Ik vind het te makkelijk voor PSVers om alsmaar te jammeren over geld en begroting, terwijl zij het zelf verpest hebben door in het jaar dat zij wel de grootste begroting hadden van de top 3, hun geld te verpesten aan slechte aankopen en uiteindelijk 3e zijn geëindigd. Ofwel, slecht beleid. Dat dit nu nog steeds doorwerkt en heeft gezorgd voor een positieve feedback loop bij Ajax zal vast, maar dit heeft PSV zelf laten liggen toen het nog level playing field was.
Maar natuurlijk, ik denk dat vrijwel iedereen dat hier zou beamen. Maar wat wél een wezenlijk verschil is, is dat deze positieve feedback loop door externe factoren - dus buiten PSV en Ajax en hun goede/slechte beleid om - veel groter is geworden.

Laten we het zo zeggen: een paar jaar geleden (rond 2005) was PSV zo goed in Europa als dat Ajax was in 2019. Destijds echter waren de transfersommen (indirecte feedback op succes) en prijzengeld (directe feedback) veel kleiner, en dus kon je daar minder op teren. Dát is denk ik een van de grotere frustratiepunten.

Kijk Ajax heeft ook zat slechte aankopen gedaan, maar konden dat makkelijker hebben omdat de toevoer in geld zoveel meer was dan in andere jaren. En ditzelfde zien we in meer competities terug.
 
Ik vind het te makkelijk voor PSVers om alsmaar te jammeren over geld en begroting, terwijl zij het zelf verpest hebben door in het jaar dat zij wel de grootste begroting hadden van de top 3, hun geld te verpesten aan slechte aankopen en uiteindelijk 3e zijn geëindigd. Ofwel, slecht beleid. Dat dit nu nog steeds doorwerkt en heeft gezorgd voor een positieve feedback loop bij Ajax zal vast, maar dit heeft PSV zelf laten liggen toen het nog level playing field was.
Nogmaals: waar wil je naartoe met deze discussie? Even laten weten dat je het niet vindt kunnen dat PSV'ers zich op een PSV forum minder positief uitlaten over Ajax?

Het uit de hoogte gedrag van enorm veel Ajacieden, wat vind je daar dan van?
 
Het uit de hoogte gedrag van enorm veel Ajacieden, wat vind je daar dan van?
Dit seizoen niet terecht, want het was niet al te best (zowel op als buiten het veld).

De seizoenen ervoor vind ik dat Ajax en haar supporters best terecht trots mogen zijn op de progressie die over de seizoenen is gemaakt.
 
Dit seizoen niet terecht, want het was niet al te best (zowel op als buiten het veld).

De seizoenen ervoor vind ik dat Ajax en haar supporters best terecht trots mogen zijn op de progressie die over de seizoenen is gemaakt.
Trots ja, maar het benoemen dat Ajax meer geld heeft dan PSV, beter presteert dan PSV. In ieder geval vergelijkingen trekt met PSV in hun voordeel noem ik uit de hoogte doen en soms zo ver dat het naar beneden trappen is. Zeer onnodig en onsportief vind ik dat.
 
Trots ja, maar het benoemen dat Ajax meer geld heeft dan PSV, beter presteert dan PSV. In ieder geval vergelijkingen trekt met PSV in hun voordeel noem ik uit de hoogte doen en soms zo ver dat het naar beneden trappen is. Zeer onnodig en onsportief vind ik dat.
Het kampioenschap volledig toeschuiven aan "Zeist" en geld is in essentie toch precies hetzelfde wat je doet?
 
Trots ja, maar het benoemen dat Ajax meer geld heeft dan PSV, beter presteert dan PSV. In ieder geval vergelijkingen trekt met PSV in hun voordeel noem ik uit de hoogte doen en soms zo ver dat het naar beneden trappen is. Zeer onnodig en onsportief vind ik dat.
Verstappen kan ook trots zijn. Maar die moet dan niet zeggen dat het Norris zijn eigen schuld is dat hij geen kampioen is.
 
Is dat geen eigen verdienste dan?

Uiteindelijk is het gat hoofdzakelijk ontstaan door de verkoop van Frenkie en De Ligt voor gezamenlijk ~€170m, niet (per se) door de CL gelden (helpt natuurlijk wel).
Exact mijn punt ook: PSV moet eerst eens leren verkopen en niet aan de uitverkoop te doen. Als Feyenoord nu 2 spelers verkoopt voor 50 miljoen, dan is hun situatie het daar op ook weer anders dan voorheen. Maar als PSV telkens weer blij wordt van de bedragen rond de 30 miljoen, dan is het einde zoek. Zo’n Tagliafico bijv. was bij PSV allang vertrokken en had ie gewoon zijn zin gekregen toen hij er op stond dat ie weg wilde. Dan had PSV hem voor 7 miljoen laten gaan. Met die paar miljoen kun je vervolgens heel weinig doen op de markt en je hebt ook nog eens je bank verzwakt. PSV betaalt onder JDJ zelf wel telkens de hoofdprijs zoals voor Bruma, Baumgartl en toch ook Doan en Max. Maar bij de verkoop is men te lief voor de ander. Ik ben er van overtuigd dat Overmars tientallen miljoenen meer had gekregen voor de spelers die wij voor te lage bedragen hebben laten gaan.
 
Exact mijn punt ook: PSV moet eerst eens leren verkopen en niet aan de uitverkoop te doen. Als Feyenoord nu 2 spelers verkoopt voor 50 miljoen, dan is hun situatie het daar op ook weer anders dan voorheen. Maar als PSV telkens weer blij wordt van de bedragen rond de 30 miljoen, dan is het einde zoek. Zo’n Tagliafico bijv. was bij PSV allang vertrokken en had ie gewoon zijn zin gekregen toen hij er op stond dat ie weg wilde. Dan had PSV hem voor 7 miljoen laten gaan. Met die paar miljoen kun je vervolgens heel weinig doen op de markt en je hebt ook nog eens je bank verzwakt. PSV betaalt onder JDJ zelf wel telkens de hoofdprijs zoals voor Bruma, Baumgartl en toch ook Doan en Max. Maar bij de verkoop is men te lief voor de ander. Ik ben er van overtuigd dat Overmars tientallen miljoenen meer had gekregen voor de spelers die wij voor te lage bedragen hebben laten gaan.
Feyenoord gaat ook geen 50m vangen voor een van hun spelers, daar heb je echt CL succes voor nodig. Dat is het podium waar clubs echt kunnen beoordelen hoe goed ze zijn. Zonder CL is het altijd een gokje om zo'n speler te halen en wordt er minder betaald. 30-40 miljoen is het maximum wat je gaat krijgen voor een speler zonder Europees succes en zonder te spelen in een top5 competitie.

Dat John niet meer dan 30-40 krijgt voor een speler kun je hem ook moeilijk aanrekenen.
 
Als je wil horen dat de begroting van ajax geen invloed heeft op de kampioenschappen, haak ik iig af deze discussie. Want dan valt het kwartje niet.

Is z'n punt niet eerder dat de begroting van Ajax een eigen verdienste is door hun successen?

Het is niet dat er een oliesjeik langskwam met een grote zak geld. Ze wonnen de titels en deden Europees gewoon goed mee, wat leidde tot meer geld, wat leidde tot nieuwe successen.

Dat lijkt mij zijn punt?
 
Is z'n punt niet eerder dat de begroting van Ajax een eigen verdienste is door hun successen?

Het is niet dat er een oliesjeik langskwam met een grote zak geld. Ze wonnen de titels en deden Europees gewoon goed mee, wat leidde tot meer geld, wat leidde tot nieuwe successen.

Dat lijkt mij zijn punt?
Maar niemand heeft ook gezegd dat ajax zijn geld gekregen heeft. (Hoewel de verdiensten uit CL vs de Erdedivisiebudgetten behoorlijk scheef is) Maar wel dat de hoeveelheid geld vrij aardig bepaalt waar je aan het eind van het seizoen staat.
 
Maar meer budget betekent gewoon een sterkere bank, minder snel problemen bij blessures, vormverlies etc. Dus heeft een rijker team doorgaans ook minder kans om bij de kleintjes punten te laten liggen, of wordt een topwedstrijd niet verloren omdat een cruciale speler ontbreekt.
Zoals in de F1: een coureur van Haas kan wel eens een wedstrijd winnen, maar kans op een kampioenschap is er niet.
Nou. Uiteindelijk leek dit seizoen de PSV bank beter dan die van Ajax. Die raakten meer van de leg met de blessures e.d. dan PSV.
Ik vind het te makkelijk voor PSVers om alsmaar te jammeren over geld en begroting, terwijl zij het zelf verpest hebben door in het jaar dat zij wel de grootste begroting hadden van de top 3, hun geld te verpesten aan slechte aankopen en uiteindelijk 3e zijn geëindigd. Ofwel, slecht beleid. Dat dit nu nog steeds doorwerkt en heeft gezorgd voor een positieve feedback loop bij Ajax zal vast, maar dit heeft PSV zelf laten liggen toen het nog level playing field was.
Dat klopt toch helemaal. Alleen hebben de bizarre verdiensten in m.n. de CL een vliegwiel gecreëerd dat lastig in te halen lijkt. En daar kan Ajax niks aan doen, maar is wel een feit.

Overigens vind ik ondanks het bovenstaande dat ook PSV een dusdanig overwicht heeft op de rest dat het altijd moet meedoen om de titel en niet zo’n onderdanige houding tov Ajax moet aannemen.
 
Ten hag een Mancunian. Ik denk eigenlijk dat de Reds weer de zoveelste verkeerde keuze maken. Ik ben erg benieuwd of Hag van zijn fouten geleerd heeft. Hij zegt erg vaak verkeerde dingen. De ene keer is het over Corona, dan over Overmars, Anthony of de tegenstander. Zou je met dat soort tafarelen gecanceld kunnen worden in Engeland?

Aan de andere kant is United zo slecht dat het alleen maar beter kan gaan. Voor hem is het te hopen dat er wat gerichte aankopen komen en misschien realiseren bepaalde spelers zich dat het nu of nooit is.
 
Is z'n punt niet eerder dat de begroting van Ajax een eigen verdienste is door hun successen?

Het is niet dat er een oliesjeik langskwam met een grote zak geld. Ze wonnen de titels en deden Europees gewoon goed mee, wat leidde tot meer geld, wat leidde tot nieuwe successen.

Dat lijkt mij zijn punt?
Dit inderdaad.

Snap echt wel dat geld bepalend is, maar het lijkt nu wel alsof het een kadootje is geweest waar PSV door benadeeld is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan