Racisme & Discriminatie

En dan word ik raar aangekeken als ik zeg dat ik al die gasten een stelletje sukkels vinden..
Bereid u voor op zwarte dekens in het ziekenhuis straks, want racisme..
Bereid u voor op dat leaseauto's straks duurder worden, omdat 90% wit is en dat is ook racisme..

En het mooiste, politie gaat de aanklachten tegen Akwasi niet verder behandelen, :FP: :FP:




Ging hij los op Israël? Wat een held!
 
Kort gezegd vind je dat

A) Racisme en/of discriminatie altijd deel uit zullen maken van de samenleving en dat je, ipv daar eindeloos over te klagen en in de slachtofferrol te gaan, moet accepteren dat het bestaat en zelf je best moet doen. (Deels eens en dan met name over het feit dat mensen zich niet eindeloos mogen verschuilen achter een slachtofferrol. En toch vraag ik je weer: hoe zou het er in jouw ideale wereld uit zien? Alle veranderingen die in de geschiedenis hebben plaatsgevonden op het gebied van mensenrechten zijn ontstaan na protesten. Nooit uit een soort gelatenheid en houding van "het is er nu eenmaal, deal ermee")
B) Het niet alleen om huidskleur gaat, maar mensen op allerlei "afwijkende" gronden of eigenschappen worden aangepakt. (Ook eens, maar dan geldt weer: moet je je daarbij neerleggen?)
C) Het in NL lang niet zo erg is als in de US en we niet moeten doen alsof dit wel het geval is (Ook eens, maar nogmaals: ook al is het hier 1% van wat er in de US gebeurt, moeten we ons daar dan bij neerleggen? Buiten dat hoor ik niet veel mensen beweren dat het wel zo is. Volgens mij gaat het met name om een roep van de donkere gemeenschap om gehoord te willen worden, dat hier ook dingen spelen die beter zouden kunnen)

Laat nu eens die groep die in de slachtofferrol kruipt los. Daar lijk je je erg op te focussen. OK, die zijn er. OK, die moeten peper in hun reet krijgen en zelf wat van hun leven maken. Allemaal prima statements. Maar denk ook eens aan de groep die niet per se in de slachtofferrol kruipt maar wel te maken heeft met racisme/discriminatie, want die groep is er ook. Welk verhaal heb je voor hen? Is het niet de moeite waard om dan in elk geval voor die groep te zorgen dat alles 100% gelijk gaat?
De stijl van Quagmire is altijd wat onothodox, maar tussen de regels door zit er nog best wat in. Ik denk dat het in ieder geval mens eigen is om groepen te vorm en je met de ene groep af te zetten tegen de andere. Of dat nu stad tegen stad, land tegen land, kleur tegen kleur, dik tegen dun, etc. etc. is. Dat zal altijd blijven. We kunnen wel ons best doen om dit zo fatsoenlijk mogelijk te houden. Voor de wet is iedereen (terecht) gelijk. Dat moeten we ook nastreven, handhaven en vanuit de overheid moet daar ook opgestuurd worden. Verbetering en meer begrip is zeker haalbaar. Ik geloof echter niet dat racisme in welke vorm dan ook compleet verdwijnen zal.
 
De stijl van Quagmire is altijd wat onothodox, maar tussen de regels door zit er nog best wat in. Ik denk dat het in ieder geval mens eigen is om groepen te vorm en je met de ene groep af te zetten tegen de andere. Of dat nu stad tegen stad, land tegen land, kleur tegen kleur, dik tegen dun, etc. etc. is. Dat zal altijd blijven. We kunnen wel ons best doen om dit zo fatsoenlijk mogelijk te houden. Voor de wet is iedereen (terecht) gelijk. Dat moeten we ook nastreven, handhaven en vanuit de overheid moet daar ook opgestuurd worden. Verbetering en meer begrip is zeker haalbaar. Ik geloof echter niet dat racisme in welke vorm dan ook compleet verdwijnen zal.
Maar waar leg je de focus, nastreven dat het minder wordt of het idee dat het nooit compleet verdwijnt. Wat mij betreft bij het 1e, idealistisch voor een betere wereld, zonder teleurgesteld te raken als we het ideaal niet bereiken.
 
Ik geloof echter niet dat racisme in welke vorm dan ook compleet verdwijnen zal.

Waarschijnlijk niet, maar dat vind ik op zichzelf een argument voor positieve discriminatie. In een ideale wereld is dat niet nodig, maar bijvoorbeeld een realiteit is dat meerdere mensen prima gekwalificeerd zijn, maar dat "we" in het algemeen sneller geneigd zijn de baan aan een witte ipv een zwarte te geven. Aan een man ipv een vrouw. Dus om dat te stimuleren vind ik niet zo'n gek idee, juist omdat het een utopie is te denken dat dat zichzelf vanzelf corrigeert. Maar als we dat een poosje gaan forceren, wordt het waarschijnlijk sneller normaal.

Je kunt me niet wijsmaken dat de witte man echt altijd de beste papieren heeft en de ideale kandidaat is tegenover de rest. Vast wel eens, maar echt niet altijd. Af en toe een zetje om eens voor de vrouw of de zwarte te gaan, is volgens mij niks mis mee. Ik voel me als witte man daardoor ook niet achtergesteld of beledigd.
 
Maar waar leg je de focus, nastreven dat het minder wordt of het idee dat het nooit compleet verdwijnt. Wat mij betreft bij het 1e, idealistisch voor een betere wereld, zonder teleurgesteld te raken als we het ideaal niet bereiken.
O nee, tuurlijk streven naar verbetering en verdwijnen van racisme. Niet de handdoek in de ring gooien. Maar er zal altijd een vorm van onderscheid / pesten blijven. Zo zitten we in elkaar.
Waarschijnlijk niet, maar dat vind ik op zichzelf een argument voor positieve discriminatie. In een ideale wereld is dat niet nodig, maar bijvoorbeeld een realiteit is dat meerdere mensen prima gekwalificeerd zijn, maar dat "we" in het algemeen sneller geneigd zijn de baan aan een witte ipv een zwarte te geven. Aan een man ipv een vrouw. Dus om dat te stimuleren vind ik niet zo'n gek idee, juist omdat het een utopie is te denken dat dat zichzelf vanzelf corrigeert. Maar als we dat een poosje gaan forceren, wordt het waarschijnlijk sneller normaal.

Je kunt me niet wijsmaken dat de witte man echt altijd de beste papieren heeft en de ideale kandidaat is tegenover de rest. Vast wel eens, maar echt niet altijd. Af en toe een zetje om eens voor de vrouw of de zwarte te gaan, is volgens mij niks mis mee. Ik voel me als witte man daardoor ook niet achtergesteld of beledigd.
Ik denk dat het ook uitmaakt hoe je dit aankleedt. Als je bij een vacature aangeeft dat er alleen niet-Westerse allochtonen mogen reageren, roept dat toch een nare smaak op. Je zal als blanke ook maar net die baan graag willen. Mijn gevoel geeft aan dat wanneer je de statistiek erbij geeft, het minder erg overkomt. Je noemt het beestje wel bij de naam, dat zal wennen zijn. Maar waarom niet zoiets? Op onze afdeling zien wij graag een afspiegeling van de samenstelling van onze maatschappij. Om in ieder geval 10% van onze medewerkers van allochtone afkomst te laten zijn, accepteren wij voor deze vacature enkel sollicitanten met een dergelijke achtergrond.

Bedreigd voel ik me sowieso niet. Ik begrijp dat argument in de racismediscussie telkens niet. Dat wordt aangedragen door de zwarte demonstranten. Ik weet niet waar dat vandaan gehaald wordt.

Ik las trouwens vandaag een interview met de eerste donkere Nederlandse hockeyinternational. Verbazend dat die er nu pas is! Maar daar viel mij toch weer op dat het woord "neger" zo zwaar beladen is. Voor mijn gevoel is het bij donkere mensen onderling niggah voor en niggah na. Het neigt een beetje naar het Ajax - Joden verhaal.
 
O nee, tuurlijk streven naar verbetering en verdwijnen van racisme. Niet de handdoek in de ring gooien. Maar er zal altijd een vorm van onderscheid / pesten blijven. Zo zitten we in elkaar.

Ik denk dat het ook uitmaakt hoe je dit aankleedt. Als je bij een vacature aangeeft dat er alleen niet-Westerse allochtonen mogen reageren, roept dat toch een nare smaak op. Je zal als blanke ook maar net die baan graag willen. Mijn gevoel geeft aan dat wanneer je de statistiek erbij geeft, het minder erg overkomt. Je noemt het beestje wel bij de naam, dat zal wennen zijn. Maar waarom niet zoiets? Op onze afdeling zien wij graag een afspiegeling van de samenstelling van onze maatschappij. Om in ieder geval 10% van onze medewerkers van allochtone afkomst te laten zijn, accepteren wij voor deze vacature enkel sollicitanten met een dergelijke achtergrond.

Bedreigd voel ik me sowieso niet. Ik begrijp dat argument in de racismediscussie telkens niet. Dat wordt aangedragen door de zwarte demonstranten. Ik weet niet waar dat vandaan gehaald wordt.

Ik las trouwens vandaag een interview met de eerste donkere Nederlandse hockeyinternational. Verbazend dat die er nu pas is! Maar daar viel mij toch weer op dat het woord "neger" zo zwaar beladen is. Voor mijn gevoel is het bij donkere mensen onderling niggah voor en niggah na. Het neigt een beetje naar het Ajax - Joden verhaal.
Wat betreft dat laatste; dat is ook zo’n buitenlander-allochtoon-migrant-etc verhaal. Ooit was neger een neutrale aanduiding.
En de vraag is of alles racisme is. Enerzijds is er het interview omdat hij een van de weinige gekleurde hockeyers is, maar als de politie hem aanhoudt omdat hij als gekleurde hockeymatriaal bij zich heeft is dat vreemd. Terwijl je als je het neutraal bekijkt het ook kan zien als iets verdachts. Bijna te vergelijken als je als rolstoeler met een paar ski’s overweg bent. Dat het irritant Voor hem is begrijp ik dan ook wel weer. En als een tegenstander zegt “dek die zwarte af” dan is dat lijkt me niet racistisch. Want welke tegenstander kent alle namen? Dan zeg je iets wat het direct duidelijk maakt wat je bedoelt. En als je de enige zwarte op het veld bent is dat dan vrij logisch om dat zo aan te duiden. Vergelijkbaar met “dek die rooie af”
 
Kwam dit tegen aangaande de plaatsing van het beeld van JP Coen in 1893.

Ook toen was al twijfel of je voor een figuur als JP Coen een beeld moest oprichten. Wat mij betreft kunnen beelden blijven staan mits het hele verhaal geduid wordt, maar weet dat de weerstand al wat ouder is dan de laatste jaren.
 
Want? Of zijn Israeli ook minderwaardig volk en moeten die gediscrimineerd worden? :unsure:
Want? Lees alles wat in het betreffende topic staat. En probeer het onderscheid te zien als het we het over een land en hun politiek hebben of over een volk/ras enz. Heeft hij iets gezegd over het Joodse volk dan?? Volgens mij niet.
En toch voor de duidelijkheid: Israël is een misdadige staat die keihard aangepakt zou zijn geweest als het geen Israël had geheten. Opdoeken die oorlogsmisdadigers!
 
Kwam dit tegen aangaande de plaatsing van het beeld van JP Coen in 1893.

Ook toen was al twijfel of je voor een figuur als JP Coen een beeld moest oprichten. Wat mij betreft kunnen beelden blijven staan mits het hele verhaal geduid wordt, maar weet dat de weerstand al wat ouder is dan de laatste jaren.
Wel een modern verhaal in aanmerking gekomen dat er toentertijd ook in Nederland nog voldoende onderscheid gemaakt werd tussen arm/rijk, man/vrouw, etc.

Het maakt wel duidelijk dat Coen echt een twijfelachtig figuur was, denk ik. Zelfs naar de maatstaven van de Gouden Eeuw.
 
Kwam dit tegen aangaande de plaatsing van het beeld van JP Coen in 1893.

Ook toen was al twijfel of je voor een figuur als JP Coen een beeld moest oprichten. Wat mij betreft kunnen beelden blijven staan mits het hele verhaal geduid wordt, maar weet dat de weerstand al wat ouder is dan de laatste jaren.

Van mij mogen de beelden naar een museum, maar niet in het openbaar laten staan.
 
Van mij mogen de beelden naar een museum, maar niet in het openbaar laten staan.
Die van Coen, of van iedereen die vroeger goede dingen deed, maar tegen de maatstaven van nu laakbaar is? Willem van Oranje? Michiel de Ruyter? Koning Willem I? Peter Stuyvesant?
 
Die van Coen, of van iedereen die vroeger goede dingen deed, maar tegen de maatstaven van nu laakbaar is? Willem van Oranje? Michiel de Ruyter? Koning Willem I? Peter Stuyvesant?

Da's een goeie vraag. Niemand is perfect, maar als je moedwillig duizenden mensen vermoordt (Coen) dan heb je geen recht op een standbeeld. Als je je land verdedigt, ligt dat wat mij betreft alweer heel anders (tenzij je moedwillig genocide pleegt. Hoe dan ook, er gaat een hoop gezeik komen, want de rechtse fascisten, want die radicaal linkse sukkels...Helaas is geschiedenis is niet per se links of rechts.
 
Ongezouten

Ik zou graag onze eerdere discussie willen heropenen, als je het nog een kans wilt geven. Allereerst excuus als je je op wat voor manier dan ook niet serieus genomen voelde - heb nog steeds wel het idee dat we het over en weer deden, maar goed. Laten we proberen niet meer in die val te trappen, want ik denk nog steeds dat we best van elkaar kunnen leren. Ik heb wat meer zitten lezen en kijken vanuit de "hoek" (om het zo maar even te classificeren) die jij lijkt te supporten. Daar blijkt al uit dat ik jouw input serieuzer heb genomen dan ik wellicht deed voorkomen - ik hoop dat jij ook open kunt staan voor die van mij. Er is inderdaad een groep afro-Americans die zich verzet tegen de huidige "BLM-hysterie", zoals menigeen het zelf zou omschrijven. Zie bijvoorbeeld hoe Denzel Washington vaak in de publiciteit komt wanneer het gaat om race-gerelateerde discussies. Die zul jij denk ik wel waarderen.

Even lang verhaal kort en zonder allerlei filmpjes van individuen, etc.: ik denk dat de bottom line van jouw eerdere argument was dat de donkere gemeenschap niet wordt gediscrimineerd om haar kleur, maar om haar activiteiten, opvoeding en gedrag. Correct? Iemand zoals DW zegt bv ook dat de gemeenschap een eigen verantwoordelijkheid heeft. Hij begint inderdaad ook over opvoeding en dat ze zelf moeten zorgen dat "het systeem" geen kans of reden biedt om ze op te pakken. Dat er ook een endogene cultuuromslag moet plaatsvinden binnen de gemeenschap, bijvoorbeeld inderdaad tav gezinssamenstelling.

Om weer tot een zinvolle stroom gedachtewisselingen te komen, wil ik daarom (her)openen met twee stellingen en vragen waarvan ik benieuwd ben naar jouw ideeën:

1. Ik denk dat het klopt dat een groot deel van de problemen te maken heeft met cultuur en opvoeding. Nog steeds ben ik het er niet mee eens dat dit volledig los te koppelen is van het simpele feit dat ze behoren tot een minority. Is het namelijk niet zo dat de staat er al dan niet bewust weinig tot niets aan doet om deze minority - die inderdaad op veel vlakken grote achterstanden hebben - een goedbedoeld duwtje in de juiste richting te geven? Is dat niet ook de verantwoordelijkheid van een overheid; om niet alleen te zorgen dat de status quo behouden blijft, maar ook om meer gelijke kansen te faciliteren? Let wel: ik pleit hier dus zeker niet voor slachtofferrolletjes of onvoorwaardelijke (overheids)steun; ik zeg slechts dat het van twee kanten moet komen en dat "de politiek" (of "de algehele gemeenschap", of "het systeem", hoe je het ook wilt noemen) hier ook een verantwoordelijkheid in heeft. Net zoals dat de donkere gemeenschap haar verantwoordelijkheid moet pakken en bepaalde diepgewortelde problemen onder ogen moet komen. Met andere woorden: stel je bent ervan overtuigd dat "de facts racist zijn". Ik kan daar tot op een bepaalde hoogte in mee. Dan is de vervolgvraag: vind je het niet ook racist om het dan in stand te houden door maar niets te doen en ze weg te zetten als een kansloze gemeenschap? Enfin, mijn stelling: het is racist om het feit dat de facts racists zijn te gebruiken om de status quo in stand te houden.

2. Het feit dat deze status quo zo lang in stand is en wordt gehouden, zorgt nu eenmaal voor een bepaalde perceptie en voor een bepaalde achterstand. Ja, er zijn uitschieters, "self-made" success stories, etc. Zie bijvoorbeeld weer een DW, of genoeg anderen. Alle credits voor die mensen. Dan kom ik toch weer terug op een punt die ik ook aanhaalde in de discussie met Quagmire (waar hij helaas nog niet op heeft gereageerd): waarom wordt er selectief gekeken naar een deel van deze minority die in de ogen van sommigen in de slachtofferrol kruipen? Waarom wordt van die groep verwacht dat ze allemaal dan maar beschikken over een onbegrensde winnaarsmentaliteit? Die extreme verwachtingen hebben we binnen onze eigen groep toch ook niet? Er zijn altijd mensen die dat meer of minder hebben dan de ander. Ik vraag me nog steeds af: vind je het niet onrechtvaardig dat er ook een deel is die niet in de slachtofferrol kruipt, maar wel te maken heeft met discriminatie? Wel moeilijker aan een baan komt, bijvoorbeeld? En nee - racisme/discriminatie zal vast niet helemaal uit te bannen zijn - maar is het niet de moeite waard om te streven naar gelijkheid voor deze groep? Of ben je het in beginsel niet eens met het feit dat deze groep op wat voor manier dan ook een achterstand heeft en te maken heeft met discriminatie op basis van ras/huidskleur?

Oprecht benieuwd.
 
Ik lees net dat Guardiola oproept dat alle blanken hun excuus moeten aanbieden aan zwarten. Ja hallo zeg! Hoezo dat dan? Ik voel me in het geheel niet verantwoordelijk voor de geschiedenis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan