Niet onderbetaald maar ondergewaardeerd (door belagingen, agressie, kritiek en bemoeienis (van ouders, patiënten, leerlingen, treinreizigers of foutparkeerders een stuk meer dan “vanuit Den-haag” denk ik, naast “onderbetaald” een andere vaak te makkelijk gegeven reden).
Daarmee vaak ook al onderbezet (veel meer ziekteverzuim, uitstroom (niet zelden de betere/capabelere types die makkelijker iets anders vinden), minder aanwas (minder leuk beroep als iets vaak negatief in t nieuws komt) en daardoor hogere werkdruk op de doorzetters en minder werk-plezier (bv gebrek aan tijd om iets goed kunnen afronden en tijd voor een ander te nemen zit er minder in, voor verpleging tot leraar of van conducteurs tot wijkagenten).
De leraren krapte hier VS daar, en omvang van de klassen die veel groter zijn in nl zijn imo ook belangrijke verschillen met de Finnen (toch?). Ik denk dat er genoeg mensen al hebben aangegeven hun vraagtekens te zetten bij jou punt voor meer salaris in t onderwijs. Ik denk ook dat de oplossing om t te verbeteren elders ligt. Dus, wellicht beter om vrede te hebben met dat mensen verschillende visies hebben op t forum wat betreft salarissen als oorzaak van problemen in t onderwijs? Dat er meer leraren geworven moeten worden zijn denk ik we t in grote lijnen allemaal over eens? Dat dit vervolgens ook de kwaliteit ten goede komt, ook.