Binnenlandse Politiek

Dat lijkt me helemaal niet gek toch? Je zit met een gezin al veel sneller onder het gemiddelde, omdat je veel meer ruimtes deelt. Misschien heb je eigen slaapkamers of een studeerkamer, maar alle andere oppervlaktes worden gedeeld.
Dat ik ondergemiddeld zou zitten had ik wel verwacht, maar meer dan 50% had ik niet verwacht, misschien toch weer eens kijken naar de opbouw van de leeftijden in NL.
Er zijn een paar dingen die interessant zouden zijn, die dit kunnen uitleggen denk ik.
- Aantal flats / hoogbouw
- Percentage alleenstaanden en/of gemiddelde gezinsgrootten
- Verhouding stad / platteland, aangezien er daar ook een groot verschil in zit.

Het zou kunnen dat Nederland in die dingen significant anders is dan die andere landen, maar toch vind ik het verschil enorm. Nogmaals, zeker door het feit dat wij het minste ruimte hebben.
 
Dat ik ondergemiddeld zou zitten had ik wel verwacht, maar meer dan 50% had ik niet verwacht, misschien toch weer eens kijken naar de opbouw van de leeftijden in NL.
Hier kun je nog even neuzen, alle data is ook in csv te verkrijgen.


Woonoppervlakte in Nederland per gemeente, ook gesplitst in alleenstaanden, paren zonder kinderen en paren met kindern.
 
Och, weet niet of kopen voor iedereen bereikbaar moet zijn, dat is immers ook nooit zo geweest. Maar t gegeven dat de grens waarbij je nog een eigen huis kan kopen steeds verder naar boven gaat is zeker zorgelijk.

Het zou niet bereikbaar moeten zijn omdat het dat nooit geweest is, vind ik niet een heel sterk argument. M.i. zou het voor iedereen beschikbaar moeten zijn, misschien met uitzondering van starters, maar moet men ook de keuze om te kunnen huren behouden. Maar goed dat vergt zoveel bouwen en herorganiseren van het woonbeleid dat het nooit gaan lukken. En de mensen die erover gaan hebben ook allemaal een eigen koopwoning en dus ook geen incentive om hier echt werk van te maken, sterker nog misschien wel meer incentives om hier actief géén werk van te maken.
 
huren zal logischerwijs duurder zijn dan kopen, simpelweg omdat zaken als onderhoudt niet voor de huurder zijn, maar wel voor de koper. Dat je met loon €xx.xxx wel mag huren voor 1.100 maar niet een hypotheek van 1.100 mag aangaan is wat dat betreft ook gewoon verklaarbaar en m.i ook gewoon logisch.
:unsure: onderhoudt o.O
 
Dat is toch ook wat ik zeg, en dat dit niet vreemd is?
Dat vind ik dus wel vreemd. Waarom zou je wel voor 1400 kunnen huren en niet voor 1000 euro een hypotheek kunnen krijgen? Je hebt nota bene een onderpand voor de bank als je een huis koopt. Per saldo ben je bij huren veel meer kwijt terwijl je niks opbouwt.
 
Dat vind ik dus wel vreemd. Waarom zou je wel voor 1400 kunnen huren en niet voor 1000 euro een hypotheek kunnen krijgen? Je hebt nota bene een onderpand voor de bank als je een huis koopt. Per saldo ben je bij huren veel meer kwijt terwijl je niks opbouwt.
Maar geen onderhoud hebt. Dat de verhouding tussen wat je mag huren en maximaal kan leven mogelijk niet op orde is kan zo zijn. Maar aangezien ik weinig zicht heb op die bedragen ga ik daar geen uitspreken over doen. Als jouw bedragen werkelijkheid zijn dan lijkt het mij ook scheef.
 
De belasting op eigendom zou anders kunnen. Belast winst uit verkoop: dit helpt tegen kopen en snel met veel winst doorstoten. Maak investeren in huizen om waardevastheid te garanderen aftrekbaar (dit gebeurt al in Zwitserland: als ik rotte kozijnen laat opknappen, kan ik die kosten aftrekken). Het zorgt ervoor dat huizen hier gemiddeld goed zijn onderhouden. Als ik een bubbelbad wil installeren zijn die kosten niet aftrekbaar (want waardevermeerdering).
 
het is niet zozeer wat ik bedoel. Ik bedoel dat de generatie babyboomers het probleem zijn van de woningmarkt. Ze houden allemaal huizen bezet die we beter kunnen gebruiken. Het stuk solidair zijn met de starters zit er niet bij. Is ook een generatie waar ze geen contact mee hebben, dat zijn de kinderen van de generatie na hen. Daarom is het pijnlijk te zien dat er veel opgelost kan worden als de babyboomers wat meer zouden meedenken met de nieuwe generaties.
Er is de afgelopen decennia juist gehamerd op “langer thuis blijven wonen”. Niet meer het bejaardenhuis in, geen verzorging, thuis een beetje blijven ronddrentelen. En waar kan dat beter dan ik de vertrouwde omgeving?

Zie het bij een tante van me. Inmiddels alleen, woont in een ruim huis. Maar haar hele sociale omgeving woont in dat dorp. En daar is geen mogelijkheid om kleiner te wonen. Bovendien krijgt de vrouw al stress van een andere TV, laat staat dat ze moet verhuizen.
 
De belasting op eigendom zou anders kunnen. Belast winst uit verkoop: dit helpt tegen kopen en snel met veel winst doorstoten. Maak investeren in huizen om waardevastheid te garanderen aftrekbaar (dit gebeurt al in Zwitserland: als ik rotte kozijnen laat opknappen, kan ik die kosten aftrekken). Het zorgt ervoor dat huizen hier gemiddeld goed zijn onderhouden. Als ik een bubbelbad wil installeren zijn die kosten niet aftrekbaar (want waardevermeerdering).
Maar een rot bubbelbad vervangen is wel onderhoud?
 
Er is de afgelopen decennia juist gehamerd op “langer thuis blijven wonen”. Niet meer het bejaardenhuis in, geen verzorging, thuis een beetje blijven ronddrentelen. En waar kan dat beter dan ik de vertrouwde omgeving?

Precies. Vroeger werd je ergens vanaf je 75e in een bejaardenhok gestopt. Top voor de doorstroom, maar vaak was het onnodig. Mijn vader, 91, woont nog op zichzelf. Moet zich wel de trap ophijsen en het is wachten tot hij een keer naar beneden lazert. Maar goed, de oude baas doet het nog. Er zijn veel schrijnende gevallen waarbij thuis wonen geen optie meer is, maar die mensen kunnen praktisch nergens meer heen. Lang leve de privatisering en het liberale beleid van Rutte.
 
Er is de afgelopen decennia juist gehamerd op “langer thuis blijven wonen”. Niet meer het bejaardenhuis in, geen verzorging, thuis een beetje blijven ronddrentelen. En waar kan dat beter dan ik de vertrouwde omgeving?

Door eerder de stap te maken naar een andere woning zodat je niet meer zo vast geroest zit. Daarom is het gewoon te laat en zal je dus 10 tot 20 jaar moeten wachten om dit probleem natuurlijk op te lossen.
 
Thuis wonen zou juist aangemoedigd moeten worden, door wat subsiedies of ander voordeel tegenover te stellen en mensen te stimuleren. Aangezien de mens in west-europa het een schande vind om thuis te blijven wonen, moet het dus anders beloont worden + heb je minder druk op de woningmarkt. Ik was tot mijn 35ste thuis, genoeg cash verdient en gespaard en toen uit huis gegaan met een prima startkapitaal. In landen langs het middellandse zee is het normaal dat je tot je 40ste of tot je dood thuis woont, hier werd ik 35 jaar lang krom aangekeken met wtf doe jij thuis nog? Daarna was het hij zal wel een crimineel zijn, anders kan die nooit zo iets leuks kopen/inrichten, kromme samenleving maar ook hilarisch
 
.
Precies. Vroeger werd je ergens vanaf je 75e in een bejaardenhok gestopt. Top voor de doorstroom, maar vaak was het onnodig. Mijn vader, 91, woont nog op zichzelf. Moet zich wel de trap ophijsen en het is wachten tot hij een keer naar beneden lazert. Maar goed, de oude baas doet het nog. Er zijn veel schrijnende gevallen waarbij thuis wonen geen optie meer is, maar die mensen kunnen praktisch nergens meer heen. Lang leve de privatisering en het liberale beleid van Rutte.
Waar ze nu achter komen is op korte termijn bezuinigen op allerlei voorzieningen op de lange termijn juist geld en maatschappelijke problemen kost.. maargoed. Waan van de dag
 
.
Waar ze nu achter komen is op korte termijn bezuinigen op allerlei voorzieningen op de lange termijn juist geld en maatschappelijke problemen kost.. maargoed. Waan van de dag

Hetzelfde gaat gebeuren met de (geestelijke) gezondheidszorg. Het is al gebeurd bij de energievoorziening.
 
Hetzelfde gaat gebeuren met de (geestelijke) gezondheidszorg. Het is al gebeurd bij de energievoorziening.
Er is al flink bezuinigd op de ggz. Vriend van me zit ondertussen 2 jaar thuis vanwege werkdruk in de ggz en wil iets anders gaan doen. Collega's van m idem dito.
Gelukkig gaat Wilders dat allemaal oplossen.. 🤔
 
Peter de Groot (VVD): 'Ziet mevrouw Beckerman (SP) niet dat wij gewoon fundamenteel verschillend aankijken tegen een gezonde woningmarkt, als het gaat wat daar in moet zitten. Want u kiest ervoor om een volledig door de staat gefinancierde woningmarkt te creëren zodat iedereen een plekje heeft. En daar kiest de VVD niet voor, we kiezen voor een goede middenweg, bescherming voor huurders maar ook dat het te betalen valt.'

Ben ik nu heel gek als ik vind dat dit de insteek zou moeten zijn? Ik ben zeker geen expert op dit gebied maar bij partijen als de VVD en BBB mis ik gewoon volledig dat ze dit een probleem vinden. Laat dat maar eens de insteek worden, dat iedereen een plekje heeft. En dan kan je verschillen van mening over hoe dat moet gebeuren, maar laat ze er in ieder geval naar toe willen werken. Ik vind rechts echt totaal visieloos aanmodderen.
 
Peter de Groot (VVD): 'Ziet mevrouw Beckerman (SP) niet dat wij gewoon fundamenteel verschillend aankijken tegen een gezonde woningmarkt, als het gaat wat daar in moet zitten. Want u kiest ervoor om een volledig door de staat gefinancierde woningmarkt te creëren zodat iedereen een plekje heeft. En daar kiest de VVD niet voor, we kiezen voor een goede middenweg, bescherming voor huurders maar ook dat het te betalen valt.'

Ben ik nu heel gek als ik vind dat dit de insteek zou moeten zijn? Ik ben zeker geen expert op dit gebied maar bij partijen als de VVD en BBB mis ik gewoon volledig dat ze dit een probleem vinden. Laat dat maar eens de insteek worden, dat iedereen een plekje heeft. En dan kan je verschillen van mening over hoe dat moet gebeuren, maar laat ze er in ieder geval naar toe willen werken. Ik vind rechts echt totaal visieloos aanmodderen.
Och heb je weer zo'n linkse rakker die meent dat wonen een recht is ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan