Israël & Palestina

Klopt, dat is omdat de propaganda zo ontiegelijk effectief is in Israël. Joris Luyendijk schreef er het boek 'het zijn net mensen' over. Mensen zijn vaak verbaast over vorige generaties die tijdgenoot waren van Hitler's Duitsland, Stalin's Rusland en Mussolini's Italië en niks deden tegen het onrecht. Dat waren tijden zonder internet en de overload aan beschikbaarheid van informatie nu. Wir haben es nicht gewusst wordt soms belachelijk gemaakt in deze tijd, maar zij hadden meer recht van spreken dan wij. Helaas ben jij niet de enige die in de propagandamachine is getrapt. De NOS doet daar helaas aan mee door telkens te spreken over een conflict, alsof er twee gelijkwaardige partijen strijden. De ene partij doet het met stenen en de andere heeft kernwapen. De ene ontzet mensen uit hun huizen die generaties in bezit zijn van dezelfde familie. De andere huilt en komt op straat te zitten. Israeliers worden altijd cool and collected in beeld gebracht. Palestijnen boos, gefrusteerd en agressief. Logisch dat onze beeldvorming hierdoor vervormd raakt.

Maar kuddo's voor jou dat jij een open stance hanteert en bereid bent je mening te herzien. Dat is niet vanzelfsprekend ;)
Misschien marginaal meer. Het is inmiddels wel duidelijk dat de Duitsers en westers Europa lange tijd wisten wat er gebeurde. De Duitsers werden uit alle delen van het land gehaald om dienst te draaien in de kampen. Die zagen wat er gebeurde en brachten dat nieuws ook thuis. In het begin van de oorlog werden er al flyers het vliegtuig uitgegooid boven Duitsland met wat er precies gebeurde.

Het is nu misschien makkelijker om informatie te krijgen. Daar staat tegenover dat het erg lastig is om betrouwbare informatie te krijgen vanwege verschillende propaganda's (verschillende invalshoeken van hetzelfde probleem) tot volledig onwaar nieuws.
 
Misschien marginaal meer. Het is inmiddels wel duidelijk dat de Duitsers en westers Europa lange tijd wisten wat er gebeurde. De Duitsers werden uit alle delen van het land gehaald om dienst te draaien in de kampen. Die zagen wat er gebeurde en brachten dat nieuws ook thuis. In het begin van de oorlog werden er al flyers het vliegtuig uitgegooid boven Duitsland met wat er precies gebeurde.

Het is nu misschien makkelijker om informatie te krijgen. Daar staat tegenover dat het erg lastig is om betrouwbare informatie te krijgen vanwege verschillende propaganda's (verschillende invalshoeken van hetzelfde probleem) tot volledig onwaar nieuws.
Het risico destijds op propaganda lijkt mij eerlijk gezegd groter. Ze varen op 1 staatradiokanaal of 1 of 2 kranten uit het binnenland. Tegenwoordig heb je de beschikking over alle media in de wereld en daartussen zit een hoop troep, maar ook zat goeds.
 
De Arabische wereld is niet zo van het helpen hè? Met al die biljoenen.
De leiders van de Arabische hebben zich nooit echt om de Palestijnen bekommerd. Als ze al iets ondernamen tegen Israël, was het onder druk van de publieke opinie in die landen óf om meer prestige te krijgen binnen de Arabische wereld. De afgelopen decennia heeft de geopolitieke dreiging van Iran de Palestijnse kwestie ook overschaduwd en is toenadering tot Israël om politieke en economische redenen steeds normaler geworden, ten koste van de aandacht voor de Palestijnen. Net zoals je Arabische landen eigenlijk ook nooit hoort over de schandalige behandeling van de Oeigoeren door China.

Joden net zo erg als poetin. :braak:
Joden graag hierbuiten laten aub. Die zijn niet verantwoordelijk voor wat de staat Israël doet. De meeste Joden wonen bovendien nog altijd buiten Israël en ook onder Joden is er kritiek op dat land.
 
Laatst bewerkt:
Joden net zo erg als poetin. :braak:
En moslims zo erg als.....?

Kijk hieronder.
99,5% Joden weg. Er was een Oostenrijker die jaloers op dit resultaat zou zijn.

Ik zou willen dat meer mensen van het onderstaande op de hoogte zouden zijn. En de pogroms, onteigeningen, werkverboden bij de overheid, en uitzettingen die dit veroorzaakten.

Tien landen die hun eigen bevolking wegwerken.

Als Israël zich hetzelfde had opgesteld als hun Arabische buren, dan hadden we deze discussie niet eens gehad.

images.png
 
En moslims zo erg als.....?

Kijk hieronder.
99,5% Joden weg. Er was een Oostenrijker die jaloers op dit resultaat zou zijn.

Ik zou willen dat meer mensen van het onderstaande op de hoogte zouden zijn. En de pogroms, onteigeningen, werkverboden bij de overheid, en uitzettingen die dit veroorzaakten.

Tien landen die hun eigen bevolking wegwerken.

Als Israël zich hetzelfde had opgesteld als hun Arabische buren, dan hadden we deze discussie niet eens gehad.

Bekijk bijlage 5531
Dat tabelletje is op meerdere manieren uit te leggen. Sinds oprichting staat Israel in 1948 zijn joden die tot dat moment vredig woonden in de Arabische landen vertrokken uit deze landen om in Israel te wonen. Tweede uitleg: als het zou gaan om gedwongen uitzetting: dan kan ik mij ook hier iets bij voorstellen. In Palestina woonden ook maar een kleine minderheid joden en toen besloot de VN om dat land te schenken aan de joden. De arabische landen denken: dat gaat ons niet ook overkomen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het eerder het eerste scenario is. Vergeet niet dat een land als Marokko uitlevering van de joden weigerden onder grote druk van Hitler terwijl in heel Europa joden gretig werden uitgeleverd.

Feit blijft dat de staat Israel nooit had mogen worden opgericht obv een claim dat ze uit dat gebied afstammen duizenden jaren terug en omdat het in hun heilig geschrift staat dat dat hun beloofde land is. Het wrange is dat orthodoxe joden zicht juist distantiëren van het oprichten van een staat omdat het juist volgens hetzelfde geloof niet de bedoeling is.
 
Laatst bewerkt:
En moslims zo erg als.....?

Kijk hieronder.
99,5% Joden weg. Er was een Oostenrijker die jaloers op dit resultaat zou zijn.

Ik zou willen dat meer mensen van het onderstaande op de hoogte zouden zijn. En de pogroms, onteigeningen, werkverboden bij de overheid, en uitzettingen die dit veroorzaakten.

Tien landen die hun eigen bevolking wegwerken.

Als Israël zich hetzelfde had opgesteld als hun Arabische buren, dan hadden we deze discussie niet eens gehad.

Bekijk bijlage 5531
Dat is wel een heel erg selectief verhaal, met als pijnlijk dieptepunt die laatste zin. Het is algemeen bekend dat Israël zich in 1948 schuldig heeft gemaakt aan systematische etnische zuiveringen, waarbij ongeveer 750.000 Palestijnen verdreven zijn. Waar je bij de massale uitstroom van de Joodse bevolking uit de Arabische landen die daarop volgde nog kunt spreken van een combinatie van factoren, met name felle anti-Joodse discriminatie maar soms ook vrijwillige migratie naar Israël of het Westen, werden de Palestijnse vluchtelingenstromen met geweld en terreur gecreëerd als onderdeel van een vooropgezet Israëlisch plan van zuivering waarbij ook duizenden Palestijnse burgers vermoord en honderden Palestijnse dorpen en steden verwoest zijn. Bovendien zijn de discriminatie, onteigeningen en uitzettingen die je terecht noemt, nog altijd aan de orde van de dag in de door Israël bezette gebieden gericht tegen de Palestijnen.
 
Dat is wel een heel erg selectief verhaal, met als pijnlijk dieptepunt die laatste zin. Het is algemeen bekend dat Israël zich in 1948 schuldig heeft gemaakt aan systematische etnische zuiveringen, waarbij ongeveer 750.000 Palestijnen verdreven zijn. Waar je bij de massale uitstroom van de Joodse bevolking uit de Arabische landen die daarop volgde nog kunt spreken van een combinatie van factoren, met name felle anti-Joodse discriminatie maar soms ook vrijwillige migratie naar Israël of het Westen, werden de Palestijnse vluchtelingenstromen met geweld en terreur gecreëerd als onderdeel van een vooropgezet Israëlisch plan van zuivering waarbij ook duizenden Palestijnse burgers vermoord en honderden Palestijnse dorpen en steden verwoest zijn. Bovendien zijn de discriminatie, onteigeningen en uitzettingen die je terecht noemt, nog altijd aan de orde van de dag in de door Israël bezette gebieden gericht tegen de Palestijnen.
Ik reageer dan ook op een tamelijk eenzijdige opmerking, om daar even wat tegengewicht aan te bieden.

Ik geef nog wel een punt aan Retro wat betreft zijn opmerking over Marokko; daar was het nog het mildst.

Maar hoe verder je naar het oosten gaat hoe gewelddadiger het wordt. "Felle discriminatie" zijn veel te lichte woorden.
Syrie, Irak, Libie, Egypte, Yemen...dat was terreur, moord, en segregatie en onteigening door de overheid. Een redelijke inlezer (c.q. "vertrekpunt") staat hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world

Gezien die historie rond 1948 en daarna, twee oorlogen, nog heel wat ander gewapend conflict, en twee intifadas kan ik me voorstellen dat de collectieve psyche daar flink beschadigd is en men met een pistool onder het kussen slaapt.

En ook voor WOII had je daar de incidentele pogrom zoals in Europa en Rusland.

Het is me allemaal net iets te makkelijk. Voornamelijk vrijwillige emigratie? Nee ik geloof dat echt niet.

Point in casu? Erdogan zijn strakke hand is noodzakelijk gezien de nationale politiek en de regio? Dat is Israel tot de macht tien.
Waarmee ik niks goed praat. Maar ik zeg nogmaals dat de collectieve volksgeest nogal bloederig en beschadigd moet zijn.
 
Kijk hieronder.
99,5% Joden weg. Er was een Oostenrijker die jaloers op dit resultaat zou zijn.

Wat een onzin. De joden die weg zijn gestuurd zijn allemaal vermoord en onderdrukt net als de Palestijnen.

Als Israël zich hetzelfde had opgesteld als hun Arabische buren, dan hadden we deze discussie niet eens gehad.

Als Israel zich gehouden had aan de grenzen van het land wat ze cadeau is gedaan hadden we de discussie niet gehad. Er is maar 1 volk verantwoordelijk voor de hele shitshow en dat is het landjepik land...
 
Terug
Bovenaan Onderaan