Heelal & Buitenaards Leven

FMI; Welk comando gebruik je voor ondersteboven tekst, en kan dit ook in WhatsApp?
Klik. Je kunt dat dan natuurlijk wel plakken in Whatsapp Web, maar er is mij geen commando bekend waarmee dit ook in Whatsapp zou kunnen.

Edit: Ah, op de volgende pagina was er reeds een prima uitleg te vinden van Mentos. :grin:
 
Laatst bewerkt:
Yeah right, "sterke" aanwijzingen. De enige aanwijzing die ze hebben is een aanwijzing voor de aanwezigheid van een stofje waarvan ze de aanwezigheid niet direct vanuit de chemie kunnen verklaren. En dus wordt dan als mogelijke verklaring gegeven dat het misschien wel een biologische oorsprong heeft.

Maar om dat als verklaring te poneren is al raar: Laat ze eerst maar eens proberen of er in het lab onder vergelijkbare omstandigheden niet hetzelfde ontstaat; en om dat te vertalen als "sterke aanwijzingen voor" is je reinste waanzin. Maar goed, ook het AD heeft clicks nodig he.
 
Yeah right, "sterke" aanwijzingen. De enige aanwijzing die ze hebben is een aanwijzing voor de aanwezigheid van een stofje waarvan ze de aanwezigheid niet direct vanuit de chemie kunnen verklaren. En dus wordt dan als mogelijke verklaring gegeven dat het misschien wel een biologische oorsprong heeft.

Maar om dat als verklaring te poneren is al raar: Laat ze eerst maar eens proberen of er in het lab onder vergelijkbare omstandigheden niet hetzelfde ontstaat; en om dat te vertalen als "sterke aanwijzingen voor" is je reinste waanzin. Maar goed, ook het AD heeft clicks nodig he.

Het ging van "Venus wellicht buitenaards leven mogelijk wegens X omstandigheden" naar "Buitenaards leven gevonden". Het kan snel gaan!

Maar goed. Stel je voor als.. Wel vet om dat mee te mogen maken. We shall see, hoop ik.
 
Het ging van "Venus wellicht buitenaards leven mogelijk wegens X omstandigheden" naar "Buitenaards leven gevonden". Het kan snel gaan!

Maar goed. Stel je voor als.. Wel vet om dat mee te mogen maken. We shall see, hoop ik.
Dan kan Joël eindelijk zijn belofte inlossen.
 
Het ging van "Venus wellicht buitenaards leven mogelijk wegens X omstandigheden" naar "Buitenaards leven gevonden". Het kan snel gaan!

Maar goed. Stel je voor als.. Wel vet om dat mee te mogen maken. We shall see, hoop ik.

Het fascinerende is dat als er leven is, het zeer waarschijnlijk gaat om heel eenvoudige eencelligen. Ook op Aarde zijn er daarvan nog vele soorten niet ontdekt - neem een slokje oceaanwater ergens in een trog, het liefste in de buurt van een nog actieve onderzeese vulkaan, en de kans lijkt mij enorm dat je er weer vele nieuwe soorten bij hebt. Geen krant die erover zal schrijven..

Het fascinerende is: ontdek ook maar één primitieve bacterie op een andere planeet, en het is wereldnieuws. Dat laat toch zien hoe we nog steeds in een theïstische tijd leven. We vinden het nog steeds uitermate spannend als het scheppingsverhaal van de grote godsdiensten onderuit wordt geschopt.
 
Het fascinerende is dat als er leven is, het zeer waarschijnlijk gaat om heel eenvoudige eencelligen. Ook op Aarde zijn er daarvan nog vele soorten niet ontdekt - neem een slokje oceaanwater ergens in een trog, het liefste in de buurt van een nog actieve onderzeese vulkaan, en de kans lijkt mij enorm dat je er weer vele nieuwe soorten bij hebt. Geen krant die erover zal schrijven..

Het fascinerende is: ontdek ook maar één primitieve bacterie op een andere planeet, en het is wereldnieuws. Dat laat toch zien hoe we nog steeds in een theïstische tijd leven. We vinden het nog steeds uitermate spannend als het scheppingsverhaal van de grote godsdiensten onderuit wordt geschopt.

Klopt, het zullen geen Venusmannetjes zijn. En toch zal het een life changing ontdekking zijn, als het klopt. Ik snap de strekking van je post verder. Ik heb daar zelf geen moeite mee, ik wacht op de dag dat we ergens iets ontdekken.
 
Klopt, het zullen geen Venusmannetjes zijn. En toch zal het een life changing ontdekking zijn, als het klopt. Ik snap de strekking van je post verder. Ik heb daar zelf geen moeite mee, ik wacht op de dag dat we ergens iets ontdekken.

Volgens mij komen daar alleen vrouwtjes voor? ;)
Overigens zou ik het zelf zeer interessant vinden maar heeft dat niks met theologische invloed te doen.
 
Het fascinerende is dat als er leven is, het zeer waarschijnlijk gaat om heel eenvoudige eencelligen. Ook op Aarde zijn er daarvan nog vele soorten niet ontdekt - neem een slokje oceaanwater ergens in een trog, het liefste in de buurt van een nog actieve onderzeese vulkaan, en de kans lijkt mij enorm dat je er weer vele nieuwe soorten bij hebt. Geen krant die erover zal schrijven..

Het fascinerende is: ontdek ook maar één primitieve bacterie op een andere planeet, en het is wereldnieuws. Dat laat toch zien hoe we nog steeds in een theïstische tijd leven. We vinden het nog steeds uitermate spannend als het scheppingsverhaal van de grote godsdiensten onderuit wordt geschopt.
Ik weet niet of de grote godsdiensten leven buiten de aarde uitsluiten?
 
Volgens mij komen daar alleen vrouwtjes voor? ;)
Overigens zou ik het zelf zeer interessant vinden maar heeft dat niks met theologische invloed te doen.

Oh ja, goed punt. :D

Bij mij ook niet, het is gewoon mooi om zoiets voor het eerst mee te maken. Het zal vast wel her en der een theologische discussie losmaken, dat dan weer wel.

God created the earth and all that.
 
Ik weet niet of de grote godsdiensten leven buiten de aarde uitsluiten?
Bij mijn weten niet per se. Er zullen vast mensen (hoge piefen) die onderdeel uitmaken van grote godsdiensten het uitsluiten, maar dat zegt lang niet alles. Zelf denk ik dat er zeker wel een vorm van leven in het heelal zal zijn. Een duidelijke definitie van 'leven' moet daarvoor wel gegeven zijn, natuurlijk.
 
Ik weet niet of de grote godsdiensten leven buiten de aarde uitsluiten?

Hm, goede vraag... Ik zou denken van wel, aangezien volgens Bijbelboek Genesis God de hemel en aarde scheidde, en leven creëerde op aarde. Maar meer nog dan dat, zou de ontdekking van leven ergens hoog in de wolken van Venus nog eens onderstrepen dat leven niet zo zeer wordt 'geschapen', maar de uitkomst is van toevallige chemische processen. En als dat op Venus gebeurt, waarom niet op duizenden andere plekken in het heelal? De Aarde is dan zijn bijzondere status kwijt (nadat het óók al niet het middelpunt van het heelal is).
Nu past daar nog wel een godsbeeld bij, maar dat is heel abstract en nauwelijks nog betrokken. Het is een godsbeeld die al bijna samenvalt met natuurwet, zoals Spinoza dat overigens al beschreef in de 17e eeuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan