Wereldkampioenschap 2022

En Oorlog is een gewapende strijd tussen minstens twee volkeren of staten.
Dus Michels had ongelijk.
;)

In Qatar tot 1952 was slavernij toegestaan. Dus in deze context wel goed om precies te zijn in terminologie.

Dat is jouw definitie van een 'slaaf'.
Iemand die geforceerd tegen zin word gedwongen (dus geen keuze heeft) dat mag je een slaaf noemen vlgms.

Zijn namelijk ook wel degelijk slaven geweest vroeger die een vorm van compensatie of salaris kregen. Wel te verstaan een belachelijk laag bedrag.
Dus kun je best claimen dat Qatar de immigranten als slaaf aan het werk heeft gezet om op tijd de stadions te bouwen.

Ik snap je kritiek over het behandelen van verschillende casussen met een andere intensiteit. Dat is een terechte kritiek op met name de voetbalbonden. Zie het NL-elftal. Gaan VI boycotten en spreken zich uit tegen Qatar. Maar zodra er consequenties tegenover staan (wellicht slechter spelen/gele kaart) dan trekken ze snel de keutel in. Waarmee ze dus subjectieve kritiek hebben.

Alleen ik snap niet zo goed het verdedigen van Qatar mbt de arbeids immigranten. Ik vind ook niet zozeer de definitie wel/geen slaaf uitmaken. De omstandigheden waren gewoon bizar slecht en hadden nooit mogen gebeuren. Ongeacht wat er in andere landen gebeurd.

Migranten hebben wel een keuze. Ze kunnen in hun eigen land blijven. Slaven hebben die keuze niet.

Dan heb je mij niet goed begrepen. Ik heb geen kritiek geuit naar Oranje mbt niet dragen van de band.

Jouw laatste zin is veelzeggend. Dat is het hele punt. Qatar wordt onevenredig hard aangepakt. Tientallen doden bouw stadions vs 1 miljoen oeigoeren in concentratiekampen. Wat maakt dat het qua verschil in ophef lijkt op 1 miljoen doden Qatar vs tientallen oeigoeren in concentratiekampen? Heb jij daar een verklaring voor?
 
Ik heb nergens gezegd dat het niet afschuwelijk is maar noem het gewoon wat het is. Tot slaaf word je gemaakt en er staat er geen loon tegenover je arbeid en de meester kan met je doen wat het wil omdat je zijn bezit bent. Hij kan je bijvoorbeeld verhandelen. Dat lijkt mij toch wat anders dan een Nepalees die een lening afsluit voor een vliegticket naar Qatar om daar te kunnen werken onder weliswaar slechte omstandigheden en lage lonen naar westerse maatstaven maar blijkbaar interessant genoeg om huis en haard ervoor te verlaten en zichzelf in de schulden te steken ervoor. Ze kunnen ook niet gaan hé. Die keuze hebben slaven niet. Taal is ervoor om dat soort onderscheid te maken.
Omdat die mensen straatarm zijn in hun thuisland en met valste beloftes weggelokt worden. Die beloftes worden vervolgens niet waargemaakt. Moderne slavernij is het rekruteren van mensen die weinig keuze hebben/waarvan de andere keuze bestaat uit wegpieteren in je eigen, straatarme land/regio en ze onder erbarmelijke omstandigheden laten werken tegen oneerlijke en niet rendabele vergoedingen. Ik snap dat je een Islamitisch land tot op het bot wil verdedigen, maar kom op. Afgezien van discussies rondom wat wel niet mag, staat de Islam toch tevens voor rechtvaardigheid? Ik zou mijzelf in de schoenen van de rijke Qatari's daar geen goed moslim kunnen noemen als ik mijn zaakjes laat bouwen door dit soort uitgebuite mensen.

En ja, volgens die definitie vindt er ook moderne slavernij plaats in Nederland. Klopt helemaal. Ook daar moet wat aan gedaan worden.
In Qatar tot 1952 was slavernij toegestaan. Dus in deze context wel goed om precies te zijn in terminologie.



Migranten hebben wel een keuze. Ze kunnen in hun eigen land blijven. Slaven hebben die keuze niet.

Dan heb je mij niet goed begrepen. Ik heb geen kritiek geuit naar Oranje mbt niet dragen van de band.

Jouw laatste zin is veelzeggend. Dat is het hele punt. Qatar wordt onevenredig hard aangepakt. Tientallen doden bouw stadions vs 1 miljoen oeigoeren in concentratiekampen. Wat maakt dat het qua verschil in ophef lijkt op 1 miljoen doden Qatar vs tientallen oeigoeren in concentratiekampen? Heb jij daar een verklaring voor?
Ongetwijfeld omdat Qatar verder van het Westen af staat als China. Op geopolitiek vlak ook wel uit te leggen. China is echter net zo fout en slecht, evenals Rusland (ook al voor de oorlog ja). Dat alles maakt echter niet dat de kritiek op Qatar niet terecht is. Je kunt het punt blijven aanhalen van selectieve verontwaardiging, maar volgens mij heb je je antwoord inmiddels wel. Helemaal eens dat er meer kritiek mag komen op landen als China, Rusland, en de misstanden in ons eigen land, maar dat maakt de kritiek op Qatar niet minder terecht. En daar gaat het hier over. Voor kritiek op andere landen is er vast ook wel een topic.

Kan er niet beter een apart topic aangemaakt worden voor discussies mbt Qatar en alle kanten die de discussies op gaan..? Snap dat er behoefte is om dit alles te bespreken maar lijkt mij dat we het hier beter over voetbal kunnen hebben.

Mijn bijdrage: hup Ghana! Boe Ronaldo

Is er al een topic voor? Dan zet ik mijn bijdrages rond dit onderwerp daar in voort.
 
Kan er niet beter een apart topic aangemaakt worden voor discussies mbt Qatar en alle kanten die de discussies op gaan..? Snap dat er behoefte is om dit alles te bespreken maar lijkt mij dat we het hier beter over voetbal kunnen hebben.

Mijn bijdrage: hup Ghana! Boe Ronaldo
De eerste 70 pagina's gingen het over het misdadige Qatar. Weinig comments gelezen of het over voetbal mag gaan. Nu deze commentaren weerwoord krijgen moet het naar een andere topic. Ik ben nu all in gegaan met deze discussie. Ik ben de laatste die hier om heeft gevraagd. Konden we maar lekker genieten van voetbal en niet in elke tv programma en op het forum one hate in je face krijgen. Lijkt mij nu wat te laat...

Met one hate bedoel ik naar Qatar niet naar mij
 
De eerste 70 pagina's gingen het over het misdadige Qatar. Weinig comments gelezen of het over voetbal mag gaan. Nu deze commentaren weerwoord krijgen moet het naar een andere topic. Ik ben nu all in gegaan met deze discussie. Ik ben de laatste die hier om heeft gevraagd. Konden we maar lekker genieten van voetbal en niet in elke tv programma en op het forum one hate in je face krijgen. Lijkt mij nu wat te laat...
Zeg ik iets verkeerd dan? Het gaat toch totaal niet over het WK met die discussies?
 
Migranten hebben wel een keuze. Ze kunnen in hun eigen land blijven. Slaven hebben die keuze niet.
Niet als je hun paspoort inneemt. Het probleem ligt juist dat ze gekomen zijn en geconfronteerd met bizar slechte condities (soms ook geen loon) en ze hadden geen mogelijkheid het land te verlaten toen ze er waren. Hierdoor is hun keuze ontnomen op een onrechtvaardige manier.
Dan heb je mij niet goed begrepen. Ik heb geen kritiek geuit naar Oranje mbt niet dragen van de band.
Nee ik bedoelde meer aan. Dat toont aan dat het selectieve kritiek is.
Jouw laatste zin is veelzeggend. Dat is het hele punt. Qatar wordt onevenredig hard aangepakt. Tientallen doden bouw stadions vs 1 miljoen oeigoeren in concentratiekampen. Wat maakt dat het qua verschil in ophef lijkt op 1 miljoen doden Qatar vs tientallen oeigoeren in concentratiekampen? Heb jij daar een verklaring voor?
Je kunt het één aankaarten zonder het ander goed te praten. Waarom stel je niet dat Qatar terecht word aangepakt maar China niet bijv.

Terecht dat andere landen ook mogen aangepakt worden. Wat dat betreft had er ook flink meer ophef mogen zijn om het WK in Rusland (ophef was er wel, maar naar gevoel stukken minder dan nu).
Tegelijk is het in Qatar ookwel pijnlijk dat ze het WK hebben gekregen en daardoor tal van immigranten zijn misbruikt. Dat is een emotie die meespeelt waarom er nu zoveel over gepraat word.
 
Zeg ik iets verkeerd dan? Het gaat toch totaal niet over het WK met die discussies?

Nee, je zegt zeker niets verkeerds. Het wk is gekaapt door islamofoben en selectieve wokers. Daar kun jij niks aan doen. Ik vind het prima als mods een topic 'boycot Qatar' openen.

Niet als je hun paspoort inneemt. Het probleem ligt juist dat ze gekomen zijn en geconfronteerd met bizar slechte condities (soms ook geen loon) en ze hadden geen mogelijkheid het land te verlaten toen ze er waren. Hierdoor is hun keuze ontnomen op een onrechtvaardige manier.

Nee ik bedoelde meer aan. Dat toont aan dat het selectieve kritiek is.

Je kunt het één aankaarten zonder het ander goed te praten. Waarom stel je niet dat Qatar terecht word aangepakt maar China niet bijv.

Terecht dat andere landen ook mogen aangepakt worden. Wat dat betreft had er ook flink meer ophef mogen zijn om het WK in Rusland (ophef was er wel, maar naar gevoel stukken minder dan nu).
Tegelijk is het in Qatar ookwel pijnlijk dat ze het WK hebben gekregen en daardoor tal van immigranten zijn misbruikt. Dat is een emotie die meespeelt waarom er nu zoveel over gepraat word.

Is ronduit belachelijk dat ze migranten hun paspoort innemen. En het is absoluut niet des Islam om zo slecht met arbeiders om te gaan. Daar verdienen ze ook kritiek om. Maar vind het echt disproportioneel en ik kan gewoon niet tegen hypocrisie.
 
Nee, je zegt zeker niets verkeerds. Het wk is gekaapt door islamofoben en selectieve wokers. Daar kun jij niks aan doen. Ik vind het prima als mods een topic 'boycot Qatar' openen.



Is ronduit belachelijk dat ze migranten hun paspoort innemen. En het is absoluut niet des Islam om zo slecht met arbeiders om te gaan. Daar verdienen ze ook kritiek om. Maar vind het echt disproportioneel en ik kan gewoon niet tegen hypocrisie.
😳 Kritiek hebben op een land dat arbeidsmigranten als slaven behandeld, uitspreekt dat je als homo bent je niet homo mag gedragen, vrouwen in de keuken horen en niet buitenshuis, en zo kan ik nog wel even doorgaan, neerzetten als islamofoob of selectief woke is een stretch die ik zelden heb gehoord.
 
Lastercampagne heeft wel zijn uitwerking gehad. Zo'n hoofdpijn gekregen van al die discussies dat ik hoop dat ze het wk nooit meer in een Islamitische land organiseren 😅 Hopelijk dat we dan wel kunnen genieten van alleen voetbal zonder randzaken
 
Zeg ik iets verkeerd dan? Het gaat toch totaal niet over het WK met die discussies?
Ik zie liever ook gewoon twee topics want op deze manier is het niet zo overzichtelijk. Het toernooi is nog lang, er is animo om het over voetbal te hebben en er is veel animo over het maatschappelijke gedeelte
 
Ik zie liever ook gewoon twee topics want op deze manier is het niet zo overzichtelijk. Het toernooi is nog lang, er is animo om het over voetbal te hebben en er is veel animo over het maatschappelijke gedeelte

Graag, dan kom ik ook niet in de verleiding om er op te reageren. Dan ook niet in voetbalpostst 'subtiel' verwijzen naar maatschappelijke kant van de discussie, anders lok je hier weer discussie uit. Ik ben voor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan