Kunstmatige Intelligentie (AI)

Ex Libris

Aanvoerder
Omdat ik verwacht dat artificial intelligence de komende jaren een grote vlucht gaat nemen en we met ons generd andere topics volspammen, wil ik deze thread openen.

Dit is het jaar waarin AI doorgebroken is. Vooral OpenAI met zijn GPT modellen maken vooralsnog indruk als Large Language Models en Midjourney en DALL-E 3 zijn op dit moment de beste afbeeldingsgeneratoren. Ook zijn er veel open-source initiatieven zoals op HuggingFace te zien zijn.

Veel grote bedrijven proberen de boot niet te missen en hebben initiatieven opgestart, waardoor er een tekort aan chips is. NVIDIA vaart er voorlopig wel bij. Er wirdt veel naar Google gekeken voor oplossingen, maar die beloven veel, maar leveren nog weinig.

Politiek gezien zijn er ook voorzichtige initiatieven om tot een soort regelgeving te komen, maar voor veel politici is het een ver-van-mijn-bed-show. Wel is bijvoorbeeld opgelegd door de VS dat AI-chips niet aan landen als China geleverd mogen worden. Die gaan zij natuurlijk nu zelf maken.

Persoonlijk vind ik het leuk om testjes te doen met AI. Met name het herkennen en classificeren door AI van afbeeldingen vind ik interessant. Dit wil ik gebruiken voor mijn hobby van het verzamelen van oud papier.
 
Precies mijn topic, mooi! :love:

Zelf heb ik een tijdje geëxperimenteerd met taalmodellen om een chatbot te maken op basis van bedrijfshandleidingen voor alle verschillende producten die we hebben. Dit werkte tot op zekere hoogte best goed en kreeg redelijk consequent correcte antwoorden terug. Heb dit helaas moeten staken wegens op dat moment onoplosbare problemen maar het staat nog op de backlog voor een later moment.

Ook ben ik even als 'stage-project' bezig geweest met vision AI. Ik gebruikte een camera boven een lopende band om zo het aantal gepasseerde objecten te tellen. Zaten wat leuke uitdagingen in omdat de band soms stopt en terug loopt, dus ik moest ook alle objecten tracken zodat ze niet dubbel geteld zouden worden. Met dit project uiteindelijk een baan verdiend als software engineer.

In de toekomst hoop ik het vision team te gaan versterken, of eventueel een andere functie binnen machine learning/AI.

Ik weet de eerste keer dat ik ChatGPT voor het eerst gebruikte nog goed. Voorheen had je van die chatbots die alleen vrij generieke en repeterende antwoorden gaven, en wat je ChatGPT dan ineens ziet doen gaf me echt het gevoel van 'the future is now'. Bizar vond ik het. Wat ik wel mee wil geven is dat het heel belangrijk is om er bewust van te zijn dat wat ChatGPT zegt niet perse de waarheid is, omdat ChatGPT zelf niet 'weet' wat hij zegt. Uiteindelijk is het een voorspelling van woorden op basis van in principe een deel van het internet. Het probleem met die voorspellingen is dat het niet waar hoeft te zijn, want het kan ook dat de woorden die hij geeft gewoon een hoge kans hadden om op te volgen. Check dus daarom altijd of het klopt!

De mogelijkheden met betrekking tot AI zijn eindeloos en het zal de wereld gaan veranderen hoe we hem nu kennen. Ik denk alleen niet dat het nodig is om bang te zijn voor de gevolgen van AI. Door de hele geschiedenis heen zie je dat er banen veranderen en verdwijnen, maar daar komen ook weer nieuwe banen voor in de plek. Er is ook veel angst dat AI kwaadaardig ingezet gaat worden, en hoewel ik die angst deels wel deel is het ook belangrijk om je te realiseren dat de beveliging door AI ook vele malen beter wordt.

Als ik nog interessante ontwikkelingen over AI tegen kom dan zal ik ze hier wel delen.
 
Er is ook veel angst dat AI kwaadaardig ingezet gaat worden, en hoewel ik die angst deels wel deel is het ook belangrijk om je te realiseren dat de beveliging door AI ook vele malen beter wordt

Dat zei men ook over Internet, Google en FB. Dat is in alle gevallen zo, maar niet iets wat er zonder hen niet zou zijn.
 
Zoals beloofd zal ik hier wat testjes plaatsen. Ik gebruik ChatGPT Plus in combinatie met GPT 4 dat sinds kort afbeelding herkenning heeft. Ik heb 3 oude voorpagina's uitgekozen die oplopend moeilijker te interpreteren zijn naar mijn idee. Ik vind het leuk als er wat context bij gegeven wordt en ik houd mijn vraag bewust heel algemeen (in tegenstelling wat Teamspirit in een ander topic aangaf), om het niet al te makkelijk te maken. Ik heb de zogenaamde Custom Instructions uitgeschakeld om een bias te vermijden. Ik begin ook telkens met een nieuwe chat.

Mijn vraag is aan ChatGPT: Wat kunt u vertellen over deze titelpagina?

Pagina 1: Een Plantijns Missaal uit 1572
d8899cb9.jpg

Antwoord:

De afbeelding toont de titelpagina van een oud boek met de titel "MISSALE ROMANUM". Hier zijn enkele opvallende elementen en wat informatie erover:

1. **Missale Romanum**: Dit is een liturgisch boek dat alle teksten en rites bevat die nodig zijn voor de viering van de Romeinse mis. Het Missale Romanum werd in verschillende edities en revisies gepubliceerd, met name na concilies waarbij de liturgie werd herzien.

2. **Ex Decreto Sacrosancti Concilii Tridentini restitutum**: Dit verwijst naar het Concilie van Trente, een kerkvergadering van de Rooms-Katholieke Kerk die plaatsvond tussen 1545 en 1563. Het Concilie van Trente zocht naar oplossingen voor problemen die werden veroorzaakt door de Protestantse Reformatie en resulteerde in aanzienlijke veranderingen in de kerkelijke liturgie. "Restitutum" betekent "hersteld", wat suggereert dat deze editie van het Missale Romanum een herziening is volgens de richtlijnen van het Concilie van Trente.

3. **Pii V. PONT. MAX. Iussu Editum**: Dit betekent dat het boek werd uitgegeven op bevel van Paus Pius V, die paus was van 1566 tot 1572. Pius V is vooral bekend om het standaardiseren van de Romeinse rite in de Tridentijnse mis, die in grote lijnen onveranderd bleef tot het Tweede Vaticaans Concilie in de jaren 1960.

4. **Antverpiae**: Dit is de Latijnse naam voor Antwerpen, een stad in België. Dit geeft aan dat het boek in Antwerpen is gedrukt.

5. **Ex officina Christophori Plantini**: Dit verwijst naar de drukkerij van Christoffel Plantijn, een beroemde 16e-eeuwse drukker en uitgever gevestigd in Antwerpen. Plantijn speelde een belangrijke rol in de boekdrukkunst tijdens de Renaissance.

6. **M. D. LXXII**: Dit zijn Romeinse cijfers die het jaar 1572 vertegenwoordigen, wat het publicatiejaar van dit boek is.

7. **Illustratie**: De afbeelding onder de titel toont twee figuren (waarschijnlijk heiligen) rond een schild. Dergelijke illustraties waren typerend voor titelpagina's uit de Renaissance en waren vaak symbolisch van aard.

Kortom, deze titelpagina vertegenwoordigt een 1572-editie van het Missale Romanum, gedrukt in Antwerpen door Christoffel Plantijn, en herzien volgens de richtlijnen van het Concilie van Trente op bevel van Paus Pius V.

Mijn commentaar: Een indrukwekkende samenvatting van het boek, Al het Latijns wordt correct vertaald. Bijna alle informatie is correct. De beschrijving van de illustratie is nogal mager. In werkelijkheid worden hier Petrus en Paulus afgebeeld die Rome voor moeten stellen.

Pagina 2 Opera van Johannes Chrysostumus (Guldenmond):
SAM_0222_klein.JPG

Antwoord:

De afbeelding toont een titelpagina van een oud boek. Hier zijn enkele opvallende kenmerken en wat ze betekenen:

1. **Opera D. Ioannis Chrysostomi Archiepiscopi Constantinopolitani**: Dit geeft aan dat het boek de werken (opera) bevat van Sint Johannes Chrysostomus, een vroegchristelijke kerkvader en aartsbisschop van Constantinopel. Johannes Chrysostomus staat bekend om zijn welsprekendheid en zijn geschriften, die vaak theologie en ethiek behandelen.

2. De tekst in het midden verwijst naar de **Latijnse vertalingen** van zijn werken. Het suggereert dat veel van zijn geschriften, oorspronkelijk in het Grieks, hier in het Latijn zijn vertaald.

3. De illustratie van een figuur op een zuil: Dit lijkt een allegorische voorstelling te zijn, mogelijk een verwijzing naar kennis, wijsheid of een andere betekenisvolle symboliek in verband met de inhoud van het boek.

4. **Nil arduum satis**: Dit is Latijn en kan vertaald worden als "Niets is te moeilijk". Dit zou kunnen verwijzen naar de toewijding aan studie, het begrijpen van de geschriften van Chrysostomus, of een algemene levensfilosofie.

5. **Basileae, Ex Officina Hervagiana, Mense Febrvario, An. M. D. XXXIX.**: Dit geeft de plaats en datum van publicatie aan. "Basileae" is Latijn voor Bazel, een stad in Zwitserland. "Ex Officina Hervagiana" verwijst naar de drukkerij of uitgever, waarschijnlijk de Hervagiana-drukkerij in Bazel. De datum "M. D. XXXIX." is in Romeinse cijfers en vertaalt zich naar 1539.

6. **Cum Gratia et Privilegio Caesareae Maiestatis**: Dit betekent "Met de gratie en het privilege van de keizerlijke majesteit". Dit suggereert dat het boek werd gepubliceerd met een soort koninklijk of keizerlijk privilege of toestemming.

Over het algemeen suggereert de titelpagina dat dit een verzameling is van de werken van Johannes Chrysostomus, vertaald naar het Latijn en gepubliceerd in Bazel in 1539. Het boek lijkt een officiële goedkeuring of privilege te hebben gehad, wat kan wijzen op het belang of de status ervan op dat moment.

Mijn commentaar: Deze uitleg kan bijna niet beter. Vrjjwel alle elementen van de pagina worden vertaald en uitgelegd. Ik mis nog de paar woorden die in het Grieks op de pagina staan. De illustratie is wederom summier weergegeven.

Pagina 3 Confessionale van de Godschalk Roosenmondt van Eindhoven:
a8egjz5o5sl3_rosemondt1.jpg

Antwoord:

Dit is een oude titelpagina van een boek, geschreven in het Latijn. Hier zijn enkele opvallende kenmerken:

1. **Oude Typografie en Lay-out:** Het gebruik van verschillende lettertypen, de rode initialen en de gedetailleerde illustraties zijn typisch voor boeken uit de late middeleeuwen en de renaissance.

2. **Latijnse Tekst:** De tekst is geschreven in het Latijn, wat duidt op een religieuze, wetenschappelijke of academische tekst uit een tijdperk waarin het Latijn de voertaal was voor dergelijke teksten.

3. **Datum:** Het boek geeft een datum aan van "MIL. CCCC. XIX Men. Iunij. Die. xxvi", wat betekent 26 juni 1419. Dit bevestigt het idee dat het boek uit de middeleeuwen stamt.

4. **Titel:** "CONFRESSIONALE SIVE LIBELLUS" kan vertaald worden als "Confessioneel of een klein boek". Dit duidt erop dat het boek mogelijk handelt over religieuze zaken, met name over de praktijk van de biecht.

5. **Plaats van Publicatie:** De tekst noemt "Louvain" (in het Latijn "Louvaniensis"), wat verwijst naar de oude universiteitsstad Leuven in België. In de middeleeuwen was Leuven een belangrijk centrum van leren en had het een van de meest vooraanstaande universiteiten van Europa.

6. **Auteur of Editor:** De naam "Godscalcus Ro" verschijnt in de tekst, wat suggereert dat deze persoon betrokken was bij het schrijven, bewerken of uitgeven van het boek.

7. **Illustraties:** De rode inktillustraties en initialen waren typerend voor handgemaakte boeken uit deze periode. Ze dienden vaak als decoratie en om belangrijke secties of hoofdstukken in de tekst aan te geven.

Over het algemeen lijkt het erop dat dit een religieus of academisch boek is uit de vroege 15e eeuw, mogelijk gerelateerd aan de praktijk van de biecht, en met connecties naar de universiteit van Leuven.

Mijn commentaar:

Hier gaat GPT toch wel de fout in. Omdat de naam van de schrijver en de datum over meerdere regels verspreid zijn (en het aantal C's) interpreteert ie het helemaal verkeerd. Het boek is uit 1519 en niet uit 1419, waardoor GPT er van uitgaat dat het boek geschreven en niet gedrukt is (gedrukte boeken komen vanaf 1455 voor). Ook wordt het printersmerk met de roos en MONDT in een Gotisch geschrift niet als zodanig herkend (is ook lastig).

Alles bij elkaar ben ik wel zwaar onder de indruk. Ik ben benieuwd hoe hij het met een volgende versie doet of met Midjourney die (binnenkort?) een vergelijkbare functie heeft.
 
Na blockchain en de cryptohype met een behoorlijke footprint ben ik bang dat ook AI een flinke extra aanslag op t wereldwijde energiegebruik gaat hebben. Ben daar als t gros van de inzet over 10 jaar waardeloos of nutteloos blijkt best wat bezorgd over. Zou technologie die veel processing en dataverwerking vergt gratis en zonder drempels moeten bestaan? Of wat word de keerzijde (gratis voor de gebruiker maar met invloeden van betalende partijen op de uitkomsten?). Ethisch en vanuit sustainability vind ik AI ook in die richting erg spannend, of eigenlijk zelfs beangstigend. Ben erg benieuwd hoe men (en ikzelf) dat hier nu en in de toekomst ziet.
 
Na blockchain en de cryptohype met een behoorlijke footprint ben ik bang dat ook AI een flinke extra aanslag op t wereldwijde energiegebruik gaat hebben. Ben daar als t gros van de inzet over 10 jaar waardeloos of nutteloos blijkt best wat bezorgd over. Zou technologie die veel processing en dataverwerking vergt gratis en zonder drempels moeten bestaan? Of wat word de keerzijde (gratis voor de gebruiker maar met invloeden van betalende partijen op de uitkomsten?). Ethisch en vanuit sustainability vind ik AI ook in die richting erg spannend, of eigenlijk zelfs beangstigend. Ben erg benieuwd hoe men (en ikzelf) dat hier nu en in de toekomst ziet.

Het kost meer stroom, maar het bespaart loonkosten. Dit gaat niet meer verdwijnen en is zeker nuttig, nu en vooral met de groei van AI in de aankomende jaren.

Ik heb middels een spraakmodule chatgpt al eens te gast gehad (toen het net vrijgegeven was) in een van mijn radioprogramma's. Natuurlijk is het nog niet perfect. Af en toe is het wat langer stil (ik heb die stiltes er wel uit geknipt voor mijn programma) en er zitten nog behoorlijk wat fouten in, maar het is gewoon grappig dat je een heel gesprek kunt voeren en steeds verder kunt verdiepen. Dit geintje gaat uiteindelijk wel heel veel mensen hun baan kosten.

Ik gebruik het ook voor het maken van database queries. Geen uur zoeken naar de juiste oplossing, maar je zegt wat je wil op basis van een voorbeeld query en voila daar komt het antwoord al. Als je dan bijvoorbeeld een foutmelding krijgt, gooi je die weer in AI en krijg je een query die wel klopt.

Maar het heeft zeker ook zijn gevaren. Op diverse vlakken.
 
Eerder geplaatst in het wetenschaptopic, maar aangezien dat minder leeft / lijkt te leven toch even een repost. Ook juist in het kader van gevaren en mogelijkheden.

 
Een groot pluspunt van de opkomst van AI, vind ik dat er nagedacht moet worden over een aantal zaken die tot nu toe door de meesten bijna als vanzelfsprekend aangenomen werden.

- Wat is intelligentie? Kan je zo iets meten?
- Wat is bewustzijn? Kan een machine überhaupt een bewustzijn hebben en hoe ziet dat er dan uit?
- Hoe werkt verantwoordelijkheid? Wie is in deze waar verantwoordelijk voor? Stel dit loopt helemaal uit de hand, kun je er dan ook iemand op aanspreken?
- Hoe gaan we om met iets wat uiteindelijk intelligenter zal zijn dan wij? Kan je zoiets onder controle houden en wil je dat ook?

Ik mis de intelligentie om hier antwoorden op te geven, maar ik vind het wel heel interessant hoe anderen hier over denken.

Filosofie krijgt wel een boost zo!
 
Na blockchain en de cryptohype met een behoorlijke footprint ben ik bang dat ook AI een flinke extra aanslag op t wereldwijde energiegebruik gaat hebben. Ben daar als t gros van de inzet over 10 jaar waardeloos of nutteloos blijkt best wat bezorgd over. Zou technologie die veel processing en dataverwerking vergt gratis en zonder drempels moeten bestaan? Of wat word de keerzijde (gratis voor de gebruiker maar met invloeden van betalende partijen op de uitkomsten?). Ethisch en vanuit sustainability vind ik AI ook in die richting erg spannend, of eigenlijk zelfs beangstigend. Ben erg benieuwd hoe men (en ikzelf) dat hier nu en in de toekomst ziet.

Die grote footprint qua energy vind ik ook een van de grote problemen van AI. Er zijn wel initiatieven om modellen te maken die veel minder veeleisend zijn, maar wel ongeveer hetzelfde kunnen. Deze lopen qua ontwikkeling ongeveer een jaar achter op de GPT4 bijvoorbeeld, maar kunnen wel op een telefoon draaien bijvoorbeeld in plaats van honderden zware grafische kaarten op een server ergens. UIteindelijk verwacht is dat dat aanloopproblemen zijn.
 
Een groot pluspunt van de opkomst van AI, vind ik dat er nagedacht moet worden over een aantal zaken die tot nu toe door de meesten bijna als vanzelfsprekend aangenomen werden.

- Wat is intelligentie? Kan je zo iets meten?
- Wat is bewustzijn? Kan een machine überhaupt een bewustzijn hebben en hoe ziet dat er dan uit?
- Hoe werkt verantwoordelijkheid? Wie is in deze waar verantwoordelijk voor? Stel dit loopt helemaal uit de hand, kun je er dan ook iemand op aanspreken?
- Hoe gaan we om met iets wat uiteindelijk intelligenter zal zijn dan wij? Kan je zoiets onder controle houden en wil je dat ook?

Ik mis de intelligentie om hier antwoorden op te geven, maar ik vind het wel heel interessant hoe anderen hier over denken.

Filosofie krijgt wel een boost zo!
Vraag het Chatgpt
 
Om mijn testjes niet alleen bij oude boeken te houden deed ik een testje met een oud schriftje dat ik in mijn bezit had (weggegeven inmiddels). Het is waarschijnlijk een schriftje van een transporteur van dwangarbeiders langs de Atlantikwall. Je kan tot 4 afbeeldingen tegelijkertijd laden, dus het is ook leuk om te zien of ie de analyse over meerdere plaatjes tegelijkertijd kan uitvoeren.

IMAG0087.jpgIMAG0088.jpgIMAG0090.jpg

Vraag:

Deze drie pagina's behoren tot een schriftje en ik wil er graag meer over weten. Kunt u daar bij helpen?

Antwoord:

Het lijkt erop dat je afbeeldingen hebt gedeeld van een historisch document in het Duits. Deze pagina's bevatten verwijzingen naar de "Organisation Todt", een civiele en militaire ingenieursgroep in nazi-Duitsland. Ze waren verantwoordelijk voor een breed scala aan projecten, waaronder militaire en civiele constructies.

De tekst op de pagina's lijkt te gaan over het overbrengen van werknemers of arbeiders naar verschillende locaties, mogelijk voor arbeidsdoeleinden. Er worden verschillende data en plaatsnamen vermeld, evenals namen van bedrijven of entiteiten.

Als je specifieke vragen hebt over deze documenten of een vertaling wilt, help ik je graag verder!

Vraag:

gezien de locaties, waar kunnen de arbeiders aan gewerkt hebben?

Antwoord:

De vermelde locaties en de referentie naar "Organisation Todt" (OT) geven enige aanwijzing over de mogelijke werkzaamheden van de arbeiders.

De Organisation Todt (OT) was een civiele en militaire bouworganisatie in nazi-Duitsland. Ze waren betrokken bij een reeks projecten zowel in Duitsland als in bezet Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Enkele van de belangrijkste werken die door de OT zijn uitgevoerd, zijn:

- Atlantikwall: Een uitgebreide systeem van kustverdedigings- en fortificaties langs de kust van bezet Europa, bedoeld om een geallieerde invasie te voorkomen. Gezien de vermelding van locaties zoals Dunkerque (Duinkerken) en andere kustplaatsen, is het zeer waarschijnlijk dat sommige van de arbeiders aan de Atlantikwall hebben gewerkt.

- Wegen en infrastructuur: De OT was betrokken bij de bouw en reparatie van wegen, bruggen en andere belangrijke infrastructuur in bezet Europa.

- Andere militaire installaties: Dit kan variëren van vliegvelden tot opslagfaciliteiten en barakken voor Duitse troepen.

- V-forwapensites: In sommige delen van bezet Europa, vooral in Frankrijk, bouwde de OT lanceerbases voor V-1 en V-2 raketten.

De exacte aard van het werk van de arbeiders zou afhangen van de specifieke behoeften en strategische prioriteiten van de Duitsers in een bepaald gebied op een bepaald moment. Het is echter duidelijk dat veel van het werk militair van aard was en gericht was op de Duitse oorlogsinspanningen. De arbeiders die voor de OT werkten, waren vaak dwangarbeiders uit bezet Europa, die onder zware omstandigheden werkten.
 
Die grote footprint qua energy vind ik ook een van de grote problemen van AI. Er zijn wel initiatieven om modellen te maken die veel minder veeleisend zijn, maar wel ongeveer hetzelfde kunnen. Deze lopen qua ontwikkeling ongeveer een jaar achter op de GPT4 bijvoorbeeld, maar kunnen wel op een telefoon draaien bijvoorbeeld in plaats van honderden zware grafische kaarten op een server ergens. UIteindelijk verwacht is dat dat aanloopproblemen zijn.
Dat het trainen bizar veel stroom kost en veel uitstoot is bekend, maar hoe zit het met het hosten van het model na training? Ik denk dat het (relatief tot andere grote IT oplossingen) best wel mee valt eigenlijk
 
Een groot pluspunt van de opkomst van AI, vind ik dat er nagedacht moet worden over een aantal zaken die tot nu toe door de meesten bijna als vanzelfsprekend aangenomen werden.

- Wat is intelligentie? Kan je zo iets meten?
- Wat is bewustzijn? Kan een machine überhaupt een bewustzijn hebben en hoe ziet dat er dan uit?
- Hoe werkt verantwoordelijkheid? Wie is in deze waar verantwoordelijk voor? Stel dit loopt helemaal uit de hand, kun je er dan ook iemand op aanspreken?
- Hoe gaan we om met iets wat uiteindelijk intelligenter zal zijn dan wij? Kan je zoiets onder controle houden en wil je dat ook?

Ik mis de intelligentie om hier antwoorden op te geven, maar ik vind het wel heel interessant hoe anderen hier over denken.

Filosofie krijgt wel een boost zo!
Dit zijn thema's die al sinds de ontwikkeling van andere technologien een rol spelen en bijvoorbeeld een terugkerend thema zijn in de werken van schrijvers als Isaac Asimov en Arthur C. Clarke. Het roept inderdaad heel veel belangrijke ethische en filosofische vragen op, en met elke nieuwe ontwikkeling worden ze steeds belangrijker. Ik ben benieuwd hoe deze vragen zich vertalen naar overheidsbeleid en internationale wetgeving, maar ook naar hoe we in het algemeen in onze samenleving met elkaar omgaan. Spannend, maar vooral heel interessant!
 
Voor de geïnteresseerden:

Een playlist van 4 videos met uitleg over hoe een neuraal netwerk werkt. Lekker gevisualiseerd en goed uitgelegd. De beste uitleg die ik heb gezien tot zover

 
Voor de echte AI nerds onder ons is er deze tool. Ik vertrouw de maker van het YouTube filmpje. Ik heb er nu even geen tijd voor maar ik ga er zeker mee spelen later. Ik zie dit als de toekomst: lokaal en gratis. Als je beseft dat dit een eerste versie is, waar moet dat dan wel niet eindigen?


 
Terug
Bovenaan Onderaan