Wetenschap

Die D-T reactie zie ik sowieso niet zo gauw gebeuren met al die rondvliegende neutronen die alle materialen slopen.
Ik heb meer hoop op de aneutronic proton-boron reactie, ook al moet de temperatuur dan weer een factor 10 omhoog.

Maar goed, ook ik ben een absolute leek. Ik ben 1x naar een fusie-congres geweest in London, dat was geweldig leuk en interessant. Maar in tegenstelling tot Maurice de Hond zie ik nog geen reden om mij daarom tot deskundige te verklaren.
Ja als je het temperatuur probleem kunt oplossen, kun je die factor 10 misschien alsnog ook wel krijgen. Bij mijn weten is er zat boron, of heb ik dat mis? Anders moeten we ook een manier vinden op deuterium en tritium te maken - zonder dat je daar He3 voor nodig hebt. Lijkt mij.

Maar goed, ik ben niet eens bij een fusie-congres geweest. Wel een keer wat verdwaalde colleges over gehad, dus in principe weet ik er àlles van.
 
Ja als je het temperatuur probleem kunt oplossen, kun je die factor 10 misschien alsnog ook wel krijgen. Bij mijn weten is er zat boron, of heb ik dat mis? Anders moeten we ook een manier vinden op deuterium en tritium te maken - zonder dat je daar He3 voor nodig hebt. Lijkt mij.

Maar goed, ik ben niet eens bij een fusie-congres geweest. Wel een keer wat verdwaalde colleges over gehad, dus in principe weet ik er àlles van.
Precies. Die showstopper is er dan niet.
 
Misschien hoort dit niet in het "wetenschap" topic, maar echt "nieuws" is het toch ook niet (meer).
Wel nuttig om kennis van te nemen voor allen die bezorgd zijn over het grote aantal scholieren dat geen normale brief meer kan lezen of schrijven.

Het essay van de Vlaamse pedagoog Dirk van Damme, in Trouw online van vandaag.
Titel; Een land dat zijn geloof in onderwijs verliest,betaalt een hoge prijs.

Er staan zaken in die eerder deze eeuw ook al gerapporteerd zijn in ons eigen land maar die rapporten liggen waarschijnlijk nog in de onderste la van een bureau in Den Haag.
 
Misschien hoort dit niet in het "wetenschap" topic, maar echt "nieuws" is het toch ook niet (meer).
Wel nuttig om kennis van te nemen voor allen die bezorgd zijn over het grote aantal scholieren dat geen normale brief meer kan lezen of schrijven.

Het essay van de Vlaamse pedagoog Dirk van Damme, in Trouw online van vandaag.
Titel; Een land dat zijn geloof in onderwijs verliest,betaalt een hoge prijs.

Er staan zaken in die eerder deze eeuw ook al gerapporteerd zijn in ons eigen land maar die rapporten liggen waarschijnlijk nog in de onderste la van een bureau in Den Haag.

Ja!?! Gaan we die Focking pedo’s aan het woord laten!!??!

😜
 
Enige toelichting mogelijk?
Je hebt het over dat er steeds slechter (geschreven en) gelezen wordt. Dat geven pedagogen aan. Als je slecht leest kan het verwarrend zijn (peda = pedo)

Een serieuze reactie zou zijn dat bepaalde zaken als minder belangrijk ervaren worden door nieuwere generaties. Correct schrijven is daar één van. Begrijpelijk schrijven vinden ze dan belangrijker. Daar kan je het mee eens zijn of niet maar het is verdedigbaar.
 
Je hebt het over dat er steeds slechter (geschreven en) gelezen wordt. Dat geven pedagogen aan. Als je slecht leest kan het verwarrend zijn (peda = pedo)

Een serieuze reactie zou zijn dat bepaalde zaken als minder belangrijk ervaren worden door nieuwere generaties. Correct schrijven is daar één van. Begrijpelijk schrijven vinden ze dan belangrijker. Daar kan je het mee eens zijn of niet maar het is verdedigbaar.
Denk dat het voor de generaties van mijn kinderen en kleinkinderen toch ook handig en gezond is als mensen elkaar kunnen verstaan en begrijpen.
Daarvoor is correct taalgebruik onmisbaar.
Je dokter of medewerkster in de apotheek zal maar een paar letters of een komma bij 0,001 gram op een recept verkeerd lezen of zetten.
Dat wordt dag-met-je-handje en toedeloe lijkt me.
 
Misschien hoort dit niet in het "wetenschap" topic, maar echt "nieuws" is het toch ook niet (meer).
Wel nuttig om kennis van te nemen voor allen die bezorgd zijn over het grote aantal scholieren dat geen normale brief meer kan lezen of schrijven.

Het essay van de Vlaamse pedagoog Dirk van Damme, in Trouw online van vandaag.
Titel; Een land dat zijn geloof in onderwijs verliest,betaalt een hoge prijs.

Er staan zaken in die eerder deze eeuw ook al gerapporteerd zijn in ons eigen land maar die rapporten liggen waarschijnlijk nog in de onderste la van een bureau in Den Haag.

Was laatst een item bij Lubach over lesmethodes.
Komt er op neer dat de 2 a 3 grootste distribiteurs van lesmethodes alles bepalen. En die gaan dan niet voor de meest effectieve lesmethodes, maar voor de methodes die hen het meeste opleveren (die met verplichte afname van extra werkboeken, schuift meer), en via slinkse dwangmiddelen producenten en afnemers naar hun pijpen laat dansen.

(Weer een fraai staaltje "aan de markt overlaten" :zwijgen:)

Nederland zakt verder weg op de lijstjes van onderwijs, en de overheid staat er bij en kijkt er naar.
 
Was laatst een item bij Lubach over lesmethodes.
Komt er op neer dat de 2 a 3 grootste distribiteurs van lesmethodes alles bepalen. En die gaan dan niet voor de meest effectieve lesmethodes, maar voor de methodes die hen het meeste opleveren (die met verplichte afname van extra werkboeken, schuift meer), en via slinkse dwangmiddelen producenten en afnemers naar hun pijpen laat dansen.

(Weer een fraai staaltje "aan de markt overlaten" :zwijgen:)

Nederland zakt verder weg op de lijstjes van onderwijs, en de overheid staat er bij en kijkt er naar.
Terwijl er jaarlijks meer geld naar onderwijs gaat. Dan gaat er ergens iets niet goed..
 
Terwijl er jaarlijks meer geld naar onderwijs gaat. Dan gaat er ergens iets niet goed..

Er is natuurlijk meer dan enkel lesmethodes inkopen. Salarissen zijn (eindelijk) behoorlijk omhoog gegaan.
Maar je kan niet investeren in 1 of 2 aspecten, en niet naar de rest kijken, maar dan toch verwachten dat het geheel beter wordt. Zwakste schakel zal altijd de rest (deels) teniet doen.

Lesmethodes is zo'n aspect waar dus nauwelijks naar omgekeken wordt.
Ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid niet naar onderzoeken kijkt wat het beste werkt, en op basis daarvan 1 of 2 lesmethodes verplicht stelt.

En dat is niet alleen bij onderwijs.
Beleid in t algemeen is, in mijn beleving, zó ad hoc. Zich richten op 1 of enkele aspecten van een veel groter, meeromvattend, probleem.
Hoort veel meer holistisch te zijn. Maar dat is lange termijn, en daarvan is t beeld dat je daar niet mee kan scoren bij de kiezer.

Antenor , topic Binnenlandse politiek had mss beter geweest (a)
 
Denk dat het voor de generaties van mijn kinderen en kleinkinderen toch ook handig en gezond is als mensen elkaar kunnen verstaan en begrijpen.
Daarvoor is correct taalgebruik onmisbaar.
Je dokter of medewerkster in de apotheek zal maar een paar letters of een komma bij 0,001 gram op een recept verkeerd lezen of zetten.
Dat wordt dag-met-je-handje en toedeloe lijkt me.

Elkaar kunnen verstaan en begrijpen is iets anders dan correct kunnen lezen en schrijven. Als men het heeft over correct schrijven dan bedoelen ze dat je een juiste aanhef gebruikt en grammaticaal correct. Dat je geen spreektaal gebruikt e.d.

Als je de gemiddelde whatsapp-groep bekijkt dan is daar geen sprake van correct schrijven maar is het wel begrijpelijk.

Ik denk dat het niveau van lezen en schrijven zeker moet worden gewaarborgd op school. Omdat ik denk dat taal invloed heeft op het gedrag en denken van mensen. Maar omgangsvormen en taal blijven dynamisch en dat hoeft niet perse slecht te zijn. Vroeger werden ouders door hun kinderen met u aangesproken omdat dit correct was. Mijn kinderen zullen dat nooit hoeven. Misschien volgens oude normen niet correct maar ook een gevolg van of oorzaak op een of warmere band.
 
Elkaar kunnen verstaan en begrijpen is iets anders dan correct kunnen lezen en schrijven. Als men het heeft over correct schrijven dan bedoelen ze dat je een juiste aanhef gebruikt en grammaticaal correct. Dat je geen spreektaal gebruikt e.d.

Als je de gemiddelde whatsapp-groep bekijkt dan is daar geen sprake van correct schrijven maar is het wel begrijpelijk.

Ik denk dat het niveau van lezen en schrijven zeker moet worden gewaarborgd op school. Omdat ik denk dat taal invloed heeft op het gedrag en denken van mensen. Maar omgangsvormen en taal blijven dynamisch en dat hoeft niet perse slecht te zijn. Vroeger werden ouders door hun kinderen met u aangesproken omdat dit correct was. Mijn kinderen zullen dat nooit hoeven. Misschien volgens oude normen niet correct maar ook een gevolg van of oorzaak op een of warmere band.
Toch vind ik zaken als me / zo wie zo / als / …. Toch irritant. Ook in whatsapp. Een beetje zorgvuldigheid kan geen kwaad.

Zakelijk vind ik slechte spelling afbreuk doen aan de inhoud.
 
Er is natuurlijk meer dan enkel lesmethodes inkopen. Salarissen zijn (eindelijk) behoorlijk omhoog gegaan.
Die investeringen in het onderwijs zijn al ouder dan de lonen van de onderwijzers.
Maar je kan niet investeren in 1 of 2 aspecten, en niet naar de rest kijken, maar dan toch verwachten dat het geheel beter wordt. Zwakste schakel zal altijd de rest (deels) teniet doen.
leerlingen worden ondertussen zon beetje iedere week (ok, ik chargeer) getest. Wordt er dan niks mee gedaan als blijkt dat taal of rekenen achterblijft? En gaan ouders zelf ook niet meer met hun kroost zitten om te helpen als uit het schooladvies blijkt dat er een taalprobleempje is?
Lesmethodes is zo'n aspect waar dus nauwelijks naar omgekeken wordt.
Ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid niet naar onderzoeken kijkt wat het beste werkt, en op basis daarvan 1 of 2 lesmethodes verplicht stelt.
ik werk ook op scholen en er wordt heel goed gekeken naar de inkoop van les methodes. Daar is men zeker van bewust
En dat is niet alleen bij onderwijs.
Beleid in t algemeen is, in mijn beleving, zó ad hoc. Zich richten op 1 of enkele aspecten van een veel groter, meeromvattend, probleem.
Hoort veel meer holistisch te zijn. Maar dat is lange termijn, en daarvan is t beeld dat je daar niet mee kan scoren bij de kiezer.
Onderwijs is geen populair verkiezingspunt. En tijdens de verkiezingen kwam dit niet ter sprake. Ja, dat het lesgeven in het Engels moest verdwijnen. En de bbb wil dat het vak van boer belangrijk wordt. Nee, dat komt helemaal goed 🤔
 
ik werk ook op scholen en er wordt heel goed gekeken naar de inkoop van les methodes. Daar is men zeker van bewust

Er is alleen niet zoveel te kiezen, want de producent die zich bij scholen direct aanbiedt, krijgt dreigementen van de tussenhandel (de machtige distribiteurs) dat ze hun methode niet meer gaam verkopen. En dan nog promoten ze vooral de methodes die hen het meeste oplevert, niet die t beste werkt.
De producenten worden dus indirect gedwongen om methodes te creëren die niet per se het beste zijn, maar de meeste knaken oplevert voor de tussenhandel.

De scholen hebben dus een beperkte keuze.

Overheid zou daar bovenop moeten zitten, op basis van onderzoeken welke methodes het beste werken bij kinderen.
En het niet laten afhangen van de grillen van de markt, in dit geval de distribiteurs met eurotekens in de ogen.


Onderwijs is geen populair verkiezingspunt. En tijdens de verkiezingen kwam dit niet ter sprake. Ja, dat het lesgeven in het Engels moest verdwijnen. En de bbb wil dat het vak van boer belangrijk wordt. Nee, dat komt helemaal goed 🤔

Nee, "we" hebben het alleen nog maar over migranten. 1 vd meest overschatte problemen van het moment, imo.
 
Toch vind ik zaken als me / zo wie zo / als / …. Toch irritant. Ook in whatsapp. Een beetje zorgvuldigheid kan geen kwaad.

Zakelijk vind ik slechte spelling afbreuk doen aan de inhoud.
Snap ik. Ik ben het ook niet oneens met Antenor (kan het artikel overigens niet lezen, achter een betaalmuur).

Maar zelf ben ik van nature meer iemand van de inhoud over der vorm. Als men zich begrijpelijk kan maken is het dan uiteindelijk belangrijk of iemand sowieso of zo wie zo schrijft? Uiteindelijk zijn het een fatsoensnormen die mede bepaald worden door de ontvanger. Ik heb er minder moeite mee als er taal/ grammatica fouten in staan (maar ben zelf dan ook licht dyslectisch). Als iemand zonder interpunctie hier iets plaatst irriteert het me ook omdat het de leesbaarheid beïnvloed.

