Wat moet er volgend seizoen gebeuren om het Ajax weer lastig te maken?

Phillip Cocu

Assistent Coach
Gotze is denk ik geen leiderstype, heb hem in ieder geval zelden aanwijzingen zien geven en zeker nog nooit kwaad zien worden. Zahavi is gewoon niet goed genoeg om door anderen als een leider gezien te worden.

Daarnaast is het ook handig als je leiderstypes het spel voor zich hebben, maar daar ligt nu net de grote zwakte van dit PSV.
Maar loopt wel de meeste meters van allemaal klopt dat? Iemand zei tegen me dat die dat hoorde dus ik weet het niet. Maar ik let wel eens op hem soms en dan zie je dat hij wel veel werk verzet. Ik denk dat hij zelfs te veel moet lopen wat niet optimaal is voor zijn spel.
Zijn aantal goals assists zijn verder niet bijzonder maar wel prima.

Mikasa

Internationale Legende
Maar loopt wel de meeste meters van allemaal klopt dat? Iemand zei tegen me dat die dat hoorde dus ik weet het niet. Maar ik let wel eens op hem soms en dan zie je dat hij wel veel werk verzet. Ik denk dat hij zelfs te veel moet lopen wat niet optimaal is voor zijn spel.
Zijn aantal goals assists zijn verder niet bijzonder maar wel prima.
In het veld een goed voorbeeld. Ik had hem wel beslissender verwacht. Hij lijkt verder geen echt leiderstype te zijn. Anders droeg hij toch ook wel eens de aanvoerdersband.

kreukelzone

Routinier
Als je alleen de wedstrijden tegen Ajax bekijkt valt het niveau best wel mee. Met een beetje geluk en een goede scheids hadden ze beide wedstrijden kunnen winnen. Probleem zit hem in de groep eronder. Feyenoord en AZ daar hebben ze de punten laten liggen. Die clubs zijn echt niet beter, maar spelen het spelletje slimmer. Dat gogme ontbeert PSV en ook de trainer. Verder is de productie bij standaard situaties veel te laag, een kopsterke spits erbij zou zeker helpen.
en een beetje meer geluk mag ook wel, maar dat dwing je af zeggen ze.....

PSV033

International
Ah oke, niets meer dan ijdele hoop dus.

Ik zou het prachtig vinden voor de Eredivisie als het lukt, maar het lijkt me erg sterk. Is pas 31, speelt alles nog bij Bayern (in tegenstelling tot Götze die nauwelijks speelde) en kan volgens mij overal terecht. Kan me niet voorstellen dat hij dan voor Nederland kiest.
Als we de helft van die 50 miljoen aan salaris voor Boateng uitgeven zal het vast wel lukken.

Okido!

Basisspeler
1. Dat zou minstens drie nieuwe flink betere spelers vergen. Een fitte van Ginkel kan er eentje zijn. Madueke als vervanger van Malen zal al een stapje terug zijn.
2. Loos Gutierrez, Romero, Baumgartl, etc. Het gaat echt niet meer gebeuren dat die ons op een nieuw niveau brengen.
3. Een andere strategie tegen de betere tegenstanders. We incasseren VEEL te veel tegengoals.

Ik zie het desondanks somber in.

J.B.

Aanvoerder
1. Dat zou minstens drie nieuwe flink betere spelers vergen. Een fitte van Ginkel kan er eentje zijn. Madueke als vervanger van Malen zal al een stapje terug zijn.
2. Loos Gutierrez, Romero, Baumgartl, etc. Het gaat echt niet meer gebeuren dat die ons op een nieuw niveau brengen.
3. Een andere strategie tegen de betere tegenstanders. We incasseren VEEL te veel tegengoals.
We verspelen toch ook onnodige punten tegen mindere tegenstanders.. Het cliche kampioen word je tegen de kleintjes is wel waar..

Der Jaufe

Internationale Legende
We verspelen toch ook onnodige punten tegen mindere tegenstanders.. Het cliche kampioen word je tegen de kleintjes is wel waar..

we hebben op dit moment 28 verliespunten, waarvan 18 tegen de huidige top 5. Verliespunten tegen de kleintjes zijn zonde, zeker, maar dat lost t voor nu niet op.

Verliespunten top 5 (18)
AJA 2+2 = 4
AZ 3 + 3 =6
VIT 0 + 3 = 3
FEY 2 + 3= 5

Verliespunten 'kleintjes' (10)
HEE 2 + 2 = 4
ADO 0 + 2 = 2
HER 0 + 2 = 2
TWE 0 + 2 = 2

Achterstand kampioen 14 punten
Winnen van 'de kleintjes' sta je nog 4 punten achter ajaks
Winnen van 'de kleintjes' en winnen van ajaks zou ons 2 punten vrij zetten.

Laatst bewerkt:

rico

Trainer Coach
we hebben op dit moment 28 verliespunten, waarvan 18 tegen de huidige top 5. Verliespunten tegen de kleintjes zijn zonde, zeker, maar dat lost t voor nu niet op.

Verliespunten top 5 (18)
AJA 2+2 = 4
AZ 3 + 3 =6
VIT 0 + 3 = 3
FEY 2 + 3= 5

Verliespunten 'kleintjes' (10)
HEE 2 + 2 = 4
ADO 0 + 2 = 2
HER 0 + 2 = 2
TWE 0 + 2 = 2

Achterstand kampioen 14 punten
Winnen van 'de kleintjes' sta je nog 4 punten achter ajaks
Winnen van 'de kleintjes' en winnen van ajaks zou ons 2 punten vrij zetten.
Conclusie: we hebben het laten liggen tegen de topclubs. Het is onzinnig om te veronderstellen dat je alle wedstrijden tegen de kleintjes een 100% score hebt, en 10 verliespunten tegen de kleinjes is niet uitzonderlijk.

En ook in de beker en de EL hebben we het tegen de toppers laten liggen.

Der Jaufe

Internationale Legende
Conclusie: we hebben het laten liggen tegen de topclubs. Het is onzinnig om te veronderstellen dat je alle wedstrijden tegen de kleintjes een 100% score hebt, en 10 verliespunten tegen de kleinjes is niet uitzonderlijk.

Yups, daarnaast kan je stellen dat we het vooral uit hebben laten liggen. Ff uit mijn hoofd: 9 verliespunten thuis, 19 uit...

Luc de Jong

Routinier

En dan is nu de vraag hoe we die wedstrijden wel hadden kunnen winnen?
Ik gooi hem op meer leiderschap/ervaring in het elftal.

rico

Trainer Coach
Yups, daarnaast kan je stellen dat we het vooral uit hebben laten liggen. Ff uit mijn hoofd: 9 verliespunten thuis, 19 uit...
Dat is toch normaal. Eigenlijk zou PSV thuis, met publiek, uit moeten gaan van 15-17 winstpartijen thuis per seizoen. Je kan een keer punten laten liggen tegen ajax of AZ en 1 zo'n wedstrijd dat je beter bent, maar de bal er niet in wil.

Buitenspelgoal

Aanvoerder
En dan is nu de vraag hoe we die wedstrijden wel hadden kunnen winnen?
Ik gooi hem op meer leiderschap/ervaring in het elftal.

- meer breedte, met name voorin. Schmidt speelt in feite met 4 aanvallers. Malen, Zahavi, Gakpo en Götze. Met Ihattaren die het zelden had, had je alleen Madueke daarachter. Voor de rest was de dip in kwaliteit echt te groot.
- blessures. Zeker voorin daardoor te weinig slagkracht.
- Geen plan B. Schmidt speelt niets anders dan 4222. Dat is een systeem waar de kleintjes wel graag tegen spelen. Onze 4 aanvallers en de twee backs staan hoog, dus kont tegen de krib, en lange bal naar voren en PSV had geregeld alleen de cvs en twee centrale middenvelders nog op positie. Counteren werkt heerlijk tegen dit PSV.
- te weinig kwaliteit centraal op het middenveld. Sangare begon goed, maar zakte weg. Rosario is Rosario. Omdat de voorste 4 vaak hoog staan is creativiteit belangrijk als je in dit systeem CM staat. Sangare en Rosario hebben dat beiden niet (voldoende). Je zag al hoeveel verschil het maakte om Boscagli daar te hebben staan.

Jerommeke

Routinier
- meer breedte, met name voorin. Schmidt speelt in feite met 4 aanvallers. Malen, Zahavi, Gakpo en Götze. Met Ihattaren die het zelden had, had je alleen Madueke daarachter. Voor de rest was de dip in kwaliteit echt te groot.
- blessures. Zeker voorin daardoor te weinig slagkracht.
- Geen plan B. Schmidt speelt niets anders dan 4222. Dat is een systeem waar de kleintjes wel graag tegen spelen. Onze 4 aanvallers en de twee backs staan hoog, dus kont tegen de krib, en lange bal naar voren en PSV had geregeld alleen de cvs en twee centrale middenvelders nog op positie. Counteren werkt heerlijk tegen dit PSV.
- te weinig kwaliteit centraal op het middenveld. Sangare begon goed, maar zakte weg. Rosario is Rosario. Omdat de voorste 4 vaak hoog staan is creativiteit belangrijk als je in dit systeem CM staat. Sangare en Rosario hebben dat beiden niet (voldoende). Je zag al hoeveel verschil het maakte om Boscagli daar te hebben staan.
Eens. Zou ik willen aanvullen met breedte op de backposities.
Voor de winter heb ik Max een aantal keer bek af gezien. En nu zou je eigenlijk wel een concurrent voor Max willen, wat hem mogelijk wat scherper zou houden. Op rechts is het iets beter, omdat je Teze kan doorschuiven, maar dan verleg je eigenlijk het probleem naar centraal achterin.

Bovenaan Onderaan