeveer een jaar
 
Zou het neerhalen van die Boeing nog afstralen op Trump? Natuurlijk gewoon een gigantische menselijke fout van het Iraanse leger, maar ook een waarvan je kunt concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk niet was gebeurd als Trump het conflict niet had geëscaleerd.
 
Zou het neerhalen van die Boeing nog afstralen op Trump? Natuurlijk gewoon een gigantische menselijke fout van het Iraanse leger, maar ook een waarvan je kunt concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk niet was gebeurd als Trump het conflict niet had geëscaleerd.
Dat dacht ik nou ook na het lezen van het nieuwsbericht. Maar ik denk van niet.
 
Zou het neerhalen van die Boeing nog afstralen op Trump? Natuurlijk gewoon een gigantische menselijke fout van het Iraanse leger, maar ook een waarvan je kunt concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk niet was gebeurd als Trump het conflict niet had geëscaleerd.

Die doden mag je inderdaad op zijn naam schrijven, maar hij heeft nooit blijk gegeven van een geweten, dus hem zal het ongetwijfeld een worst wezen. En zijn kiezers zijn al net zo onbehouwen en onbezonnen, dus waarschijnlijk zal Trump nu alleen maar in achting zijn toegenomen bij dat volk.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Die doden mag je inderdaad op zijn naam schrijven, maar hij heeft nooit blijk gegeven van een geweten, dus hem zal het ongetwijfeld een worst wezen. En zijn kiezers zijn al net zo onbehouwen en onbezonnen, dus waarschijnlijk zal Trump nu alleen maar in achting zijn toegenomen bij dat volk.
Die doden tijdens het rondrijden in Teheran dan ook?
Nee, ik schrijf graag veel aan Trump toe, maar er is ook een verantwoordelijkheid van anderen.
 
Zou het neerhalen van die Boeing nog afstralen op Trump? Natuurlijk gewoon een gigantische menselijke fout van het Iraanse leger, maar ook een waarvan je kunt concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk niet was gebeurd als Trump het conflict niet had geëscaleerd.
Tja, dan kun je net zo goed zegen dat het de schuld van Hilary is. Als die niet zo'n beroerde campagne had gevoerd, was Trump nooit aan de macht gekomen. En zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan, totaan de Adamen Eva of de Big Bang. Lijkt me een heel gevaarlijk pad als je zo gaat redeneren. De schuld ligt bij de Iraanse militiar die hiervoor opdracht heeft gegeven.
 
Tja, dan kun je net zo goed zegen dat het de schuld van Hilary is. Als die niet zo'n beroerde campagne had gevoerd, was Trump nooit aan de macht gekomen. En zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan, totaan de Adamen Eva of de Big Bang. Lijkt me een heel gevaarlijk pad als je zo gaat redeneren. De schuld ligt bij de Iraanse militiar die hiervoor opdracht heeft gegeven.
Iran wist natuurlijk dat het luchtruim risicovol zou worden op het moment dat zijn een hele batterij aan raketten op weg zonden naar Irak. Dan was het luchtruim sluiten voor de burgerluchtvaart zeker aan te bevelen. Zeker als je van plan ben om dan met luchtdoelafweergeschut op vliegtuigen te gaan schieten.
 
The butterfly effect.
Tja, dan kun je net zo goed zegen dat het de schuld van Hilary is. Als die niet zo'n beroerde campagne had gevoerd, was Trump nooit aan de macht gekomen. En zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan, totaan de Adamen Eva of de Big Bang. Lijkt me een heel gevaarlijk pad als je zo gaat redeneren. De schuld ligt bij de Iraanse militiar die hiervoor opdracht heeft gegeven.

Waarbij de keten wel een heel stuk dichter bij Trump dan bij Clinton ligt. Maar verder natuurlijk indirect, absoluut. Men heeft het echter vaak over de reikwijdte van collateral damage, ik blijf minimaal de vraag op dit vlak wel terecht vinden.
 
Zou het neerhalen van die Boeing nog afstralen op Trump? Natuurlijk gewoon een gigantische menselijke fout van het Iraanse leger, maar ook een waarvan je kunt concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk niet was gebeurd als Trump het conflict niet had geëscaleerd.
Amerikanen hebben nog nooit een traan gelaten om een buitenlandse dode. En al helemaal niet om die uit moslimstaten. In hun ogen zijn dat allemaal de "evil ones" die tegen "het beloofde land" zijn.
 
Amerikanen hebben nog nooit een traan gelaten om een buitenlandse dode. En al helemaal niet om die uit moslimstaten. In hun ogen zijn dat allemaal de "evil ones" die tegen "het beloofde land" zijn.

Hier heb je bij de mogelijke collateral damage wel te maken met burgerslachtoffers van bondgenoten, dat lijkt me een nadrukkelijk verschil. Niet voor niets wordt ook in Canada de vraag die ik eerder stelde nadrukkelijk bekeken:

"[...]Na de persconferenties kreeg Trudeau ook vragen of de VS mede schuldig is aan de ramp – omdat president Trump opdracht heeft gegeven voor de liquidatie van de Iraanse generaal Qassem Soleimani, waarna Iran terugsloeg met een raketaanval en in hoogste staat van paraatheid was. ‘Dat is een van de vele vragen waar mensen het antwoord op willen hebben’, zei Trudeau. [...]"
 
Zal mij benieuwen of de republikeinen overstag gaan en toch een of meerdere getuigen gaan toelaten. De uitlatingen van Bolton zorgen er m.i. voor dat ze zich belachelijk maken als ze het niet doen. En vanuit het republikeinse kamp komen met mondjesmaat al berichten naar buiten dat ze niet om het horen van getuigen heen kunnen.
 
Ondertussen lijkt de kans dat getuigen worden toegelaten zeer klein. Vermoed dat Trump hier uiteindelijk politiek gewin uit haalt en een 2e termijn krijgt.
 
Ondertussen lijkt de kans dat getuigen worden toegelaten zeer klein. Vermoed dat Trump hier uiteindelijk politiek gewin uit haalt en een 2e termijn krijgt.
Die tweede termijn zal vooral afhangen van de kandidaat van de Democraten. Eigenlijk geeft het impeachment al wel aan hoe gescheiden de Republikeinen en Democraten zijn, de waarheid wordt niet eens meer gezocht.
 
Die tweede termijn zal vooral afhangen van de kandidaat van de Democraten. Eigenlijk geeft het impeachment al wel aan hoe gescheiden de Republikeinen en Democraten zijn, de waarheid wordt niet eens meer gezocht.

Moet ik langzaam aan toch Kronos gelijk gaan geven. Als het dan toch van de kandidaat af hangt, waarbij ik echt niet kan begrijpen dat een meerderheid alsnog zou leunen naar een tweede termijn van Trump, dan is Sanders volgens mij de enige die genoeg kleur en authenciteit heeft om zich tegen Trump af te zetten en een blue wave te veroorzaken.

De cartooneske Lev Parnas, onze typische movie fixer & bad-guy, is wel lekker bezig relletjes te veroorzaken. Heeft nu ook van Graham gezegd dat deze op de hoogte was van de quid pro quo. Ik weet niet wat er allemaal waar van is - en uiteindelijk is de party-line van de Republikeinen nu vooral dat de quid pro quo niet illegaal was, niet zozeer meer dat die er niet was - maar ik weet wel dat hij het de Republikeinen lastig maakt.
 
Moet ik langzaam aan toch Kronos gelijk gaan geven. Als het dan toch van de kandidaat af hangt, waarbij ik echt niet kan begrijpen dat een meerderheid alsnog zou leunen naar een tweede termijn van Trump, dan is Sanders volgens mij de enige die genoeg kleur en authenciteit heeft om zich tegen Trump af te zetten en een blue wave te veroorzaken.

De cartooneske Lev Parnas, onze typische movie fixer & bad-guy, is wel lekker bezig relletjes te veroorzaken. Heeft nu ook van Graham gezegd dat deze op de hoogte was van de quid pro quo. Ik weet niet wat er allemaal waar van is - en uiteindelijk is de party-line van de Republikeinen nu vooral dat de quid pro quo niet illegaal was, niet zozeer meer dat die er niet was - maar ik weet wel dat hij het de Republikeinen lastig maakt.
Ik zou zeggen Elizabeth Warren is de enige kandidaat die Trump misschien kan verslaan. Sanders is te radicaal voor de VS, een oude man met gezondheidsproblemen. Warren is populair, heeft goede oplossingen (I have a plan for that is haar motto), een vrouw, staatverandering voor, maar niet te radicaal, heeft een mooi bestuurlijk track record).
 
Terug
Bovenaan Onderaan