Herstructurering Europees voetbal

Wat een achterlijke, onsportieve regel. En dan klagen over de superleague.

Krijgen die clubs ook de startpunten?

De UEFA is net zo achterlijk corrupt als die clubs. Maar goed, daar zullen de fans van deze clubs dan weer niet over klagen.
 
Dat zou een zeer goede zet zijn.

Sowieso bizar dat uitdoelpunten in een verlenging ook dubbel tellen bij gelijke stand. Dat zou per direct weg moeten.
Maar liever nog idd het hele uitdoelpuntgedoe afschaffen (Y)
En als er na 2x90 minuten geen winnaar is, lig je er gewoon allebei uit ;P
 
Zou ik ook denken

En even van een beetje afstand bekeken: het lijkt toch niet meer dan redelijk dat de sterkere competities met meer teams dan alleen de kampioen aan de CL meedoen? Begrijp het sentiment om alleen de kampioenen CL te laten spelen, maar dat voelt voor mij ook vanuit ‘fair play’ heel onredelijk. Als bijvoorbeeld goede Engelse club heb je anders een enorm zware dobber om je te plaatsen, terwijl zo’n team in veel andere landen met twee vingers in de neus jaarlijks kampioen zou worden en CL zou spelen... dat zou de teams in kleinere competities wel enorm bevoordelen

Men wil zo'n toernooi ook zo interessant mogelijk maken. Barcelona - Juventus boeit meer dan de kampioen van Bulgarije tegen de kampioen van Georgië.

Persoonlijk zie ik wel wat in een "open" Super League. De teams in de Super League blijven meedoen aan de Europese toernooien, maar niet meer aan de nationale competities.

16 teams. Kwalificeren kan door de halve finale te halen van de CL, EL en dat nieuwe Europese toernooi. Lukt dat 4 teams die niet in de SL zitten, dan degraderen er dus 4.

Van de SL spelen de bovenste 8 de CL, 9 tot en met 12 de EL en 13 tot en met 16 de CL.
 
Men wil zo'n toernooi ook zo interessant mogelijk maken. Barcelona - Juventus boeit meer dan de kampioen van Bulgarije tegen de kampioen van Georgië.

Persoonlijk zie ik wel wat in een "open" Super League. De teams in de Super League blijven meedoen aan de Europese toernooien, maar niet meer aan de nationale competities.

16 teams. Kwalificeren kan door de halve finale te halen van de CL, EL en dat nieuwe Europese toernooi. Lukt dat 4 teams die niet in de SL zitten, dan degraderen er dus 4.

Van de SL spelen de bovenste 8 de CL, 9 tot en met 12 de EL en 13 tot en met 16 de CL.
Idee is op zich wel interessant, maar de impact op de nationale voetbalpiramide is veel te groot.

Stel de 4 degradanten komen uit hetzelfde land, Engeland bijvoorbeeld, hoe moet de FA dat dan oplossen?
Het volgende seizoen met 24 clubs de Premier League spelen? Of 4 extra teams het huidige seizoen laten degraderen, in totaal 7 dus?

En de vier halvefinalisten van drie toernooien, dan heb je 12 clubs, hoe worden de andere 4 dan bepaald?
 
Idee is op zich wel interessant, maar de impact op de nationale voetbalpiramide is veel te groot.

Stel de 4 degradanten komen uit hetzelfde land, Engeland bijvoorbeeld, hoe moet de FA dat dan oplossen?
Het volgende seizoen met 24 clubs de Premier League spelen? Of 4 extra teams het huidige seizoen laten degraderen, in totaal 7 dus?

En de vier halvefinalisten van drie toernooien, dan heb je 12 clubs, hoe worden de andere 4 dan bepaald?

Kalender-technisch wel een uitdaging waarschijnlijk, omdat degradanten vaak pas laat bekend zijn en dat inderdaad effect heeft op nationale competities. Halve finalisten weet je redelijk vroeg, maar wie er bv 14e wordt in de SL en degradeert niet. Als dat pas op de laatste speeldag 'n Italiaanse club blijkt te zijn, moet er last-minute in Italië eentje extra uitvliegen. In de praktijk zullen er niet 4 Engelse teams uitvliegen, maar in theorie kan het natuurlijk wel. 12 halve finalisten betekent dat er ook 12 zouden kunnen degraderen. Da's te gek. Misschien i.p.v. halve finale dan de finale halen als promotie laten gelden. Dan heb je er nog max. 6 die kunnen promoveren/degraderen. Waar in de praktijk de SL-teams meestal redelijk ver zullen komen in de Europese toernooien.

De 16 clubs zijn dan bv Bayern, Real, City, Barca, Juve, Atletico, Man Utd, PSG, Liverpool, Arsenal, Chelsea, Sevilla, AS Roma, Dortmund, Spurs en Porto. De finale van de CL bestaat uit teams van deze clubs, finale EL was Villarreal tegen Man Utd en in het nieuwe Europese toernooi zou je dan bv Shaktar tegen Sevilla of zo hebben. Dan promoveren Shaktar en Villarreal en vliegen de nummer 15 en de 16 van de SL eruit, mits ze een finale halen. Dat zijn dan bv. Roma (terug naar de Serie A) en Arsenal (terug naar de EPL).

Alternatief is dat je ze aan beide competities mee laat doen (SL en nationale competitie). Nadeel daarvan is wel dat je dan krijgt dat clubs als Manchester City en PSG weer alles op moeten gaan kopen, omdat ze selecties van minimaal 40 spelers nodig gaan hebben. Ander nadeel is dat meedoen aan 'n SL met 16 teams, de CL en de nationale competitie niet haalbaar is voor clubs van het kaliber Villarreal.

Je hebt 16 clubs en 12 halve finalisten. Van die 12 zullen er waarschijnlijk 'n groot aantal al in de SL spelen. Als je kijkt naar dit seizoen, dan zou dat bv. alleen voor Villarreal niet gelden. Die promoveren dan naar de SL.

Lastig. Persoonlijk vind ik het wel goed als de betere Europese teams vaker tegen elkaar spelen en ook als clubs uit kleinere landen Europees ook weer wat kans maken. Dat laatste doe je natuurlijk wel in 'n CL waar 8 van de beste teams niet aan mee doen. En zo'n SL zou wel op basis van sportieve prestaties moeten zijn. Denk niet dat 'n gesloten Amerikaans systeem nu in Europa zou werken.

Nu maak je eigenlijk alleen kans als je elk jaar je coefficient op weet te bouwen, zodat je 'n keer in pot 3 komt en met 'n gunstige loting dan verder kunt. Da's amper te doen, want in de praktijk wordt 'n kleiner team leeg gekocht na 'n goed Europees jaar.
 
Laatst bewerkt:
Als ze graag een superleague willen zijn, doen ze maar. Gewoon 16 clubs in een gesloten competitie. Echter, buiten de bonden om. Dus geen deelname aan (inter)nationaal voetbal. Ook geen interlands voor de spelers. Dat laatste kun je nog over discussiëren.
 
Als ze graag een superleague willen zijn, doen ze maar. Gewoon 16 clubs in een gesloten competitie. Echter, buiten de bonden om. Dus geen deelname aan (inter)nationaal voetbal. Ook geen interlands voor de spelers. Dat laatste kun je nog over discussiëren.
Ik denk dat je zoiets toch niet tegen gaat houden. Ik denk dat je het dan beter kunt regelen i.p.v. de CL steeds verder aanpassen zodat je uiteindelijk daar die wedstrijden krijgt en de rest er een beetje voor spek en bonen bij hangt.
 
This is the most useless thread ever, because all the decisions are made with money in mind and not football. But being a romantic, we already have the answer from the 80s and early 90's on how to save European football, so there's not much thinking left to do here:

Fri to Mon - National Leagues
Tue - European Champions Cup (for Champions)
Wed - European Cup Winners Cup (for Cup Winners)
Thu - UEFA Cup (we could apply ranking in this one...)
 
Wat een schulden zeg. Maar ook clubs met veel inkomsten natuurlijk. Hoeveel schuld hebben PSV en Ajax eigenlijk? Om het even in perspectief te zien.
 
Wat een schulden zeg. Maar ook clubs met veel inkomsten natuurlijk. Hoeveel schuld hebben PSV en Ajax eigenlijk? Om het even in perspectief te zien.
De KNVB heeft daar toch op ingegrepen? PSV schrijft kleine plusjes voor zover ik weet. Ajax geen idee eigenlijk of die op de pof leven. Ik weet wel dat die moeten verkopen om overeind te blijven..
 
Wat een schulden zeg. Maar ook clubs met veel inkomsten natuurlijk. Hoeveel schuld hebben PSV en Ajax eigenlijk? Om het even in perspectief te zien.
2017-2018 dus oude data. Deze berekening neemt het stille vermogen (selectiewaarde) niet mee als financiele reserve (ivm NL regelgeving). Na de magere opbrengsten afgelopen seizoen wegens Covid ongetwijfeld inmiddels wat meer rood.
Ere.png

Bron: https://factory.fhj.nl/helft-nederlandse-profvoetbalclubs-staat-op-omvallen/
 
De KNVB heeft daar toch op ingegrepen? PSV schrijft kleine plusjes voor zover ik weet. Ajax geen idee eigenlijk of die op de pof leven. Ik weet wel dat die moeten verkopen om overeind te blijven..
Ajax moet verkopen om geen verlies te draaien, maar ze hebben (voor zover ik weet) geen schulden.
 
Ik dacht dat schulden in principe niet mogen in NL? En als je ze wel hebt, moet je een geloofwaardig plan hebben om die schulden in een redelike termijn af te lossen. Anders puntaftrek, zoals nu ADO en vroeger Twente.
Het is maar wat je definieert als schulden. Een hypotheek, een betaling over meerdere termijnen: de financieel experts mogen zeggen of dat schulden zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan