Wereldkampioenschap 2022

Derksen

Aanvoerder
De grote vraag is, gaat de wereldkampioen traditie getrouw uitgeschakeld worden in de groepsfase?

200.gif

Der Jaufe

Internationale Legende

Leuk dat ie het wijt aan 1 klein foutje tegen Macedonië, maar als ze groepswinnaar waren geweest hadden ze niet tegen Macedonië gespeelt, kortom, het gaat niet om dat ene moment.

Kruspe

Administrator
Administrator

Leuk dat ie het wijt aan 1 klein foutje tegen Macedonië, maar als ze groepswinnaar waren geweest hadden ze niet tegen Macedonië gespeelt, kortom, het gaat niet om dat ene moment.
Dit is allemaal achteraf gepraat, en zijn "woede" slaat dan ook nergens op.

Wel vind ik het een goed voorstel voor de toekomst. De kampioenen van een continent moeten automatisch geplaatst zijn.

Der Jaufe

Internationale Legende
Dit is allemaal achteraf gepraat, en zijn "woede" slaat dan ook nergens op.

Wel vind ik het een goed voorstel voor de toekomst. De kampioenen van een continent moeten automatisch geplaatst zijn.
Daar is zeker iets voor te zeggen, aan de andere kant, na het winnen van het EK (of equivalent in andere delen) moet je binnen 1.5jr plaatsen voor een WK. Als het verval zo groot is dat je je dan niet weet te plaatsen geeft wel te denken of je op het eindtoernooi thuishoort.

Kruspe

Administrator
Administrator
Daar is zeker iets voor te zeggen, aan de andere kant, na het winnen van het EK (of equivalent in andere delen) moet je binnen 1.5jr plaatsen voor een WK. Als het verval zo groot is dat je je dan niet weet te plaatsen geeft wel te denken of je op het eindtoernooi thuishoort.
Mwa, ben ik niet helemaal met je eens, ondanks dat ik je punt wel snap. Komt m'n stokpaardje: finale Afrika Cup was Egypte - Senegal. Finale Afrikaanse WK-kwalificatie: Egypte - Senegal. Nou won Senegal beide wedstrijden na penalties, maar je moet er toch niet aan denken dat we zonder de lasershow hadden gedacht van "tja, het verval bij Senegal was wel heel groot".

Om het even naar Europa te trekken: een keertje achter een geweldig presterend Zwitserland eindigen, kan gebeuren. Hadden geen wedstrijd verloren en slechts twee doelpunten tegen in de gehele anderhalf jaar. Als Italië daarna tegen Portugal eruit was gevlogen... Tja, ook dat kan gebeuren. Ik vind dat niet echt een verval.

En daarnaast wordt zo een EK winnen nóg spannender. Ik vind dat wel mooi. Het zou wel weer gevolgen hebben voor de loting etc. met de WK kwalificatie, maar ach, daar is wel omheen te werken. In Europa dan. In Zuid Amerika is dat weer wat lastiger.

Der Jaufe

Internationale Legende
Mwa, ben ik niet helemaal met je eens, ondanks dat ik je punt wel snap. Komt m'n stokpaardje: finale Afrika Cup was Egypte - Senegal. Finale Afrikaanse WK-kwalificatie: Egypte - Senegal. Nou won Senegal beide wedstrijden na penalties, maar je moet er toch niet aan denken dat we zonder de lasershow hadden gedacht van "tja, het verval bij Senegal was wel heel groot".

Om het even naar Europa te trekken: een keertje achter een geweldig presterend Zwitserland eindigen, kan gebeuren. Hadden geen wedstrijd verloren en slechts twee doelpunten tegen in de gehele anderhalf jaar. Als Italië daarna tegen Portugal eruit was gevlogen... Tja, ook dat kan gebeuren. Ik vind dat niet echt een verval.

En daarnaast wordt zo een EK winnen nóg spannender. Ik vind dat wel mooi. Het zou wel weer gevolgen hebben voor de loting etc. met de WK kwalificatie, maar ach, daar is wel omheen te werken. In Europa dan. In Zuid Amerika is dat weer wat lastiger.
Ok, ik was mij niet bewust dat er vanuit Afrika maar 1 land naar het WK mag gaan, als ik kijk op de site klopt dat ook niet?

Europa, 13 landen
Afrika, 4 of 5 landen
Azië, 5 landen
Noord-Amerika, 3 of 4
Zuid-Amerika, 4 of 5
Oceanië, 0 of 1

Kortom, het zou theoretisch toch mogelijk moeten zijn dat zowel Egypte als Senegal naar het WK waren gegaan? Maar door de loting van het kwalificatietoernooi is dit niet gebeurt omdat de landen in 1 poule kwamen? Of waren ze beiden nr 2 in de poule en heeft Senegal die laatste strohalm gegrepen?

aanvulling: heb ff gekeken op https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkampioenschap_voetbal_2022_(kwalificatie_CAF)#Derde_ronde en ik maar denken dat we in Europa moeilijk deden aangaande kwalificatie...

Laatst bewerkt:

Buitenspelgoal

International

Eens. Net als dat een Europese beker winnen je automatisch plaatst voor een toernooi een stap hoger (of gewoon gegarandeerd CL als je de CL wint). Een landentoernooi winnen is moeilijk zat en ik vind dat een logische beloning. Het zal voor de kleine landen niet zoveel uitmaken, omdat de grote landen zich doorgaans meestal wel plaatsen. Daarnaast kan maar 1 land een EK winnen, dus er vervalt 1 plekje en de rest is gewoon ''up for grabs''.

Verder vind ik wel dat Italië eens moet ophouden met zeuren. Zeiken de boel al sinds die uitschakeling bij elkaar. Neem je verlies. Het lag, zoals Der Jaufe zei, echt niet alleen aan een ongelukkige wedstrijd tegen Macedonië. Italië heeft veel punten laten liggen in de poule, dus daar hebben ze het sowieso gewoon laten liggen. Als Oranje tegen de verhoudingen in had verloren van Noorwegen op die laatste speeldag, had je ook kunnen zeggen dat je dan maar gewoon van Montenegro had moeten winnen, waar je 2-0 voor stond. Oranje liep ook kwalificatie mis voor het vorige WK op doelsaldo, terwijl onderling resultaat tegen Zweden gewoon beter was. Dat vind ik persoonlijk nog veel oneerlijker als gewoon uitgeschakeld worden omdat je te weinig punten pakt en vervolgens je kansen niet afmaakt in een do-or-die wedstrijd, a la Italië.

Penalty

Internationale Legende
Wales 1-0 voor tegen Oekraïne.
34' :BALL: Eigen goal Andriy Yarmolenk. Hij kopt de bal in eigen goal na een vrije trap van Bale.
De winnaar gaat naar het WK.

Der Jaufe

Internationale Legende
Weet niet hoe het speelschema eruit gaat zien in de ED met het WK in de winter. Maar ik zie liever niet te veel belangrijke spelers ernaar toe gaan dit keer. Maak me zorgen dat die spelers met een terugval te maken krijgen als ze weer eens uit dat werelddeel terugkeren.
"Voordeel" is dat grotere teams daar nig meer last van hebben wat bv Europees een voordeel kan geven.

Bovenaan Onderaan