Uiteindelijk denk ik dat een norm gehandhaafd moet worden. Of dit een norm is die al van toepassing was toen ik op school zat betwijfel ik
 
Elkaar kunnen verstaan en begrijpen is iets anders dan correct kunnen lezen en schrijven. Als men het heeft over correct schrijven dan bedoelen ze dat je een juiste aanhef gebruikt en grammaticaal correct. Dat je geen spreektaal gebruikt e.d.

Als je de gemiddelde whatsapp-groep bekijkt dan is daar geen sprake van correct schrijven maar is het wel begrijpelijk.

Ik denk dat het niveau van lezen en schrijven zeker moet worden gewaarborgd op school. Omdat ik denk dat taal invloed heeft op het gedrag en denken van mensen. Maar omgangsvormen en taal blijven dynamisch en dat hoeft niet perse slecht te zijn. Vroeger werden ouders door hun kinderen met u aangesproken omdat dit correct was. Mijn kinderen zullen dat nooit hoeven. Misschien volgens oude normen niet correct maar ook een gevolg van of oorzaak op een of warmere band.

De u vorm mag wmb op alle fronten worden afgeschaft.
 
Er is alleen niet zoveel te kiezen, want de producent die zich bij scholen direct aanbiedt, krijgt dreigementen van de tussenhandel (de machtige distribiteurs) dat ze hun methode niet meer gaam verkopen. En dan nog promoten ze vooral de methodes die hen het meeste oplevert, niet die t beste werkt.
De producenten worden dus indirect gedwongen om methodes te creëren die niet per se het beste zijn, maar de meeste knaken oplevert voor de tussenhandel.

De scholen hebben dus een beperkte keuze.

Overheid zou daar bovenop moeten zitten, op basis van onderzoeken welke methodes het beste werken bij kinderen.
En het niet laten afhangen van de grillen van de markt, in dit geval de distribiteurs met eurotekens in de ogen.
Marktwerking. Kennen we ene Pim Fortuyn nog die het hele onderwijs systeem wilde privatiseren, de zorg ook. Alle Linkse hobbies moesten weg. Dankzij deze visionair zitten we met dit resultaat want de vvd nam de retoriek snel over. Kleine overheid en alles aan de markt overlaten. En nu gaat rechts de problemen van rechts oplossen.
Yeah right 🤔
Nee, "we" hebben het alleen nog maar over migranten. 1 vd meest overschatte problemen van het moment, imo.
Ja, volgens Wilders lossen we alles op door de grenzen te sluiten. Dat we daar niet eerder op zijn gekomen..
 
Was laatst een item bij Lubach over lesmethodes.
Komt er op neer dat de 2 a 3 grootste distribiteurs van lesmethodes alles bepalen. En die gaan dan niet voor de meest effectieve lesmethodes, maar voor de methodes die hen het meeste opleveren (die met verplichte afname van extra werkboeken, schuift meer), en via slinkse dwangmiddelen producenten en afnemers naar hun pijpen laat dansen.

(Weer een fraai staaltje "aan de markt overlaten" :zwijgen:)

Nederland zakt verder weg op de lijstjes van onderwijs, en de overheid staat er bij en kijkt er naar.
Ja, , de markt zorgde ook voor managers en directeuren in het onderwijs die in tegenstelling tot (con)rectoren geen feeling hadden met lesgeven en wat daarbij komt kijken.
Antenor , topic Binnenlandse politiek had mss beter geweest (a)
Ja, je hebt gelijk. Zal daar nog wel eens verder gaan over dit ondergeschoven kindje van de overheid; het onderwijs.
Elkaar kunnen verstaan en begrijpen is iets anders dan correct kunnen lezen en schrijven. Als men het heeft over correct schrijven dan bedoelen ze dat je een juiste aanhef gebruikt en grammaticaal correct. Dat je geen spreektaal gebruikt e.d.
Denk dat we langs elkaar heen praten. Het essay waar ik naar verwijs gaat over andere rampspoed in het onderwijs.
Er is alleen niet zoveel te kiezen, want de producent die zich bij scholen direct aanbiedt, krijgt dreigementen van de tussenhandel (de machtige distribiteurs) dat ze hun methode niet meer gaam verkopen. En dan nog promoten ze vooral de methodes die hen het meeste oplevert, niet die t beste werkt.
De producenten worden dus indirect gedwongen om methodes te creëren die niet per se het beste zijn, maar de meeste knaken oplevert voor de tussenhandel.

De scholen hebben dus een beperkte keuze.
Er schijnen inmiddels ook schoolboeken te bestaan waar de inspectie grote vraagtekens zet bij de inhoud of wat er juist niet (meer) terug te vinden is in de inhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan