Racisme & Discriminatie

Analyse van een kinderliedje anno 2017....

Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....
( het woord " zie " kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door " ervaar " oid. Daarnaast is het onacceptabel om het over Spanje te hebben voor de Catalanen, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht, net als voor het fenomeen " stoomboot " want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.)

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
( Het " hij " van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. ps. de milieu onvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig ? " Sint Nicolaas " is een uiting van de Christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. " zie " ( zie hierboven ) moest al weg ( ivm visueel gehandicapten).

Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...
( dieren horen in de vrije natuur, en zijn er niet om trucjes te doen ( huppelen ) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. helaas

Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...
( mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. (,milieu effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? ) Hier dient een milieu effect rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen)

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...
( Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen ( zonder humoristische context ) kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde " roepen " is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.)

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...
( door zoet aan lekkers te koppelen onstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid ( lees suikers ) dat voor obesitas en hart en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord " zoet " te verwarren met " lief " of " braaf " onstaat een verkeerd beeld. Voorstel ; A wie zoet eet, krijgt obesitas ( waarschuwend ) of B wie braaf is krijgt een wortel. ( beloning )) ( ps eerder werd " snoeptomaatje " voorgesteld maar de koppeling tussen snoep ( slecht ) en tomaat ( goed ) is ongewenst in deze)...

Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...
( absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord " komen " roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woords en is daarom " no go ".)

En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...
( het woord " huisje " doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven ( waaronder veel alleenstaande moeders ) en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen " ons Huisje " is in deze context ( vaak ) onbewust bedoeld als eigen bezit. onnodig grievend voor huurders of niet huizen bezitters.)
 
Laatst hadden de tegenhangers de deuren van het pietenhuis in Dordrecht dichtgelijmd. Mooie was dat zij juist al de 'Zwarte' Piet hadden verandert. Het zijn een stel kleuters, allemaal.
 
Pfff, ondertussen gaat het op twitter los omdat 200 'BN-ers' op de foto zijn gegaan met een 'zwartpietisrascisme t-shirt aan.

Kennelijk is er geen middenweg, je bent of een rascist die ZP zo wil houden, of je bent een Nederlander die buigt voor de overheersing van de buitenlanders....

Maak die pieten gewoon as-grauw, hele gezeik over. Maakt voor het verhaal geen zak uit, en haalt de scherpe kantjes van de karikatuur die Piet toch wel geweest is af.
 
Pfff, ondertussen gaat het op twitter los omdat 200 'BN-ers' op de foto zijn gegaan met een 'zwartpietisrascisme t-shirt aan.

Kennelijk is er geen middenweg, je bent of een rascist die ZP zo wil houden, of je bent een Nederlander die buigt voor de overheersing van de buitenlanders....

Maak die pieten gewoon as-grauw, hele gezeik over. Maakt voor het verhaal geen zak uit, en haalt de scherpe kantjes van de karikatuur die Piet toch wel geweest is af.

Da's wel een geinige oplossing.
 
Pfff, ondertussen gaat het op twitter los omdat 200 'BN-ers' op de foto zijn gegaan met een 'zwartpietisrascisme t-shirt aan.

Kennelijk is er geen middenweg, je bent of een rascist die ZP zo wil houden, of je bent een Nederlander die buigt voor de overheersing van de buitenlanders....

Maak die pieten gewoon as-grauw, hele gezeik over. Maakt voor het verhaal geen zak uit, en haalt de scherpe kantjes van de karikatuur die Piet toch wel geweest is af.

Ja, Georgina Verbaan was er ook bij...

Georgina_236-1-768x1024.jpg

GVBZP.jpg
 
Pfff, ondertussen gaat het op twitter los omdat 200 'BN-ers' op de foto zijn gegaan met een 'zwartpietisrascisme t-shirt aan.

Kennelijk is er geen middenweg, je bent of een rascist die ZP zo wil houden, of je bent een Nederlander die buigt voor de overheersing van de buitenlanders....

Maak die pieten gewoon as-grauw, hele gezeik over. Maakt voor het verhaal geen zak uit, en haalt de scherpe kantjes van de karikatuur die Piet toch wel geweest is af.

Gisteren zat er iemand van het AD bij DWDD die na 6 jaar met iets kwam wat ik na 1 dag al had kunnen bedenken. Hij stelde een gesprek voor onder leiding van een mediator tussen tegenstanders en voorstanders. Dan kan daar naar worden gekeken wat ze konden doen om beide tevreden te houden. Ik zou zeggen plan het, ga er iets aan doen en kap met de kinderachtige kut gedoe. Dan kunnen we ons daarna eindelijk gaan richten op een ander onzinnig onderwerp om over te mierenneuken en die blanken te beschuldigen van racisme!

Overigens wist ik gelijk weer waarom dit soort gesprekjes niet werken. Er zat een vrouw, die nog steeds zoveel last heeft van de slavernij, aan tafel die eigenlijk bij ieder voorstel gelijk vol in de verdediging schoot. Dat het proces misschien een paar jaar zou kunnen duren werd niet geaccepteerd en deelname aan dat gesprek zou afhangen van wie de rol als mediator in zou nemen. Misschien het begrip mediator nog een keer Googlen.

Tevens haalde de twee tafelgasten aan dat de term 'Zwarte Piet is racisme' wel eens over zou kunnen komen dat je hiermee mensen die niets tegen Zwarte Piet hebben bestempeld als racisten. Van Nieuwkerk merkte dus op dat als twee mensen bij hem aan tafel het al zeggen dat het in de rest van Nederland ook zo opgevat zou kunnen worden. Datzelfde geldt voor die demonstraties waar het woord racisten en racisme de meest gebruikte woorden zijn. Maar toegeven dat dat inderdaad zou kunnen kon er niet vanaf en verandering van deze tekst was absoluut niet denkbaar. Verwachten van anderen dat ze wel alles voor jou veranderen, maar zelf niet openstaan voor verandering in je aanpak (dit geldt voor beide kampen natuurlijk). Nee, deze jank discussie gaat nog jaren duren.
 
Gisteren zat er iemand van het AD bij DWDD die na 6 jaar met iets kwam wat ik na 1 dag al had kunnen bedenken. Hij stelde een gesprek voor onder leiding van een mediator tussen tegenstanders en voorstanders. Dan kan daar naar worden gekeken wat ze konden doen om beide tevreden te houden. Ik zou zeggen plan het, ga er iets aan doen en kap met de kinderachtige kut gedoe. Dan kunnen we ons daarna eindelijk gaan richten op een ander onzinnig onderwerp om over te mierenneuken en die blanken te beschuldigen van racisme!

Overigens wist ik gelijk weer waarom dit soort gesprekjes niet werken. Er zat een vrouw, die nog steeds zoveel last heeft van de slavernij, aan tafel die eigenlijk bij ieder voorstel gelijk vol in de verdediging schoot. Dat het proces misschien een paar jaar zou kunnen duren werd niet geaccepteerd en deelname aan dat gesprek zou afhangen van wie de rol als mediator in zou nemen. Misschien het begrip mediator nog een keer Googlen.

Tevens haalde de twee tafelgasten aan dat de term 'Zwarte Piet is racisme' wel eens over zou kunnen komen dat je hiermee mensen die niets tegen Zwarte Piet hebben bestempeld als racisten. Van Nieuwkerk merkte dus op dat als twee mensen bij hem aan tafel het al zeggen dat het in de rest van Nederland ook zo opgevat zou kunnen worden. Datzelfde geldt voor die demonstraties waar het woord racisten en racisme de meest gebruikte woorden zijn. Maar toegeven dat dat inderdaad zou kunnen kon er niet vanaf en verandering van deze tekst was absoluut niet denkbaar. Verwachten van anderen dat ze wel alles voor jou veranderen, maar zelf niet openstaan voor verandering in je aanpak (dit geldt voor beide kampen natuurlijk). Nee, deze jank discussie gaat nog jaren duren.

Hier kan ik me dus helemaal niet in verplaatsen. Ik voel helemaal geen haat ten opzichte van Spanjaarden of Duitsers. Of Moren, die Nederlandse scheepslui tot slaaf maakten.
 
Hier kan ik me dus helemaal niet in verplaatsen. Ik voel helemaal geen haat ten opzichte van Spanjaarden of Duitsers. Of Moren, die Nederlandse scheepslui tot slaaf maakten.

Murw, door eeuwenlange onderdrukking van je voorouders. #metoo
 
Terug
Bovenaan Onderaan