Rusland

Putin is aan de winnende hand, dus die maakt zich geen zorgen om een tegenslag meer of minder..
Wat ik zo bijzonder vind is dat de clusterbommen weer actief zijn, dat men ze levert aan UE etc, het verboden goed is nu weer legaal verklaard, en zeer effectief als ik het op X zie. Tot het in foute handen komt of in steden gebruikt word met normale burgers
Hoe kom jij erbij dat Poetin aan de winnende hand is? Ik zou daar niet zo snel in zijn. Hij heeft momenteel beslist materieel voordeel aan het front, en er wordt links en rechts dorpjes veroverd, maar volgens zijn eigen doelen zou hij pas winnen als Oekraïne is gedecimeerd tot een rompstaat danwel een vazalstaat, de huidige politieke leiders verangen door puppets a la Loekasjenko in Belarus, en Oekraïne gedemilitariseerd. Van dat doel is-ie mijlenver weg, dus wat is 'winnen'... Tegelijkertijd verkeert Rusland in toenemende mate in chaos. Je ziet het aan alles; van deze aanslag - waar Rusland gewoon niet adequaat op kan reageren, behalve Oekraïne de schuld geven - tot aan zo'n opstand van Prigozhin. Van de zoveelste schepen in Sevastopol die op z'n minst zaar beschadigd zijn, tot aan de OSINT-bron die vandaag op 15 duizend vernietigde Russische militaire voertuigen kwam. Van bedelen bij Noord-Korea, tot aan een schamele voetbalwedstrijd tegen Servië.
Ja, Rusland is een groot land, ze kunnen aan het front nog wel een tijdje door. Tegelijkertijd zijn ze zichzelf ongekend aan het opfikken, en niemand zal ze helpen. Het gaat al eerder richting plunderen, met India die olie koopt ver beneden de marktprijs - en China die vooral stoïcijns de rug toekeert en soms wat lippendienst bewijst om de VS dwars te liggen. Op langere termijn is dit een hopeloze missie, zélfs als Trump onverhopt aan de macht komt. Maar eerlijk gezegd denk ik dat Poetin eerder aan z'n einde komt door een paleiscoup. Als een paar van zijn olichargenvriendjes vinden dat hun kapitaal nu wel genoeg in gevaar is gekomen.

Ik zeg niet dat Oekraïne lekker uit de strijd komt; dat land is natuurlijk generaties lang in wederopbouw. EN OekraIne zal ook nooit de verloren gebieden kunnen terug veroveren, dat is ook wel duidelijk. Er zal met de tijd wel een soort bevroren conflict ontstaan, maar de gebieden in het oosten zijn dermate verwoest dat het generaties gaat duren voordat ze economisch iets opleveren, en de Krim is negenoeg afgesloten en binnen bereik van Okraïense raketten en drones.
Als de EU-gelden gaan vloeien, dan komt dat wel goed met OekraIne. Het is een vruchtbaar land. Rusland daarentegen...
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom jij erbij dat Poetin aan de winnende hand is?

Rusland heeft het momentum mee, produceert meer granaten en tanks en schiet 3x meer artillerie per dag dan Oekraïne. Ze ronselen meer mensen en boeken stapje voor stapje meer terreinwinst ook + de doden per dag aantallen zijn ook minder dan voorheen aan hun kant. Dat allemaal heet dan aan de winnende hand zijn. Dat er alsnog veel sneuvelen voor paar meter winst staat ook vast, verder zie ik Oekraïne nooit winnen of de russen helemaal uit hun grondgebied pushen helaas, en Putin ook niet opgeven voor minder
 
Rusland heeft het momentum mee, produceert meer granaten en tanks en schiet 3x meer artillerie per dag dan Oekraïne. Ze ronselen meer mensen en boeken stapje voor stapje meer terreinwinst ook + de doden per dag aantallen zijn ook minder dan voorheen aan hun kant. Dat allemaal heet dan aan de winnende hand zijn. Dat er alsnog veel sneuvelen voor paar meter winst staat ook vast, verder zie ik Oekraïne nooit winnen of de russen helemaal uit hun grondgebied pushen helaas, en Putin ook niet opgeven voor minder

Een oorlog is en veel ingewikkeldere en grotere zaak dan meters op het slagveld. Het gaat over geopolitiek, internationale verhoudingen, economie, etc etc. En uiteindelijk gaat het over meer abstracte zaken als bestaansrecht, erkenning. Op al die vlakken scoort wat mij betreft Rusland vrij beroerd. In deze complexe wereld, waarin alles met elkaar is verbonden, levert het op den duur grote schade op om te geïsoleerd te staan. Ik weet: Rusland is een groot land met uitgebreide recourses, maar het is technisch slecht ontwikkeld met een zeer beperkte economische omvang, We weten hoe dat afliep tijdens de Koude Oorlog, en de Sovjetunie en Warschau Pact was véél groter dan alleen Rusland. Een tweede wapenwedloop met een (veel grotere) NAVO kan Rusland nooit winnen, ook al weten ze nu de productie op te hogen. De Oostzee is inmiddels een NAVO-zee. In de Zwarte Zee is de ooit zo oppermachtige Russische vloot helemaal naar het oosten gedrongen. Ja, Rusland heeft wel betrekkingen, maar het volume is zo veel minder. Iran en Noord-Korea leveren veel materiaal, maar het is van lage kwaliteit. Het enige machtige politiek-economische netwerk waar Rusland een belangrijke stempel in heeft is BRICS, maar dat is nauwelijks een hechte oranisatie te noemen, en het eigenbelang is groot binnen die club.

Wat Rusland nu doet, is een soort autokannibalisme. Het land eet zichzelf op. Gezien de massa en de potentie aan mensen gaat dat een tijd goed. Dit jaar zal Rusland beslist nog wat terreinwinst boeken. Maar op (iets) langere termijn is het een kansloze missie. Ik verwacht in 2025 al een ommekeer, want de EU zal - hortend en stotend - écht de omslag maken naar een meer op oorlog gerichte economie. De contracten met bedrijven als Rheinmetall of in Nederland Thales, zijn allang getekend. Het is traag en kost tijd, maar de omslag komt er sowieso.

Jij bent toch van het investeren? Ik zou zeggen: vergeet crypto eventjes, en koop aandelen Thales - gouden tip.

Wat er dan gaat gebeuren, is moeilijk in te schatten. In verwacht dat Oekraïne in 2025 steeds meer het initiatief zal krijgen, maar zoals ik eerder ook schrijf: ik verwacht ook niet dat ze alle bezette gebieden terug gaan veroveren. Ik denk ook niet dat de EU of de VS dat heel erg zien zitten. Om twee redenen: kans op destabilisatie van Rusland, waar een (volgens mij ongegronde) angst voor is, en de EU heeft geen zin in een door oorlog totaal verwoeste Donbass te adopteren, ondanks het economische potentieel. Maar ook militair is het een te lastige opgave. Het oosten van de Donbass is Oekraïne gewoon kwijt. Dat wordt het soort frozen conflict wat het eigenlijk altijd al was, maar nu met een soort dode zone rond gebieden als Bakhmut etc (wat nooit meer een stad gaat zijn).
De Krim is een ander verhaal. Ik verwacht dat Oekraine zeker op termijn in staat is om de Zee van Azov te bereiken en de Krim verder te isoleren. Ik denk dat Rusland op lange termijn (zeker na Poetin) de Krim gewoon wel moet opgeven, mogelijk met opnieuw aparte afspraken over het gebruik van de haven bij Sevastopol voor de Zwarte Zee-vloot. Tot die tijd is de Krim eveneens een dood gebied, met steeds meer partizanenactiviteit. In de tussentijd zal Oekraïne lid van de EU én op den duur van de NAVO worden. No doubt.
 
Laatst bewerkt:
De Krim is een ander verhaal. Ik verwacht dat Oekraine zeker op termijn in staat is om de Zee van Azov te bereiken en de Krim verder te isoleren. Ik denk dat Rusland op lange termijn (zeker na Poetin) de Krim gewoon wel moet opgeven, mogelijk met opnieuw aparte afspraken over het gebruik van de haven bij Sevastopol voor de Zwarte Zee-vloot. Tot die tijd is de Krim eveneens een dood gebied, met steeds meer partizanenactiviteit. In de tussentijd zal Oekraïne lid van de EU én op den duur van de NAVO worden. No doubt.

Waarom zou Oekraïne, na opgave Krim door de Russen, tot afspraken met Rusland gaan komen over het gebruik van Sebastopol voor de Zwarte Zee-vloot?
Oekraïne zou dan toch, terecht, zeggen dat ze lekker naar Novorossiejsk kunnen verkassen met hun bootjes?


Verder vind ik jouw glazen bol prettig om te lezen. Ik hoop dat het uit gaat komen.
E.e.a. zal afhangen of China nog kans ziet om e.e.a. te verzieken. Vooralsnog lijken ze neutraal te zijn en blijven. Maar met het Taiwan-verhaal in het achterhoofd, kunnen ze toch onvoorspelbare dingen gaan doen.
 
Waarom zou Oekraïne, na opgave Krim door de Russen, tot afspraken met Rusland gaan komen over het gebruik van Sebastopol voor de Zwarte Zee-vloot?
Oekraïne zou dan toch, terecht, zeggen dat ze lekker naar Novorossiejsk kunnen verkassen met hun bootjes?


Verder vind ik jouw glazen bol prettig om te lezen. Ik hoop dat het uit gaat komen.
E.e.a. zal afhangen of China nog kans ziet om e.e.a. te verzieken. Vooralsnog lijken ze neutraal te zijn en blijven. Maar met het Taiwan-verhaal in het achterhoofd, kunnen ze toch onvoorspelbare dingen gaan doen.
Gezien de economische situatie in China en hun handelsbelangen is de kans klein dat China zich actief met Oekraïne gaat bemoeien denk ik
 
Waarom zou Oekraïne, na opgave Krim door de Russen, tot afspraken met Rusland gaan komen over het gebruik van Sebastopol voor de Zwarte Zee-vloot?
Oekraïne zou dan toch, terecht, zeggen dat ze lekker naar Novorossiejsk kunnen verkassen met hun bootjes?


Verder vind ik jouw glazen bol prettig om te lezen. Ik hoop dat het uit gaat komen.
E.e.a. zal afhangen of China nog kans ziet om e.e.a. te verzieken. Vooralsnog lijken ze neutraal te zijn en blijven. Maar met het Taiwan-verhaal in het achterhoofd, kunnen ze toch onvoorspelbare dingen gaan doen.

Omdat een part of the deal kan zijn. Militair is Oekraïne niet in staat om de Krim te veroveren; het vereist een zeer complexe amfibische operatie, en Rusland ligt daar natuurlijk enorm ingegegraven. Maar wat Oekraïne wél kan, is de Krim een grote blok aan het been van Rusland laten zijn. Een echte bleeder. Drone- en raketaanvallen, partizanen steunen, dreigende aanslagen op de Krimbrug. Rusland probeert de Krim te koloniseren tot een soort vakantieparadijs voor Russen, maar veel lol aan het strand heb je er zo niet.

Dus is er een patstelling. Ik kan me voorstellen - maar dat is echt in de toekomst, onder Poetin zal het zeker ondenkbaar zijn - dat er onder een andere diplomatiek gesternte een elegante oplossing wordt gevonden. Krim weer onder Oekraïens bestuur, en een pacht voor Sevastopol. Wat het eigenlijk altijd al was, vóór de bezetting van 2014. Of een kleine Russiche protectoraat, zoals Kaliningrad. Natuurlijk is dat nu nog niet voorstelbaar, maar rationeel lijkt het me de enige uitkomst.

Ik denk niet dat China de komende decennia militair iets gaat proberen richting Taiwan. Ja, ze kunnen het wellicht veroveren, maar de prijs zal zó hoog zijn... Eigenlijk ben ik ook niet overdreven optimistisch - vanuit de Chinese positie bekeken - over de werkelijke macht van China. Ik zie het land als een gigantische luchtbel.

Misschien moet het Westen eens een beetje aan zelfcoaching doen. Op de een of andere manier hoor ik al decennia verhalen over de ineenstorting van het Amerikaanse imperium, Europa zou al zo ongeveer dood zijn... Onzin. Het Westen is machtiger dan ooit. Of dat een goede zaak is, laat ik in het midden. Maar het is wel zo.
 
Laatst bewerkt:
Omdat een part of the deal kan zijn. Militair is Oekraïne niet in staat om de Krim te veroveren; het vereist een zeer complexe amfibische operatie, en Rusland ligt daar natuurlijk enorm ingegegraven. Maar wat Oekraïne wél kan, is de Krim een grote blok aan het been van Rusland laten zijn. Een echte bleeder. Drone- en raketaanvallen, partizanen steunen, dreigende aanslagen op de Krimbrug. Rusland probeert de Krim te koloniseren tot een soort vakantieparadijs voor Russen, maar veel lol aan het strand heb je er zo niet.

Dus is er een patstelling. Ik kan me voorstellen - maar dat is echt in de toekomst, onder Poetin zal het zeker ondenkbaar zijn - dat er onder een andere diplomatiek gesternte een elegante oplossing wordt gevonden. Krim weer onder Oekraïens bestuur, en een pacht voor Sevastopol. Wat het eigenlijk altijd al was, vóór de bezetting van 2014. Of een kleine Russiche protectoraat, zoals Kaliningrad. Natuurlijk is dat nu nog niet voorstelbaar, maar rationeel lijkt het me de enige uitkomst.

Ik denk niet dat China de komende decennia militair iets gaat proberen richting Taiwan. Ja, ze kunnen het wellicht veroveren, maar de prijs zal zó hoog zijn... Eigenlijk ben ik ook niet overdreven optimistisch - vanuit de Chinese positie bekeken - over de werkelijke macht van China. Ik zie het land als een gigantische luchtbel.

Misschien moet het Westen eens een beetje aan zelfcoaching doen. Op de een of andere manier hoor ik al decennia verhalen over de ineenstorting van het Amerikaanse imperium, Europa zou al zo ongeveer dood zijn... Onzin. Het Westen is machtiger dan ooit. Of dat een goede zaak is, laat ik in het midden. Maar het is wel zo.
Volgens mij wel eens eerder geschreven. Maar ze hebben daar een zeer succesvolle 1 kinds campagne gehad. Zo succesvol dat ze nu het niet meer omgekeerd krijgen. Ze hebben in een korte tijd een enorme groei gemaakt maar die zal snel instorten omdat ze een enorme vergrijzing hebben in een maakindustrie.

Ze hebben natuurlijk wel het voordeel dat ze op langere tijdstermijnen denken dan ons en relatieve schijt hebben aan het individu. Maar ook dat begint in te stortten door het internet/ bewustwording van het volk.
 
@De Bondscoach vertelt het leuk, voor ons en slecht voor Rusland, maar ik vrees dat het teveel wishfull thinking is. Tot veel van zijn geschetste scenario's uitkomen ( negatief voor rusland ) is Oekraïne al gevallen vrees ik, veel dingen die hij benoemd kunnen best gebeuren, maar de tijd is ook aan de Russische kant helaas. Ik ga er van uit dat massa het wint van kwaliteit/motivatie in deze oorlog. Zoals in WW2 gebeurde. Duitsland kon dan wel de nieuwste en beste tanks maken, maar in kleinere aantallen. Wanneer zo'n Tiger tank aangevallen werd door 10 cheapass T34 tanks kon die er prima 5 uitschakelen en de overige 5 maakten de Tiger af. Daarom zie ik ook weinig positiefs aan de enkele moderne tanks die aan Oekraïne gegeven worden + wat F16's met beperkt getrainde crew. Als ik dan kon kiezen tussen de Su35 + betere crew + veel meer beschikbaar dan koos ik dat ten alle tijden boven de enkele F16 met matige crew.

Dus ja Rusland kan zichzelf wel verbranden van binnenuit, maar dat proces kan nog heel lang duren, waar het voor Oekraine wel schrijnender is allemaal, op alle flanken. Elk scenario wat ik kan bedenken is dat Oekraine gaat verliezen, of dat nou in 2024 of 2026 gebeurt er komt een moment dat men zich overgeeft of de hoop verliest. Als je ook een beetje leest wie zogenaamd de 2de man zou zijn na Putin, is ook niet veel soeps en wilt ook doorgaan met Oorlog. Dus ook zonder Putin zie ik dit niet snel eindigen
 
@De Bondscoach vertelt het leuk, voor ons en slecht voor Rusland, maar ik vrees dat het teveel wishfull thinking is. Tot veel van zijn geschetste scenario's uitkomen ( negatief voor rusland ) is Oekraïne al gevallen vrees ik, veel dingen die hij benoemd kunnen best gebeuren, maar de tijd is ook aan de Russische kant helaas. Ik ga er van uit dat massa het wint van kwaliteit/motivatie in deze oorlog. Zoals in WW2 gebeurde. Duitsland kon dan wel de nieuwste en beste tanks maken, maar in kleinere aantallen. Wanneer zo'n Tiger tank aangevallen werd door 10 cheapass T34 tanks kon die er prima 5 uitschakelen en de overige 5 maakten de Tiger af. Daarom zie ik ook weinig positiefs aan de enkele moderne tanks die aan Oekraïne gegeven worden + wat F16's met beperkt getrainde crew. Als ik dan kon kiezen tussen de Su35 + betere crew + veel meer beschikbaar dan koos ik dat ten alle tijden boven de enkele F16 met matige crew.

Dus ja Rusland kan zichzelf wel verbranden van binnenuit, maar dat proces kan nog heel lang duren, waar het voor Oekraine wel schrijnender is allemaal, op alle flanken. Elk scenario wat ik kan bedenken is dat Oekraine gaat verliezen, of dat nou in 2024 of 2026 gebeurt er komt een moment dat men zich overgeeft of de hoop verliest. Als je ook een beetje leest wie zogenaamd de 2de man zou zijn na Putin, is ook niet veel soeps en wilt ook doorgaan met Oorlog. Dus ook zonder Putin zie ik dit niet snel eindigen

Ik ben het met je eens dat massa op zn minst heel belangrijk is, en dat wat betreft Rusland nu in het voordeel is. Ik denk alleen - en ik sta daarin niet alleen - dat de EU én Oekraïne zelf in de loop van 2025 het verschil in massa gaan overbruggen. Je parallel met Duitsland gaat niet op, want dat land stond geïsoleerd en had een schrijnend gebrek aan hulpbronnen. De EU heeft hulpbronnen en productiemogelijkheden te over - het enige gebrek was de politieke wil, en daarin zie je snel veranderingen. Terwijl Oekraïne zelf inmiddels een capaciteit heeft van honderdduizenden drones per jaar.
Het enige dat Rusland dan nog écht in het voordeel heeft, is menskracht - maar dat verschil is ook weer niet zo groot als soms wordt gedacht; Rusland is in inwonersaantal 3x zo groot als Oekraïne (en zwaar vergrijsd). Das militair te weinig als aanvallende partij, waar een ratio als 5 als minimaal wordt gezien (en Oekraïne is met 43 miljoen inwoners gewoon echt geen klein land, en heeft nog groot mobilisatiepotentieel onder jonge mannen, die nu nog niet worden opgeroepen). Rusland kan geen miljoenen mannen opofferen zoals in WO2.

En zoals ik al zei: ik verwacht niet dat Oekraïne al het verloren land zal terug veroveren. Maar ik verwacht wel dat Rusland zich vast gaat lopen, ik verwacht op den duur een doorbraak bij de Zee van Azov, een geïsoleerde Krim en een soort dode zone ergens op de Donbas. Rusland gaat Kiyv, Odesa of zelfs Kharkiv nooit bereiken.

Waar ik me wel zorgen over maak, is dat Poetin steeds meer onberekenbaar wordt. Een nuke sluit ik nog niet geheel uit.
 
Vijand nummer 1 heeft je vader vermoord, je zusje verminkt, je dorp vernietigd etc en valt gemakkelijk in een ander hokje te schuiven als “hele volk is niks waard/vijandig naar ons”.

Rusland heeft bepaald geen schoon geweten (zelf) en heeft evengoed vaak de tegenstanders van een IS-kalifaat bewapend, gesteund, gestuurd en geholpen. Dus dat er delen van de wereld zijn waar haat naar “de Russen” en radicale islamitische invloeden samen komen is niet zo opmerkelijk.

Overigens, een “maar” hoort niet in de zin waarin je een terreurdaad beschrijft. Niet hier, niet op 7okt, niet op 11-sept, etc. Voeg een punt toe en maak er n nieuwe zin van als je redenen voor empathie voor de daders wil delen, of je eigen frustraties richting land/beleid/geloof/seksuele voorkeur/… van de slachtoffers kwijt moet.

Niet specifiek aan jou overigens. Viel me nu meerdere keren op, zelfs in Posts waar ik enkel goede bedoelingen achter veronderstel.

Ik las na mijn post inderdaad dat Rusland ook flink tegen de ISIS heeft geholpen.

En je hebt gelijk, mijn laatste opmerking was ongepast, ik had die beter bij mezelf kunnen houden.
Die opmerking had natuurlijk niks te maken met empathie voor de daders.
Inderdaad wel met het land van de slachtoffers. Ik heb altijd een hekel gehad aan dictatoren. China, Rusland, landen met dat soort leiders, daar zal ik nooit vakantie gaan vieren.
Maar ik heb al die tijd nooit iets tegen Chinezen of Russen gehad, omdat ik de bevolking nooit (op die manier) verantwoordelijk heb gehouden.
Maar ik ben wel een beetje klaar met Rusland.

Ik heb trouwens beelden gezien van de aanslag in Moskou. Beestachtig, en die daders mogen van mij in de hel branden.
En beelden van (drone) bommen die Russische soldaten compleet opblazen. Allemaal verschrikkelijke beelden, en ik vind het sneu voor die individuele soldaten, want ik weet dat 95% van die gasten ook liever geen oorlog voeren. Maar, en daar ga ik weer, liever een Rus dan een Oekrainer.
Toedels.
 
En zoals ik al zei: ik verwacht niet dat Oekraïne al het verloren land zal terug veroveren.

Ik ben het grotendeels met je eens, maar op dit punt totaal niet.
Voor mij is dit als Vietnam (USA) en Afghanistan (Rusland).
Als de bevolking je niet wil, dan is het niet houdbaar. Ook al ben je nog zo groot en sterk.
500 jaar geleden wel. 100 jaar geleden misschien ook. Maar nu niet meer.

Zolang de bevolking van Luhansk en Donbas bij Oekraine wil blijven, dan zal dat ook gebeuren.
Volgens mij is de bevolking van De Krim meer Rusland-gezind dan de mensen in de Donbas en Luhansk, dus een Krim dat bij Rusland blijft kan ik me voorstellen. Maar liever niet.
En als Oekraine het terug kan krijgen, dan ook geen haven voor de Russen. Dat is lachwekkend, daar gaan ze nooit mee akkoord.

"Wij" moeten blijven steunen, en ook meer dan we al doen. Dit is voor Rusland niet houdbaar. Een jaar nog, maximaal twee, dan zijn ze weg.
 
Ik ben het grotendeels met je eens, maar op dit punt totaal niet.
Voor mij is dit als Vietnam (USA) en Afghanistan (Rusland).
Als de bevolking je niet wil, dan is het niet houdbaar. Ook al ben je nog zo groot en sterk.
500 jaar geleden wel. 100 jaar geleden misschien ook. Maar nu niet meer.

Zolang de bevolking van Luhansk en Donbas bij Oekraine wil blijven, dan zal dat ook gebeuren.
Volgens mij is de bevolking van De Krim meer Rusland-gezind dan de mensen in de Donbas en Luhansk, dus een Krim dat bij Rusland blijft kan ik me voorstellen. Maar liever niet.
En als Oekraine het terug kan krijgen, dan ook geen haven voor de Russen. Dat is lachwekkend, daar gaan ze nooit mee akkoord.

"Wij" moeten blijven steunen, en ook meer dan we al doen. Dit is voor Rusland niet houdbaar. Een jaar nog, maximaal twee, dan zijn ze weg.
De Oekraïners zijn wel zo’n beetje weg uit de Donbass, neem ik aan?
 
Ik ben het met je eens dat massa op zn minst heel belangrijk is, en dat wat betreft Rusland nu in het voordeel is. Ik denk alleen - en ik sta daarin niet alleen - dat de EU én Oekraïne zelf in de loop van 2025 het verschil in massa gaan overbruggen. Je parallel met Duitsland gaat niet op, want dat land stond geïsoleerd en had een schrijnend gebrek aan hulpbronnen. De EU heeft hulpbronnen en productiemogelijkheden te over - het enige gebrek was de politieke wil, en daarin zie je snel veranderingen. Terwijl Oekraïne zelf inmiddels een capaciteit heeft van honderdduizenden drones per jaar.
Het enige dat Rusland dan nog écht in het voordeel heeft, is menskracht - maar dat verschil is ook weer niet zo groot als soms wordt gedacht; Rusland is in inwonersaantal 3x zo groot als Oekraïne (en zwaar vergrijsd). Das militair te weinig als aanvallende partij, waar een ratio als 5 als minimaal wordt gezien (en Oekraïne is met 43 miljoen inwoners gewoon echt geen klein land, en heeft nog groot mobilisatiepotentieel onder jonge mannen, die nu nog niet worden opgeroepen). Rusland kan geen miljoenen mannen opofferen zoals in WO2.

En zoals ik al zei: ik verwacht niet dat Oekraïne al het verloren land zal terug veroveren. Maar ik verwacht wel dat Rusland zich vast gaat lopen, ik verwacht op den duur een doorbraak bij de Zee van Azov, een geïsoleerde Krim en een soort dode zone ergens op de Donbas. Rusland gaat Kiyv, Odesa of zelfs Kharkiv nooit bereiken.

Waar ik me wel zorgen over maak, is dat Poetin steeds meer onberekenbaar wordt. Een nuke sluit ik nog niet geheel uit.
Dat plus de kwaliteit, motivatie, discipline en training van de ingezette massa niet zoveel beter is bij de Russen. Wat nu vooral de linies moet houden zijn geen Speznaz getrainde manschappen maar kanslozen die t voor t geld doen en mensen die nooit zelf de keuze om te gaan vechten hebben genomen. Dat is geen fijne basis voor n langdurige bezetting.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar op dit punt totaal niet.
Voor mij is dit als Vietnam (USA) en Afghanistan (Rusland).
Als de bevolking je niet wil, dan is het niet houdbaar. Ook al ben je nog zo groot en sterk.
500 jaar geleden wel. 100 jaar geleden misschien ook. Maar nu niet meer.

Zolang de bevolking van Luhansk en Donbas bij Oekraine wil blijven, dan zal dat ook gebeuren.
Volgens mij is de bevolking van De Krim meer Rusland-gezind dan de mensen in de Donbas en Luhansk, dus een Krim dat bij Rusland blijft kan ik me voorstellen. Maar liever niet.
En als Oekraine het terug kan krijgen, dan ook geen haven voor de Russen. Dat is lachwekkend, daar gaan ze nooit mee akkoord.

"Wij" moeten blijven steunen, en ook meer dan we al doen. Dit is voor Rusland niet houdbaar. Een jaar nog, maximaal twee, dan zijn ze weg.
Zeer sterke nuance - van de bewoners van deze regio’s is er natuurlijk een groot deel - zeker t deel dat niet bij Rusland wil horen - vertrokken, gevlucht of gestorven. En een deel dat t niet kon heeft niet echt n mogelijkheid om duidelijk die afkeur uit te spreken als er gewapende bezetters over je schouder meekijken als je mag „stemmen“. Dan is er nog een deel dat idd nog altijd meer Rusland gezind is/was en de taal spreekt, t Russisch journaal volgt (en vertrouwd) en zich ten dele Russisch voelt.

Al groeit ook daar op t platteland de weerstand nu voorraden worden gestolen, bezittingen vernield, de onveiligheid groot is en de voedsel/energie/werkgelegenheid etc plat ligt.

Er zit overigens ook een groot deel vergrijzing bij t blijvende deel van de bevolking. Dus zelfs al blijven die gebieden onder Russisch bestuur dan nog zullen er veel problemen blijven en zal daar denk ik de ontevredenheid richting Rusland groeien.

Dus er valt een hoop aan te merken op polls dat regio’s in de Donbas of de Krim liever bij Rusland dan Kiev horen. Ik denk niet dat dit op lange termijn vol te houden is zonder repressie.
 
Er zit overigens ook een groot deel vergrijzing bij t blijvende deel van de bevolking. Dus zelfs al blijven die gebieden onder Russisch bestuur dan nog zullen er veel problemen blijven en zal daar denk ik de ontevredenheid richting Rusland groeien.

Als Rusland straks verder binnentrekt en meer dorpen verovert, haast iedere bewoner zal weg zijn en wat overblijft zijn zwakke oudjes. Dat die mensen ontevreden zijn is te verklaren, maar niemand in bezet gebied kan of zal durven in opstand te komen of iets te doen tegen de agressor. Ontevreden zijn en doorleven zal alleen gebeuren, maar voor Rusland zal er niks in negatieve zin veranderen.
 
.
Als Rusland straks verder binnentrekt en meer dorpen verovert, haast iedere bewoner zal weg zijn en wat overblijft zijn zwakke oudjes. Dat die mensen ontevreden zijn is te verklaren, maar niemand in bezet gebied kan of zal durven in opstand te komen of iets te doen tegen de agressor. Ontevreden zijn en doorleven zal alleen gebeuren, maar voor Rusland zal er niks in negatieve zin veranderen.
Zwakke oudjes? Die worden als het nodig is ook geëvacueerd. Overigens zijn de dorpjes niet echt interessant in de oorlog als ze geen strategisch nut hebben. Zowel Rusland als Oekraïne kampen met tekorten dus voorlopig blijft deze status quo wel bestaan en zien we vooral raket/drone aanvallen over en weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan