Wetenschap

Bacchus

Batmin
Administrator
Wat is 'Religie & Wetenschap' zonder wetenschap?

Er gebeurt ontzettend veel op wetenschappelijk gebied. Wellicht is het leuk om ontwikkelingen en interessante discussies, gesprekken en / of stukken hier te posten.

Ik zal een begin maken door een, in mijn ogen ontzettend interessant, gesprek tussen Richard Dawkins en Neil deGrass Tyson, te posten.

Klik.
 
Ik heb de laatste paar dagen ook geweldige stukjes wetenschap van dichtbij mogen zien. Heb een masterclass natuurkunde aan de UU gehad, en gister weer voorlichtingen over Natuur en Scheikunde van de RUG. Presentaties daarvan kan ik hier nog wel eens plaatsen :)
 
Ik heb de laatste paar dagen ook geweldige stukjes wetenschap van dichtbij mogen zien. Heb een masterclass natuurkunde aan de UU gehad, en gister weer voorlichtingen over Natuur en Scheikunde van de RUG. Presentaties daarvan kan ik hier nog wel eens plaatsen :)

Langzaam lokken we je naar de goede kant... :cool:

:p
 
Deeltjesversneller produceert mini-oerknal

Uitgegeven: 8 november 2010 20:30

AMSTERDAM - De deeltjesversneller op de grens van Zwitserland en Frankrijk heeft succesvol een mini-oerknal tot stand gebracht door loodionen met elkaar in botsing te brengen.

Het wetenschappelijke experiment van de Europese Organisatie voor Kernonderzoek (CERN) creëerde micro-vuurballen met temperaturen van boven de tien miljard graden, een miljoen keer zo heet als het centrum van de zon.

Dit is de hoogste temperatuur en de hoogste dichtheid die ooit met een experiment zijn bereikt, verklaarde onderzoeker David Evans van de universiteit van Birmingham.

Deze temperatuur werd niet meer bereikt sinds het eerste miljardste van een seconde na de Big Bang, ruim 13,5 miljard jaar geleden. De nabootsing van de omstandigheden van vlak na de oerknal werd zondag uitgevoerd, berichtte de BBC maandag.

Universum

Onderzoekers hopen meer te leren over het materiaal waaruit het universum bestond fracties van een seconde na de oerknal. Tot nu toe bracht de deeltjesversneller steeds protonen met elkaar in botsing, om er achter proberen te komen hoe het heelal is ontstaan.

Het onderzoek van zondag werd uitgevoerd in Alice, een van de zes scanners. De LHC zal atoomkernen van lood met elkaar in botsing brengen tot begin december. Dan wordt er technisch onderhoud verricht. De experimenten worden in februari hervat.

De 27 kilometer lange en cirkelvormige Large Hadron Collider (LHC) bevindt zich in een tunnel onder de Frans-Zwitserse grens nabij Genève.

Ben benieuwd naar de resultaten en daarop volgende bevindingen. :)
En de vrees van al die tegenstanders dat de aarde bij dit experiment in een zwart gat zou verdwijnen kan ook ter zijde geschoven worden.
 
Ben benieuwd naar de resultaten en daarop volgende bevindingen. :)
En de vrees van al die tegenstanders dat de aarde bij dit experiment in een zwart gat zou verdwijnen kan ook ter zijde geschoven worden.
Ik dacht exacte hetzelde toen ik dit las. :D
 
Dat het nu niet gebeurd is, sluit nog niet uit dat het onmogelijk is.

Just to nitpick. :p
 
Ik zal maar niet in dit topic over klimaat beginnen, dan ben ik volgende week nog niet klaar.

Als ik even heel kort ben, uiteindelijk zorgt de natuur er voor dat alles vergaat op aarde, uiteidelijk de aarde zelf ook. Misschien kan de mens zijn bestaan dan ergens anders voortzetten. Maar dat, dat is meer iets voor het gloed nieuwe wetensschapstopic.

Ons bestaan ergens anders voortzetten terwijl we hier zijn uitgestorven lijkt me lastig.
 
Dat proces is jaren ver weg, in theorie en in het meest gunstige scenario kun je dan al lang van de aarde af zijn. In de praktijk zijn er genoeg andere manieren waarop de aarde eerder aan een einde zou komen.

Jaren? Hoezo? In 2012 stort de boel in, hoor. :cool:
 
Maar hoewel het een andere discussie is, mag ik je vragen in welke theorie en welk meest gunstige scenario de mensheid tzt verkast is?
 
Ter zijner tijd met de technologie die nu ondenkbaar is. Wanneer dus al die end of the world theorien (zei het nu astronomisch of zelfdestructie), niet uitkomen, of nog niet uitgekomen zijn.
Wat ook niet mag uitsluiten dat een bovennatuurlijk wezen ons naar een andere planeet zou kunnen vervoeren. (daar geloof ik niet in) Maar dat is in theorie:p

Nee, dat is geen theorie. Dat is een onwaarschijnlijk hersenspinsel van iemand die aan 't trippen is.. ;)
Er zijn op dit moment, behalve het leven op Mars (wat erg problematisch zou zijn) geen theorieën die leven elders ondersteunen. De kosmische afstanden zijn simpelweg te groot.

Je moet een theorie niet verwarren met een aan een creatief brein ontsponnen verzinsel, hoe leuk zo'n verzinsel ook zou zijn in bijvoorbeeld een film. Een theorie begint als een hypothese, zodra er voldoende bewijs is verzameld wordt dit een theorie.
 
Serieus? Een handvol off-topics posts wordt gelijk verhuisd naar een ander topic? :D

Entschuldigung, forum-Polizei! :D

Kleine toevoeging nog dan: een 'filosofische theorie' is feitelijk onjuist. Maar omdat 'theorie' foutief wordt gebruikt in de volksmond, wordt het geaccepteerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan