Wetenschap

Een andere beschrijving van dezelfde materie, maar uiteindelijk werken we nog steeds met het Arabisch getallensysteem.
funfact, een van mijn broers is in het onderwijs in R'dam gaan werken, altijd leuk om dat aan mensen te vertellen en dan te zeggen dat ie daar met het Arabisch getallensysteem moet werken, haal je de latente racisten zo mee naar voren :)
Doet me denken aan deze poll die ik op Twitter zag:

637BFF7F-7195-46BB-9884-FF8501F185B9.jpeg
 
Ik denk dat het ook deels gewenning zal zijn. Maar als je kijkt naar de trap 10x10x10 bijv is dan 10-100-1000, is dat dan puur toeval dat dat zo logisch overloopt? Want in jouw voorbeeld over 12 vingers gaat die vlieger niet op toch? En wat je zegt over nummers anders “noemen” dan krijg je nog hetzelfde principe volgens mij, 0=9,1=2,2=5,3=4,4=8,5=6,6=0,7=1,8=3,9=7 bijv, dan krijg je toch 9-2-5-4-8-6-0-1-3-7-29? Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook jouw opmerking over de link met onze 10 vingers had ik nog niet eerder over nagedacht maar is wel een hele goeie.
Mijn vraag icm jullie antwoorden laat mijn brein wel goed kraken en overuren draaien haha.
Is hier over nadenken of proberen uit te zoeken zoiets werkt dan filosofie/filosoferen?
Ik weet het niet zeker, maar ik zou het wetenschapsfilosofie noemen.

 
Ik denk dat het ook deels gewenning zal zijn. Maar als je kijkt naar de trap 10x10x10 bijv is dan 10-100-1000, is dat dan puur toeval dat dat zo logisch overloopt? Want in jouw voorbeeld over 12 vingers gaat die vlieger niet op toch?
Ik zit m ff door te redeneren, die mooie reeks die we zelf gecreëerd hebben is wel heel mooi ja.
En wat je zegt over nummers anders “noemen” dan krijg je nog hetzelfde principe volgens mij, 0=9,1=2,2=5,3=4,4=8,5=6,6=0,7=1,8=3,9=7 bijv, dan krijg je toch 9-2-5-4-8-6-0-1-3-7-29? Als je begrijpt wat ik bedoel.
maar dan is 29x29 dus 299, dus het mooie van 10x10=100 ben je dan wel kwijt. Overigens het het hele concept van 0 een vrij late uitvinding. Romeinse cijfers kennen die waarde bevoorbeeld niet.
Ook jouw opmerking over de link met onze 10 vingers had ik nog niet eerder over nagedacht maar is wel een hele goeie.
Mijn vraag icm jullie antwoorden laat mijn brein wel goed kraken en overuren draaien haha.
Is hier over nadenken of proberen uit te zoeken zoiets werkt dan filosofie/filosoferen?
Doe wat je niet laten kunt ;)
 
Maar om terug te komen op de vraag van Mika. Ik denk (met mijn beperkt begrip) dat als we opnieuw moeten beginnen, we dezelfde principes ontdekken, maar dat de beschrijving anders zal zijn. Eigenlijk hebben we alles al weer anders moeten beschrijven toen alle berekeningen via de computer gingen lopen.
Nu ik er met jullie antwoorden verder op door denk, denk ik dat ook. Als je kijkt naar bijv de Romeinse cijfers is dat een zelfde systeem alleen ziet het er niet zo logisch en soepel uit. Wat ik in een eerdere post aangaf over 10x10x10, dat je slechts een 0 hoeft toe te voegen en het klopt verder is dat bij de Romeinse cijfers niet zo, X maal X = C
 
Ik denk dat het ook deels gewenning zal zijn. Maar als je kijkt naar de trap 10x10x10 bijv is dan 10-100-1000, is dat dan puur toeval dat dat zo logisch overloopt? Want in jouw voorbeeld over 12 vingers gaat die vlieger niet op toch? En wat je zegt over nummers anders “noemen” dan krijg je nog hetzelfde principe volgens mij, 0=9,1=2,2=5,3=4,4=8,5=6,6=0,7=1,8=3,9=7 bijv, dan krijg je toch 9-2-5-4-8-6-0-1-3-7-29? Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook jouw opmerking over de link met onze 10 vingers had ik nog niet eerder over nagedacht maar is wel een hele goeie.
Mijn vraag icm jullie antwoorden laat mijn brein wel goed kraken en overuren draaien haha.
Is hier over nadenken of proberen uit te zoeken zoiets werkt dan filosofie/filosoferen?
Toch zijn we in Nederland ook ooit gewend geweest aan een andere indelingen. Voorheen had je duiten, oorden, stuivers, schellingen, ponden en guldens bijvoorbeeld. Oppervlakte maten waren nog ingewikkelder. Pas na de inval van de Fransen in 1795 werdt het decimale stelsel ingevoerd.
 
Toch zijn we in Nederland ook ooit gewend geweest aan een andere indelingen. Voorheen had je duiten, oorden, stuivers, schellingen, ponden en guldens bijvoorbeeld. Oppervlakte maten waren nog ingewikkelder. Pas na de inval van de Fransen in 1795 werdt het decimale stelsel ingevoerd.
En alleen achtergebleven gebieden hebben dat stelsel nog niet omarmd, looking at you America....

Maar 2 voet en 4 voet was al wel 6 voet, en 10 voet + 10 voet al wel 20 voet ;)

Overigens was het wel lastig, met Rijnlandse voeten die weer afweken van de voeten in Gelderland. En de tijd die niet overal gelijk stond enzo.
 
Na het filosofie topic heb ik dit topic ontdekt en vind het weer mooi om te lezen. Een paar pagina’s terug ging het een tijd over wiskunde. Nou vraag ik mij al langer af, is wiskunde ontdekt of is het bedacht? Mocht de mensheid zo goed als uitgestorven zijn over een tijd en weer terug in de tijd worden geworpen en alles weer opnieuw ontdekt zal gaan worden, komt er dan het zelfde systeem uit rollen? Is 10 dan nog steeds 10 met 2 cijfers bijvoorbeeld? Ik heb gezien dat het niveau hier behoorlijk hoog ligt dus misschien dat iemand hier er meer over weet? Of is dit een vrij simpele vraag die buiten mij verder algemeen bekend is?
Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze op lerarenopleidingen werken met ‘het land van Oct’. Waarbij er ipv tot 10 tot 8 geteld wordt. Wordt dan gebruikt om aankomend docenten te laten beseffen dat het niet vanzelfsprekend is om te leren tellen, omdat jij nou eenmaal altijd al zo geteld hebt. Vond het wel leuk gevonden.
 
Een andere beschrijving van dezelfde materie, maar uiteindelijk werken we nog steeds met het Arabisch getallensysteem.
funfact, een van mijn broers is in het onderwijs in R'dam gaan werken, altijd leuk om dat aan mensen te vertellen en dan te zeggen dat ie daar met het Arabisch getallensysteem moet werken, haal je de latente racisten zo mee naar voren :)
Veel Chinezen op die school ja?:geek:
 
Ik denk dat het ook deels gewenning zal zijn. Maar als je kijkt naar de trap 10x10x10 bijv is dan 10-100-1000, is dat dan puur toeval dat dat zo logisch overloopt? Want in jouw voorbeeld over 12 vingers gaat die vlieger niet op toch? En wat je zegt over nummers anders “noemen” dan krijg je nog hetzelfde principe volgens mij, 0=9,1=2,2=5,3=4,4=8,5=6,6=0,7=1,8=3,9=7 bijv, dan krijg je toch 9-2-5-4-8-6-0-1-3-7-29? Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook jouw opmerking over de link met onze 10 vingers had ik nog niet eerder over nagedacht maar is wel een hele goeie.
Mijn vraag icm jullie antwoorden laat mijn brein wel goed kraken en overuren draaien haha.
Is hier over nadenken of proberen uit te zoeken zoiets werkt dan filosofie/filosoferen?
Iets zegt me dat er wat te vinden is in de reeks van Fibonacci of verhoudingen van het lichaam maar waarom weet ik niet en ik ben ook geen wiskundige.

Volgens mij telden de Mayas of Azteken tot 20 en de Babyloniërs hadden ook een ander systeem?
Alleen de termen veranderen maar de uitkomst blijft hetzelfde?
 
]
Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze op lerarenopleidingen werken met ‘het land van Oct’. Waarbij er ipv tot 10 tot 8 geteld wordt. Wordt dan gebruikt om aankomend docenten te laten beseffen dat het niet vanzelfsprekend is om te leren tellen, omdat jij nou eenmaal altijd al zo geteld hebt. Vond het wel leuk gevonden.
Klopt (1/2jr pabo ooit). Enige waar ze aan voorbij gaan is van niets naar 10tallig net ff anders is dan van 10-tallig naar 8-tallig.
 
En alleen achtergebleven gebieden hebben dat stelsel nog niet omarmd, looking at you America....

Maar 2 voet en 4 voet was al wel 6 voet, en 10 voet + 10 voet al wel 20 voet ;)

Overigens was het wel lastig, met Rijnlandse voeten die weer afweken van de voeten in Gelderland. En de tijd die niet overal gelijk stond enzo.
Ja dit dus inderdaad. Hoe je het ook noemt of uitbeeld, uiteindelijk blijft 2+4=6, dus zou je daar altijd ook weer uit moeten komen lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan