Wereldkampioenschap 2022

Ik heb zoooo geen zin in dit WK. Het blijft een schande dat teams überhaupt afreizen.
Ergens heb ik er zin in, want een wk, maar het schuurt inderdaad enorm dat het onder deze omstandigheden is. Ik kan het gewoon niet los zien van de hoeveelheid (mensen)leed en uitbuiting die er achter zit en glashard ontkent wordt in de naam van geld, geld en meer geld. Buiten dat is zo midden in het seizoen ook niet lekker. Als je internationals al heel terugkomen zijn ze straks helemaal uitgeblust. Zie ook hoe slecht Sangare was na de Africa Cup vorig seizoen. Tijdens een seizoen moet je club je prioriteit zijn als speler, maar iedere international met enigszins hoop op WK-deelname is in zijn hoofd veel meer bezig met dat WK spelen dan de competitiepotjes, verwacht ik.
 
Ergens heb ik er zin in, want een wk, maar het schuurt inderdaad enorm dat het onder deze omstandigheden is. Ik kan het gewoon niet los zien van de hoeveelheid (mensen)leed en uitbuiting die er achter zit en glashard ontkent wordt in de naam van geld, geld en meer geld. Buiten dat is zo midden in het seizoen ook niet lekker. Als je internationals al heel terugkomen zijn ze straks helemaal uitgeblust. Zie ook hoe slecht Sangare was na de Africa Cup vorig seizoen. Tijdens een seizoen moet je club je prioriteit zijn als speler, maar iedere international met enigszins hoop op WK-deelname is in zijn hoofd veel meer bezig met dat WK spelen dan de competitiepotjes, verwacht ik.
Ook in het kader van duurzaamheid heb ik mijn twijfels. Hoe functioneel zijn die stadions na het toernooiof wordt het net zoals een deel van de OS locaties gewoon vervallen bende. Daarbij, al die airco is ook gewoon zonde vd energie, ook als het groeb opgewekt wordt, moeten niet alleen vergroenen maar ook minder energie gebruiken en daarin helpt dit niet mee.
 
Ook in het kader van duurzaamheid heb ik mijn twijfels. Hoe functioneel zijn die stadions na het toernooiof wordt het net zoals een deel van de OS locaties gewoon vervallen bende. Daarbij, al die airco is ook gewoon zonde vd energie, ook als het groeb opgewekt wordt, moeten niet alleen vergroenen maar ook minder energie gebruiken en daarin helpt dit niet mee.

Is het überhaupt mogelijk om een volledig stadion te koelen met airco op een groene manier?
 
Is het überhaupt mogelijk om een volledig stadion te koelen met airco op een groene manier?
Vermoed dat er daar in theorie voldoende zonne energie voor handen is. Maar wel een leuk vraagstuk, benodigde gegevens:
luchtinhoud stadion in m3, buitentemperatuur, gewenste binnentemperatuur, rendement koelinstallatie in graad per m3 per kwh en opbrengst van 1m2 zonnecel.
 
Vermoed dat er daar in theorie voldoende zonne energie voor handen is. Maar wel een leuk vraagstuk, benodigde gegevens:
luchtinhoud stadion in m3, buitentemperatuur, gewenste binnentemperatuur, rendement koelinstallatie in graad per m3 per kwh en opbrengst van 1m2 zonnecel.

Voor zo'n inhoud heb je alleen al een heel koelsysteem nodig voor die converters lijkt mij? Ben ik verder ook veel te matig technisch onderlegd voor, maar ik vind het een interessant onderwerp
 
Kan dit artikel vinden, betreft zo te zien geen gesloten stadion, maar er wordt ook 'slechts' gekoeld tot 28 graden. Dat gaat nog wel een dingetje worden.



Hoor hier weer andere temperaturen. Misschien is die 28 wat haalbaar is in de zomer?
 
Laatst bewerkt:
Kan dit artikel vinden, betreft zo te zien geen gesloten stadion, maar er wordt ook 'slechts' gekoeld tot 28 graden. Dat gaat nog wel een dingetje worden.



Hoor hier weer andere temperaturen. Misschien is die 28 wat haalbaar is in de zomer?
Lekker klimaatvriendelijk:rolleyes:. Openlucht airco's voor stadions in een land dat simpelweg niet geschikt is om een dergelijk voetbaltoernooi te houden. Maar ja, die corrupte lobby he?
 
Kut nike, blokjes is ons ding en dan komen ze met lege gaten ineens 🙄 en de zwart blauwe oogt alsof het een AliExpress shirt is, gewoon nee 🤢


IMG_20220915_104116.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20220915_104102.jpg
    IMG_20220915_104102.jpg
    34,6 KB · Weergaven: 0

Geen water, vechten in de rij: testwedstrijd in Qatar mondt uit in fiasco​

link

De voorbereiding op het WK in Qatar verloopt niet vlekkeloos. Vrijdag kwamen bijna 78.000 toeschouwers af op een wedstrijd die werd gespeeld in het stadion dat op 18 december de finale huisvest. Het grote aantal aanwezigen zorgde volgens Reuters voor serieuze problemen.
Hoewel de afstand tot het dichtstbijzijnde metrostation slechts vierhonderd meter was, ontstond na de wedstrijd een rij van 2,5 kilometer waar weinig beweging in zat. Lokale organisatoren zeiden gedrang te willen voorkomen. Maar nadat een van de wachtenden een beveiliger een elleboogstoot in de nek gaf, ontsnapten die persoon en meerdere andere personen uit de rij.

Dat is toch geheel volgens verwachting. :cautious: :maniac:
 
Kut nike, blokjes is ons ding en dan komen ze met lege gaten ineens 🙄 en de zwart blauwe oogt alsof het een AliExpress shirt is, gewoon nee 🤢


Bekijk bijlage 4971
Nog steeds niet zo erg als Belgie, die een hommage brengen aan de jaren 2000 met kekke vlammenpatroontjes... of een cosplay doen van Guy Fieri. Het is maar wat je wilt.

 
Nog steeds niet zo erg als Belgie, die een hommage brengen aan de jaren 2000 met kekke vlammenpatroontjes... of een cosplay doen van Guy Fieri. Het is maar wat je wilt.


Dat lijken wel shirts die ze bij het darten aan hebben! 😂😂
 
Nieuwe shirts van Nederland zijn trouwens niet bijster bijzonder. Het moet de vacht van een leeuw voorstellen of zo, maar het ziet er vooral uit als een shirt dat te vaak of te warm is gewassen. Het uitshirt is wel ok, beetje 2014 vibes. Zowel thuis als uit halen het niet bij de huidige shirts echter, die ik de mooiste sinds jaren vond.


Ik vind die leeuw van nu wel gaaf. Eigenlijk wil ik die nog wel bestellen. Wordt vast lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan