Wetenschap

Hoe moet ik dit voor me zien? Een beetje Deens, een beetje Noors, een beetje Zweeds, een beetje Fins en een beetje IJslands?
Je kiest 1 hoofdtaal. Bij mij was dat Noors. De andere vakken (letterkunde, literatuurkunde enz) volg je samen met de andere hoofdtalen.
 
Voor zover ik weet zijn Noors en Zweeds heel vergelijkbaar - net als Vlaams en Nederlands of misschien meer als Portugees en Spaans. Deens is half Duits half Zweeds/Noors en Fins is echt totaal anders.

Blijft nog steeds dan dus dat je veel verschillende talen hebt, zeker omdat Laps geloof ik ook een officiele aparte taal is. Lijkt me erg verwarrend om dat allemaal door elkaar te leren.
Deens is qua schrift wel heel erg vergelijkbaar, maar de uitspraak is vaak heel erg anders.
 
Hoe moet ik dit voor me zien? Een beetje Deens, een beetje Noors, een beetje Zweeds, een beetje Fins en een beetje IJslands?
Finland hoort in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet bij Scandinavie.
Fins is dan ook geenszins verwant aan andere Europese talen.
Alleen het Ests en Hongaars komen in de buurt.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Finland hoort in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet bij Scandinavie.
Fins is dan ook geenszins verwant aan andere Europese talen.
Alleen het Ests en Hongaars komen in de buurt.
Dat hangt er vanaf wat je als Scandinavië definieert. Geografisch gezien hoort een deel van Noord-Finland bij het Scandinavisch schiereiland dat verder Noorwegen en Zweden omvat. Politiek gezien is Scandinavië Denemarken, Noorwegen en Zweden. Kijk je echter naar de cultuur(historie), dan is het een nog veel groter gebied met o.a. de Fareoër en zelfs een stukje Duitsland (Zuid-Sleeswijk).
 
Dat hangt er vanaf wat je als Scandinavië definieert. Geografisch gezien hoort een deel van Noord-Finland bij het Scandinavisch schiereiland dat verder Noorwegen en Zweden omvat. Politiek gezien is Scandinavië Denemarken, Noorwegen en Zweden. Kijk je echter naar de cultuur(historie), dan is het een nog veel groter gebied met o.a. de Fareoër en zelfs een stukje Duitsland (Zuid-Sleeswijk).
Finland was toch vroeger onderdeel van Zweden? Of van het koninkrijk? Wel degelijk scandinavisch dus..
 
Finland hoort in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet bij Scandinavie.
Fins is dan ook geenszins verwant aan andere Europese talen.
Alleen het Ests en Hongaars komen in de buurt.
Gaat meer richting slavish inderdaad. Finoegrisch heet het officieel.
 
266398440_6762574207116007_4190340063017520800_n.jpg
 
Meer techniek dan wetenschap, maar in Eindhoven willen ze naar autonoom rijdend openbaar vervoer


Hebben in NL eerder wat pilots gehad met kleine voertuigen die met een slakkengang over het fietspad reden (omgeving Friesland) en in cappele rijdt al jaren iets, maar dat gaat over eigen infra.
 

Ken jij de beste man CNG MrKrateos?

Vind het lastige materie, maar het gegeven dat de man uiteindelijk meer sturend lijkt in zijn reacties op studenten ipv daadwerkelijk vrijdenken te promoten kan ik de keuze van de Uni ergens wel begrijpen.
 

Ken jij de beste man CNG MrKrateos?

Vind het lastige materie, maar het gegeven dat de man uiteindelijk meer sturend lijkt in zijn reacties op studenten ipv daadwerkelijk vrijdenken te promoten kan ik de keuze van de Uni ergens wel begrijpen.
Wat een pedante toon heeft die man zeg. Wel typisch complotdenker in zijn taalgebruik. 'Dit is mijn conclusie op basis van 'X' en als jij het niet met me eens bent ligt dat aan jou en moet jij nog een hoop leren.'
Dat hij een student respectloos durft te noemen wanneer deze een terechte en toetsbare opmerking maakt, vind ik ook weinig fraai.
 
Wat een pedante toon heeft die man zeg. Wel typisch complotdenker in zijn taalgebruik. 'Dit is mijn conclusie op basis van 'X' en als jij het niet met me eens bent ligt dat aan jou en moet jij nog een hoop leren.'
Dat hij een student respectloos durft te noemen wanneer deze een terechte en toetsbare opmerking maakt, vind ik ook weinig fraai.
Ik zie het al, jij staat er niet voor open en wil niet leren :sneaky: :maniac:

Studenten outside the box leren denken is goed wat mij betreft, maar kan mij ook vinden in jouw conclusie. Krijg je wel weer het lastige dat mensen gaan roepen dat vrijdenkers uitgeschakeld worden waardoor ze juist een complot zien.
 

Ken jij de beste man CNG MrKrateos?

Vind het lastige materie, maar het gegeven dat de man uiteindelijk meer sturend lijkt in zijn reacties op studenten ipv daadwerkelijk vrijdenken te promoten kan ik de keuze van de Uni ergens wel begrijpen.
Ugh, alpha's zou denk ik de reactie van CNG MrKrateos zijn? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan